Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od AmatER »

Když už tady na fórum předčasem prosáklo, že chystáme s MUDr. Ripperem BrutalHansem další autobusové přírůstky do série EasyWorks, je zbytečné cokoli utajovat. Původně bylo záměrem přinést opět úplně nový typ - po karosové řadě 700 se logicky nabízí zpracovat i řadu 900, která má řadu dílčích konstrukčních prvků shodnou. Mezitím jsem se úspěšně popral s konstrukcí funkčního kloubového spojení i pro tyto typy vozů, což bylo prakticky ověřeno na dokončeném modelu typu C744,
Obrázek
který byl k prozkoumání už v Děčíně, takže hnedka devítkový kloubák - koneckonců téměř všichni patlající kolegové na garáži opakovaně (a sborově) útočí s požadavkem na výrobu modelu vozu 6280 (netuším proč zrovna tento zázrak, ale proč ne, auto je snadno dosažitelné a model může být smrtelně přesný ;) )... Po několika pokusech to nějak teoreticky spočítat bez experimentování a zároveň s požadavkem nemít na přední části střechy rušivé spáry a čáry jsem to ale prozatím vzdal.

A jelikož modely v řadě EasyWorks útočí ve dvou, bylo nutné zaplnit druhé místo - ale namísto logické volby méně známé linkové verze kloubáku C943.1944 (jeden drobný prvek už byl odzkoušen na lepeňákovi) byl vedením odd. 130110*) vznesen požadavek na vůz 6007, což je ovšem B741, leč to vlastně vůbec nevadí, viz výše.

Obrázek
foto: (c) Jan Arazim, Sídliště Modřany 3. září 1992

Model je zpracován v mezích možností věrně, absentovat by měly jen piktogramy na dveřích, které se nám nepodařilo v lepší kvalitě snímku dohledat, aby je bylo možno překreslit. Oproti fotce jsou na modelu již znázorněny nálepky s názvem garáží, které se začaly na autobusech objevovat na přelomu let 1992 a 93.

Obrázek Obrázek

Výpadkem devítistovky se tento model posunul na první místo a druhé zaplnil již vlastně kompletně připravený linkový typ C744.24, na němž bude probrán pracovní postup s upozorněním na riziková místa stavby. Ale i tento model měl konkrétní předlohu - jednalo se o stroj TC 68-66 ČSAD Plzeň, dopravního závodu Tachov, který zajišťoval z provozovny Stříbro kapacitně náročnější spoje na lince mezi Tachovem, Stříbrem a Plzní a nedávno, ovšem pod SPZ PMB 00-83, dosloužil v Kralovicích.

*) Zrzek by měl preventivně přebrousit skalpel: čeká to na něj, ing. vedoucí má v kanceláři novou, větší a zatím velmi prázdnou poličku!
Naposledy upravil(a) AmatER dne pát 7.12.2012 21:17, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
opel123
Příspěvky: 160
Registrován: čtv 30.8.2012 9:54

Re: Karosa B741 a C744/EasyWorks-P. K./1:43/PROMO

Příspěvek od opel123 »

Nádhera :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Uživatelský avatar
Waclaf
Příspěvky: 287
Registrován: pon 23.1.2012 21:26
Bydliště: Dobřany u Plzně

Re: Karosa B741 a C744/EasyWorks-P. K./1:43/PROMO

Příspěvek od Waclaf »

No nazdar. Další papírové kloubáky. Kolik kosočtverečků k vyříznutí bude na krycím měchu kloubu? :D ;)
Schumy.0003
Příspěvky: 1232
Registrován: ned 29.1.2012 19:49

Re: Karosa B741 a C744/EasyWorks-P. K./1:43/PROMO

Příspěvek od Schumy.0003 »

Teda, no paráda...... Chválím....
Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 614
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWork, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od Zrzek »

Peťane - Zrzek o té poličce ví. V řadě za sebou už mi tu v šuplíku leží trojboj - RTO Lux - bude darem pro mého instruktora autoškoly, díky němuž vlastním řidičská oprávnění sk. C a D. Dále tam je červená a modrá "Čabajka" pro mého vedoucího oddělení - sám je nemodelář, tak to bude také "dárkostavba". Vše je prozatím u ledu, protože na stole je přednostně další "úchylná" beta svěřená mi Ripperem. :lol: :lol: :lol:

P.S. Co se týče piktogramů - zkus se optat na středisku garážmistrů, případně na dílně. Na tvary a umístění piktogramů vyšla vnitropodniková směrnice - hledej na intranetu. Případně zajdi do archivu DP, nebo do firemního muzea ve Střešovicích. :idea: :idea: :idea:
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa B741 a C744/EasyWorks-P. K./1:43/PROMO

Příspěvek od AmatER »

Takže začnu. Dopředu upozorňuju, že postup zde se neshoduje s celkovým postupem, který bude popsán v návodu, protože lze postupovat i po jednotlivých relativně nezávislých dílčích celcích. Principiálně bude finální montáž nicméně shodná - jinak to splácat dohromady stejně nepůjde (ledaže by někdo dokázal popřít zákon o neprostupnosti hmoty).

Jako přípravu je vhodné provést podlepení výztužných dílů kartonem. Zároveň se tím náležitě ztupí čepelka skalpelu na nařezávání lomových hran...
Obrázek

Kloub: točna, krycí měch
V modelu jsou celky označeny díly v rozsahu čísel 9 a 10.

Na začátek je potřeba si udělat radost něčím funkčním, takže se pustíme do točny. Aby ta radost byla umocněna, nejdřív vyrobíme krycí měch. Oba díly mají po 198 kosočtverečkách k vyřezání, což je proti ikarusu brnkačka, ne? :D Měchy jsou navrženy jako zcela uzavřené, takže doporučuju na točně nic nepodcenit a nezvrtat!
Obrázek Obrázek
Tím je hlavně z krku nejhnusnější část práce na modelu, odteď již jen samá pozitiva a sociální jistoty.

Středový portál krycího měchu kloubu je přesně podle skutečnosti nesený vlastní točnou, takže musí být adekvátně pohyblivý.
Obrázek Obrázek Obrázek
Oska je navržena jako dělená, vložené celé párátko se hodí jen před uzavřením při ustavování výztuží. Až ji budete zalepovat, je možné si do zaschnutí lepidla s ní pohrát - vůle by měly být minimální, jinak se autobus nebude kloubit.

Mezitím je vhodné vyrobit nosníky točny. Vlevo vidíte menší chybu, způsobenou elementem mezi židlí a pracovní deskou, vpravo je již zdárně a nedestrukčně napravena.
Obrázek Obrázek

Nosný rám návěsu, který zajišťuje lámání vozu v horizontální ose.
Obrázek Obrázek
Pásky, ze kterých jsou závěsná ouška pro osy, je vhodné na dolní straně výztuží zakápnout lepidlem, aby se časem neutrhly.

Pak začneme zpracovávat vlastní ložisko. Pro přátele pididílků je zde první možnost vyžití. Kruhový díl ložiska doporučuji tvarovat za vlhka a nebát se zalomení kruhového tvaru v okolí děr pro osky - jejich zalepením se díl definitivně zakrouží.
Obrázek Obrázek Obrázek

Obě osy by na vnitřní straně neměly mít přesah větší, než půlmilimetr, i když je v ložisku počítáno s určitou "bulharskou" vůlí. Zajistit je doporučuju řídkým vteřiňákem, i zarážky na vnější straně, kde by taky přesah os neměl být moc velký (jinak se to nevejde do výřezu v portálu).
Obrázek Obrázek

Nosné podélníky točny, které už máme připravené, spojíme s vlastním ložiskem točny. Ložisko se lepí natupo, takže spoj mezi válcovou a plochou částí ložiska doporučuju zevnitř "zavařit" lepidlem, stejně jako spoje ložiska a nosníků.
Obrázek Obrázek Obrázek

Tím je možno obě části ložiska točny vložit do sebe a spojit.
Obrázek Obrázek Obrázek
Horní zajišťovací kruh ložiska opět doporučuju zevnitř "zavařit" lepidlem, aby se neutrhl.

Vnitřní díl ložiska točny je už jednoduchý a v jeho sestavě není záludností. Válcový díl opět doporučuji stočit za vlhka, pro nalepení horní i dolní strany budou k dispozici rysky. Zarážky zespodu se lepí samozřejmě až po vložení do točny. Pak už stačí jen nasunout portál měchu a přilepit jej na připravené místo.
Obrázek Obrázek Obrázek

To je z točny vše, odcházím vdechnout večeři. Pokračování následně, zřejmě se vrhnu na nápravy.

EDIT - Jardo, současné piktogramy jsem pokrokovými metodami reverzního inženýrství již dotvořil (úžasně zabitá 292/1 asi před měsícem, i když se jede zezhora o dvě minuty později, stejně se dole minimálně minutu čumí - tak počkej na limitky 5898 a 4045), ty původní byly jiné a na jejich doplnění je už stejně pozdě. S F. jsem o tom mluvil, tyhle piktogramy tam byly od výrobce, směrnice přišla později.
Schumy.0003
Příspěvky: 1232
Registrován: ned 29.1.2012 19:49

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od Schumy.0003 »

Petře: ty jsi magor dobrého syslu slova. To so tady předvádíš je paráda, držím ti palce
JanO
Příspěvky: 521
Registrován: sob 21.1.2012 19:44

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od JanO »

Ty obrázky kloubové konstrukce si asi budu prohlížet před spaním, jinak nebudu mít šanci to dát dohromady :lol: .
kpt.Budha
Příspěvky: 72
Registrován: sob 21.1.2012 7:57

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od kpt.Budha »

Sakryš já to stavěl 1:1 a tak komplikovaně to nevypadalo :-)
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od AmatER »

Návštěva Adventsmarkt v Marktredwitzu proběhla stejně, jako předloni (loni jsem to nějak nedal...), takže zásoba Nimm2 obnovena (jsem na nich závislý již od roku 1991) a dokoupena povinná šotoliteratura (prestižní Eisenbahn-Kurier a kravaťácký Stadtverkehr a 15 € v pr...yč).
Obrázek

Takže pokročíme dále:

Střední a zadní náprava
V číslování dílů rozsah čísla 2.

Jelikož opakování je matkou moudrosti a otcem sériové výroby, tak střední a zadní náprava jsou shodné. Jejich konstrukční řešení je také naprosto shodné s krátkým vozem, takže ti, co již stavěli C734 nebo B732, mohou tuto diskuzi s klidným svědomím opustit, neboť nebude předvedeno nic nového.
Začnu jedním malým fíglem na výrobu "brzdových bubnů" (aby to byly brzdové bubny jak se sluší a patří, musely by být o kus větší, ale to by model trochu víc komplikovalo): Plášť i pomocnou chlopeň vyříznu vcelku. Nejprve si plášť předtvaruju a slepím volnou polovinou pomocné chlopničky. Tu teprve pak odstřihnu chlopeň od druhého konce pláště, zaretušuju hranku a nakonec slepím do finálního tvaru. Aby to něco vydrželo a bylo to opravdu kulaté, používám výztužné pásky, které u modelu tak, jak by měl vyjít, nejsou - byla by to lichá tisková strana navíc. V případě zájmu je ale dám ke stažení.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Vlastní montáž nápravy začínám lepit k malému žebru od střední chlopně podle středové rysky, pak boční strany, pak připojím velké žebro a uzavřu nadkolí, nakonec přijde na rub velkého žebra nalepit výztuž.
Obrázek Obrázek

Přední náprava
V číslování dílů rozsah čísla 1.

Přední náprava také neobsahuje žádný nový prvek oproti krátkým vozům. Nejprve se slepí vlastní náprava, pak se vlepí do nosiče, na nápravu se nalepí atrapy vlnovců vypružení s držáky, potom se vyrobí otočné členy a nakonec se to všechno zmastí dohromady. Přilepení žeber je shodné se zbytkem.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Je škoda, že se v modelu této velikosti nedá rozumně zachovat typický prvek, jímž Karosa lehce předběhla dobu - nezávislé zavěšení kol přední nápravy napříč celou modelovou řadou - proto bylo použití tuhé nápravy od typu B931E kritizováno jako krok zpět, protože tuhé nápravy se nečekaně rychle vymlátí a vyšmajdají... I když, šmajdání, bouchání kulových čepů a vůle v řízení byla u karos běžná nemoc, obzvlášť starší a hůř udržované vozy nebyl problém ve vyšších rychlostech (cca od 60 km/h) honit po celé šířce silnice. A když se k tomu přidaly prasklé příčky rámu, to bylo teprva žůžo, takovej dvounápravovej kloubák... :lol:

Příště konečně pokročíme ke karosářským pracem.
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od AmatER »

Tak nějaké ty drobné karosářské prvky:

Střešní větračky a poklop
V číslování dílů rozsah čísla 5.

Opět se nejedná o žádné nové díly, vše je shodné s krátkými vozy, jen je toho víc.
Obrázek Obrázek Obrázek

Dál bude pokračováno zadním čelem.
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od AmatER »

Zadní čelo
V rozsahu číslování dílů celek s číslem 8.

Nic moc složitého, jen vrstvení plochých dílů. Vzrušení z dílů malých a ještě menších obstarává kryt osvětlení SPZ, koncovka výfuku a případně i plastická koncová světla.
Obrázek Obrázek

Přední čelo
V rozsahu číslování celky 6 a 7.

Začal jsem nepříjemnostmi na předním nárazníku, pro představu je k dílům přiložena hrana pravítka s milimetrovou stupnicí. Rozhodně nic pro trpící rýmičkou nebo z jiného důvodu kýchající. Jednu z mlhovek jsem v koberci hledal asi 20 minut, naštěstí přežila.
Obrázek Obrázek Obrázek

Spodní hrana traverzy nárazníku má tendenci se při vyřezávání vytahovat, díl je poměrně tenký, ale případná deformace nebude takjakotak vidět (rozhodně nedoporučuju model v hotovém stavu otáčet koly vzhůru), takže to nikoho zvlášť moc trápit nemusí. Pokud hledáte díl naznačující chladič, tak ho hledat přestaňte, u kloubáků je chladič komplet vzadu, za mřížkou na pravém boku.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Nárazník před přilepením na model doporučuju odložit někam, kde nepřijde k úhoně - trubky vozíku rezervy a mlhovky se rády nechávají utrhnout, včetně jistoty dalšího pobytu na kolenou s nosem 5 cm nad podlahou.

Samotné přední čelo je opět složeno z příjemně velkých dílů... pokud vynecháme stěrače. Díl 6h, který zajišťuje vyklenutí čela, se opravdu lepí zevnitř na rubovou stranu chlopní. Linková cedule je skládaná systémem "čím víc přísavek, tím víc ČSAD", i když v reálu se zpravidla používala jen cedulka s cílovým městem, bo řidič autobusu ČSAD (aby mě na dispečinku opět nechytali za slovo) je tvor nadmíru líný, pokud se nejedná o kus žvance a kávu...
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Přátelé ČSAD artefaktů určitě ocení cedulku "Fridex" za levým bočním sklem čelního okna, informující kolemjdoucí, že chladící soustava je naplněna nemrznoucí směsí. Na západě bývaly většinou modré a žlutozelené, bohužel u C734 jsem si na ni včas nevzpomněl...
Obrázek Obrázek

Následovat budou největší díly modelu, konečně to celé chytne tvar a připravené celky začnou ubývat ve prospěch kompletu.
Uživatelský avatar
Vojta Č.
Administrátor
Příspěvky: 1356
Registrován: pon 5.12.2011 16:28
Bydliště: Matka měst

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od Vojta Č. »

Tohle je skutečně nějaký okrajový význam slova "easy", který jsem ještě nepochopil...
Tybláho, až nechutně podrobné to je, vzhledem k měřítku...
Uživatelský avatar
opel123
Příspěvky: 160
Registrován: čtv 30.8.2012 9:54

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od opel123 »

No koukám , že tato karosa nbude o moc jednodušší , než ikarus :) Ale jinak paráda :o
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa B741 a C744 / EasyWorks, P.K. / 1:43 PROMO

Příspěvek od AmatER »

Vojta - na význam EasyWorks se musíš zeptat jbb, to je jeho nápad. Já mu do toho nekecal, bo mě nic běžně užitelného dlouho nenapadalo. Ale je to zřejmě nějak příbuzné mé značce "AMATER" :lol: :D

opel123 - když si koupíš B741, tak tam mlhovky nebudou (na předloze nikdy nebyly - je potvrzeno od prvního majitele) ;)
Odpovědět

Zpět na „Autobusy“