Lakovani
Moderátor: spida
Lakovani
Dobrý večer, v lepení som nováčik. Do rúk sa mi dostala Vystřihovanka Auta z Dakaru - R. Vyškovský, tak som s tým začal - mám podvozok, kabinu a na rad by mali prísť kola. V úvode sa ale píše o možnosti lakování či stříkani bezbarvým lakem (na stepvnení konstrukce a ziskani kovoveho lesku) s upozornenim lakovat všechny pohyblive dily oddelene.
Rád by som sa teda so skusenejšimi poradil kde sa da nejaky (aky presne) lak kupit a ako postupovat. Laicky mi pride ze ak niečo nastriekam oddelene, tak si poškodim plochu ktorou sa to napr. lepi k sebe a už mi to držat nebude.
Diky za rady:)
Inač o tom že existuje nejaky retuš a spreje na barvu atd som zistil až po prestudovanie tejto prima stranky, no tretina modelu už je hotova:)
Rád by som sa teda so skusenejšimi poradil kde sa da nejaky (aky presne) lak kupit a ako postupovat. Laicky mi pride ze ak niečo nastriekam oddelene, tak si poškodim plochu ktorou sa to napr. lepi k sebe a už mi to držat nebude.
Diky za rady:)
Inač o tom že existuje nejaky retuš a spreje na barvu atd som zistil až po prestudovanie tejto prima stranky, no tretina modelu už je hotova:)
Re: Lakovani
S lakováním je to trochu složitější. Osobně bych se nejprve neptal JAK lakovat, ale ZDA VŮBEC lakovat. Já třeba modely nelakuju a jsem spokojený . Samozřejmě to může přinést pozitivní efekt (lesk, snad určité zpevnění), ale nese to s sebou i rizika - např. že se propije tisk z rubové strany (nevím z čeho Tatru stavíš, zda z nějakého staršího ABC nebo ze Zlaté knihy vystřihovánek - tam by samozřejmě ten problém nebyl) nebo že se to prostě nepovede - chce to cvik .
Pokud Ti můžu poradit, nejdřív se soustřeď na přesné vyřezávání/vystříhávání dílků, na lepení, retuš, ... A třeba časem zjistíš, že lakovat vůbec nepotřebuješ . Jestli jsem Tě však nepřesvědčil a lakovat bys chtěl - trochu se toto téma probíralo např. zde, možná poradí někdo v této činnosti zběhlejší .
Tak ať se dílo daří a baví Tě to. Určitě se neboj založit vlastní vlákno se stavbou - i tak můžeš dostat konkrétní rady, co a jak udělat, jakých chyb se vyvarovat atd.
Pokud Ti můžu poradit, nejdřív se soustřeď na přesné vyřezávání/vystříhávání dílků, na lepení, retuš, ... A třeba časem zjistíš, že lakovat vůbec nepotřebuješ . Jestli jsem Tě však nepřesvědčil a lakovat bys chtěl - trochu se toto téma probíralo např. zde, možná poradí někdo v této činnosti zběhlejší .
Tak ať se dílo daří a baví Tě to. Určitě se neboj založit vlastní vlákno se stavbou - i tak můžeš dostat konkrétní rady, co a jak udělat, jakých chyb se vyvarovat atd.
Re: Lakovani
Ahoj, dik za odpoveď. Tatru lepim ze Zlate knihy/albatros, to vlakno som si uz predtym prešiel;) no chcel som prave ešte vedieť nejaky postup. Ale asi sa na to fakt vykašlem a skusim ten retuš, akurat mam strach aby som to nepo*** A možno dostavim Tatru len tak(preistotu, nech mam aspoň jedno kompletne) a potom Liazku skusim s retušom už od začiatku.
Je pravda že pri spetnom pohľade by šlo tomu smotnemu vystrihovaniu venovať i vačšiu pozornosť:)
Je pravda že pri spetnom pohľade by šlo tomu smotnemu vystrihovaniu venovať i vačšiu pozornosť:)
Re: Lakovani
Ahoj...dovol abych s vlastním názorem přišel i já...dle mého, lakovat vystřihovánky z ABC je holý nesmysl. Vždy se propije tisk. Takže ne. Když už lakovat, tak ne jednotlivé, neslepené celky, jak jsem pochopil z tvého povídání, ale třeba komplet kabinu, komplet podvozek...ale úplně nejlepší máš to nalakovat až budeš mít postavený celý model a dokud nebudeš mít nalepená kola. Matně si vzpomínám, že v ABC doporučovali vždy akrylátový lak. Nejprofláklejší je MOTIP ale číslo si už nepamatuju. Kovového lesku bys dosáhl až tak po nastříkání 20-ti vrstev minimálně, což je při schnutí jedné vrstvy cca 30 min zábava na dva dny a nehledě na to, že pak budou lidi v celém paneláku opravdu veselí. Já osobně používám lak na vlasy s UV filtrem. V Kaufu stojí myslím cca 50,- stačí tři čtyři vrstvy a lehký kovový nádech se dostaví...
Co dál, určitě ale jak ti radí Tomáš, bych se jako začátečník soustředil na přesnost stavby a zvládnutí retuší vodovkama. Lakování nechej na pozdější dobu, stejně si myslím že ho ve finále vypustíš úplně....toť za mě...a jak lakovat? To si přečti v návodu na použití laku, který je na každém spreji. Ale zpravidla kolmo k ploše a ze vzdálenosti min. 20cm...
Co dál, určitě ale jak ti radí Tomáš, bych se jako začátečník soustředil na přesnost stavby a zvládnutí retuší vodovkama. Lakování nechej na pozdější dobu, stejně si myslím že ho ve finále vypustíš úplně....toť za mě...a jak lakovat? To si přečti v návodu na použití laku, který je na každém spreji. Ale zpravidla kolmo k ploše a ze vzdálenosti min. 20cm...
Re: Lakovani
Ahoj,
na zaciatok musim povedat, ze ked si pozeram toto forum, vzdy sa dostanem do zvlastneho stavu medzi euforiou a depresiou.
Euforiu mam z modelov ba az stavieb co tu prezentujete - a depresiu, ze napriek snahe sa mi nedari vas ani len napodobnit, co sa tyka cistoty a presnosti prevedenia.
Napriek tomu som sa po rokoch (aj vdaka tomuto foru) rozhodol opat si nieco zlepit a trochu upgradnut prevedenie modelu - cize som prvykrat zacal retusovat vodovkami a pouzivat folie na presklenie.
V podstate finisujem s modelom Aston Martin GT 2005 a spekulujem ako s lakom.
A tu su moje otazky:
1) Co urobi lak (Motip akryl clear) na folii (okna, svetla)? Ak je s tym problem vyplyva dalsia otazka.
2) Aky je postup pri lakovani presklennych karoserii?
V podstate su asi 2 zakladne moznosti:
1) Zlepit cely model vratane "skla" a potom nalakovat. Ako ale prekryt "sklenene" casti tak aby im lak neublizil. Svetla mam uz dokonca zasklenne a co s lakovanim kapoty uz vobec neviem.
2) Zlepit karoseriu bez okien -> nalakovat -> a az potom vlepit skla a prilepit na podvozok. Tu ma ale strasi dodatocne tvarovanie nalakovanej karoserie na podvozok. Neviem si predstavit, ze zrovna tento Aston dokazem natvarovat tak aby mi potom sadol na sasy s interierom a klietkou. Na druhu stranu nemam sajnu ci sa da po nalakovani este nieco tvarovat, ako je to tuhe, ci sa mi to niekde nezlomi a pod.
Takze pls o radu. Samozrejme ma mozete odhovorit od lakovania (mozno aj uspejete), ale aj tak by som rad pocul, ako by ste postupovali (nejaka 3 moznost?). Berme zatial za default, ze chcem lakovat.
na zaciatok musim povedat, ze ked si pozeram toto forum, vzdy sa dostanem do zvlastneho stavu medzi euforiou a depresiou.
Euforiu mam z modelov ba az stavieb co tu prezentujete - a depresiu, ze napriek snahe sa mi nedari vas ani len napodobnit, co sa tyka cistoty a presnosti prevedenia.
Napriek tomu som sa po rokoch (aj vdaka tomuto foru) rozhodol opat si nieco zlepit a trochu upgradnut prevedenie modelu - cize som prvykrat zacal retusovat vodovkami a pouzivat folie na presklenie.
V podstate finisujem s modelom Aston Martin GT 2005 a spekulujem ako s lakom.
A tu su moje otazky:
1) Co urobi lak (Motip akryl clear) na folii (okna, svetla)? Ak je s tym problem vyplyva dalsia otazka.
2) Aky je postup pri lakovani presklennych karoserii?
V podstate su asi 2 zakladne moznosti:
1) Zlepit cely model vratane "skla" a potom nalakovat. Ako ale prekryt "sklenene" casti tak aby im lak neublizil. Svetla mam uz dokonca zasklenne a co s lakovanim kapoty uz vobec neviem.
2) Zlepit karoseriu bez okien -> nalakovat -> a az potom vlepit skla a prilepit na podvozok. Tu ma ale strasi dodatocne tvarovanie nalakovanej karoserie na podvozok. Neviem si predstavit, ze zrovna tento Aston dokazem natvarovat tak aby mi potom sadol na sasy s interierom a klietkou. Na druhu stranu nemam sajnu ci sa da po nalakovani este nieco tvarovat, ako je to tuhe, ci sa mi to niekde nezlomi a pod.
Takze pls o radu. Samozrejme ma mozete odhovorit od lakovania (mozno aj uspejete), ale aj tak by som rad pocul, ako by ste postupovali (nejaka 3 moznost?). Berme zatial za default, ze chcem lakovat.
Re: Lakovani
Ahoj,
ja bych zakryl okna paskou - idealni je ta zluta od Tamiyi - vyrezat masky a zalepit.
napr. toto http://www.car-model-kit.cz/50-pomucky- ... ka-tamiya/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja bych zakryl okna paskou - idealni je ta zluta od Tamiyi - vyrezat masky a zalepit.
napr. toto http://www.car-model-kit.cz/50-pomucky- ... ka-tamiya/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lakovani
Já teda foukám formule hned po dokončení trupu tedy včetně prosklení, bez maskování a ničeho, co by bránilo dopadu laku na větrné štíty /prosklení /.
Mrkni ke mě do galerie, jestli je to na závadu.
Opět zdůrazním, že foukám lakem na vlasy z prodejny LIDL.
Viel Spass
viewtopic.php?f=29&t=1030" onclick="window.open(this.href);return false;
Mrkni ke mě do galerie, jestli je to na závadu.
Opět zdůrazním, že foukám lakem na vlasy z prodejny LIDL.
Viel Spass
viewtopic.php?f=29&t=1030" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lakovani
Diky. Tak ak som spravne pochopil, tak zlepit komplet aj so "sklom" a potom lakovat - a bud to risknut, ze snad sa tomu nic nestane (aj ked teda neviem posudit agresiu laku Motip vs "LIDL") alebo pre istotu prelepit tou Tamiya paskou (dik za tip). Dam vediet ako som potom nakoniec dopadol.
Re: Lakovani
Tak zkus přelakovat tím Motip-em kousek folie samostatně. Uvidíš, jak se to bude chovat a pak se podle toho můžeš zařídit.
Re: Lakovani
JJ, presne to ma napadlo a tak som aj urobil. Lak na folii je uplne v pohode, takze som nic nemaskoval a model ma za sebou prve dve vrstvy. Snad mu to pomoze, lebo kompletacia karoserie na sasy bolo utrpenie pre mna aj model - a aj to tak vyzera. Hlavne skla dostali zabrat. Akonahle to este raz/dvakrat prebehnem a nahodim kolesa, tak sem hodim nejake foto a pokec k tomu.
Re: Lakovani
Já taky lakuji modely. Ale lakem od agamy a pistolkou. Zatím jsem okna vždy maskoval, no teď možná zkusím, co to udělá na světlech u tatry a když to po nalakování bude ok, tak risknu i okna. Maskování je docela piplačka totiž...
Re: Lakovani
Dovolil bych si i já přidat svůj způsob lakování kabiny. Teď jsem začal lakovat tím způsobem, že si vše nachystám na zasklení, retuš rámů oken apod. Zohýbám vše, jak by mělo být. Pak díly na stříkám, až potom zasklívám. Dávám 2 vrstvy laku. Celek se poté dobře slepí dohromady. Skla nemusím zakrývat páskou.
Re: Lakovani
Já při lakování na 813 použil trik, který tu kdysi zmiňoval tuším Lukáš (na starém DF asi)...
Ponechal jsem si vyřezané plochy skel, zasklil, dokompletoval budku a před lakováním jsem pomocí kapek Herkulesu nalepil původní papírová "skla" na folii. Zalakoval a po zaschnutí odmaskoval...Herkules se z folie krásně odloupne, zůstává na papíru.
Zamaskovaná budka a následně po lakování :
Ponechal jsem si vyřezané plochy skel, zasklil, dokompletoval budku a před lakováním jsem pomocí kapek Herkulesu nalepil původní papírová "skla" na folii. Zalakoval a po zaschnutí odmaskoval...Herkules se z folie krásně odloupne, zůstává na papíru.
Zamaskovaná budka a následně po lakování :
Re: Lakovani
A výrobci pásky zkrachují
Dost dobrý nápad
Dost dobrý nápad
Re: Lakovani
Ahoj, tak jsem si zprznil model lakem
Ale napřed trochu historickýho úvodu. Kdysi, tak před dvanácti plus mínus lety, kdy jsem lepil modely hlavně z ábíčka, tak jsem používal ňákej nitrolak. Štvalo mi, že jsem musel dělat několik vrstev, aby to mělo aspoň drobet lesk. Nicméně jsem neměl problémy s tim, že by mi to vytáhlo kresbu z rubový strany nebo něco takovýho. Teď po návratu k lepení na to jdu víc vědecky a koukam po různých fórech a stránkach a někde jsem se dočet, že nitro je blbej, že to někdy ničí (leptá, rozpíjí) kresbu modelu a že na papír je lepší lak lihovej. Ačkoliv se mi to nikdy nestalo, vyděsilo mě to a sehnal jsem si lihovej lak.
A teď k aktuálnímu modelu. Je jim Škoda Octavia kit car, kterou mam rozestavěnou snad 10 let a kterou jsem se teď rozhod dodělat. Inu dodělaná je a chtěl jsem si jí nalakovat, ať má lesk jako blesk Pěkně štětečkem, páč jsem jakoby modelář z historie, muj nejspecielnější nástroj je zlamovací nůž Tak jsem to natřel a když pominu, že na ten pořádnej lesk bych to buď musel umět líp a nebo taky dát víc vrstev, asi to víc zředit (což vlastně je spíš rukama a zatim nezvládnutou technologií, takže to mi nevadí), tak hlavní problém je ten, že se mi v některých místech papír propil a zvýraznil nejen chlopně z druhý strany. Abych to popsal, páč fotku ve vhodnej kvalitě teď neudělam, tak mi to připomíná,jako když polejete papír vodou, on jí nasákne a jakoby ztmavne. Jenomže po zaschnutí je to zase v normálu, kdežto na mým modelu už to zůstalo. A to nejenom v místech, kde jsou chlopně, i různě jinde. Udělalo to takový nepěkný mapy.
Je tuto normální vlastnost lihovýho laku a nebo ňáká moje chyba?
A za další jsem před chvílí ségru obral o lak na vlasy, páč tady na něj jsou dobrý recenze, a ze skříně vytáh starej model Moskviče z ábíčka, kterej je hotovej až na kola. Ideální na otestování. Tak jsem to na něj fouk a úplně dokonale mi to vytáhlo tisk z rubu papíru. Jsem zděšen, doufam, že to po zaschnutí zaleze!
Skoro mi tuty pokusy až odrazujou od lakování, jenomže já mam rád, když se to blyští, až oči přecházejí...
Ale napřed trochu historickýho úvodu. Kdysi, tak před dvanácti plus mínus lety, kdy jsem lepil modely hlavně z ábíčka, tak jsem používal ňákej nitrolak. Štvalo mi, že jsem musel dělat několik vrstev, aby to mělo aspoň drobet lesk. Nicméně jsem neměl problémy s tim, že by mi to vytáhlo kresbu z rubový strany nebo něco takovýho. Teď po návratu k lepení na to jdu víc vědecky a koukam po různých fórech a stránkach a někde jsem se dočet, že nitro je blbej, že to někdy ničí (leptá, rozpíjí) kresbu modelu a že na papír je lepší lak lihovej. Ačkoliv se mi to nikdy nestalo, vyděsilo mě to a sehnal jsem si lihovej lak.
A teď k aktuálnímu modelu. Je jim Škoda Octavia kit car, kterou mam rozestavěnou snad 10 let a kterou jsem se teď rozhod dodělat. Inu dodělaná je a chtěl jsem si jí nalakovat, ať má lesk jako blesk Pěkně štětečkem, páč jsem jakoby modelář z historie, muj nejspecielnější nástroj je zlamovací nůž Tak jsem to natřel a když pominu, že na ten pořádnej lesk bych to buď musel umět líp a nebo taky dát víc vrstev, asi to víc zředit (což vlastně je spíš rukama a zatim nezvládnutou technologií, takže to mi nevadí), tak hlavní problém je ten, že se mi v některých místech papír propil a zvýraznil nejen chlopně z druhý strany. Abych to popsal, páč fotku ve vhodnej kvalitě teď neudělam, tak mi to připomíná,jako když polejete papír vodou, on jí nasákne a jakoby ztmavne. Jenomže po zaschnutí je to zase v normálu, kdežto na mým modelu už to zůstalo. A to nejenom v místech, kde jsou chlopně, i různě jinde. Udělalo to takový nepěkný mapy.
Je tuto normální vlastnost lihovýho laku a nebo ňáká moje chyba?
A za další jsem před chvílí ségru obral o lak na vlasy, páč tady na něj jsou dobrý recenze, a ze skříně vytáh starej model Moskviče z ábíčka, kterej je hotovej až na kola. Ideální na otestování. Tak jsem to na něj fouk a úplně dokonale mi to vytáhlo tisk z rubu papíru. Jsem zděšen, doufam, že to po zaschnutí zaleze!
Skoro mi tuty pokusy až odrazujou od lakování, jenomže já mam rád, když se to blyští, až oči přecházejí...