Delší dobu jsem váhal, jestli napsat něco i do tohoto vlákna, ale nakonec jsem se rozhodl, že ano. V tuto chvíli mám čas tak akorát na papírové modelaření, ale pochlubím se Vám s modely, které papíru předcházely. Asi šest let jsem se věnoval stavbě miniatur, kde hlavním materiálem bylo dřevo. Za tu dobu vzniklo něco málo přes sto modelů. Miniatury jsem stavěl v měřítku 1:370 - zvláštní měřítko vzniklo kvůli prvnímu podkladu. Jako první jsem postavil japonský hydroplán Yokosuka E14Y Glen. Model jsem stavěl podle listu "ABC modelářům", kde byla japonská ponorka se svým palubním letounem. Model jsem udělal přesně ve velikosti, jak byl na podkladu a zvláštní měřítko bylo na světě. Celkem jsem postavil zhruba 20 modelů s "modře" nabarvenou kabinou (z nich se ani jeden nedochoval) a dalších bezmála 90 s prosklenou kabinou. Tak teď nějaké ty fotky.
Šest let modelaření a zabírá polovinu police... Tak vypadá úsporná modelařina...
První tři stroje s prosklenou kabinou. Vznikaly zleva - Hawker Hurricane, P-38 Lightning a P-47 Thunderbolt.
Postupně vznikla řada strojů od první světové války a prvních let ČSR... (Avia BH-3, Fokker Dr.I, Knoller C.2 a Nieuport 11).
...přes techniku třicátých let... (Avia B-534, Letov Š.328 a Aero Ap-32)
...přes techniku druhé světové války (té je asi nejvíce)... (F4F Wildcat, Supermarine Spitfire a Aichi Val)
...až nakonec po několik současných strojů. (Aero L-159 Alca a Mirage III)
Stranou nezůstala ani civilní technika. (Zlín Z-226 Trenér, Beneš Mráz Be-52 a Zlín Z-XIII)
Ušetřeny nebyly ani současné... (Tatra 815, Iveco Trakker s návěsem, nepříliš kulatá Tatra 805, Avia řady D a jeřáb Liebherr)
...ani historické automobily. (u nákladního vozu si již nejsem jist předlohou, Jeep Willys MB a Bedford MW)
Posledním dokončeným strojem byl francouzský Latécoere 298. Nebyl ale úplně poslední letoun, na kterém jsem pracoval. Tím byl československý akrobatický Avia Ba-122. Na jeho dokončení ale již nikdy nedošlo.
A pak již začala éra papírových modelů... Celé to sem píšu z jednoho důvodu - abych ukázal, že už nejsem takový šílenec jako dříve. Ale Chocholoušek má pro mě pořád vyhrazené místo v léčebně v Bohnicích...
Jirka Z.