Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO
Napsal: ned 27.1.2013 21:04
Kolegové modeláři,
rád bych se vám na úvod svého prvního příspěvku představil. Jmenuji se Tomáš, je mi 23 let, pocházím ze severních Čech a v současné době studuji VŠCHT v Praze. Modelařině jsem se začal věnovat někdy v první třídě základní školy. Nejprve jsem postavil několik miniboxů, pod rukama mi prošla i dvě plastová letadla. Obojí dopadlo docela katastrofálně, ale nůžky jsem nezahodil (zato plasťáky mě moc nezaujaly a dodneška mě nechávají docela chladným ). Pak jsem stavěl různé modely z ábíčka, asi čtyři roky jsem měl i předplatné. Někdy v kvintě gymplu mě modelařina nějak přestala bavit, odložil jsem nůžky a lepidlo a nevěděl jsem, jestli se k tomu ještě vrátím...
Tuším že ve čtvrťáku, před maturitou, jsem (už ani nevím proč) narazil na toto fórum, prohlédl si několik příspěvků a začaly mě svrbět prsty, že bych si zase mohl něco slepit. V té době vyšel v ABC model vozu Tatra 80 od pana Vyškovského, mého oblíbeného autora, který se mi podařilo celkem úspěšně slepit (resp. dokončil jsem ho ). Následovaly další modely, např. Zřícenina hradu, Červená Lhota, kostel v Damníkově od Milana Bartoše či kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mohelnici n. Jizerou od Ondry Hejla a další.
Myslím, že jsem se od svých začátků (ať už od toho úplného nebo "druhého začátku" ve čtvrťáku gymplu) hodně zlepšil (což neznamená, že jsem dobrý modelář ), a to především díky vašim radám a postřehům. Pořídil jsem si skalpel a řezací podložku, oprášil vodovky z prvního stupně základky a černou fixu začal používat pouze na tvarování oblých dílů. A nyní, protože mám po zkouškách ve škole a více volného času, rozhodl jsem se uveřejnit svůj první report ze stavby. Třeba pomůže někomu dalšímu podobně jako dříve jiné příspěvky pomohly mě.
Dosti bylo povídání o mně, přistupme k vlastní stavbě.
Nejprve ale pár slov o předloze modelu:
Opel 4/8 PS byl dvousedadlový vůz vyráběný německou firmou Adam Opel KG v letech 1909 - 1910. Určen byl především pro střední třídu a hodně byl využíván vesnickými doktory, pročež si vysloužil označení "Doktorwagen". Součástí propagačních materiálů byla prohlášení typu "nejjednodušší mechanismus", "nejsnadnější zacházení" a především "bez potřeby profesionálního řidiče" ("einfachster Mechanismus", "leichteste Handhabung", "ohne Chauffeur zu benutzen").
Vystřihovánka vznikla jako doplněk k encyklopedii Papírová archeologie, vyšla v ABC č. 1/2013 a jejím autorem je Ing. arch. Richard Vyškovský. Spolu s dalším modelem, Prince Henry Vauxhall, doplňuje původní řadu veteránů od autorské dvojice Blecha - Vyškovský, kteří se při tvorbě inspirovali kovovými modely Matchbox.
A nyní už k vlastní stavbě:
Při lepení postupuji klasicky podle psaného návodu a návodných kreseb. Velice příjemně mě překvapil papír, na kterém je vystřihovánka vytištěna. Je tak akorát silný a ani jsem se nebál toho, že bych ho prořízl při nařezávání ohybových čar.
Pro zatraktivnění modelu jsem se rozhodl vyřezat veškerý "vzduch". S touto možností autor zřejmě nepočítal a rubové a lícové části dílů spolu moc dobře nesedí, jak ukazují např. následující fotky dílu 5:
Problém jsem vyřešil tak, že přesahující papír rubové části jsem z lícové strany odřezal a přesahující papír lícové části jsem z rubové části zaretušoval. Snad je to, co jsem napsal, patrné z obrázků výše. První dva ukazují díl 5 před úpravami a retuší, druhé dva po zaretušování.
Dalším problémem byla návaznost dílů 1 a 2 v oblasti přístrojové desky. Díl 2 je zde o cca 1 mm delší a o 0,5 mm na každé straně užší. Řešením bylo seříznutí horní hrany podle dílu 1 a zaretušování stran příslušnou barvou:
Před slepením celků z dílů 1, 2 a 3, 4, 5 jsem je řádně vyztužil (1 mm karton, oboustranná lepicí páska):
Po jejich slepení se objevila chybka v podobě většího přesahu dílu 2 oproti dílu 3. Problém opět vyřešilo zaretušování:
A poslední foto v tomto příspěvku - současný stav:
Pokračování příště.
rád bych se vám na úvod svého prvního příspěvku představil. Jmenuji se Tomáš, je mi 23 let, pocházím ze severních Čech a v současné době studuji VŠCHT v Praze. Modelařině jsem se začal věnovat někdy v první třídě základní školy. Nejprve jsem postavil několik miniboxů, pod rukama mi prošla i dvě plastová letadla. Obojí dopadlo docela katastrofálně, ale nůžky jsem nezahodil (zato plasťáky mě moc nezaujaly a dodneška mě nechávají docela chladným ). Pak jsem stavěl různé modely z ábíčka, asi čtyři roky jsem měl i předplatné. Někdy v kvintě gymplu mě modelařina nějak přestala bavit, odložil jsem nůžky a lepidlo a nevěděl jsem, jestli se k tomu ještě vrátím...
Tuším že ve čtvrťáku, před maturitou, jsem (už ani nevím proč) narazil na toto fórum, prohlédl si několik příspěvků a začaly mě svrbět prsty, že bych si zase mohl něco slepit. V té době vyšel v ABC model vozu Tatra 80 od pana Vyškovského, mého oblíbeného autora, který se mi podařilo celkem úspěšně slepit (resp. dokončil jsem ho ). Následovaly další modely, např. Zřícenina hradu, Červená Lhota, kostel v Damníkově od Milana Bartoše či kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mohelnici n. Jizerou od Ondry Hejla a další.
Myslím, že jsem se od svých začátků (ať už od toho úplného nebo "druhého začátku" ve čtvrťáku gymplu) hodně zlepšil (což neznamená, že jsem dobrý modelář ), a to především díky vašim radám a postřehům. Pořídil jsem si skalpel a řezací podložku, oprášil vodovky z prvního stupně základky a černou fixu začal používat pouze na tvarování oblých dílů. A nyní, protože mám po zkouškách ve škole a více volného času, rozhodl jsem se uveřejnit svůj první report ze stavby. Třeba pomůže někomu dalšímu podobně jako dříve jiné příspěvky pomohly mě.
Dosti bylo povídání o mně, přistupme k vlastní stavbě.
Nejprve ale pár slov o předloze modelu:
Opel 4/8 PS byl dvousedadlový vůz vyráběný německou firmou Adam Opel KG v letech 1909 - 1910. Určen byl především pro střední třídu a hodně byl využíván vesnickými doktory, pročež si vysloužil označení "Doktorwagen". Součástí propagačních materiálů byla prohlášení typu "nejjednodušší mechanismus", "nejsnadnější zacházení" a především "bez potřeby profesionálního řidiče" ("einfachster Mechanismus", "leichteste Handhabung", "ohne Chauffeur zu benutzen").
Vystřihovánka vznikla jako doplněk k encyklopedii Papírová archeologie, vyšla v ABC č. 1/2013 a jejím autorem je Ing. arch. Richard Vyškovský. Spolu s dalším modelem, Prince Henry Vauxhall, doplňuje původní řadu veteránů od autorské dvojice Blecha - Vyškovský, kteří se při tvorbě inspirovali kovovými modely Matchbox.
A nyní už k vlastní stavbě:
Při lepení postupuji klasicky podle psaného návodu a návodných kreseb. Velice příjemně mě překvapil papír, na kterém je vystřihovánka vytištěna. Je tak akorát silný a ani jsem se nebál toho, že bych ho prořízl při nařezávání ohybových čar.
Pro zatraktivnění modelu jsem se rozhodl vyřezat veškerý "vzduch". S touto možností autor zřejmě nepočítal a rubové a lícové části dílů spolu moc dobře nesedí, jak ukazují např. následující fotky dílu 5:
Problém jsem vyřešil tak, že přesahující papír rubové části jsem z lícové strany odřezal a přesahující papír lícové části jsem z rubové části zaretušoval. Snad je to, co jsem napsal, patrné z obrázků výše. První dva ukazují díl 5 před úpravami a retuší, druhé dva po zaretušování.
Dalším problémem byla návaznost dílů 1 a 2 v oblasti přístrojové desky. Díl 2 je zde o cca 1 mm delší a o 0,5 mm na každé straně užší. Řešením bylo seříznutí horní hrany podle dílu 1 a zaretušování stran příslušnou barvou:
Před slepením celků z dílů 1, 2 a 3, 4, 5 jsem je řádně vyztužil (1 mm karton, oboustranná lepicí páska):
Po jejich slepení se objevila chybka v podobě většího přesahu dílu 2 oproti dílu 3. Problém opět vyřešilo zaretušování:
A poslední foto v tomto příspěvku - současný stav:
Pokračování příště.