Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
Dalším modelem autobusu z písecka a okolí je tato Karosa C 954 E vodňanského dopravce Záruba M&K. Tento dopravce v současné době už bohužel autobusy neprovozuje, od 1.3. 2011 převzala autobusovou divizi společnost ČSAD Autobusy České Budějovice a Záruba si ponechal pouze nákladní kamionovou dopravu. Tento vůz, stejně jako několik dalších, touto transakcí přišel o svůj nádherný polep a již téměř dva roky jezdí nepolepen - bílý. Takže shrnuto a podtrženo - autobus je aktuální, nátěr už je bohužel retro.
První foto jsem si vypůjčil ze seznamu autobusů, autorem je Martin Beneš, druhá fotka je moje. http://seznam-autobusu.cz/vuz/16648" onclick="window.open(this.href);return false;
Během kreslení modelu v PC jsem si ověřoval správné tvary, zejména předního nárazníku, pomocí zkušebních bílých vzorků:
Náhled na vytisknutou šmikajdu, odstíny barev, hlavně zelené jsou zkreslené umělým osvětlením, v reálu je světlejší a jasnější.
První foto jsem si vypůjčil ze seznamu autobusů, autorem je Martin Beneš, druhá fotka je moje. http://seznam-autobusu.cz/vuz/16648" onclick="window.open(this.href);return false;
Během kreslení modelu v PC jsem si ověřoval správné tvary, zejména předního nárazníku, pomocí zkušebních bílých vzorků:
Náhled na vytisknutou šmikajdu, odstíny barev, hlavně zelené jsou zkreslené umělým osvětlením, v reálu je světlejší a jasnější.
Naposledy upravil(a) Venca 21 dne ned 3.3.2013 19:04, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 1232
- Registrován: ned 29.1.2012 19:49
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43
Vašku, na začátek super, držím ti palce.
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43
Hotová jsou kola, včetně chromovaných poklic, tyto jsem nedokumentoval, protože jsou naprosto stejná, jako na Zárubovo Crossway, který jsem zde prezentoval téměř před rokem. Letí to.
Karoserii jsem podlepil a zatímco se suší a lisuje pod zátěží, pustil jsem se do předního čela. Zatím je to pohodička, ale příště mě čeká přední nárazník a s ním jsem se už dost pral při konstrukci v PC, tvar je poměrně složitý a dílky mrňavé, ale od toho jsme modeláři, abychom to zvládli, no ne?
Pozn. První fotka je pořízená "vzhůru nohama" a následně otočená o 180°, kvůli lepšímu osvětlení, proto ten nahoru směřující stín.
Karoserii jsem podlepil a zatímco se suší a lisuje pod zátěží, pustil jsem se do předního čela. Zatím je to pohodička, ale příště mě čeká přední nárazník a s ním jsem se už dost pral při konstrukci v PC, tvar je poměrně složitý a dílky mrňavé, ale od toho jsme modeláři, abychom to zvládli, no ne?
Pozn. První fotka je pořízená "vzhůru nohama" a následně otočená o 180°, kvůli lepšímu osvětlení, proto ten nahoru směřující stín.
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43
Přední nárazník:
Tato část modelu je asi nejsložitějším prvkem autobusu, proto se pokusím pro mé případné následovníky o trochu podrobnější fotodokumentaci a popis postupu. Díl tvořící prolis u světel a blinkrů jsem podlepil čtvrtkou, abych jej mohl k nárazníku přilepit natupo. POZOR - podlepit jen části, které se netvarují - viz obrázek:
Připojím (opět natupo, není třeba podlepovat) světlo s blinkrem:
Celek vlepím do nárazníku - začínám u strany blinkru, kde mám malou chlopničku a následně natupo dolepím zbytek:
Pokračuji prolisem ve střední části a připojím spodní část nárazníku, kterou pomocí chlopní spojím v místě mlhovek se spodními cípy hlavního dílu, čímž nárazník dostane svůj charakteristický tvar:
Nárazník doplním mlhovkami, zde jsem se rozhodl pro lepení pomocí chlopniček, a připojím část nárazníku, která tvoří vrchní a zároveň zadní část:
Hotový nárazník jsem spojil s předním čelem, na kterém se objevily stěrače a tím je přední část hotova. Chybí pouze dvě pozičky nad čelním sklem, které doplním až po vlepení čela do karoserie:
Tato část modelu je asi nejsložitějším prvkem autobusu, proto se pokusím pro mé případné následovníky o trochu podrobnější fotodokumentaci a popis postupu. Díl tvořící prolis u světel a blinkrů jsem podlepil čtvrtkou, abych jej mohl k nárazníku přilepit natupo. POZOR - podlepit jen části, které se netvarují - viz obrázek:
Připojím (opět natupo, není třeba podlepovat) světlo s blinkrem:
Celek vlepím do nárazníku - začínám u strany blinkru, kde mám malou chlopničku a následně natupo dolepím zbytek:
Pokračuji prolisem ve střední části a připojím spodní část nárazníku, kterou pomocí chlopní spojím v místě mlhovek se spodními cípy hlavního dílu, čímž nárazník dostane svůj charakteristický tvar:
Nárazník doplním mlhovkami, zde jsem se rozhodl pro lepení pomocí chlopniček, a připojím část nárazníku, která tvoří vrchní a zároveň zadní část:
Hotový nárazník jsem spojil s předním čelem, na kterém se objevily stěrače a tím je přední část hotova. Chybí pouze dvě pozičky nad čelním sklem, které doplním až po vlepení čela do karoserie:
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43
Ten nárazník se povedl, vypadá dobře.
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43
blinkry se mi zdají moc utopené - tvar toho prolisu v oblinách je trochu komplikovanější.
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43
AmatER: Tak ono těch komplikovanějších tvarů je na celém autobuse daleko víc, ale modeláři občas něco zjednoduší, tak už to chodí.
Mimochodem - velmi pěkná fotka, ten odraz chaloupky v čelním skle byl záměr, nebo náhoda?
U toho blinkru - mezi blinkrem a světlem je malý schůdek, který jsem vynechal (to by byla hra s desetinami milimetrů), blinkr samotný je utopen na obou svých koncích, uprostřed je téměř v rovině s nárazníkem. Vycházel jsem z těchto (a i jiných) fotek:
Ono při rozměrech v řádu milimetrů jsem byl rád, že jsem ty prolisy vůbec do nárazníku spočítal a dostal, při samotém lepení se hloubka prolisu o pár desetinek mm navýšila, oproti papírovým předpokladům a u těchto drobných částeček je opravdu každá desetinka už znát.
Dnes další posun - začal jsem pracovat na zadním čele. Po vytvarování základního dílu jsem připojil boční chlopně:
Zadní světla v reálu sice na první pohled nepůsobí moc plasticky, ale při bližším pohledu je zřejmé, že určité rozbití jednolité plochy tam je. (Mám pocit, že tvar jednotlivých částí zadních sdružených světel je totožný s tvarem předního blinkru):
Rozhodl jsem se vytvořit tyto nepatrné hrany, abych tvarově oživil jinak poměrně nudnou a plochou zadní část. Na modelu možná prolis bude působit trochu výraznějším dojmem, částečně je to i záměr, zrovna nedavno jsem zde v nějakém vlákně četl něco o tom, že se někdy na modelu nějaký detail "přežene", aby se zdůraznil. Stejný případ je i toto:
Ono to opět vypadá, že jsou světla dost utopená, ale ve skutečnosti to je míň, docela blbě se to fotí a aparát to dost zkresluje.
Mimochodem - velmi pěkná fotka, ten odraz chaloupky v čelním skle byl záměr, nebo náhoda?
U toho blinkru - mezi blinkrem a světlem je malý schůdek, který jsem vynechal (to by byla hra s desetinami milimetrů), blinkr samotný je utopen na obou svých koncích, uprostřed je téměř v rovině s nárazníkem. Vycházel jsem z těchto (a i jiných) fotek:
Ono při rozměrech v řádu milimetrů jsem byl rád, že jsem ty prolisy vůbec do nárazníku spočítal a dostal, při samotém lepení se hloubka prolisu o pár desetinek mm navýšila, oproti papírovým předpokladům a u těchto drobných částeček je opravdu každá desetinka už znát.
Dnes další posun - začal jsem pracovat na zadním čele. Po vytvarování základního dílu jsem připojil boční chlopně:
Zadní světla v reálu sice na první pohled nepůsobí moc plasticky, ale při bližším pohledu je zřejmé, že určité rozbití jednolité plochy tam je. (Mám pocit, že tvar jednotlivých částí zadních sdružených světel je totožný s tvarem předního blinkru):
Rozhodl jsem se vytvořit tyto nepatrné hrany, abych tvarově oživil jinak poměrně nudnou a plochou zadní část. Na modelu možná prolis bude působit trochu výraznějším dojmem, částečně je to i záměr, zrovna nedavno jsem zde v nějakém vlákně četl něco o tom, že se někdy na modelu nějaký detail "přežene", aby se zdůraznil. Stejný případ je i toto:
Ono to opět vypadá, že jsou světla dost utopená, ale ve skutečnosti to je míň, docela blbě se to fotí a aparát to dost zkresluje.
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43
Ten odraz je náhoda, nic to zakrývat nemá. Focené je to na zastávce Tuchoměřice,,Štěrbův mlýn (posun doprava = překvapení), což je jedna z nejopuštěnějších konečných v síti linek DPP (není tam signál na vysílačku ani na mobil a, Jardo Zrzku, rozhodně tam po žádných takových výdobytcích civilizace netoužíme ).
Jinak blinkry vpředu a lampy vzadu jsou stejné, liší se jen barvou (a katalogovým číslem u Helly - jedna lampa stojí tuším něco kolem 600,-). Do roku 2003 se dávaly i na SORky - a ty novější jsou s nimi samozřejmě taky záměnné.
Jinak blinkry vpředu a lampy vzadu jsou stejné, liší se jen barvou (a katalogovým číslem u Helly - jedna lampa stojí tuším něco kolem 600,-). Do roku 2003 se dávaly i na SORky - a ty novější jsou s nimi samozřejmě taky záměnné.
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
Dnes odpoledne jsem mohutným finišem úspěšně doběhl do cíle:
A ještě společné foto se stájovým kolegou:
A ještě společné foto se stájovým kolegou:
Naposledy upravil(a) Venca 21 dne ned 3.3.2013 19:11, celkem upraveno 1 x.
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
Nádhera jako vždy
-
- Příspěvky: 1232
- Registrován: ned 29.1.2012 19:49
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
Krása, gratuluju k dokončení, poklona.
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
sice nejsem na jihu Čech tak dlouho ale tyhle autobusy si už pamatuju. Jinak pěkně slepeno a barevně je to rozhodně zajímavá předloha... asi slušnej oddíl tihle modeláři z rybníkářskýho kraje
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
Hmmmmmm! Nádherná "devítka"
Re: Karosa C954E Záruba M&K / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
zástěrky nebudou?