Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32 - HOTOVO

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Odpovědět
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 990
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32 - HOTOVO

Příspěvek od VašekS »

Tak jsem říznul do své první ripperovánky, na kterou už jsem se dlouho těšil.
Nějakou dobu jsem přemítal do čeho, z toho co mam doma, se pustit. Jedno bylo jasné, že to bude vojenská Tatra. Takže byly tři kandidátky: T 815 VVN, AV – 15 a DANA. Původně jsem zvažoval na úvod mezi vyprošťovací AV-15 a houfnicí DANA. Hlavně proto, že se nechají ještě koupit, kdyby to nedopadlo dobře.
AVéčko ovšem považuju za opravdu náročný model a DANA, o tom ani nemluvim a navíc na první pohled Tatru moc nepřipomíná.
Takže jsem se rozhodl pro valník na osmi kolech s tím rizikem, že když to pošlu do kopru, tak mam smůlu. Jiná nebude.
Je to prostě klasická Tatřice, kterou mam navíc spojenou se vzpomínkami na vojnu, když nám pendlovaly ve skladu a převážely munici sem tam. V téhle podobě mam v plánu jí udělat. Tedy v soupravě s přívěsem BSS PV 16 a obojí s plachtou. Tady mam bohužel krizi s podklady předlohy, takže k vám mám prosbu, zdali má někdo možnost vyfotit nebo má fotky přívěsu ve vojenské podobě s plachtou a detail připojení (hadice, zástrčky, řetězy(?)), moc by mi to pomohlo. V Googlu jsem neuspěl. Přívěs je však ještě daleko.
Teď k modelu Tatry. Za ty zhruba dva roky, co mam šmikajdu doma, jí mam docela dobře nastudovanou. Nebude to sranda, to je mi jasné. Tak aby to opravdu nebylo jednoduché, naplánoval jsem si několik více či méně složitých úprav, doplnění a zplastičtění některých detailů. Nejvíce se to týká podvozku a kol.

Obrázek

Vůbec nemam představu, jak dlouho mi stavba bude trvat. Jen doufám, že mě celou dobu bude bavit s alespoň polovičním zápalem, jaký mam teď na začátku.
Dopředu jsem si namíchal i zásobu barev na retuš.

Obrázek

Vyzkoušeno schváleno, takže šupky na to. Jedu podle návodu. Je to opravdu Návod a velké plus doktorových modelů. Jedinou odchylkou budou kola. Ty nebudu dělat na konec, ale hned s podvozkem.
Stavbu jsem začal klasicky nárazníkem. Už tady přišly první úpravy. Podoba světel blíže skutečnosti, vyříznutí „vzduchu“ u držáku čerpadla a lanovodu. Ještě přijdou plastické zásuvky a koncovky, možná i šrouby. No, už z tohohle jsem si udělal záležitost na tři večery. Ale ono to půjde. Jen mam obavy z třepení papíru na hranách. Musim si dávat víc pozor.

Obrázek

Dál následuje rám.

Obrázek

Zatim vše. ;)


Název vlákna upraven dle místních zvyklostí. moderátor Zrzek
Naposledy upravil(a) VašekS dne stř 9.4.2014 22:31, celkem upraveno 2 x.
vojta78
Příspěvky: 858
Registrován: pát 20.1.2012 22:04
Bydliště: Šternberk

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / Ripperworks / 1:32

Příspěvek od vojta78 »

Zdravím,
posadím se, s dovolením, do hlediště a stavbu budu sledovat. Jsem zvědav, jak se zadaří.
Nárazník je super.
Hned i první dotaz. Čím je podlepen rám? Každý používá něco jiného. Já např.: smrkovou lištu.
mulda
Příspěvky: 204
Registrován: úte 13.11.2012 3:01
Bydliště: Karlovy Vary
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / Ripperworks / 1:32

Příspěvek od mulda »

Držím palce a budu sledovat. ;)
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 990
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / Ripperworks / 1:32

Příspěvek od VašekS »

Dík za podporu, pánové.

Smrková lišta je pro tuhost rámu asi nejlepší. Já jsem to měl k vhodné smrkové liště nějak daleko, tak jsem to risknul s balzou 2,5mm s obavou ze zkroucení. To se naštěstí nekonalo. Takže balza.
vojta78
Příspěvky: 858
Registrován: pát 20.1.2012 22:04
Bydliště: Šternberk

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / Ripperworks / 1:32

Příspěvek od vojta78 »

Tak balzu jsem už taky jednou, či dvakrát použil. Dobrá volba. Držím palce při dalším pokroku.
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 990
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od VašekS »

Podvozek
Tak, aby to nebylo pořád stejné, rozhodl jsem se malinko „znásilnit“ původní řešení konstrukce vystřihovánky a rozhýbat podvozek, tedy polonápravy. Asi to vypadá, že mi trochu hráblo. Ne nehodlám si z koberce-běhounu udělat vlnitý polygon a tahat po něm model a kochat se, jak kola lítaj nahoru a dolu. Mimochodem tohle jsem si užíval někdy kolem roku 1986 s dakarkou 6x6 z ábíčka.(To byla bomba!!!)
Důvod je ten, že chci vzhled modelu ještě víc přiblížit originálu. A jedním z typických znaků nenaložené Tatry je, že má listová péra trochu „přetažená“ zpět, takže polonápravy nejsou vůči vodorovné vozovce rovnoběžně, ale mají svírat určitý úhel (+- 6°40´). Zadní nápravy více, přední už míň. Kola první nápravy jsou už téměř kolmo (kabina, motor). Daleko víc je tento jev patrný na civilních sklopkách se zadní dvojmontáží. Vnitřní tuplák plave nad vozovkou.
Řešení tohoto se nabízí dvěma způsoby. Šlo by to udělat tak, že bych zachoval stávající řešení z vystřihovánky, jen bych místo rovné kulatiny (špejle, v mém případě laminát) použil ohnutou do potřebného úhlu a dle toho upravil (prohnul) listová pera. To mě napadlo jako první. Tento způsob je ale extrémně náročný na dodržení geometrie a snadno by se mohlo stát, a mně by se to určitě stalo, že by pak model stál s i několika koly ve vzduchu.
Zvolil jsem tedy sice složitější, ale co se týče dodržení geometrie spolehlivější metodu, která navíc vychází z konstrukce skutečného podvozku, tedy nezávislé zavěšení (to je tak hezký termín). No, ono to nezávislé zavěšení vlastně tak trochu závislé je, na mé šikovnosti.
Mimochodem až donedávna jsem netušil, jak ta koncepce podvozku funguje, takže teď koukám, jak relativně jednoduché, ale přitom spolehlivé řešení to je. Myslim tedy pérování a výkyv poloos. Systém spojek, převodovek, redukcí a uzavírání diferenciálů je zcela mimo moje nestrojařské chápání.
Zvolené řešení si tedy vyžádá úpravu nosníků per,

Obrázek

předělání či výrobu dílů listových per a jejich uchycení, třmenů polonáprav (původní díl 9p), středových kyvných třmenů per a vyřešení konstrukce imitující uchycení ramen polonáprav do skříně rozvodovky, aby měly výkyv pouze nahoru-dolů a ne do stran. S tím souvisí i zcela jiné řešení samotné skříně.
V souvislosti s přepracováním skříní rozvodovek jsem už risknul další znak tatrakoncepce, tedy vyosení polonáprav. V tomto případě pravé polonápravy jsou zhruba o průměr hnací hřídele více dopředu, než ty levé. V měřítku to dělá cca. 2 mm. Vzhledem k výstavnímu účelu modelu je tohle už možná na hranici zdravého rozumu, ale když už, tak už. Jen doufám, že se mi to nevymstí v dalších fázích stavby.

Obrázek
Uživatelský avatar
Raven
Příspěvky: 343
Registrován: pát 20.1.2012 23:39
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Raven »

....no, tak jsem dočetl až sem, vypil si jednu kávu, prohlídnul fotky a musím říct, že jsi si ukousnul dobrý žvanec ;) tak hlavně ať tě to prvotní nadšení neopustí - byla by to škoda :!: a rád si počkám na to, jak vyřešíš to vyosení náprav při nenaloženém valníku...takže hodně štěstí...
:arrow: jinak, koukám, že na odkládání drobných dílků máš stejnou plechovou krabičku jako já, akorát já mám stříbrnou...:D Tonino Lamborghini ? :lol:
bernie
Příspěvky: 690
Registrován: úte 14.2.2012 11:15

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od bernie »

Zkus si Vašku napsat autorovi šmikny o bokorys /pérovku/ a případné posuny náprav vpřed - vzad ve vztahu k blatníkům, nárazníkům atd ti napoví ;)

Držím palce ;)
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1687
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Lukáš »

BTW: Co to máš za barvu v těch butelkách? To je namýchaný akryl?
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 990
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od VašekS »

Raven : Na pixlách je Ferrari a Marelli. :D
Vyosení mam vymyšlený, tak snad to klapne.

bernie : Dík za tip. To by mohlo pomoct. Asi doktora zkusim poprosit. Jinak já než jsem se do stavby pustil, tak jsem si to pořádně nakreslil.

Obrázek

Lukáš : Jsou to akryly, Vallejo a Andrea. Mam jich dostatečnou zásobu a jsem na ně zvyklý. Je sranda, když se porovná odstín ve flašce a ve šmikně. Ve finále to pak ale sedí.

Další malý pokrok.
Rozpůlení skříní, kompletace nábojů poloos a jejich montáž do skříní.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1687
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Lukáš »

Tak tohle vypadá hodně dobře. O ztvárnění pohyblivých náprav na Tatře se kdysi pokoušel losllanos1, ale ten jeho projekt asi nějak zamrznul. Jsem zvědavý, zda a jak ti to bude fungovat.
Uživatelský avatar
hejda73
Příspěvky: 5
Registrován: čtv 15.11.2012 11:50
Bydliště: Praha 4 - Braník

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od hejda73 »

Já si také sedám do hlediště a budu koukat. Zatím mi ty pohyblivé nápravy nejsou zcela jasný.
Píšeš, že nejsi strojař, ale výkres máš perfektní. :P
Michal
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 990
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od VašekS »

Jo, díky chlapi za podporu.
Taky doufám, že tak jak jsem si to naplánoval, to bude fungovat. Každopádně je to spousta práce navíc, než kdybych se vydal klasickou cestou, přičemž na některé věci jdu díky malé zkušenosti s papíráky složitější cestou, než by možná bylo třeba.
Bez výkresu bych to vůbec nedal. Řešit ty věci za pochodu, to bych se vo.... ;) .
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 990
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od VašekS »

Další malý pokrok.
Přední ramena a listová pera.

Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) VašekS dne sob 19.1.2013 13:26, celkem upraveno 1 x.
jenčik
Příspěvky: 330
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VVN 8x8 1R / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od jenčik »

To vypadá opravdu zajímavě, budu pravidelně navštěvovat. Mě by zajímalo, jestli a jak budeš řešit zakulacení běhounu na pneumatikách? Protože pokud budeš mít prověšený polonápravy a klasický šmikajdový kola, stála by ti kola tak trochu "na hraně" a to by bylo škoda. Jisté řešení by se nabízelo, mám v archivu BTR 60 a tam jsou kola (teda aspoň na první pohled do návodovek by tak měla vyjít) poměrně pěkně kulaťoučká.
Odpovědět

Zpět na „Vojenská technika“