Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25 Hotovo
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25 Hotovo
Ahoj, tak jsem dlouho přemýšlel co rozřežu a když se mi do pazour dostal tenhle zajímavý model, tak hned bylo dorozhodnuto.
Nejdříve pár vět k předloze:
Aerosaně NKL-16/42 vznikly vylepšením předchozí varianty NKL-16/41. Saně měly shodnou konstrukci podvozku a pohonné jednotky jako NKL - 26. Vyráběly je závody ZIS a GAZ. NKL-16 byly ovšem bez výzbroje a přepracovanou kabinu měly upravenou pro přepravu nákladu či osob. Ta měla odlišně tvarovanou příď a kabina - s ohledem na určení - byla poněkud delší. Nákladní prostor byl přístupný dveřmi na bocích. Pojal buď 4 vojáky v plné polní, nebo odpovídající náklad. Kapacitu výrazně zvyšovala možnost táhnout buď nákladní saně, na které bylo možno naložit objemnější a hmotnější výzbroj, jako těžké kulomety, minomety, 45mm protitankové kanony, nemluvě o jiných nákladech. Navíc na specielních lanech se za vozidlem dalo vléci až 20 lyžařů, což jednak urychlovalo přesun, jednak zvyšovalo údernou sílu desantu. Každý stroj uvezl cca 500 kg (+ vlečený náklad), takže každá rota dopravovala cca 13 - 15 tun nákladu. Zkušenost ukázala, že při přivěšení dalšího nákladu poklesne průměrná rychlost o zhruba 1,5 až 2 km a operační dojezd pokryje asi 160 km při průměrné rychlosti 25 - 35 km/h. Na jejich bázi bylo vytvořeno i několik specielních úprav, především "létající opravářská dílna" NKL - 16RL (НКЛ-16РЛ, R = ремонтная - opravářská).
(text převzat z http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/39702" onclick="window.open(this.href);return false; - je tam ještě řada dalších informací o tomto stroji + několik fotek)
tak a teď již foto obálky
A alespoň kousek stavby - začal jsem podlahou a zatím to jde pěkně od ruky. Uvidím, kdy mi z trámků a výztuží začne hrabat
Nejdříve pár vět k předloze:
Aerosaně NKL-16/42 vznikly vylepšením předchozí varianty NKL-16/41. Saně měly shodnou konstrukci podvozku a pohonné jednotky jako NKL - 26. Vyráběly je závody ZIS a GAZ. NKL-16 byly ovšem bez výzbroje a přepracovanou kabinu měly upravenou pro přepravu nákladu či osob. Ta měla odlišně tvarovanou příď a kabina - s ohledem na určení - byla poněkud delší. Nákladní prostor byl přístupný dveřmi na bocích. Pojal buď 4 vojáky v plné polní, nebo odpovídající náklad. Kapacitu výrazně zvyšovala možnost táhnout buď nákladní saně, na které bylo možno naložit objemnější a hmotnější výzbroj, jako těžké kulomety, minomety, 45mm protitankové kanony, nemluvě o jiných nákladech. Navíc na specielních lanech se za vozidlem dalo vléci až 20 lyžařů, což jednak urychlovalo přesun, jednak zvyšovalo údernou sílu desantu. Každý stroj uvezl cca 500 kg (+ vlečený náklad), takže každá rota dopravovala cca 13 - 15 tun nákladu. Zkušenost ukázala, že při přivěšení dalšího nákladu poklesne průměrná rychlost o zhruba 1,5 až 2 km a operační dojezd pokryje asi 160 km při průměrné rychlosti 25 - 35 km/h. Na jejich bázi bylo vytvořeno i několik specielních úprav, především "létající opravářská dílna" NKL - 16RL (НКЛ-16РЛ, R = ремонтная - opravářská).
(text převzat z http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/39702" onclick="window.open(this.href);return false; - je tam ještě řada dalších informací o tomto stroji + několik fotek)
tak a teď již foto obálky
A alespoň kousek stavby - začal jsem podlahou a zatím to jde pěkně od ruky. Uvidím, kdy mi z trámků a výztuží začne hrabat
Naposledy upravil(a) Madman dne pon 4.11.2013 20:18, celkem upraveno 2 x.
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
No tak to potěš teda, být za tou vrtulí, šup tam zpětný chod a abyste sbírali lyžaře buhví kde .Madman píše:Navíc na specielních lanech se za vozidlem dalo vléci až 20 lyžařů,
Ale těším se a budu sledovat .
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
Já nevím je to něco jako kaktusákův Vodomil, nebo Hydromil...takové zajímavé, nevyžitelné nic. Ale budu to po očku sledovat!
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
Rozhodně zajímavá a neokoukaná předloha. Budu sledovat!
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
Tak jsem se konečně vrátil k patlání Aerosaní a nafotil aktuální stav. Všechny vnitřní části jsou slepené k sobě a oblepuji je vnějšími. Při slepování jednotlivých vnitřních dílů jsem si pomáhal kousky cigaretových papírků. Při slepování vnitřních částí bylo největší peklo navázání předního dílu se střechou. To jsem pár dní zkoušel nasucho, tvaroval, přemýšlel a tvaroval, než jsem se odhodlal k použití lepidla. Výsledek je uspokojivý - vnější části čela a střechy se mi pak povedlo po odřezání trochu okrajů docela uspokojivě k sobě napasovat (padlo při tom hodně neslušných slov a fotky jsou kupodivu docela milostivé ). Teď už chybí na vnějšek dolepit "jen" zbytek střechy a podlaha. Na látkové sedačky jsem nakonec použil barevný papír. Originál papír se nejdříve musel slepit k sobě a při ohýbání přes držáky ošklivě popraskal. Asi jsem málo slinil, nebo moc, nebo byl špatný tlak, nebo to chtělo úplně jiný postup.... .A teď už raději fotky...
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
Tak vnější obšívka komplet přilepená. Prostřední díl střechy s výřezy na poklopy mě pěkně potrápil, hlavně ten zadní ve vnější obšívce byl na každou stranu o půl mm větší. No uvidím jak na něj sedne víko a pak nejpíš zůstane zavřenej a bude to . Vnější část podlahy byla skoro o 2mm kratší, ale lišty na ní nalepené mají správnou délku. Jsem rád, že tahle část stavby za mnou a výsledek je koukatelný
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
Pěkná, neotřelá předloha. Také jej mám, ale ještě jsem se neodhodlal. Motor, podvozek, lyže - to bude teprve masakr ! A celá ta drátěná kostra. To horší máš ještě před sebou, tak držím palce.
To JoskaM :
Srovnání s Hydromilem mu nepřísluší. Ten model je myslím si modelářsky velice atraktivní, členitý a detailní. A technicky zajímavý. Zkušební beta stavba je zde :
http://papermodelers.sk/viewtopic.php?f=25&t=3758" onclick="window.open(this.href);return false;
To JoskaM :
Srovnání s Hydromilem mu nepřísluší. Ten model je myslím si modelářsky velice atraktivní, členitý a detailní. A technicky zajímavý. Zkušební beta stavba je zde :
http://papermodelers.sk/viewtopic.php?f=25&t=3758" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
Tak já doufám, že to nejhorší už mám za sebou , i když na tvarování vrtulí se moc netěším.
Teď se peru s lyžemi - je škoda je součástí modelu není pásek, kterým by se oblepila hrana svislého dílu. Také moc na sebe nepasuje značení kam lepit díly. Za něco určitě mohou moje ruce, ale vše bych na ně nesváděl... . V dalším plánu prací je nalepit na lyže výztuhy, to mi zas na nějaký čas zabaví.
Teď se peru s lyžemi - je škoda je součástí modelu není pásek, kterým by se oblepila hrana svislého dílu. Také moc na sebe nepasuje značení kam lepit díly. Za něco určitě mohou moje ruce, ale vše bych na ně nesváděl... . V dalším plánu prací je nalepit na lyže výztuhy, to mi zas na nějaký čas zabaví.
- Michal Traj
- Příspěvky: 336
- Registrován: pát 20.1.2012 21:51
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
Vypadá to moc dobře.
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
Parádní čistostavba. Moc pěkné.
Re: Aerosaně NKL-16/42 / Orlik / 1:25
Díky za písmenka chvály
Tak zas nějaký postup: dal jsem dohromady konstrukci, ke které je připevněn motor. Nesedla mi úplně přesně - nohy konstrukce jsou kousek od míst, kdy by úplně správně měly být. Ale vše sedí rovně, tak jsem to nějak přežil . Teď už jen dobrat síly na dodrátování výfuku, chrániče vrtule a podvozku.
Tak zas nějaký postup: dal jsem dohromady konstrukci, ke které je připevněn motor. Nesedla mi úplně přesně - nohy konstrukce jsou kousek od míst, kdy by úplně správně měly být. Ale vše sedí rovně, tak jsem to nějak přežil . Teď už jen dobrat síly na dodrátování výfuku, chrániče vrtule a podvozku.