Tatra 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BETA

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Odpovědět
Uživatelský avatar
zvukar
Moderátor
Příspěvky: 39
Registrován: stř 28.12.2011 20:19
Bydliště: Lysice

Tatra 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BETA

Příspěvek od zvukar »

Zdravím všechny
Koncem ledna letošního roku se mi dostal na stůl model od SPIDI s úkolem zrealizovat zkušební stavbu. Jeho výstavní premiéru jste mohli vidět v Brně, nedlouho potom byl i vydán v tištěné podobě pro modelářskou veřejnost.
Jedná se o model TATRY Tomáše Vrátného a jeho Bonver Dakar Teamu se kterou se úspěšně zúčastnili letošního ročníku soutěže v jižní americe.
Obrázek Obrázek
Model je nakreslen v měřítku 1:32 a patří spolu s již vydaným KAMAZEM k "zjednodušeným" modelům. Není zde detailně zpracovaný podvozek a motor jak u náročnějších a jemně zpracovaných modelů.
Stavbu jsem začal podvozkem. Do základního dílu jsem vlepil kartonové výztuhy, aby nedocházelo ke kroucení a aby byl základ modelu pevný.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Po zpracování náprav, kde jsme s autorem řešili korekci na mechanice zatáčení, přišla na řadu horní strana podvozku. Zjednodušená viditelná část motoru a vnitřní vybavení pod plachtu nástavby.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Dalším postupem bylo zpracování držáků filtrů a turba. Také jsem dokončil zadní část podlahy a přední nárazník. U předního nárazníku pak následně před vydáním došlo ke změně tvaru, takže kdo si model koupil, má přední nárazník lépe tvarovaný než je na tomto autě.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Také jsem dokončil všechny nádržky a doplňky na podvozku. Následovalo zpracování plachty a celé nástavby vozu. Z tohoto tvaru jsem měl zpočátku strach, ale vše proběhlo absolutně bez problémů. jak slícování velikostí dílů a tisku, tak i spasování paírového potahu plachty na drátěnou konstrukci nosníků. Je však třeba pracovat pomalu a přesně.
Obrázek ObrázekObrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Na posledních čtyřech fotografiích je vidět, jak jsem pokračoval. Vlepil jsem vzduchové filtry s propojovacím potrubím a blatníky zadní nápravy. K tomu potrubí se ještě později vrátím v následném textu.
Zde jsem také udělal chybu. Na drátěný rám jsem nenalepil šikmé dráty. Myslel jsem si, že je dolepím po osazení filtrů, ale pak jsem zjistil, že dostat je tam následně je fyzicky velice obtížné ne-li nemožné. Proto mi tam chybí.
Dalším postupem bylo zpracování kol s dezénem od TEA (děkuji za zpracování, i když ani nevěděl na jaké auto to bude) a jejich oazení na model včetně rezerv pod plachtu
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Model se pomalu začal podobat autu. Zbývalo zpracování kabiny, v současné době již celkem samozřejmě s interiérem. Na zpracování a postup lepení kabiny mám svůj systém, takže jsem díly pro kabinu rozřezal víc, než je v samotné vystřihovánce. Proto mohou mít následní modeláři jiný postup v lepení tohoto celku.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Po dokončení kabiny a vnějších doplňků k ní (zrcátka, rám) již následovalo osazení na místo.
V tomto stavu jste mohli model vidět na výstavě v Brně a je takto nafocen i na obálce vydání.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Z výstavy v Brně si model odvezl autor na nafocení pro obálku.
Mám jedno malé upozornění a doporučení. Jelikož mechanismus sklápění kabiny je zpracován velice jednoduše - v podstatě stejně jak u modelů v 1:53 - a kabina s interiérem je těžká, může při manipulaci s autem dojít k poškození přední masky v případě většího náklonu kabiny dopředu. Doporučuji vlepit na rubovou stranu přední masky výztuhu z kartonu. Sice také není všemocná, ale je to daleko pevnější - viz. foto
Obrázek
Takto jsem tedy zpracoval zkušební model a ten byl následně vytištěn v ofsetovém tisku a dán do prodeje.
Uživatelský avatar
zvukar
Moderátor
Příspěvky: 39
Registrován: stř 28.12.2011 20:19
Bydliště: Lysice

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od zvukar »

Když si model z Brna odvezl Roman domů, tak mi následně volal o možné chybě v modelu nebo při lepení. Jednalo se o výšku osazení kabiny vůči nástavbě. Pak jsme na to byli upozornění i jinými modeláři.
Při kompletaci auta jsem si nevšiml a neporovnával jsem model s fotografiemi předlohy a kabinu nechal na modelu příliš vysoko. Jenže model byl v té chvíli přes celou republiku daleko a Roman do něj nechtěl zasahovat.
Auto se ke mně dostalo až na výstavě v Praze. Po návratu domů jsem zjišťoval, kde "soudruzi z Lysic" udělali chybu, protože v 3D vše vycházelo správně.
Myslel jsem, že jsem výše, naž měly být, osadil přední baltníky, na kterých by kabina měla ležet. Takže jsem je doma odřezal a posunul. Při postavení a položení kabiny se však nic zásadního nestalo a kabina zůstala nad těmito dorazovými plochami. Takže další přemýšlení a zkoumání. Po chvilce už to bylo jasné. A zde je právě ten slibovaný návrat k lepení potrubí vzduchu.
Obrázek
Na této fotografii z průběhu stavby je to i vidět. Při lepení předního ohybu na trubce nad motorem jsem si nedal pozor a nedodržel rovinu mezi těmi podélnými trubkami. Celá kabina se pak opírala svým spodkem motorového tunelu o ten přední ohyb a ten jí nedovolil úplné dosednutí na plochy blatníků a tak zůstávala zadní část kabiny výš než měla.
Myslím že na to upozorňuje i autor v návodu na lepení, ale zde je to vidět i názorně.
Po opravě tohoto detailu se kabina posadila na blatníky a její třecha již lícuje s plachtou jak je to na skutečném autě.
Přikládám pár fotek z nynějšího stavu modelu
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Doufám, že tato zpráva o průběhu stavby bude následným modelářům k užitku a přeji jim příjemnou práci a radost z nového přírůstku do série dakarských kamionů.
chuan
Příspěvky: 395
Registrován: úte 24.1.2012 22:26
Bydliště: Praha

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od chuan »

Tak to je hodně slušná práce. Paráda
Uživatelský avatar
Alfik
Příspěvky: 277
Registrován: sob 21.1.2012 17:44
Bydliště: Velká Hraštice

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od Alfik »

A mě to přišlo že je ta kabina jakási divná.Ale jinak super práce a nádherný model.palec nahoru.
Honza
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.3.2012 15:23

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od Honza »

Zrovna ten stejný model taky páchám. V horším provedení pochopitelně. :oops: Můžu se zeptat kde jsi sehnal ten předepsany 2mm drát? Já obešel už 3 železářství a stále nic. :cry:
Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 614
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od Zrzek »

Nehledej v železářství ale spíše v elektru, nebo v BAUobchodech, či u "Bobra" - většinou se požívají měděné dráty různých velikostí průřezů z kabelů.
Honza
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.3.2012 15:23

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od Honza »

A ještě jedna lama-otázka. Zdá se mi, že na modelu chybí spousta chlopní. To dělá Spida naschvál, že si je má člověk dodělat sám, nebo to jde slepit i s tímto minimálním množstvím? Jak to je? Abych nemlátil jenom prázdnou slámu, tak jsem připojil fotku sedaček, kde je počet chlopni (aspoň pro mě) trochu zarážející. Celkem jich je dohromady 0. Ostatní díly jsou na tom ale velmi podobně. Máte to všichni taky tak? Omlouvám se za svoje amatérské dotazy, ale to víte, začátečník. :)

Obrázek
Uživatelský avatar
bedatruhlar
Příspěvky: 497
Registrován: pát 20.1.2012 22:36
Bydliště: kyjovsko

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od bedatruhlar »

No jde o to jestli se to nemá lepit na ,,tupo"
Honza
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.3.2012 15:23

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od Honza »

Je to možné. Jen si ověřím. Znamená to hranami k sobě bez použití chlopní? Takových to dílů je tam značné množství, viz třeba část rámu, celý přední nárazník atd. atd.
Uživatelský avatar
zvukar
Moderátor
Příspěvky: 39
Registrován: stř 28.12.2011 20:19
Bydliště: Lysice

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od zvukar »

Ano, kreslené je to s určením lepení na tupo. Osobně si myslím, že zrovna ty sedačky a nárazník je takto lepší lepit.
Kdo by si netroufl, musí trošku přemýšlet a chlopně si dokreslit.
Uživatelský avatar
štefíno
Příspěvky: 902
Registrován: sob 21.1.2012 10:33
Bydliště: Zlín / Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: TATRA 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1 BONVER / SPIDA / 1:32 BE

Příspěvek od štefíno »

Chlopně už jsou v dnešní době nahrazovány buď lepením na tupo, nebo pomocnýma páskama (trupy lodí, letadel )

Jinak dakarka povedená ;)
Odpovědět

Zpět na „Sport a Dakar“