Stránka 1 z 3

Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200 HOTOVO

Napsal: pon 25.2.2013 21:27
od oliver
Князь Потёмкин Таврический (pro ty co neovládají ruštinu – Kníže Potěmkin Tauridský). Jeho stavba byla přidělena loděnici v Nikolajevu. Ke slavnostnímu položení kýlu nového bitevního plavidla došlo 28.9.1898. Práce postupovaly poměrně rychle a plynule a o dva roky později v září 1900 došlo k jeho spuštění na vodu. V létě 1902 byl přemístěn do Sevastopolu ke konečnému dovybavení a osazení výzbroje. Došlo však k několika vážným haváriím v kotelnách a strojovnách a například dělové věže a další konstrukční celky bylo nutno kvůli nedodržení daných parametrů vyrobit znovu. To vše spolu s dalšími problémy při zkouškách protáhlo stavbu o téměř dva roky a tak námořnictvo převzalo loď až koncem roku 1904. Zprvu byla v rámci Černomořské flotily klasifikována jako pancéřový křižník. Tomuto zařazení však neodpovídala rychlost, zatímco pancíř a výzbroj byla na úrovni tehdejších bitevních lodí. Proto byl mezi ně po krátké době Potěmkin přeřazen.

Svými parametry to byla klasická bitevní loď z přelomu století. Délka trupu dosahovala 115.4, šířka 22.2 a ponor 8.4 metru. Maximální výtlak dosahoval hodnoty 12900 tun. Z dnešního pohledu byl zvláštností trupu (tehdy ovšem celkem běžně používanou) taran, dopředu vysunutá a konstrukčně zesílená podhladinová část předního vazu plavidla, umožňující poškození protivníka nárazem. Konstruktéři ji používali s oblibou, byla to reakce na bitvu u ostrova Lissa v Jaderském moři. Zde v roce 1866 porazila Rakousko-Uherská flotila silnější Italské loďstvo a dvě italské obrněné lodě potopili Rakušané právě nárazem.
V kotelnách Potěmkina bylo zabudováno 22 kotlů (z toho 14 spalovalo mazut – tehdy novinka). Ty dodávaly páru dvěma trojčinným parním strojům s celkovým výkonem 10600 HP. Dva lodní šrouby o průměru 4.2 metru dosahovaly maximálně 83 obrátek za minutu, což umožńovalo dosáhnout rychlosti až 16.7 uzlu (cca 31 km/h). Celková zásoba paliva byla 340 tun uhlí a 610 – 760 tun mazutu. Při udržování ekonomické desetiuzlové rychlosti to umožňovalo uplout 3600 mil (6600 km).

Také výzbroj nevybočovala z tehdy běžného standardu. Jako hlavní výzbroj byla použita čtyři děla 12"/40 (30.5 cm) vzor 1895 rozmístěná do dvou věží na přídi a na zádi. Ta byla schopna vypálit dva granáty za minutu podle typu na vzdálenost až 29 km. Doplňovalo je 16 kasematových děl 6"/45 (15.2 cm) vzor 1892, 14 děl 75 mm/50 vzor 1892, čtyři rychlopalná děla ráže 47 mm a pět 15'' torpédomětů. Děla ráže 75 mm byla později demontována.
Boční pancéřový pás dosahoval tloušťky 229 mm, kasematy 152 mm děl chránilo 127, paluby 76 a dělové věže hlavní ráže 254 mm pancíře. Hodnoty na tehdejší dobu spíše podprůměrné, přesto vzhledem k výkonům tehdejších děl postačující.

Pod dojmem drtivé porážky v Rusko-Japoské válce se námořníci Potěmkina brzy začali zabývat revolučními myšlenkami. Posádka bitevního plavidla byla označena jako nespolehlivá a proto před vyplutím na cvičení 12.6.1905 bylo 200 nejnebezpečnějších námořníků nahrazeno nováčky z učiliště. Ani to však nepomohlo a 14.6. došlo ke vzpouře. Vůdce povstání byl při přestřelce zabit a nejednotní námořníci se po jedenácti dnech vzdali rumunským úřadům v Konstanci. Loď byla vydána zpět Rusům.
Byla přejmenována na Pantělejmon a pod tímto názvem se zúčastnila WWI. Podnikala nájezdy na turecké pobřeží a zásobovací linie ale zůčastnila se i vlastních minových operací jako krycí jednotka. Dvakrát se ve stavu brigády bitevních lodí zúčastnila i bojů s tureckým bitevním křižníkem Jawus Sultan Selim (bývalý německý Goeben).

V květnu 1915 byla loď znovu přejmenována, respektive jí bylo vráceno původní jméno Kníže Potěmkin Tauridský a dlouhodobě byla zakotvena v Sevastopolu. Boje v oblasti Černého moře totiž utichly. V noci z 29. na 30.4.1918 při evakuaci sevastopolského přístavu se nepodařilo sehnat dostatek námořníků pro obsluhu a opuštěného plavidla se tak o tři dny později zmocnily německé jednotky. Němci loď spolu s dalšími plavidly koncem listopadu 1918 předali jednotkám Britského intervenčního sboru a nakonec ji získali Děnikinovci. Opět došlo k přejmenování, tentokrát na Борец за свободу – bojovník za svobodu. Když bolševické jednotky 6.4.1919 opět dobyly Sevastopol, ustupující bělogvardějci loď vyhodili do povětří. V průběhu let 1922-1923 bylo těžce poškozené plavidlo sešrotováno. Je však zajímavé, že k jeho vyškrtnutí ze stavu flotily došlo až 21.11.1925.
Převzato z www. Palba.cz

ObrázekObrázekObrázek

Něco k modelu:
Stav v roce 1904
Formát A4
1 strana Hystorie
4 strany Psanej návod rusky,polsky,anglicky,německy
8 stran 3D návodovek dost lesklej papír
6 stran kostra
14 stran modelu


Obrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

PS. Ještě jsem nezačal ;)

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij /Orel/ 1:200

Napsal: úte 26.2.2013 0:31
od Michal K.
To jsi se rychle pustil do dalšího projektu. Tato lodička by mě určitě neoslovila (já raději druhoválečné), nicméně vypadá zajímavě a model bude jistě propracovaný, takže se máme na co těšit. Samozřejmě popadnu nějakou židli a usedám do první řady než tam bude plno ;)

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij /Orel/ 1:200

Napsal: úte 26.2.2013 7:00
od novakv
Tak na toto se těším velice, skoro až tak jako na plachetnice když se tady vyskytnou. Mám ve skříni taky sem tam nějaký takový kousek a velmi mě láká se do něj dát. Jen času se nedostává a rozdělaných je moc věci s vyšší prioritou. Nicméně už si stelu místečko a ladím barvy na monitoru, abych mohl sledovat ničím nerušen.

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij /Orel/ 1:200

Napsal: úte 26.2.2013 7:44
od JoskaM
Krásná volba, ty prvoválečné pancéřované kocábky měly něco do sebe!

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: úte 26.2.2013 10:21
od Raven
Souhlas s Joskou...já už nějakou dobu koukám na Wariag...a na tuhle lodičku se podívám...takže držím palce...

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: úte 26.2.2013 10:35
od Vojta Č.
To jsou samozřejmě velmi profláknutý necky :)
Viz
http://www.csfd.cz/film/32365-kriznik-potemkin/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cs.wikipedia.org/wiki/K" onclick="window.open(this.href);return false;řižník_Potěmkin_(film)

Obrázek Obrázek
via http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vintage_Potemkin.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: pát 8.3.2013 14:18
od oliver
Zdravím
Všem dík za zájem.
Konečně se začíná kazit počasí a mám možnost něco spatlat :)
Práci jsem si opět ulechčil lasarem ;)
Při kompletaci jsem narazil na 4 problémová místa :(
Kostru budu vyplňovat kartonem jako u "paris"

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Ps: Paluba ještě neni napevno, Před přilepením se musí nejdřív osadit barbety ;)

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: pon 11.3.2013 17:09
od Raven
No...hezky ti to začíná...hlavně se s tím poper, protože v záplavě Bismarcků apod. tohle bude skutečně klenot...

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: stř 13.3.2013 12:56
od MDK
Koukam se zde na foru na tu "zaplavu Bismarcku" a nasel jsem jich tu vseho vsudy "jeden".

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: stř 13.3.2013 16:15
od Raven
já jsem nemluvil o fóru, mluvil jsem všeobecně...třeba v galeriích je jich hromada, ale Potěmkin žádnej
MDK píše:Koukam se zde na foru na tu "zaplavu Bismarcku" a nasel jsem jich tu vseho vsudy "jeden".

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: stř 13.3.2013 18:18
od oliver
Zdravím
Zatím jsem se nepopral jaksi nezbývá čas a chuť :lol: snad o víkendu.
S tím Bismarkem máte oba pravdu ,škoda že jich je tak málo dodělanejch.

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: sob 23.3.2013 12:14
od oliver
Zdravím
Menší pokrok ve stavbě ;)
Kostra vyplněna, teď budu brousit pak vrstva kancl papíru a potom teprve příjde obšívka.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: sob 23.3.2013 19:10
od MDK
To je velice zajimavy zpusob jak zpevnit trup a zamezit propadnuti obsivky. Jak dlouho ti asi tak trva vyriznout jeden ten obdelnicek do spravneho tvaru, kdyz je kazdy jiny? Meris to suplerou, nebo to davas od oka dokud to tam nevleze? Tvarujes to za sucha?

+doma mam totiz rozdelanych asi vic lodi nez martanek :D , ale zadnou nemam dokoncenou, vetsinou jen trupy a stale hledam pro me nejvhodnejsi metodu jejich vyplneni :)

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: sob 23.3.2013 19:54
od oliver
Zdravím
Do tohoto výsledku jsem to uvedl po 25,5 hodinách včetně lasarovy kostry (5 hodin), zas takovej pošuk nejsem, abych měřil čas usazení každého obdélníku zvlášť :D
Šupléru jsem nepoužil, takový masochysta nejsem jako jiní v této sekci :lol:
Psát znova postup se mi nechce. Pročti si vlákno s PARIS, tam je to uvedeno, akorát vše tvarováno za sucha, to tam není ;)

Re: Kňaz Potěmkin Tavričeskij / Orel / 1:200

Napsal: ned 28.4.2013 19:51
od oliver
Zdravím
Menší postup ve stavbě. Na to ukrajinský číslování a rozházení dílů jedné sestavy na víc stránek si snad nezvyknu :roll:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek