De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Rozhodl jsem se vstoupit do sekce převážně plechových rour opět s jednou chmelnicí. Je jí populární britský meziválečný cvičný, sportovní a turistický letoun De Havilland DH-60 Gipsy Moth. První prototyp vylétl v r. 1925, stroj byl vyráběn do r. 1934. Velkou předností konstrukce byla skládací křídla a tím možnost skladovat letadlo v menších prostorách. Přízvisko "Gipsy Moth" je anglický název pro noční můru bekyni velkohlavou.
Rozpětí : 9,14 m
Délka : 7,29 m
Výška : 2,68 m
Max. rychlost : 169 km/h
Vlastní hmotnost : 417 kg
zdroj: http://www.airliners.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Sešit modelu obsahuje dvě letadla ve dvou barevných provedeních. Zelenošedá verze s imatrikulací G-AAAH představuje stroj vystavený v muzeu v Muzeu vědy v Londýně, s nímž v r. 1930 pilotka Amy Johnson učinila dálkový přelet z Velké Británie do Austrálie, který trval 19 dnů. Druhá žlutomodrá verze na obálce představuje stroj s imatrikulací G-AAMT, který si zahrál ve slavném filmu režiséra Sydneyho Pollacka Vzpomínky na Afriku s Robertem Redfordem a Meryl Streepovou v hlavních rolích.
Letadlo v akci je možné shlédnout zde :
http://www.youtube.com/watch?v=j38t2lDi4GU" onclick="window.open(this.href);return false;
Žlutomodrou verzi jsem si vybral ke stavbě, model je vybaven příjemnou vysoce nadstandardní sadou laserem pálených dílů :
Rozpětí : 9,14 m
Délka : 7,29 m
Výška : 2,68 m
Max. rychlost : 169 km/h
Vlastní hmotnost : 417 kg
zdroj: http://www.airliners.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Sešit modelu obsahuje dvě letadla ve dvou barevných provedeních. Zelenošedá verze s imatrikulací G-AAAH představuje stroj vystavený v muzeu v Muzeu vědy v Londýně, s nímž v r. 1930 pilotka Amy Johnson učinila dálkový přelet z Velké Británie do Austrálie, který trval 19 dnů. Druhá žlutomodrá verze na obálce představuje stroj s imatrikulací G-AAMT, který si zahrál ve slavném filmu režiséra Sydneyho Pollacka Vzpomínky na Afriku s Robertem Redfordem a Meryl Streepovou v hlavních rolích.
Letadlo v akci je možné shlédnout zde :
http://www.youtube.com/watch?v=j38t2lDi4GU" onclick="window.open(this.href);return false;
Žlutomodrou verzi jsem si vybral ke stavbě, model je vybaven příjemnou vysoce nadstandardní sadou laserem pálených dílů :
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
hlásím progres stavbou kokpitu a přední části trupu :
Teď musím stanovit nějaký optimální postup potahování finální obšívkou. Ze zkušenosti z předchozích modelů vím, že je problém potahovat žebra - obšívnka se prověšuje a díly ve stycích odstávají. Není to jako při lepení obyčejné krabičky, kdy si mohu spoje chytiz prsty z obou stran, srovnat a stisknout, případně pravítkem vyrovnat . . . .
Teď musím stanovit nějaký optimální postup potahování finální obšívkou. Ze zkušenosti z předchozích modelů vím, že je problém potahovat žebra - obšívnka se prověšuje a díly ve stycích odstávají. Není to jako při lepení obyčejné krabičky, kdy si mohu spoje chytiz prsty z obou stran, srovnat a stisknout, případně pravítkem vyrovnat . . . .
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Jako motivační hudbu bych asi doporučila "Sbohem žlutý dvojplošníku" od MiG 21. Ale máš to krásné.
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Hezky se to líhne. U těch dvojplošníků je naopak nějaké prokreslení žebrování na potah téměř žádoucí
Ty kostry křídel i kormidel k tomu přímo naváděj. Samozřejmě je to otázka nějaké míry, ale nic, s čím by si jeden neporadil
Ty kostry křídel i kormidel k tomu přímo naváděj. Samozřejmě je to otázka nějaké míry, ale nic, s čím by si jeden neporadil
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Vlcacka :
Tak žlutý dvouplošník jsem dosud neznal, ale teď už znám . Tak je to asi toto :
http://www.youtube.com/watch?v=xaoi_7S2Z4g" onclick="window.open(this.href);return false;
Vojta Č : Já jsem to s tím prověšením na žebrech teď myslel na žebrech trupu. Takže jsem natupo slepil bočnice a dno obšívky, abych měl pod kontrolou styk na hranách, zbrousil jsem hrany korpusu, aby to nedrhlo a obšívku jsem jako celek nasadil a přilepil pouze za okraj. Přesto to nelícuje s vrchní modrou obšívkou, protože ta už se na žebrech už propadla. Ale s přimhouřenýma očima z odstupu to ujde :
Pokud jde o žebra křídel a ocasu, ocasní plochy jsou krásně jemně vyřezány laserem, mají se polepit dílem z tenkého papíru a pak finálně potáhnout. Nechápu, ale proč díl záměrně na tenkém papíru je zároveň laserem vyřezaný na pevný bristol . Něco podobného je s křídly - žebra se lepí na tenký papír, jenom aby se to nerozsypalo a přitom ta podložka je rovněž vyřezána z bristolu, viz foto. Myslím, že občas při výrobě laserů levá ruka neví, co dělá pravá.
Rovněž nevím, k čemu jako má sloužit toto na 1 mm kartonu : Podotýkám, je toho jeden kus.
Tak žlutý dvouplošník jsem dosud neznal, ale teď už znám . Tak je to asi toto :
http://www.youtube.com/watch?v=xaoi_7S2Z4g" onclick="window.open(this.href);return false;
Vojta Č : Já jsem to s tím prověšením na žebrech teď myslel na žebrech trupu. Takže jsem natupo slepil bočnice a dno obšívky, abych měl pod kontrolou styk na hranách, zbrousil jsem hrany korpusu, aby to nedrhlo a obšívku jsem jako celek nasadil a přilepil pouze za okraj. Přesto to nelícuje s vrchní modrou obšívkou, protože ta už se na žebrech už propadla. Ale s přimhouřenýma očima z odstupu to ujde :
Pokud jde o žebra křídel a ocasu, ocasní plochy jsou krásně jemně vyřezány laserem, mají se polepit dílem z tenkého papíru a pak finálně potáhnout. Nechápu, ale proč díl záměrně na tenkém papíru je zároveň laserem vyřezaný na pevný bristol . Něco podobného je s křídly - žebra se lepí na tenký papír, jenom aby se to nerozsypalo a přitom ta podložka je rovněž vyřezána z bristolu, viz foto. Myslím, že občas při výrobě laserů levá ruka neví, co dělá pravá.
Rovněž nevím, k čemu jako má sloužit toto na 1 mm kartonu : Podotýkám, je toho jeden kus.
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Po více než týdnu další postup stavby. Se zájmem jsem zpozoroval, že za celou tu dobu tato sekce LKT nezaznamenala jediný nový příspěvek. Tak to je snad doslova rarita, kam se všichni modeláři poděli !!! Zpracování ocasních ploch. Na polep kostry jsem použil předtištěný díl na 80 g papíru, nikoliv tedy laserový přířez na bristolu. Beztak efekt prokreslené kostry je minimální.
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Prosimtě, všichni modeláři lepěj Tatry, letadla lepí jenom pár šílenců
Na tu kostru bych zkusil přitlačit, proto to tam je Ale bude to parádní a mezi šedozelenou záplavou k nepřehlídnutí
Na tu kostru bych zkusil přitlačit, proto to tam je Ale bude to parádní a mezi šedozelenou záplavou k nepřehlídnutí
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Hřebíček uhozený na hlavičku. Schválně jsem se kouknul do sekce mezi náklaďáky, chvíli počítal a docela jsem se pobavil . Tatry jsou sice modelářsky atraktivní ale toto je vážně hyperinflace. Preferuji předlohy, které se trochu odlišují . . .
- štefíno
- Příspěvky: 902
- Registrován: sob 21.1.2012 10:33
- Bydliště: Zlín / Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Vypadá to pěkně, jen podle mě škoda toho přechodu mezi dvěma polovinama trupu. Možná to klame fotka, ale vypadá to že je tam celkem festovní skok. Na přechody velkých celků je třeba dávat bacha. Podobnou věc jsem právě řešil u Tornáda, kde jsem proklínal danou konstrukci trupu
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Skok tam je protože to ještě není slepené. Je to jenom póza pro foťák - podložené dřívkem a nasucho sesazené . Takže na dalším postupu budou vidět opět práce na oddělených částech. Ale přesto mě tam vzniká cca 0.5 mm fuka na tom modrém vršku. Tak to zkusím trochu na spodku přibrousit.
- štefíno
- Příspěvky: 902
- Registrován: sob 21.1.2012 10:33
- Bydliště: Zlín / Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Tak to vše vysvětluje. Já měl za to že už to je slepené dokupy
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Výsledkem celého dne pachtění byla výroba podvozku. Model obsahuje nepřesnost vůči realitě - podvozek má přímou osu, tak jak to má letoun Amy Johnson. Můj letoun má v reálu systém šikmých vzpěr ( viz porovnání na snímcích na úvodu vlákna ), takže jsem musel podvozek znova navrhnout a přepracovat. Podvozek jsem stavěl na provizorním kartonovém stojánku. Následovala výroba špičky trupu.
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Ty krabaté, pomuchlané onuce, to je základ budoucích křídel. Následuje zpracování motoru. Na jednotlivá žebírka jsem s výhodou použil laserových přířezů. Kabinu jsem před nasazováním křídel nastrojil a dovolil jsem si lehčí tuning, dle reálné předlohy. Podélné trubky jsem nedělal z papíru ploché, ale vysoustružil jsem je ve vrtačce z kuchyňské špejle. Dodal jsem lemovky kokpitu, ve vystřihovánce jsou černé, já jsem je natřel na stříbrno. Stejne tak lišty skel, na které jsem opět použil laserů s vypálenými dírkami. Nakonec centroplán a jeho osazení na trup.
Sláva, už to konečně začíná vypadat jako letadlo !!!
Sláva, už to konečně začíná vypadat jako letadlo !!!
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Klube se pěkné éro které je dobře postavené .Prosím tě mám dotaz jak se frézuje pomocí vrtačky ?
Re: De Havilland DH-60 Gipsy Moth / GPM / 1:33
Já jsem nefrézoval, ale soustružil - strčím kuchyňskou špejli do sklíčidla a brusným papírem a pilníkem obrousím na průměr 1 mm. Viz polotovar na 4. obrázku. Používám malou modelářskou vrtačku a špejli si na konci přidržuji mezi prsty, aby se mě odstředivou silou nezlomila. Stejně jsem dělal i knyply - viz 1. a 2. obrázek počátku stavby.
Někteří modeláři si ve vrtačce brousí např. kola vrstvená z kartonů, aby měla oblý profil. Ale frézovat se rovněž dá, pokud se dá vrtačka do stojánku a nasadí se frézky . . .
Někteří modeláři si ve vrtačce brousí např. kola vrstvená z kartonů, aby měla oblý profil. Ale frézovat se rovněž dá, pokud se dá vrtačka do stojánku a nasadí se frézky . . .