Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25, HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25, HOTOVO
Tak došlo na nejhorší a já se pouštím do tohoto velemodelu. Myslím, že si toto pojmenování, vzhledem k rozsahu a velikosti, zaslouží.
Složku s celkem čtyřiceti šesti tiskovými stranami modelu, dvaceti stranami návodových kreseb, dvoustranou s výkresy podvozku tahače, šesti velkými a čtyřmi menšími archy laserových doplňků, mám doma už někdy od loňského října. Oficiálně ve svých rukou až od Vánoc, protože jsem si to nechal nadělit od Ježíška.
V rámci přípravy na stavbu jsem podrobně prošel šmiknu a vytvořil si přehled dílů. Zpracoval jsem ho do formátu pdf., takže se o něj mohu podělit s případnými zájemci.
Začínám samozřejmě stavbou tahače. Mimo návodu mi bude vodítkem i report z beta stavby Mistra Ondry, ale tak rychle jako jemu, mi to bohužel přibývat nebude.
Před zahájením stavby jsem si připravil barvy na retuš. Základní pískovou jsem si pořídil podle rady Umberta. Šel jsem ještě trochu dále a k té C45 jsem pořídil i vodovou H85. Podle názvu jde o stejný odstín, je však tmavší, což jde snadno vyřešit příslušným podílem bílé. Odstín sedí dokonale, ale přeci jen není tahle barva dělaná na aplikaci štětcem, takže práce s ní není moc pohodlná. Dál jsem si namíchal „černou“ na přední část podvozku. S tou jsem to samozřejmě přehnal, takže jí mam celou butylku.
Stavbu jsem začal od jedničky, tedy rámem. Na to, abych mohl narýhovat a vyřezat podélné nosníky, jsem musel sáhnout do jiného šuplíku pro čtyřiceticentimetrové pravítko. Svislé stěny nosníků jsem vyztužil kartonem 0,5mm. K lepení výztuh i rubů zadní části nosníků (díly 2 a 4) jsem použil oboustrannou pásku. To, abych se vyhnul pohybu lepených částí nežádoucími směry.
Postupně jsem zpracovával další větší či menší součástky, některé už skoro na mé hranici slepitelnosti (např. dorazy pérování).
Následovalo sestavení nárazníku. Na paraboly, tak jak jsem zvyklý je dělat, bylo za držáky světel málo místa, takže šly skrz a zezadu jsem dotvořil kryty.
Osazením nárazníku získal rám ucelený tvar. Stupačky jsem mírně upravil a zatím odložil. Osazovat je budu až na závěr s kabinou. Stejně tak ochranný rám.
Pokračoval jsem návěsovým sedlem. Raději jsem vyztužil nosník (díl č. 112) a do čepů (113 – 116) jsem natočil proužek papíru. Na vnitřním líci obruby sedla (díl č. 127) jsou přehozené otvory. Já to zjistil až při lepení, tak jsem to přetřel barvou. Po osazení sedla na rám je to však navždy schovaný, takže opravdu nepodstatná věc .
Na hraní je toho dost a daleko víc toho ještě bude. Zatím velice chválím kvalitu papíru. Je tenčí, na šupleře malinko přes jednu desetinu, ale je dostatečně pevný a nemá tendenci se příliš třepit a odírat.
Složku s celkem čtyřiceti šesti tiskovými stranami modelu, dvaceti stranami návodových kreseb, dvoustranou s výkresy podvozku tahače, šesti velkými a čtyřmi menšími archy laserových doplňků, mám doma už někdy od loňského října. Oficiálně ve svých rukou až od Vánoc, protože jsem si to nechal nadělit od Ježíška.
V rámci přípravy na stavbu jsem podrobně prošel šmiknu a vytvořil si přehled dílů. Zpracoval jsem ho do formátu pdf., takže se o něj mohu podělit s případnými zájemci.
Začínám samozřejmě stavbou tahače. Mimo návodu mi bude vodítkem i report z beta stavby Mistra Ondry, ale tak rychle jako jemu, mi to bohužel přibývat nebude.
Před zahájením stavby jsem si připravil barvy na retuš. Základní pískovou jsem si pořídil podle rady Umberta. Šel jsem ještě trochu dále a k té C45 jsem pořídil i vodovou H85. Podle názvu jde o stejný odstín, je však tmavší, což jde snadno vyřešit příslušným podílem bílé. Odstín sedí dokonale, ale přeci jen není tahle barva dělaná na aplikaci štětcem, takže práce s ní není moc pohodlná. Dál jsem si namíchal „černou“ na přední část podvozku. S tou jsem to samozřejmě přehnal, takže jí mam celou butylku.
Stavbu jsem začal od jedničky, tedy rámem. Na to, abych mohl narýhovat a vyřezat podélné nosníky, jsem musel sáhnout do jiného šuplíku pro čtyřiceticentimetrové pravítko. Svislé stěny nosníků jsem vyztužil kartonem 0,5mm. K lepení výztuh i rubů zadní části nosníků (díly 2 a 4) jsem použil oboustrannou pásku. To, abych se vyhnul pohybu lepených částí nežádoucími směry.
Postupně jsem zpracovával další větší či menší součástky, některé už skoro na mé hranici slepitelnosti (např. dorazy pérování).
Následovalo sestavení nárazníku. Na paraboly, tak jak jsem zvyklý je dělat, bylo za držáky světel málo místa, takže šly skrz a zezadu jsem dotvořil kryty.
Osazením nárazníku získal rám ucelený tvar. Stupačky jsem mírně upravil a zatím odložil. Osazovat je budu až na závěr s kabinou. Stejně tak ochranný rám.
Pokračoval jsem návěsovým sedlem. Raději jsem vyztužil nosník (díl č. 112) a do čepů (113 – 116) jsem natočil proužek papíru. Na vnitřním líci obruby sedla (díl č. 127) jsou přehozené otvory. Já to zjistil až při lepení, tak jsem to přetřel barvou. Po osazení sedla na rám je to však navždy schovaný, takže opravdu nepodstatná věc .
Na hraní je toho dost a daleko víc toho ještě bude. Zatím velice chválím kvalitu papíru. Je tenčí, na šupleře malinko přes jednu desetinu, ale je dostatečně pevný a nemá tendenci se příliš třepit a odírat.
Naposledy upravil(a) VašekS dne pon 23.11.2020 17:17, celkem upraveno 1 x.
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Tak na toto se hodně těším; jak na stavbu, tak na tradičně poutavé reporty. Ať se daří.
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Určitě budu sledovat. Mám ji také připravenou, ale ještě jsem na ni nenašel odvahu. Budu čerpat inspiraci. Přeji ať se dílo vydaří.
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
No tohle bude veledílo.. Usedám do první řady.
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Beru si oříšky do misky, pivo do sklenice a cpu se do první řady, aby mi něco neuteklo . Tento krasavec mi taky odpočívá v archivu, tak se budu inspirovat a už se těším jak se s tím popereš. Držím palce...
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Další pacient
Ale těším se na to jak si s tím poradíš a určitě budu sledovat
Ale těším se na to jak si s tím poradíš a určitě budu sledovat
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Myslím že tohle bude hodně navštěvované vlákno . Pár věcí je jistých už teď .
1. Model je ve správných rukách .
2. Nikdo si nemůže stěžovat , že má model málo koleček .
3. Už ten nárazník vypadá suprově .
Držím palce a budu sledovat .
1. Model je ve správných rukách .
2. Nikdo si nemůže stěžovat , že má model málo koleček .
3. Už ten nárazník vypadá suprově .
Držím palce a budu sledovat .
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Díky moc, chlapi, za krásná slova chvály a podporu. Pokusím se vás nezklamat.
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Pěkný začátek,držím palce a budu také pozorně sledovat.
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Opravdu parádní start.
Chválím podlepení rámu, já udělal to samé, ani nevím jestli jsem to zmiňoval při stavbě, ale při takové délce rámu je to nutnost.
Tu točnu jsi zvládl parádně, já jsem se při její stavbě dost navstekal. Je to docela složitý díl a já jej lepil tak, že jsem si jednotlivé dílky ještě rozřezal na více částí a evidentně mi ta chybička unikla, nebo jsem jí zapomněl nahlásit Spíďovi. Snad už to bude jen lepší.
Chválím podlepení rámu, já udělal to samé, ani nevím jestli jsem to zmiňoval při stavbě, ale při takové délce rámu je to nutnost.
Tu točnu jsi zvládl parádně, já jsem se při její stavbě dost navstekal. Je to docela složitý díl a já jej lepil tak, že jsem si jednotlivé dílky ještě rozřezal na více částí a evidentně mi ta chybička unikla, nebo jsem jí zapomněl nahlásit Spíďovi. Snad už to bude jen lepší.
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Hmmmmmm. budu sledovat díky za stavbu
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Ahoj
jak postupuješ se stavbou??
jak postupuješ se stavbou??
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Ahoj.
Pomalu postupuju. Pracuju na podvozku, ale zase jsem se strhnul k vymýšlení pitomin. Až to bude k ukazování, tak to sem dám .
Pomalu postupuju. Pracuju na podvozku, ale zase jsem se strhnul k vymýšlení pitomin. Až to bude k ukazování, tak to sem dám .
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Ten hlavní díl točny/sedla je opravdu lepší rozřezat na části. Především rubové části zadních rohů je třeba trochu okrájet, aby se tam vešly kvůli náběhu tloušťky papíru.Brzdič píše: Tu točnu jsi zvládl parádně, já jsem se při její stavbě dost navstekal. Je to docela složitý díl a já jej lepil tak, že jsem si jednotlivé dílky ještě rozřezal na více částí a evidentně mi ta chybička unikla, nebo jsem jí zapomněl nahlásit Spíďovi. Snad už to bude jen lepší.
Konečně další pokračování.
Začátek prací na podvozku byl trochu zásek, protože na místo toho, abych lepil a práce odsýpala, začal jsem vymýšlet koniny. Původně jsem si předsevzal, že nebudu řešit, co a jak má být, a budu ctít autorské řešení. Nakonec mi stejně cvaklo a žádný respekt. Takže od předku bude mírně pozvednuto v nápravách a když už tedy, tak i vyosení polonáprav, doplnění přírub na skříně rozvodovek a plný počet matek/šroubů na přírubách nosné roury. To je tedy hodně práce navíc a bohužel i ztráta čistoty tisku.
Následovalo slepení nosníků a všech segmentů nosné roury. Tady je jedna drobnost. Pod číslem 263 jsou vedeny dvě různé součástky. V prvním případě jsou to silentbloky mezi nosníky a rámem (6 ks), v druhém případě horní část držáku střední stupačky (2 ks).
Rouru jsem vyztužil trubičkou stočeného papíru. U převodovky mě překvapila její velikost, slepení bylo bez potíží. Obě části páteře jsem postupně sestavil měřením a přikládáním na rám.
U prachových manžet mi nevyšla skladba dle doporučeného podlepení. Mezikolečka jsem musel vyrobit z tenčího papíru.
Vidlice předních ramen jsem vyztužil částečným podlepením. Díky tomu šly celkem snadno sestavit, i když díky upevňování čepů jsem se neubránil jejich uprasení.
Počítám s tím, že přední kola budou zatáčet. Jak psal Ondra: „Je to jen trochu práce navíc“. Je především potřeba ohlídat správné natočení kloubů poloos. Ty jsou hezky znázorněny. Pokusil jsem se stvořit klouby dvojité, jako ve skutečnosti, ale vzdal jsem to.
Náboje kol jsem vyrobil otáčivé pro možnost korekce natočení „podfouklého“ kola do správné polohy. Zas jen trochu práce navíc.
Třmeny pérování vypadají po sestavení parádně. Pera bez problémů, doplnil jsem čepy uchycení.
Nyní mě čeká dost výživná záležitost, mechanismus řízení. Při studování návodu této části jsem dostal škytavku. Nevím, jestli to něco znamená, uvidíme.
Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25
Tady je někdo tak trošičku chycenej ne? . Jako paráda. To že nectíš autorské řešení není vůbec na škodu. Jen se trošku bojím co ti to udělá pak při s pasování blatníku na kabině i vzadu. Já jsem si v PC samozřejmě zkoušel i variantu kupředu levá, ale až po konstrukci jiných dílů které bych musel zase předělávat a to už se mi nechtělo. Takže drřím palce a sleduju