RM Zara / WAK / 1:200
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
RM Zara / WAK / 1:200
Dnešním dnem začínám lepit model italského těžkého křížníku RN Zara.Tuto loď jsem si vybral po přečtění knihy od Miloše Hubáčka-Bitva u Matapanu,v které je skvěle popsaná samotná bitva,která se přičinila významně k obratu námořní války ve Středomoří, i samotné lodě účastnící se této bitvy.
Technické informace:
Typ: Těžký křižník
Třída: Zara
kýl položen: 04.07.1929
spuštěna na vodu: 27.04.1930
dokončena a zařazená do služby: 20.11.1931
Loděnice: Cantieri Odero Terni Orlando, La Spezia
Potopena: 29.03.1941 u Matapanu
Délka: 182,7 m
Šířka: 20,6 m
Ponor: 5,9 m
Výtlak: 11,870 t / max. 14,530 t
Posádka: 810 + 31
Pohon:
10 kotlů
2 hřídele
Rychlost: 32 uzlů
Dosah:
3 200 nam. mil při rychlosti 25 uzlů
5 230 nam. mil při rychlosti 16 uzlů
Výzbroj:
8× 203mm (8"; 4×II)
12× 100mm (3,9"; 6×II)
8× 37mm (4×II)
8× 13.2mm (4×II)
2× 120mm (2×I) osvětlovací
Pancéřování:
boky 150mm
paluba 70mm
dělové věže 150mm
velitelská věž 150mm
Letouny:
2 hydroplány
1 katapult
Popis bitvy:
Bitva u Matapanu byla největší námořní bitvou druhé světové války ve Středozemním moři. Bitva se uskutečnila 27.-29. března 1941 jižně od řeckého pobřeží mezi italským a spojeneckým námořnictvem.Od počátku března 1941 probíhala operace Lustre. V jejím rámci byly přepravovány spojenecké jednotky z Egypta do Řecka. Na nátlak Němců se italské námořnictvo rozhodlo zaútočit na konvoje přepravující tyto jednotky. Admirál Iachino rozdělil svoje lodě do dvou svazů.
První svaz měl proplout podle pobřeží Kréty k ostrovu Sofrano a potom se vrátit. Tomuto svazu velel viceadmirál Carlo Cattaneo. Skládal se z těžkých křižníků Zara, Pola, Fiume, lehkých křižníků Luigi di Savoia Duca degli Abruzzi a Giuseppe Garibaldi a torpédoborců Alfredo Oriani, Giosué Carducci, Vincenzo Gioberti, Vittorio Alfieri, Emanuele Pessagno a Nicoloso da Recco.
Druhý svaz měl plout na jih od ostrova Gaudos a na zpáteční cestě se u mysu Matapan spojit s prvním svazem. Tomuto svazu velel viceadmirál Angelo Iachino. Skládal se z bitevní lodě Vittorio Veneto, těžkých křižníků Trieste, Trento, Bolzano a torpédoborců Alpino, Bersagliere, Fuciliere, Granatiere, Corazziere, Carabiniere, Ascari.
Oba svazy vypluly 26. března 1941. Na žádné italské lodi nebyl radar.
Nálety
V 11:27 začal neúspěšný útok 6 torpédových letadel z letadlové lodě Formidable. V 11:30 admirál Iachino nařídil ústup k domovským základnám. V 12:22 odstartovala z Formidable druhá vlna složená z 5 torpédových letadel (dva Fairey Swordfish a tři Fairey Albacore) a 2 stíhaček Firey Fulmar. V 15:09 druhá vlna napadla Vittorio Veneto a jedním torpédem ho zasáhla. V 18:30 zaútočila třetí vlna 8 torpédových letadel a zasáhla jedním torpédem křižník Pola. Ten měl zasažené šrouby a kormidlo a nebyl schopen pohybu.
Noční boj
U poškozeného křižníku Pola zůstal Cattaneo s křižníky Fiume, Zara a torpédoborci Alfredo Oriani, Giosué Carducci, Vincenzo Gioberti a Vittorio Alfieri s cílem vzít poškozený křižník do vleku. Ostatní lodě pokračovaly dál do domovských přístavů.
V 22:25 spatřil svaz A, který měl k dispozici radary, italské lodě. V 22:28 začaly britské bitevní lodě pálit na nic netušící italské křižníky a během 4 minut bylo po boji. Křižníky Fiume a Zara se potápěly. V 22:31 se o torpédový útok pokusily italské torpédoborce. Útok nebyl úspěšný a torpédoborce Vittorio Alfieri a Giosué Carducci byly potopeny. V 4:03 ráno 29. března potopil nehybný křižník Pola torpédem torpédoborec Nubian.
fotky ze začátku stavby:
Technické informace:
Typ: Těžký křižník
Třída: Zara
kýl položen: 04.07.1929
spuštěna na vodu: 27.04.1930
dokončena a zařazená do služby: 20.11.1931
Loděnice: Cantieri Odero Terni Orlando, La Spezia
Potopena: 29.03.1941 u Matapanu
Délka: 182,7 m
Šířka: 20,6 m
Ponor: 5,9 m
Výtlak: 11,870 t / max. 14,530 t
Posádka: 810 + 31
Pohon:
10 kotlů
2 hřídele
Rychlost: 32 uzlů
Dosah:
3 200 nam. mil při rychlosti 25 uzlů
5 230 nam. mil při rychlosti 16 uzlů
Výzbroj:
8× 203mm (8"; 4×II)
12× 100mm (3,9"; 6×II)
8× 37mm (4×II)
8× 13.2mm (4×II)
2× 120mm (2×I) osvětlovací
Pancéřování:
boky 150mm
paluba 70mm
dělové věže 150mm
velitelská věž 150mm
Letouny:
2 hydroplány
1 katapult
Popis bitvy:
Bitva u Matapanu byla největší námořní bitvou druhé světové války ve Středozemním moři. Bitva se uskutečnila 27.-29. března 1941 jižně od řeckého pobřeží mezi italským a spojeneckým námořnictvem.Od počátku března 1941 probíhala operace Lustre. V jejím rámci byly přepravovány spojenecké jednotky z Egypta do Řecka. Na nátlak Němců se italské námořnictvo rozhodlo zaútočit na konvoje přepravující tyto jednotky. Admirál Iachino rozdělil svoje lodě do dvou svazů.
První svaz měl proplout podle pobřeží Kréty k ostrovu Sofrano a potom se vrátit. Tomuto svazu velel viceadmirál Carlo Cattaneo. Skládal se z těžkých křižníků Zara, Pola, Fiume, lehkých křižníků Luigi di Savoia Duca degli Abruzzi a Giuseppe Garibaldi a torpédoborců Alfredo Oriani, Giosué Carducci, Vincenzo Gioberti, Vittorio Alfieri, Emanuele Pessagno a Nicoloso da Recco.
Druhý svaz měl plout na jih od ostrova Gaudos a na zpáteční cestě se u mysu Matapan spojit s prvním svazem. Tomuto svazu velel viceadmirál Angelo Iachino. Skládal se z bitevní lodě Vittorio Veneto, těžkých křižníků Trieste, Trento, Bolzano a torpédoborců Alpino, Bersagliere, Fuciliere, Granatiere, Corazziere, Carabiniere, Ascari.
Oba svazy vypluly 26. března 1941. Na žádné italské lodi nebyl radar.
Nálety
V 11:27 začal neúspěšný útok 6 torpédových letadel z letadlové lodě Formidable. V 11:30 admirál Iachino nařídil ústup k domovským základnám. V 12:22 odstartovala z Formidable druhá vlna složená z 5 torpédových letadel (dva Fairey Swordfish a tři Fairey Albacore) a 2 stíhaček Firey Fulmar. V 15:09 druhá vlna napadla Vittorio Veneto a jedním torpédem ho zasáhla. V 18:30 zaútočila třetí vlna 8 torpédových letadel a zasáhla jedním torpédem křižník Pola. Ten měl zasažené šrouby a kormidlo a nebyl schopen pohybu.
Noční boj
U poškozeného křižníku Pola zůstal Cattaneo s křižníky Fiume, Zara a torpédoborci Alfredo Oriani, Giosué Carducci, Vincenzo Gioberti a Vittorio Alfieri s cílem vzít poškozený křižník do vleku. Ostatní lodě pokračovaly dál do domovských přístavů.
V 22:25 spatřil svaz A, který měl k dispozici radary, italské lodě. V 22:28 začaly britské bitevní lodě pálit na nic netušící italské křižníky a během 4 minut bylo po boji. Křižníky Fiume a Zara se potápěly. V 22:31 se o torpédový útok pokusily italské torpédoborce. Útok nebyl úspěšný a torpédoborce Vittorio Alfieri a Giosué Carducci byly potopeny. V 4:03 ráno 29. března potopil nehybný křižník Pola torpédem torpédoborec Nubian.
fotky ze začátku stavby:
Naposledy upravil(a) Wanklyn dne úte 4.12.2012 0:09, celkem upraveno 1 x.
Re: RN Zara/WAK/1:200
Mimochodem Zara je italský název dnešního Zadaru v Chorvatsku, kdysi to byla italská exkláva s přístavem.
Re: RN Zara/WAK/1:200
Pomé hop... a teď si volaj Zadara
- Michal Dostál
- Příspěvky: 439
- Registrován: sob 21.1.2012 12:14
- Kontaktovat uživatele:
Re: RN Zara/WAK/1:200
Krásná loď, dobrý výběr předlohy. Budu sledovat.
Re: RN Zara/WAK/1:200
Mikuláš píše:Mimochodem Zara je italský název dnešního Zadaru v Chorvatsku, kdysi to byla italská exkláva s přístavem.
Taky to býl italský generál.....Dík za info
Re: RN Zara/WAK/1:200
Díky. Dnes jsem začal s podlepováním dílů (klasika) včetně stojánkuMichal Dostál píše:Krásná loď, dobrý výběr předlohy. Budu sledovat.
Re: RM Zara / WAK / 1:200
Zdárek lepiči,
Vánoce jsou pryč,Silvestr jakbysmet. Doufám,že ste to vše přežily ve zdraví a pohodě
Přes Vánoce jsem dodělal kostru Zary. Divil jsem se, že to parádně vše sedlo, nikde nic nepřečnívá i nechybí. Teď se pouštim do obšívky lodě a jsem zvědavej, jak to dopadne.... Tady jsou fotečky kostry. Lepení zdar
Vánoce jsou pryč,Silvestr jakbysmet. Doufám,že ste to vše přežily ve zdraví a pohodě
Přes Vánoce jsem dodělal kostru Zary. Divil jsem se, že to parádně vše sedlo, nikde nic nepřečnívá i nechybí. Teď se pouštim do obšívky lodě a jsem zvědavej, jak to dopadne.... Tady jsou fotečky kostry. Lepení zdar
Re: RM Zara / WAK / 1:200
Ahoj kostra vypadá dobře , jen se mi podle páté fotky zdá jako když se ti
příď mírně prohybá směrem dolů. Nechci malovat čerta na zeď třeba to skresluje ta fotka.
příď mírně prohybá směrem dolů. Nechci malovat čerta na zeď třeba to skresluje ta fotka.
Re: RM Zara / WAK / 1:200
Zdárek Miku a dík za připomínku. Je to tou fotkou,protože jsem měl kostru lodě špatně podepřenou,taky jsem si toho všiml,bohužel až když jsem fotku umístnil na foru.Ty puntíky co tam jsou nakreslené podle nich se to vůbec neschodovalo ani když to bylo ještě na papíru,podle mě jsou jen informativní,mňo možná se pletu ,ale když jsem to dal k sobě před slepením tak by to potom byla hrůza,křivota jedna báseň.
Jak jsem psal kostra sedí,je rovná a nikde nepřesahuje i neschází. Pokud to takhle půjde dál,budu mocccccc spokojen.
Obšívka vše ukáže.Lepení zdar
Jak jsem psal kostra sedí,je rovná a nikde nepřesahuje i neschází. Pokud to takhle půjde dál,budu mocccccc spokojen.
Obšívka vše ukáže.Lepení zdar
Re: RM Zara / WAK / 1:200
Ahoj Wanklyne
Ještě nejásej,
než začneš s obšívkou, napasuj kostru na paluby. Mě ty paluby vycházely delší o cca 2-3 mm.
Guma Beda
Ještě nejásej,
než začneš s obšívkou, napasuj kostru na paluby. Mě ty paluby vycházely delší o cca 2-3 mm.
Guma Beda
Re: RM Zara / WAK / 1:200
Zdárek Gumabedo,díky za radu,skusim to jak říkáš. nejdřív "na sucho" a pak je nalepím...
Re: RM Zara / WAK / 1:200
Mezižeberní prostory ničím nevyplňuješ?
Re: RM Zara / WAK / 1:200
Mezižeberní prostory nebudu vyplňovat,pojedu po staru. Maximálně páskami přes žebra,možná v některých místech použiju hmotu mezi žebra...