Fokker D.VI / M P Model / 1:33 / HOTOVO

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Fokker D.VI / M P Model / 1:33 / HOTOVO

Příspěvek od Dolly »

Toto letadlo jsem dokončil loňského roku na podzim. Bohužel jsem na dovolené nešťastnou náhodou přišel o fotoaparát, takže jsem stavbu nedokumentoval a přináším pouze fotografie hotového modelu.

Stroj byl vyráběn na sklonku 1. světové války v r. 1918. Konstrukce trupu vychází ze známého trojplošníku Fokker Dr.I, s cílem zvýšení rychlosti však byl opatřen křídly jiné úspěšné stíhačky Fokker D.VII. Posléze byl výkonnějšími D.VII vytlačen a využíván k výcviku pilotů.

Rozpětí : 7,65 m
Délka : 6,23 m
Výška : 2,55 m
Počet vyrobených kusů : 59
Výzbroj : 2 synchronizované kulomety Spandau ráže 7,92 mm

Model je v kamufláži bavorské domobrany. Letadla byla potahována tzv. lozengovým plátnem, které již mělo maskovací potisk, čímž odpadla potřeba nátěru barvou, která by znamenala přírůstek hmotnosti.

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Asiolo
Příspěvky: 267
Registrován: pát 20.1.2012 22:17
Bydliště: Písek
Kontaktovat uživatele:

Re: Fokker D.VI / M P Model / 1:33 / HOTOVO

Příspěvek od Asiolo »

Ahoj
Prosímtě zajímalo by mě jestli vše sedělo jak má , jestli u toho nebyli nějaký záludnosti ?
Mám tento model taky ale ještě jsem s ním nezačal.
Jinak výplety dělat nebudeš ? ( pokut tam vubec nějaký byly)
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 628
Registrován: úte 3.1.2012 19:27
Bydliště: Doma

Re: Fokker D.VI / M P Model / 1:33 / HOTOVO

Příspěvek od Kuba78 »

jen takova drobnost, lozenge je az pozdejsi oznaceni tohoto druhu kamuflaze a ne toho platna. puvodni nazvy platna s kamuflazi jsou Fünffarbigen Bluntfarbenaufdruck ci Vierfarbigen Bluntfarbenaufdruck.


zdroj http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=49&t=70963" onclick="window.open(this.href);return false;

Koncem roku 1916 bylo na zadání Idflieg vyvinuto pro pozorovací balóny kamuflážní schéma, sestávající ze čtyř až šestiúhelníků pěti různých barev. Látka nesla označení Ballonstoff. Protože ruční barvení bylo vysoce časově náročné, bylo zvoleno tovární zpracování látky potiskem. Pro vynikající vlastnosti bylo potisknuté plátno ( počátkem 1917, první hotová letadla v dubnu 1917 ) pod názvem Fünffarbigen Bluntfarbenaufdruck zavedeno do sériové výroby letadel. Pětibarevné schéma ve vysoce tmavých barvách - Nachtstoff bylo přijato pro noční operace.
Krátce nato firma Halberstädter Flugzeug Werke vyvinula čtyřbarevné kamuflážní schéma ze čtyř až šestiúhelníků. Pro rovněž vynikající vlastnosti a levnější výrobu bylo i toto schéma Idfliegem přijato a plátno pod názvem Vierfarbigen Bluntfarbenaufdruck bylo rovněž zavedeno do masové letecké výroby.
Později se pro tato schémata ujalo označení Fünffarbiger a Vierfarbiger Flugzeugstoff.
Pro námořní letadla bylo schéma dále zjednodušeno na šestiúhelníkovou trojbarevnou kamufláž Marinestoff.
Základ této šestiúhelníkové kamufláže převzala K.u.K. Luftfahrtruppe a pro svá letadla zavedla ( v listopadu 1917) Tarnstoff - tříbarevný ( ve dvou variantách ) pro trupy letadel ( tmavší varianta byla používána i pro křídla ) a čtyřbarevný pro křídla.
Když spojenci popisovali novou kamufláž, přirovnali ji k různobarevným pastilkám proti kašli ( měly rhombický tvar ) a vzniklo tak později obecně ( i Němci ) přijaté označení Lozenge ( výslovnost LOZENdŽ ). Lozenge pak bylo vedoucím kamuflážním schématem německých a řady rakousko-uherských letadel do konce Války.
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Fokker D.VI / M P Model / 1:33 / HOTOVO

Příspěvek od Dolly »

Ahoj Asiolo, pokusím se vyvzpomenout si na některé ty renoncy :

Drak - díly na sebe navazovaly bez problémů. Křídla nemají klasický žebrový skelet, ale žebra vymezují úseky se shodným profilem. Žebra a podélníky mají zářezy a zasouvají se do sebe. Problém je na spodním křídle, kde jsou podélníky subtilní, mají se prostrčit trupem a teprve potom na ně dolepit kostru a potah. V místě zářezů se utrhnou a je třeba půlky křídla slepit mimo a bez výztuhy dodatečně nalepit na trup.

Obrázek Obrázek

Kokpit - sedačka je na konzolce zakloněná a vychází moc daleko, takže by otvor kokpitu pilota pěkně tlačil do lopatek. Při posunu sedadla se zakryje kompas na podlaze a je třeba jej posunout.

Obrázek

Kulomety - mají po stranách zásobník a na druhé straně vylézající pás. Takto se do lůžek nevejdou a jeden pás je třeba zkrátit a ohnout.

Obrázek Obrázek

Motor - pokud chceš, aby se motor pod kapotou otáčel spolu s vrtulí, tak je třeba hlídat výšku válců. Já jsem je namotával na dřevěnou kulatinu a musel jsem je přibrušovat. Spolu s deklem a s ventily to nabobtnalo a nevešlo se to pod kapotu. Stejně se mě ten motor netačí, alespoň se mě pod kapotu vešel, ale je pěkně zaseklý :x . Kdo je hnidopych, doporučoval bych udělat motor celý znova. Tento má 7 válců, ale dle dostupných pramenů jich má být 9. Viz též třeba srovnání s Fokkerem Dr.I, kde by to mělo být shodné.

Výplety - ty jsou hotové. Na sklonku války již byly samonosné konstrukce a nebylo již lanek potřeba. Je vidět větší podíl tuhých šikmých zavětrovacích tyčí. Viz též Fokker Dr.I, D.VII. Takže lanka křížem jsou pouze na podvozku. Dále jsou vidět táhla ocasních ploch a křidélek a dvojice lanek na každé straně od křidélek do kokpitu.

Takže snad jsem neodradil, jinak je to pěkné éro a zkušenější modelář by si měl s těmito nedostatky poradit. ;)
Naposledy upravil(a) Dolly dne čtv 7.2.2013 1:28, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Fokker D.VI / M P Model / 1:33 / HOTOVO

Příspěvek od Dolly »

Kuba 78 :

OK, je vidět, že tento druh kamufláže má svoji historii a vývoj. Ovšem ten odkaz se mě nepodařilo otevřít. Možná se nezkopíroval kompletně - nevím.

U plastikových modelů se tento vzor řesí pomocí obtisků, bohužel s nevalným výsledkem, takže papírový model je jednoznačně ve výhodě. :P
Uživatelský avatar
Asiolo
Příspěvky: 267
Registrován: pát 20.1.2012 22:17
Bydliště: Písek
Kontaktovat uživatele:

Re: Fokker D.VI / M P Model / 1:33 / HOTOVO

Příspěvek od Asiolo »

OK. Díky
s tím výpletem je to v tom případě výhoda páč je to něco co mě zrovna nebaví. Prvoválečné letouny s hvězdicovím motorem se mi líbí nejvíc ale přiznám se že nejsem velký znalec.
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“