Vodojem z Nejdku / Michal Antonický a Pavel Skokan / 1:140
Napsal: ned 28.4.2013 22:52
Přátelé, pod vlnou sebekritiky, že se ze mě na fóru stává spíše kybic a čumil, nežli patlal, popadám skalpelu. Ačkoliv jsem se zařekl, že návrat k lepení pro mě bude odreagováním od práce a tudíž nechci barák vidět ani z dálky, udělám výjimku. Jednak díky perfektnímu seriálu Tajemství železnic, který běžel v České televizi (naleznete na iVysílání), druhak také proto, že tomuto modelu to tak trochu dlužím. Nestydatě jsem ho zprasil v mém bezstarostném mládí. Půjde mi to samozřejmě pomalu, neb o čas mne též obírá sport a cestování.
V letech 1896 až 1899 je budován takzvaný Krušnohorský semerink. Bude sloužit pro spojení Karlovarska se Saskem, zejména pro export uhlí z Karlovarské uhelné pánve do Německého průmyslového regionu. Trať je sice stavěna s technickými úlevami, které umožňuje zákon o místních drahách, avšak vzhledem k exponovanému terénu přesto vzniká množství náročných a zajímavých inženýrských staveb. Maximální nadmořská výška trati je 915 m nad Bpv. Nejvyšší stanicí semerinku je Pernink, který je s nadmořskou výškou 902 m druhou nejvýše položenou železniční stanicí v Česku.
Budovy provozního vybavení jsou stavěny podle typových plánů Rakouské státní dráhy. Na trati jsou celkem tři vodojemy. V Nových Hamrech, Horní Blatné a v Nejdku.
Pro časopis ABC vodojem v Nejdku zpracovali dle námětu Jiřího Humlera ze Stříbrné pánové Michal Antonický a Pavel Skokan. Díky Google Street View se můžeme přesvědčit z tepla našich domovů, že vodojem stále stojí. Samotný model je ukázkou, že roztomilý domek umí nakreslit nejen Mistr...
Začínám podlepením plastických částí fasády, poté v dětství tolik nenáviděnými okny, pokračuji kompletací obvodových stěn a jejich vyztužením kartonem. V dělící zdi patrového vodojemu a přízemní části stavby nevyřezávám otvory pro zastřešení, bojím se, že by se stěna zbytečně deformovala. Raději se snažím výrazné červené označení prořezu zaretušovat a střechu přilepuji na tupo.
Celou stavbu samozřejmě tvarově ověřuji s podlepeným terénem. A ejhle. Terén, ač byl více než dva týdny pod zátěží, zřejmě vlivem ne zcela zaschlého Herkula získává tvar divoce rozbouřené hladiny Mácháče. No nic, je neděle, díl terénu jde zpátky pod sklo a nastávající dva víkendy se hodlám toulat po kopcích, tak se snad do příště umoudří a bude pěkně placatý.
V letech 1896 až 1899 je budován takzvaný Krušnohorský semerink. Bude sloužit pro spojení Karlovarska se Saskem, zejména pro export uhlí z Karlovarské uhelné pánve do Německého průmyslového regionu. Trať je sice stavěna s technickými úlevami, které umožňuje zákon o místních drahách, avšak vzhledem k exponovanému terénu přesto vzniká množství náročných a zajímavých inženýrských staveb. Maximální nadmořská výška trati je 915 m nad Bpv. Nejvyšší stanicí semerinku je Pernink, který je s nadmořskou výškou 902 m druhou nejvýše položenou železniční stanicí v Česku.
Budovy provozního vybavení jsou stavěny podle typových plánů Rakouské státní dráhy. Na trati jsou celkem tři vodojemy. V Nových Hamrech, Horní Blatné a v Nejdku.
Pro časopis ABC vodojem v Nejdku zpracovali dle námětu Jiřího Humlera ze Stříbrné pánové Michal Antonický a Pavel Skokan. Díky Google Street View se můžeme přesvědčit z tepla našich domovů, že vodojem stále stojí. Samotný model je ukázkou, že roztomilý domek umí nakreslit nejen Mistr...
Začínám podlepením plastických částí fasády, poté v dětství tolik nenáviděnými okny, pokračuji kompletací obvodových stěn a jejich vyztužením kartonem. V dělící zdi patrového vodojemu a přízemní části stavby nevyřezávám otvory pro zastřešení, bojím se, že by se stěna zbytečně deformovala. Raději se snažím výrazné červené označení prořezu zaretušovat a střechu přilepuji na tupo.
Celou stavbu samozřejmě tvarově ověřuji s podlepeným terénem. A ejhle. Terén, ač byl více než dva týdny pod zátěží, zřejmě vlivem ne zcela zaschlého Herkula získává tvar divoce rozbouřené hladiny Mácháče. No nic, je neděle, díl terénu jde zpátky pod sklo a nastávající dva víkendy se hodlám toulat po kopcích, tak se snad do příště umoudří a bude pěkně placatý.