Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHICA

Rady, poznatky a zkušenosti při stavbě a konstrukci papírových modelů

Moderátor: spida

Uživatelský avatar
kinza
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20.1.2012 22:13
Bydliště: RK

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od kinza »

takže pokus č.2

postupným odřezáváním dílu 123 a 197 jsem došel k závěru, že ony 4mm rozdílu obvodů jsou limitní a přes to vlak nejede.
díl 197 jsem podlepil 0,5mm kratonem ( vyplatí se to), dají se potom dohladit hrany ocelovou kulatinou. Díl 197 je ustřižen podle vnitřní křivky, tak jak je na něm napsáno (vlepil jsem i obšívku interiéru). Střecha je bezezměn (středové rysky jsem neprořezával), takto lze upravit i original vystřihovánku.

ještě by si to chtělo s tvarováním a následným lepením střechy trochu pohrát, ale výsledek už je celkem slušný
Obrázek Obrázek Obrázek

a zde návod co jsem vlastně udělal
Obrázek
(tato fotka je deformována proto nejde k ničemu použít)
všechny rozměry berte orientačně, nejlepší je si to vyzkoušet
Naposledy upravil(a) kinza dne pát 15.2.2013 17:21, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Moderátor
Příspěvky: 1292
Registrován: pon 12.12.2011 10:16
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od Zdeněk-TEO »

Děkuji, moc děkuji za provedení pokusu č.2 Je to hodnotné a zcela srozumitelné. Potvrdilo mi to, že jsem se nijak při lepení nespletl a ukázalo, že nemusím tedy znova kabinu lepit, abych zjistil co a jak. Kdyby došlo k pořádné beta testové stavbě a následnému opravení - upravení dílů kabiny a střechy, nemuselo dojít k nesnázím při lepení a následnému hudrání, že něco na modelu nesedí. Takto to hází malinko špatné světlo, na kvalitu vydávaných i budoucích modelů. To si ale musí vyříkat autor s beta lepičem, který zde nejspíš svůj pracovní úkol moc nezvládl.
Uživatelský avatar
kinza
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20.1.2012 22:13
Bydliště: RK

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od kinza »

ano, toto se mělo zjistit už při betatestu.

Všem případným stavitelům vřele doporučuji si díly kabiny okopírovat a zkusit si kabinu nanečisto, budete vědět do čeho jdete.
velda
Příspěvky: 140
Registrován: čtv 2.2.2012 23:24
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od velda »

Lukáš: vidíš Lukáši Kinza udělal přesně to co jsem navrhoval, seřízl pásek - sice ve tvaru klínku, ze zadu dílu 123. Na to bych ale samozřejmě došel při spasovávání dílu, že buď pásek rovný nebo šikmý to přece dá rozum. Důležité je to, že je to vzadu a mimo jakýkoliv oblouk, kde to není vidět a ne v předních sloupcích jak udělal Zdenda a jak se to pozdávalo Tobě. Protože ve sloupcích by výřezy logicky udělaly z oblouku zase dříve nebo později hranu. Tato Zdendova varianta se opravdu hodila jen pro kabinu kde nebylo vytvořeno toto zaoblení.
Jinak souhlasím s TEEM, jak jsem i psal na Face., že tady ta komunikace mezi autorem a beta asi vůbec nefungovala, a je to o to nepochopitelnější, že těchto modelů bylo vydáno více typů. I když osobně vidím chybu jen v tom nesprávném označení hrany - měla by tam spíše být šipka ve tvaru oblouku. Kritická chyba jako taková v tom podle mě není, protože ten díl, lze, jak jsme zjistili bez problémů do zaoblených tvarů slepit i když s úpravami (ty ale je potřeba i na jiných modelech). Setkal jsem se s mnohem horšími chybami.
Pro mě je to vyřešeno. Teď záleží na každém jak s těmito poznatky naloží a jak dalece se jich bude držet. Osobně nikomu nic nevnucuji, ale mě se Vétřaska se zaoblenými hranami kabiny líbí mnohem více než s hranami ;) a jsem moc rád že jsem toto téma otevřel a společně jsme došli k dobrému konci a to, že příští modely V3S již budou snad docela koukatelné - i když ... TEO ta Tvoje je tak i tak špica.
Rovněž děkuji Kinzovi za potvrzení mé teorie - ten výsledek testu je vynikající. A co zbývá? S chutí do toho a hodně úspěchů při stavbě.
velda
Příspěvky: 140
Registrován: čtv 2.2.2012 23:24
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od velda »

Pořád mi vrtalo hlavou, kde jsem již hodně podobný problém viděl. Dnes jsem na to přišel. Modely jsou od sebe co do vzniku vzdáleny mnoho let, rovněž technické zpracování není srovnatelné, ale problém je naprosto stejný. Vzpomínáte si na Bobra (vůz pro odvoz odpadu)? Tak se podívejte na rysky vyznačené v zelených oválech viz foto


Obrázek


- zde vidíte stejný problém, když se modelář nedržel citu a smyslu pro realitu a přes celou korbu narýhoval hranu mohl model skoro vyhodit, protože tím vytvořil celkem 4 hrany které na zaobleném tvaru také neměly co dělat a model velice poškodily. A věřte že jsem na výstavách několik takto slepených modelů viděl.
Proto já se spíše spoléhám na to jak vypadají tvary stroje ve skutečnosti než na výpočty. A pokud je možno tak se držím skutečnosti. To jen na dokreslení célé této věci, a na tomto příkladu lze vidět, že to nejsou planý kecy, ale je to dlouholetá zkušenost.
velda
Příspěvky: 140
Registrován: čtv 2.2.2012 23:24
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od velda »

Tak malý dodatek - jak to tak vypadá, doufali jsme všichni špatně - ani na nejnovějším modelu PKGraphicy - Praga V3S S1000 (opět hasičský speciál - není jich už nějak moc?) http://www.pkgraphica.eshop-zdarma.cz/i ... duct&id=77" onclick="window.open(this.href);return false; toto pravděpodobně, není opraveno - viz. foto na výše uvedeném odkazu :roll: Co dodat? už mlčím.... ;) nic méně pokud by to bylo jinak (model jsem ještě neměl v ruce), rád se omluvím.
velda
Příspěvky: 140
Registrován: čtv 2.2.2012 23:24
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od velda »

Zdravím, tak dnes jsem se dostal k tomu co jsem takříkajíc nakousl. Zde výše popsaný test od Kinzu, i test na Facebooku od T. Hanáka, byly provedeny na kabinách, které neměly vytvořeny okna. Rozhodl jsem se tedy osobně otestovat a ukázat jak to celé půjde zrealizovat s vytvořením oken, protože tady padl i názor, že to nepůjde slepit, nebo když ano, tak s velkými obtížemi. Můj názor byl a je opačný, když se chce jde vše a to bez jakýchkoliv zvláštních nároků.
Tak se na to mrknem. S testem jsem si nijak nehrál a nemazlil, takže tam nějaké nepřesnosti, ušpinění apod. nehrají roli. Díly kabiny jsem si zkopíroval, vystříhal a vyřezal
Obrázek (při práci na originále samozřejmě všechny hrany zpracovávaných dílů předem zaretušujeme příslušným odstínem). Z logiky věci bylo jasné, že skla musí být vyrobena v celku (šablona na okna v celku ve stavebnici je) jde o to, že pokud by se sklo rozdělilo, vznikla by nám v místě přerušení fólie, dříve nebo později opět hrana, i kdybychom se snažili vytvořit oblouky sebelépe. To samozřejmě nechceme.
Takže, vystřihneme si šablonu celého okna z papíru. Pak šablonu třeba pomocí malířské lepící pásky přilepíme na fólii
Obrázek a podle této šablony vystřihneme.
Obrázek
Nejlépe je použít fólii pro Meotar, která je ideálně tenká a velice dobře se s ní pracuje, ale to by už měla většina vědět. Pro úplnost, zadní okno je samozřejmě zvlášť :D . Fólii si v místech předních sloupků kabiny označíme podle dílu oken a předem natvarujeme do obloučků. Pomůžeme si např. hladkým hřebíkem, který má poloviční průměr oblouku cca 2mm. Fólii přes něj v patřičných místech silně ohneme do úzkého “U“ a chvíli podržíme,
Obrázek
aby si udržela tvar, není nutno nic nahřívat. Fólie se sice po uvolnění trochu narovná, ale už je připravena na konečné dotvarování – mělo by vzniknout to co na fotu. Případnou korekci oblouků (sevřením - jde to naprosto lehce) provedeme až při slepování celého kompletu kabiny. Stejně tak mírně natvarujeme i boční oblouky dílu 123 – tvarujeme je ve sloupcích – část kde je zakreslen tvar dveří by měla zůstat co nejvíce rovná, jako na skutečném stroji (fólíi i díly tvarujeme předem aby nám při konečném natvarování nevznikly nejaké nechtěné lomy).
Mělo by vzniknout něco jako na fotu.
Obrázek
Takto natvarovaný díl položíme na mikrotenový sáček – budeme nanášet lepidlo pro přilepení fólie. Pro přilepení fólie jsem se rozhodl vyzkoušet lepicí permanentní roler. Lepicí vrstvu nebudeme ale nanášet podélně, ale příčně tzn. že přiložíme roler k okraji okýnka a mírně hrotem zahoupeme
Obrázek tím otiskneme lepidlo, které zůstane na papíru, zvedneme roler a pootočíme nehtem středním čepem na roleru v protisměru hodinových ručiček a provedeme další otisk vedle, až máme “potisklou“ celou plošku okolo oken (při nanášení je nutno nějakým předmětem z umělé hmoty rámeček opatrně přidržovat – chce to trošku cviku). Po nanesení lepidla přiložíme fólii – pozor musíte ji přiložit přesně, protože jakmile ji přiložíte, již ji není možno bez poškození dílu sundat. Ale s přiložením nemusím spěchat - lepidlo je aktivní dokud nepřiložíme protikus. Nakonec fólii přitiskneme třeba válečkem aby dobře držela. Následně opakujeme nanesení lepidla na vnitřní plochy oken Ppřední i boční skla) a tyto přilepíme. Je to jen návrh, pokud se vám toto pomocí roleru nechce, je samozřejmě možné použít tuhé lepidlo nanášené např. špejlí ale vždy jen tenounké vrstvě (filmu) aby se nevytlačovalo ven – toto nebezpečí u roleru nehrozí a navíc drží perfektně. V žádném případě nepoužívám na lepení fólií vteřinové lepidlo a je jedno jestli je tekuté nebo gelové – ve všech je kyanoakrylát, který se s fóliemi nesnáší a může nám vytvořit nepříjemné bílé skvrny na “sklech“.
Po přilepení skel opět díl s již nalepenými skly natvarujeme
Obrázek – např. tak jako na fotu, na kusu karimatky, i když se nám díl neztvaruje úplně, protože folie přece jen pruží, není potřeba si s tím dělat těžkou hlavu. Při následném slepení celé kabiny dotvarovaní nedělá žádný problém. Zároveň natvarujeme na karimatce i zadní oblouky dílu 123.
Připravíme si střešní žebro 197 nalepil jsem ho na 1mm kartonek (proč na 1mm napíšu později) a vyřízl – tady jsem podle testu od Kinza, použil vnitřní obrys, doporučuji ale použít vnější obrys, protože pak bude lépe sedět rozměrově střecha. Žebro jsem natupo vlepil na své místo do kabiny – začínám samozřejme od předního skla (na žebro si vyznačím střed), počkám na pevné spojení a následně dolepuji boky, opět natupo, zadní obloučky boků, nechám ještě bez přilepení.
Zpracujeme zadní díl kabiny 240 a vytvaruji na něm krajní obloučky již popsaným způsobem. Vidíte, že díly téměř pasují
Obrázeknemůže mi tady tedy vzniknout 2x avízovaná díra 4mm!
Že díl pasuje vidíte na fotu
Obrázek.
Dále, jak již jsem psal v některém příspěvku výše, je nutno následně sestřihnout nebo seříznout okraje z obou stran dílu 123, ale jak jsem uvedl, podle potřeby – proto si to teď zkoušíte abyste věděli o kolik
Obrázek – pokud byste seřízli jak doporučuje Kinza rovné 2mm, nemuselo by vám to vyjít, protože každému se to povede malino jinak, takže nesouhlasím se 2mm ale s rozměrem podle potřeby jak bylo uvedeno. Nic méně nemusíte seřezávat nic – tak jako já v testu, kraje zaoblených boků jsem jen přeložil přes díl 240 a přilepil, nic závažného se tím nestane, jen malý schůdek. Celý slepený díl lehce zatížíme shora a necháme zaschnout. Mezi tím si natvarujeme a slepíme (v rozích) díl 198 střechu (nastřižení ve středu střechy neděláme). Tvarujeme pomalu a opatrně, aby nám nevznikly lomy. Následně slepený natvarovaný díl přiložíme na slepenou kabinu a podíváme se jak to sedí. Jak jsem psal já použil vnitřní část žebra, proto jsem musel následně střechu po obvodu 0,5mm sestřihnout. Předpokládám, že pokud se použije vnější obvod žebra, nebude sestřižení nutné. Pokud vše sedí jak má, naneseme na okraje obvodu žebra lepidlo, zde pozor jeden roh nebo střed jedné krátké strany necháme bez lepidla. Přilepíme střechu třemi stranami a necháme řádně zaschnout (zaschnutí je dúležité). Střecha nám sice sedí ale je taková jakoby placatá a prohlá uprostřed,
Obrázek
to je chvíle kdy využijeme nepřilepenou část a otvorem do prostoru nacpeme opatrně plochým párátkem vatu
Obrázek (proto máme žebro z 1mm kartonu aby se nám neprohýbalo), vaty dáme tolik, aby se střecha pěkně zaoblila a snažíme se ji rozprostřít po celém obvodu. Toto děláme s citem a nesnažíme se o “nacpání strožoku“. Tuto metodu můžete využít i na jiných modelech v podobných situacích (nejen střechy). Po vytvarování dolepíme a zalepíme otvor. Tvar střechy po úpravě, vidíte na fotech a je vidět že střecha vypadá mnohem lépe.
Obrázek Obrázek Obrázek
No a tím je celá věc hotova, jak jsem psal výše, test byl proveden jednou a hned napoprvé slepení s okny nedělalo naprosto žádný problém a zároveň tím vyvracím veškeré zde uvedené výroky a zároveň domněnky, které zde byly některými uvedeny, že to nepůjde. Nezlobte se, ale potvrdilo se mi, že je to opravdu o rukách, představivosti a o přemýšlení nad prací.. Podle mě jsou tyto díly (kabina + střecha) na toto zpracování připraveny, šlo jen o to, na to přijít a použít správný postup.
Děkuji za pozornost Velda.
Naposledy upravil(a) velda dne pát 15.2.2013 15:48, celkem upraveno 2 x.
bernie
Příspěvky: 690
Registrován: úte 14.2.2012 11:15

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od bernie »

Jirko, nadšeně tleskám - nejlepší z necelých 50ti příspěvků na tomto DF.
Jen houšť a větší kapky.

A ještě vyfoť prosím na čem máš zavěšený foťák - to by mohlo pomoct budoucí Youtube hvězdě z Havlbrodu.
Díky
velda
Příspěvky: 140
Registrován: čtv 2.2.2012 23:24
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od velda »

Bernie: díky, co se týká foťáku - i to je prosté - musíte mít po ruce pomocníka, a dlouze ho poučit co vlastně po něm chcete... ;) . Ne mladej vypomohl. Netrvalo to celé dlouho, tak to se mnou vydržel.
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od Lukáš »

Tak za tohle 1 s * od nevěřícího Tomáše, totiž Lukáše :) S tou vatou je to dobrý nápad, přitom tak jednoduché (jak jinak..).
Uživatelský avatar
kinza
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20.1.2012 22:13
Bydliště: RK

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od kinza »

jen bych dodal malou poznámku - ono je nejlepší natvarovat a slepit nejdříve díl střechy, a až poté stříhat obvod žebra 197, protože to natvarování nejspíš vyjde každému trochu jinak, tak jako mě a Veldovi. Já jsem střechu na okrajích více zaoblil a vychází mi tam více plynulý přechod, při pohledu na obrázky je to patrné.

Proto doporučuji si před stavbou kabiny udělat takovouto zkušební stavbu, která nezabere mnoho času, tím člověk zjistí jak na to, a nepokazí si originální díly.

P.S. s tou vatou je to dobrý nápad, někdy určitě použiju.

Všem přeji ať se dílo zadaří a ať V3S přibývají ;)
lantros7
Příspěvky: 1
Registrován: pát 21.12.2012 20:00

Re: Správné natvarování kabiny a střechy PRAGA V3S PK GRAPHI

Příspěvek od lantros7 »

Super nápad s tou vatou,ale je fakt že se nis nemá přehánět,aby to nevypadalo přefoukle.
Dobrá práce Jirko.
Odpovědět

Zpět na „Stavba, konstrukce, tipy a triky“