Představovat klasickou hranatou Karosu sedmičkové řady je něco jako vozit autobusy do Vysokého Mýta... aneb co se každému Čechovi, Moravanovi, Slezanovi či Slovákovi první vybaví, když se řekne autobus?
Nemaje nic lepšího na práci jsem podlehl kolegovi Michalovi S. z Plzně, v posledních několika letech velmi zapáleném eNkařovi, který do mě neustále hučí, jestli bych mu nepostavil nějaký (jakýkoliv) autobus právě v eNku, tedy v měřítku 1:160. Po měsících odolávání jsem u jiných modelů přišel celkem náhodou na to, jak zabránit velkému kroucení karosérie, narouboval to na můj již klasický model v měřítku 1:87 (samotná katalogová položka PK003/1 dává tušit význam tohoto modelu) a celý ho zmenšil: výsledek po vyjetí z tiskárny je sám o sobě výzvou, na list A4 by se při trochu lepším seskládání, než jsem použil, mohly vecpat autobusy čtyři (tedy téměř celý typový rozsah krátkých vozů sedmičkové řady).
První důležitý poznatek: mnohem větší problém než stavba patlalovi bude dělat tisk tiskárně. Čáry jsou poměrně jemné a i při vyšším rozlišení tisku se prostě některé nevytisknou... U mě to odnesly čáry na střeše, které naznačují spoje jednotlivých plechů.
Začal jsem koly, která jsou oproti výchozímu modelu zjednodušená - nejsou plastická, prohloubení disku je naznačeno lehkým stínem, což většina inkoustových tiskáren nějak zvlášť nepobere.
Pokračováno bylo držáky náprav a žebry karosérie. To v úvodu zmíněné vylepšení konstrukce je patrné na první pohled - držák nyní tvoří uzavřenou "kapsu" nadkolí.
Druhý důležitý poznatek: chce to ještě míň tlačit při rýhování. Mnohem míň, než málo... Viz chybějící chlopně.
Libůstka pro milovníky miniaturek: zástěrky, rozměr 1,6x3,4 mm po slepení. A ideální věc k poztrácení.
Pokračoval jsem vyřezáním zbylých dílů, tedy hlavně karosérií. Tady je vidět, že na střeše cosi chybí...
Při téhle velikosti není problém udělat chybu při lepení zadního čela, to asi budu muset zjednodušit taky. Chce to pevnou ruku, dobré oči (nebo alespoň kvalitní brýle) a hlavně dobrou pinzetu.
Celé smatláno dohromady, chybí už jenom doplněk nejfajnovější: zrcátka. Natočení předních kol lze docílit příslušným seříznutím konců přední osy z párátka.
Po nalezení akurátního drátku, vytvarování držáků, jejich následné ztrátě a-tak-furt-dokola a pronesení mnoha žalovatelných výroků na adresu autora (samohana mi jde dobře) lze prohlásit úlevné HOTOVO!
Na závěr jedno srovnání s výchozím modelem (no, téměř výchozím, původní základní provedení jsem daroval kolegovi R. P. z ČSAD Cheb) ve velikosti 1:87.
Jestli má někdo i přes výše uvedené náladu a odvahu se pustit do téhle miniaturky, najde ji pod odkazem http://steve-xodiak.mysteria.cz/karosa_1-160_1.zip jako 526 kb velký ZIP soubor s obrázkem ve formátu BMP a o rozlišení 800 dpi, což by mělo umožnit i pěkné vlastní úpravy (které ale stejně nebudou vidět)... Postup stavby a očíslování dílů lze převzít beze zbytku z velkého modelu. Přeji pevnou ruku, přesné nářadí a hodně štěstí.
EDIT 21. 1. 2012
Na žádost kolegy JanaO bylo lehce upraveno rozložení dílů na stránce. Jako přídavek si můžete stáhnout i další tři exempláře:
Modrou linkovou Karosu C734.40
Zelenou linkovou Karosu C734.1340 (Eko - Euro 1 )
Žlutou dálkovou Karosu LC735.40
Karosa B732.20 / P. K. / 1:160 - experiment
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar