Re: Ohlednutí za Zenitem - Marián Hlaváč
Napsal: úte 19.3.2013 20:17
8. Nakreslil jste pro Zenit i několik dalších modelů techniky, ale Vaší doménou z éry tohoto časopisu je bezesporu architektura. Přivedly Vás k architektuře právě modely, nebo jste obdivoval venkovské chalupy i majestátné hrady už jako kluk bez ohledu na modely?
Už v detstve som navštívil zopár hradov, zámkov, ale aj skanzenov na Slovenku. Ale myslím, že väčší vplyv na mňa mali práve modely architektúry z ABC, ktoré som začal lepiť ako 8-ročný. Tam začal môj vzťah k historickej a ľudovej architektúre, neskôr aj k architektúre všeobecne, čo časom vyústilo až rozhodnutiu študovať architektúru.
Ukázka několika vystrihovaček staveb z dílny M. Hlaváče.
9. K architektuře Vás přivedla hlavně modelařina, kreslil jste si vlastní formule. Modelařina tedy velmi ovlivňovala celkově Vaše zájmové volnočasové aktivity?
Moje záujmy boli od detstva silne ovplyvnené práve vystrihovačkami a časopisom ABC. Takže aj všetky modely v začiatkoch mojej tvorby boli odrazom mojich záujmov, a ako som už spomínal, kreslil som, čo ma zaujímalo, čo sa mi páčilo a na čo som mal práve chuť.
Okrem toho som bol aj vášnivý zberateľ modelov Matchbox, neskôr aj iných, a istý čas som lepil aj plastikové kity áut a motoriek.
A ukázka téměř všech automobilových modelů. Chybí pouze jedna formule.
10. Modely baráčků jste zpracoval z různých končin celého Československa. Jak jste hledal inspiraci pro svoji tvorbu? Zaujali Vás třeba jen nějaké fotky a články, či jste předlohy pro své modely sám nejdříve navštívil osobně?
V začiatkoch tvorby bol často inšpiráciou iba článok s niekoľkými fotografiami. Modely ľudovej architektúry mali tú výhodu, že sa dali voľne štylizovať, prvky z rôznych regiónov sa prelínali a môj prístup k spracovaniu bol dosť voľný a nezaťažený, asi vzhľadom na vek a nedostatok informácií a vedomostí. Podstatné bolo nadšenie.
11. Stylizace se dala celkem bezproblémově využít u lidové architektury. Ale jak to bylo s modely konkrétních předloh? Tam se již dá stylizovat převážně jen směrem k lehké slepitelnosti, aby zůstala podoba s originálem.
V neskoršom obdbí som sa snažil získať viac podkladov, hlavne u stavieb, ktoré boli "skontrolovateľné". Takže napr. Kostol sv. Mikuláša alebo Michalskú vežu som si podrobne obhliadol, zameral aspoň základné zmerateľné rozmery a nafotil. S prípravou fotodokumentácie niekedy pomohol pán Buchan. Levočskú radnicu som navštívil, nafotil a cez pána Jakubča sa podarilo zohnať aj dokumentáciu od pamiatkového úradu. Napriek tomu mi na vystrihovačke unikol jeden portál - v podjazde pod vežou
Naproti tomu napr. Vodný mlyn bola úplne vymyslená stavba.
Vodní mlýn ještě se zvonicí z Oravy vydal v reedici na konci 90. let Pavel Skokan ve svém Mega Graphicu.
Stejně tak vyšly ještě sešity se závodním vozy Matra a Dragster.
12. Je některý z modelů nakreslených pro Zenit, a je jedno jestli baráček nebo autíčko, jež je pro Vás jak se říká „srdcovka“?
Levočská radnica. Bol to taký najpoctivejšie pripravený model a strávil som nad ním strašne veľa času. Len ma mrzelo, že rozsah vystrihovačky už neumožnil spracovať viac plastických detailov - okná a portály boli iba nakreslené, zredukoval som počet komínov. A ešte jedna vec ma trápila - po predchádzajúchich zlých skúsenostich s poškodením alebo stratou originálnych kresieb v tlačiarňach som nevymaľovával originálnu perovú kresbu, ale kópiu. Tento postup som použil i viackrát, čo vzhľadom na vtedajšie nekvalitné kopírky viedlo k nepresnostiam vo vystrihovačkách. (*)
Mám rád aj moje prvé modely - so všetkými nedokonalosťami. To nadšenie a chuť do kreslenia už nikdy neboli také veľké.
(*) Zde se můžeme pozastavit a zamyslet se nad možností betatestů v té době. Autor měl na výběr ze 3 možností. Nakreslit vystřihovánku a doufat, že nikde neudělal zásadní chybu a nic nekontrolovat. Další variantou bylo nakreslit vystřihovánku 2x, a z jedné kresby slepit kontrolní model. Což znamenalo 2x tolik věnovaného času 1 modelu, který chyběl pro tvorbu zas již dalšího. Pan Vyškovský tomu byl dokonce nucen, aby bylo co fotit na obálky sešitů Albatros. Nebo autor mohl udělat kopii a kontrolní stavbu provést z této kopie. Sami víme, jak nejistá je kopie v dodržení rozměrů i dnes, natož před 25 lety. Inu, neměli to páni kreslíři jednoduché...
Foto slepené Levočské radnice je již výše, tak nyní pro porovnání skutečná stavba.
Tématicky k letošnímu jaru i se sněhem. Foto vzato ze stránky http://www.galeriaslovakia.sk/Upload/Im ... /6110B.jpg.
13. A našel se naopak některý model, který jste tehdy proklínal? Nedařilo se shánět podklady, nedařilo se samotné kreslení, nebo si jinak vystrihovačka s Vámi hrála jak kočka s myší?
Nepreklínal som modely. Najviac si spomínam na boj s nekvalitným papierom a tušom, ktorý sa rozpíjal. Takýto boj som zažil napríklad s veteránom Oakland. A v počiatkoch som pravidelne bojoval aj s farbami. A formule - tam som bojoval s reklamnými nápismi
14. Většina vystrihovaček byla na 2 stránky, což bylo krom jiného i z důvodu omezení pro rozsah ze strany redakce. Rozsáhlejšími počiny byl třeba kostel sv. Mikuláša, letištní terminál a již zmíněná Levočská radnice. Vyhovovali vám tedy právě ty méně rozsáhlé vystrihovačky? Nebránila Vám limitace rozsahem v jakémsi autorském vyžití v rozsáhlejších projektech?
Tie dvojstranové vystrihovačky boli vtedy štandard, takže som to bral ako fakt. Nemal som pocit, že by ma to obmedzovalo a že by som chcel kresliť rozsiahlejšie modely.
Jeden z těch rozsáhlejších projektů v Elektrón-Zenitu na pokračování - Letiště.
Kresby modelů letadel se chopil Ladislav Jakubčo, Marián Hlaváč se pustil do letištního terminálu
(inspirace letištěm ve Frankfurtu nad Mohanem). I Marián Hlaváč v tomto projektu nakreslil pár letadel.
Jednalo se o historické kusy, vystavení na terminálujakožto "muzejní exponáty".
15. Možná se pletu, ale jste asi jediný z autorů architektury, jenž modelářům nenabídl žádný hrad a vlastně jen jeden zámeček (Kaštieľ Dolná Krupá). Co je důvodem této anomálie:-) ?
Neviem. Možno práve ten rozsah. Ale v tom období to nebolo bežné. ABC vydalo iba Litice, o modeloch z Albatrosu som sa dozvedel až neskôr, na Slovensku neboli dostupné.
Neskôr bolo obdobie, že som o tom aj uvažoval, ale zostalo to iba v teoretickej rovine. Možno niekedy...
Už v detstve som navštívil zopár hradov, zámkov, ale aj skanzenov na Slovenku. Ale myslím, že väčší vplyv na mňa mali práve modely architektúry z ABC, ktoré som začal lepiť ako 8-ročný. Tam začal môj vzťah k historickej a ľudovej architektúre, neskôr aj k architektúre všeobecne, čo časom vyústilo až rozhodnutiu študovať architektúru.
Ukázka několika vystrihovaček staveb z dílny M. Hlaváče.
9. K architektuře Vás přivedla hlavně modelařina, kreslil jste si vlastní formule. Modelařina tedy velmi ovlivňovala celkově Vaše zájmové volnočasové aktivity?
Moje záujmy boli od detstva silne ovplyvnené práve vystrihovačkami a časopisom ABC. Takže aj všetky modely v začiatkoch mojej tvorby boli odrazom mojich záujmov, a ako som už spomínal, kreslil som, čo ma zaujímalo, čo sa mi páčilo a na čo som mal práve chuť.
Okrem toho som bol aj vášnivý zberateľ modelov Matchbox, neskôr aj iných, a istý čas som lepil aj plastikové kity áut a motoriek.
A ukázka téměř všech automobilových modelů. Chybí pouze jedna formule.
10. Modely baráčků jste zpracoval z různých končin celého Československa. Jak jste hledal inspiraci pro svoji tvorbu? Zaujali Vás třeba jen nějaké fotky a články, či jste předlohy pro své modely sám nejdříve navštívil osobně?
V začiatkoch tvorby bol často inšpiráciou iba článok s niekoľkými fotografiami. Modely ľudovej architektúry mali tú výhodu, že sa dali voľne štylizovať, prvky z rôznych regiónov sa prelínali a môj prístup k spracovaniu bol dosť voľný a nezaťažený, asi vzhľadom na vek a nedostatok informácií a vedomostí. Podstatné bolo nadšenie.
11. Stylizace se dala celkem bezproblémově využít u lidové architektury. Ale jak to bylo s modely konkrétních předloh? Tam se již dá stylizovat převážně jen směrem k lehké slepitelnosti, aby zůstala podoba s originálem.
V neskoršom obdbí som sa snažil získať viac podkladov, hlavne u stavieb, ktoré boli "skontrolovateľné". Takže napr. Kostol sv. Mikuláša alebo Michalskú vežu som si podrobne obhliadol, zameral aspoň základné zmerateľné rozmery a nafotil. S prípravou fotodokumentácie niekedy pomohol pán Buchan. Levočskú radnicu som navštívil, nafotil a cez pána Jakubča sa podarilo zohnať aj dokumentáciu od pamiatkového úradu. Napriek tomu mi na vystrihovačke unikol jeden portál - v podjazde pod vežou
Naproti tomu napr. Vodný mlyn bola úplne vymyslená stavba.
Vodní mlýn ještě se zvonicí z Oravy vydal v reedici na konci 90. let Pavel Skokan ve svém Mega Graphicu.
Stejně tak vyšly ještě sešity se závodním vozy Matra a Dragster.
12. Je některý z modelů nakreslených pro Zenit, a je jedno jestli baráček nebo autíčko, jež je pro Vás jak se říká „srdcovka“?
Levočská radnica. Bol to taký najpoctivejšie pripravený model a strávil som nad ním strašne veľa času. Len ma mrzelo, že rozsah vystrihovačky už neumožnil spracovať viac plastických detailov - okná a portály boli iba nakreslené, zredukoval som počet komínov. A ešte jedna vec ma trápila - po predchádzajúchich zlých skúsenostich s poškodením alebo stratou originálnych kresieb v tlačiarňach som nevymaľovával originálnu perovú kresbu, ale kópiu. Tento postup som použil i viackrát, čo vzhľadom na vtedajšie nekvalitné kopírky viedlo k nepresnostiam vo vystrihovačkách. (*)
Mám rád aj moje prvé modely - so všetkými nedokonalosťami. To nadšenie a chuť do kreslenia už nikdy neboli také veľké.
(*) Zde se můžeme pozastavit a zamyslet se nad možností betatestů v té době. Autor měl na výběr ze 3 možností. Nakreslit vystřihovánku a doufat, že nikde neudělal zásadní chybu a nic nekontrolovat. Další variantou bylo nakreslit vystřihovánku 2x, a z jedné kresby slepit kontrolní model. Což znamenalo 2x tolik věnovaného času 1 modelu, který chyběl pro tvorbu zas již dalšího. Pan Vyškovský tomu byl dokonce nucen, aby bylo co fotit na obálky sešitů Albatros. Nebo autor mohl udělat kopii a kontrolní stavbu provést z této kopie. Sami víme, jak nejistá je kopie v dodržení rozměrů i dnes, natož před 25 lety. Inu, neměli to páni kreslíři jednoduché...
Foto slepené Levočské radnice je již výše, tak nyní pro porovnání skutečná stavba.
Tématicky k letošnímu jaru i se sněhem. Foto vzato ze stránky http://www.galeriaslovakia.sk/Upload/Im ... /6110B.jpg.
13. A našel se naopak některý model, který jste tehdy proklínal? Nedařilo se shánět podklady, nedařilo se samotné kreslení, nebo si jinak vystrihovačka s Vámi hrála jak kočka s myší?
Nepreklínal som modely. Najviac si spomínam na boj s nekvalitným papierom a tušom, ktorý sa rozpíjal. Takýto boj som zažil napríklad s veteránom Oakland. A v počiatkoch som pravidelne bojoval aj s farbami. A formule - tam som bojoval s reklamnými nápismi
14. Většina vystrihovaček byla na 2 stránky, což bylo krom jiného i z důvodu omezení pro rozsah ze strany redakce. Rozsáhlejšími počiny byl třeba kostel sv. Mikuláša, letištní terminál a již zmíněná Levočská radnice. Vyhovovali vám tedy právě ty méně rozsáhlé vystrihovačky? Nebránila Vám limitace rozsahem v jakémsi autorském vyžití v rozsáhlejších projektech?
Tie dvojstranové vystrihovačky boli vtedy štandard, takže som to bral ako fakt. Nemal som pocit, že by ma to obmedzovalo a že by som chcel kresliť rozsiahlejšie modely.
Jeden z těch rozsáhlejších projektů v Elektrón-Zenitu na pokračování - Letiště.
Kresby modelů letadel se chopil Ladislav Jakubčo, Marián Hlaváč se pustil do letištního terminálu
(inspirace letištěm ve Frankfurtu nad Mohanem). I Marián Hlaváč v tomto projektu nakreslil pár letadel.
Jednalo se o historické kusy, vystavení na terminálujakožto "muzejní exponáty".
15. Možná se pletu, ale jste asi jediný z autorů architektury, jenž modelářům nenabídl žádný hrad a vlastně jen jeden zámeček (Kaštieľ Dolná Krupá). Co je důvodem této anomálie:-) ?
Neviem. Možno práve ten rozsah. Ale v tom období to nebolo bežné. ABC vydalo iba Litice, o modeloch z Albatrosu som sa dozvedel až neskôr, na Slovensku neboli dostupné.
Neskôr bolo obdobie, že som o tom aj uvažoval, ale zostalo to iba v teoretickej rovine. Možno niekedy...