Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25 - HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25 - HOTOVO
Zdravím vespolek.
Tak jsem říznul do dalšího modelu. I když kopice těch nedokončených, a nejen papírových, se mi povážlivě rozrůstá, neodolal jsem.
O tomto kousku už nějakou dobu vím, ale nějak víc mě nebral. Spíš mi bylo líto, že to nevyšlo s tou osmikolkou. Nicméně nějakým pohnutím čehosi jsem zničehonic odklepnul objednávku a za pár dní už jsem po večerech studoval návod.
Pořídil jsem si zelenou variantu v elektronické podobě pro samodomotisk. Nabízela se tedy možnost, zmenšit to na měřítko 1:32. Chvíli jsem si s touto myšlenkou pohrával. Jenže když jsem viděl některé titěrné díly, které by pak byly ještě titěrnější, rozmyslel jsem si to a vytiskl to v originální velikosti. Tisknul jsem to inkoustem na 200g Color Copy.
Je to model úplně jiné kategorie, než jsem byl doposud zvyklý, hodně realistický. Ze všeho nejvíc je pro mě jiný styl návodu, podobný návodu plastikového modelu. Ze začátku mi z toho šla hlava kolem, ale postupně na to přicházím. Případné pochyby – co, kam, jak? – pomůže objasnit autorovo video ze stavby. Jak jsem se dočetl v jiném vláknu, je asi nejlepší postupovat chronologicky podle číslování dílů, pokud to jde.
Stavbu jsem tedy začal kompletací rámu vozidla. Díly č.1 až č.126. Nenarazil sem na žádnou větší záludnost. Díly na sebe pasují. Zapotil jsem se při osazování vnějších částí hlavních nosníků rámu tvarovaných do U. Lepil jsem od předu dozadu, nejprve vrchní spoj, pak spodní. Docela se zadařilo a hlavně se mi to nezkroutilo. Pak všechny ty ostatní drobnosti na rámu. Je to náročné především na pečlivé vyřezání.
Jsou tu dva různé díly s číslem 84. To je asi tak jediná, nepatrná chybka. Ne však taková, aby to stavitele zmátlo.
Bohužel jsem nedopatřením přišel o fotky této fáze, takže jen hotový rám.
Následuje druhá část – podvozek. První na řadě jsou ramena předních polonáprav. Tady jsem si trochu zakňoural. Vzhledem k propracovanosti jiných částí modelu je tato pasáž tak trochu ošizena. Chvíli jsem se pral s myšlenkou to přepracovat, ale lenost zvítězila. Při sestavování hlav čelistí je na dílech č. 130 a 131 třeba nechat v místě otvoru pro nosnou rouru vnější „maso“ , tedy cca. 2mm široký proužek papíru, který se odstřihne až po provlečení roury a přilepení (podobně, jako na fotce dílu předního nosníku). Dál je třeba přemýšlet u sestavování mechanizmu otoče kol, aby to fungovalo, jak má.
Měchy odpružení jsem vytvořil z O kroužků vyplněných papírovými kolečky. Zde je jedna chybička. Dílů pro úchyty měchů , č.160 – 163 a 174 – 177, je nakreslena jen polovina. Musel jsem je dotisknout.
Sestavení bubnů kol bylo bez problému. Snad jen kónický proužek č.188 je o cca. 1,5mm kratší. Stejně na něm bude kolo.
Zajímavou záležitostí jsou těla tlumičů, díl č. 195. Z tohoto
,
by se mělo vyrobit tohle
,
a sice stočením .
Ani jsem to nezkoušel a natočil papír na párátko.
Stejným způsobem jsou řešeny brzdové válce. Tyto však nejsou očíslovány. Zde jsem postupoval stejně jako u tlumičů.
Přední nosník je opravdu mňamka na vyřezávání. Pomáhám si různě širokými čepelkami. Taková minidlátka, kterými díly po obvodu vymačkávám. Bohužel začalo projevovat, že použití tyčinkového lepidla na podlepování nebylo úplně dobrým nápadem.
Obvod nosníku jsem začistil proužkem papíru. Průměr puklice nosné roury bylo nutné zmenšit. Nevešla se mi tam.
Skříně rozvodovek byla pohoda. Všechny obvody sedí perfektně, jen vnitřní díl se zoubky bylo třeba přesně o jeden zkrátit. Ten jsem použil celoplošně, pro lepší vyztužení.
Následovalo zpracování dalších součástí podvozku – zadní polonápravy, manžety, nosníky atd.
Výživnou prací je sestavení skříně sestupné převodovky. Vyřezání, nebo přesněji vymačkání, několika členitých podlepených dílů je taková „stezka odvahy“, ale bude ještě hůř (hlavní převodovka , motor). Není to úplně dokonalé, ale jsem spokojený.
Nyní mě čeká to všechno „smontovat“ dohromady.
Konec hlášení .
Tak jsem říznul do dalšího modelu. I když kopice těch nedokončených, a nejen papírových, se mi povážlivě rozrůstá, neodolal jsem.
O tomto kousku už nějakou dobu vím, ale nějak víc mě nebral. Spíš mi bylo líto, že to nevyšlo s tou osmikolkou. Nicméně nějakým pohnutím čehosi jsem zničehonic odklepnul objednávku a za pár dní už jsem po večerech studoval návod.
Pořídil jsem si zelenou variantu v elektronické podobě pro samodomotisk. Nabízela se tedy možnost, zmenšit to na měřítko 1:32. Chvíli jsem si s touto myšlenkou pohrával. Jenže když jsem viděl některé titěrné díly, které by pak byly ještě titěrnější, rozmyslel jsem si to a vytiskl to v originální velikosti. Tisknul jsem to inkoustem na 200g Color Copy.
Je to model úplně jiné kategorie, než jsem byl doposud zvyklý, hodně realistický. Ze všeho nejvíc je pro mě jiný styl návodu, podobný návodu plastikového modelu. Ze začátku mi z toho šla hlava kolem, ale postupně na to přicházím. Případné pochyby – co, kam, jak? – pomůže objasnit autorovo video ze stavby. Jak jsem se dočetl v jiném vláknu, je asi nejlepší postupovat chronologicky podle číslování dílů, pokud to jde.
Stavbu jsem tedy začal kompletací rámu vozidla. Díly č.1 až č.126. Nenarazil sem na žádnou větší záludnost. Díly na sebe pasují. Zapotil jsem se při osazování vnějších částí hlavních nosníků rámu tvarovaných do U. Lepil jsem od předu dozadu, nejprve vrchní spoj, pak spodní. Docela se zadařilo a hlavně se mi to nezkroutilo. Pak všechny ty ostatní drobnosti na rámu. Je to náročné především na pečlivé vyřezání.
Jsou tu dva různé díly s číslem 84. To je asi tak jediná, nepatrná chybka. Ne však taková, aby to stavitele zmátlo.
Bohužel jsem nedopatřením přišel o fotky této fáze, takže jen hotový rám.
Následuje druhá část – podvozek. První na řadě jsou ramena předních polonáprav. Tady jsem si trochu zakňoural. Vzhledem k propracovanosti jiných částí modelu je tato pasáž tak trochu ošizena. Chvíli jsem se pral s myšlenkou to přepracovat, ale lenost zvítězila. Při sestavování hlav čelistí je na dílech č. 130 a 131 třeba nechat v místě otvoru pro nosnou rouru vnější „maso“ , tedy cca. 2mm široký proužek papíru, který se odstřihne až po provlečení roury a přilepení (podobně, jako na fotce dílu předního nosníku). Dál je třeba přemýšlet u sestavování mechanizmu otoče kol, aby to fungovalo, jak má.
Měchy odpružení jsem vytvořil z O kroužků vyplněných papírovými kolečky. Zde je jedna chybička. Dílů pro úchyty měchů , č.160 – 163 a 174 – 177, je nakreslena jen polovina. Musel jsem je dotisknout.
Sestavení bubnů kol bylo bez problému. Snad jen kónický proužek č.188 je o cca. 1,5mm kratší. Stejně na něm bude kolo.
Zajímavou záležitostí jsou těla tlumičů, díl č. 195. Z tohoto
,
by se mělo vyrobit tohle
,
a sice stočením .
Ani jsem to nezkoušel a natočil papír na párátko.
Stejným způsobem jsou řešeny brzdové válce. Tyto však nejsou očíslovány. Zde jsem postupoval stejně jako u tlumičů.
Přední nosník je opravdu mňamka na vyřezávání. Pomáhám si různě širokými čepelkami. Taková minidlátka, kterými díly po obvodu vymačkávám. Bohužel začalo projevovat, že použití tyčinkového lepidla na podlepování nebylo úplně dobrým nápadem.
Obvod nosníku jsem začistil proužkem papíru. Průměr puklice nosné roury bylo nutné zmenšit. Nevešla se mi tam.
Skříně rozvodovek byla pohoda. Všechny obvody sedí perfektně, jen vnitřní díl se zoubky bylo třeba přesně o jeden zkrátit. Ten jsem použil celoplošně, pro lepší vyztužení.
Následovalo zpracování dalších součástí podvozku – zadní polonápravy, manžety, nosníky atd.
Výživnou prací je sestavení skříně sestupné převodovky. Vyřezání, nebo přesněji vymačkání, několika členitých podlepených dílů je taková „stezka odvahy“, ale bude ještě hůř (hlavní převodovka , motor). Není to úplně dokonalé, ale jsem spokojený.
Nyní mě čeká to všechno „smontovat“ dohromady.
Konec hlášení .
Naposledy upravil(a) VašekS dne ned 7.7.2019 7:58, celkem upraveno 1 x.
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Před chvílí jsem se dokoukal na fotky na "papírových modelech" a přemýšlel, proč zde není vlákno a ono ejhle... Prozatím opět skvělá podívaná
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Tak na toto se těším, taky po tomto modelu pokukuji, tak aspoň načerpám inspiraci. Držím palce a budu s dovolením sledovat
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Díky za podporu, chlapi. Budu se snažit, aby to nějak přibývalo.
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Sborka se zdařila bez větších potíží. Jednu jsem si způsobil sám. U jedné přední poloosy jsem otočil vnitřní talíř bubnu. Měl jsem vlastně dvě pravé. Přišel jsem na to až při osazování brzdových válců, kdy už to bylo po kupě. Reoperace naštěstí proběhla bez trvalých následků.
U mechanismu řízení mi chvíli trvalo, než jsem z návodu pochopil, jak to sestavit. Táhla jsem raději vyztužil napuštěním vteřiňákem.
Hlavní převodovka je takový malý modýlek. Na to, že skříň má nepravidelný tvar, díly sedí bezvadně. Malý problém byl jen v tom, že dva díly čel, které měly být zelené, byly bílé, a naopak. A pak díl krytu náhonu č. 374 je nakreslen zrcadlově, tedy bílým navrch. Toto tedy musela napravit barva.
Trochu mě zaskočilo sestavování krytů manžet. Návod mi moc nepomohl. Jediné proveditelné řešení jsem vymyslel tak, že jsem díly rozřízl a tu menší část k té větší přilepil obráceně.
Tvorba předního čela/nárazníku zabrala hodně času. Není to nijak složité na sestavení, ale je třeba vyřezat mřížku tvořenou oválnými otvory, a to třikrát. Navíc je to výrazně ztíženo tím, že v otvorech mřížky není vynechaná barva. Otvory jsou ohraničeny červeně, což po vytištění v zelené téměř zaniklo.
Co s tím?
Díl 472 jsem rozdělil a v bílé části vyřezal mřížku. Tu jsem pak použil jako šablonu pro obě zelené části. Sedlo to na sebe dobře. Zabrat mi dalo ohýbání horního lemu. Není to úplně eňoňůňo, ale vypadá to koukatelně.
V sestavě této části je trochu zmatek. Záměr autora, jak to má být poskládáno, je patrný z návodu. Pak se to však nějak vzájemně pomotalo, takže to vychází, že lícem ven se musí dát díl 471.
Jde se na motor.
U mechanismu řízení mi chvíli trvalo, než jsem z návodu pochopil, jak to sestavit. Táhla jsem raději vyztužil napuštěním vteřiňákem.
Hlavní převodovka je takový malý modýlek. Na to, že skříň má nepravidelný tvar, díly sedí bezvadně. Malý problém byl jen v tom, že dva díly čel, které měly být zelené, byly bílé, a naopak. A pak díl krytu náhonu č. 374 je nakreslen zrcadlově, tedy bílým navrch. Toto tedy musela napravit barva.
Trochu mě zaskočilo sestavování krytů manžet. Návod mi moc nepomohl. Jediné proveditelné řešení jsem vymyslel tak, že jsem díly rozřízl a tu menší část k té větší přilepil obráceně.
Tvorba předního čela/nárazníku zabrala hodně času. Není to nijak složité na sestavení, ale je třeba vyřezat mřížku tvořenou oválnými otvory, a to třikrát. Navíc je to výrazně ztíženo tím, že v otvorech mřížky není vynechaná barva. Otvory jsou ohraničeny červeně, což po vytištění v zelené téměř zaniklo.
Co s tím?
Díl 472 jsem rozdělil a v bílé části vyřezal mřížku. Tu jsem pak použil jako šablonu pro obě zelené části. Sedlo to na sebe dobře. Zabrat mi dalo ohýbání horního lemu. Není to úplně eňoňůňo, ale vypadá to koukatelně.
V sestavě této části je trochu zmatek. Záměr autora, jak to má být poskládáno, je patrný z návodu. Pak se to však nějak vzájemně pomotalo, takže to vychází, že lícem ven se musí dát díl 471.
Jde se na motor.
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Podvozek vypadá naprosto LUXUSNĚ
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Tak za tu mřížku v tom nárazníku by se ani laser nemusel stydět
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Jsou věci mezi nebem a zemí .
Pokud jsem to dobře pochopil . Vyřezal jsi jednu mřížku , tu si okopíroval na další dvě části modelu taky vyřezal a pak si to slepil dohromady a ono to tak krásně sedlo ? Tohle je hoooodně vysoký level .
Stavbu sleduji s němým úžasem .
Pokud jsem to dobře pochopil . Vyřezal jsi jednu mřížku , tu si okopíroval na další dvě části modelu taky vyřezal a pak si to slepil dohromady a ono to tak krásně sedlo ? Tohle je hoooodně vysoký level .
Stavbu sleduji s němým úžasem .
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Tak to je masakr, je to víc než koukatelné, spíš mě napadá "kulervoucí" Jen tak dál, už se těším na další postup...
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Pánové, díky moc za pochvalu.
Fotky jsou dost milosrdný, skryjí spoustu drobných vad. Naopak zase vytáhnou retuš.
kaktusak: Bílý středový díl nárazníku jsem použil jako šablonu. Po vyřezání jsem to pro jistotu napustil vteřiňákem. Pak to přesně přiložil na zelený díl, zafixoval lepenkou a podle "šablony" vycvakal otvory. Používám kornajsny. Stejně i ten třetí díl, takže to sednout vlastně muselo .
Fotky jsou dost milosrdný, skryjí spoustu drobných vad. Naopak zase vytáhnou retuš.
kaktusak: Bílý středový díl nárazníku jsem použil jako šablonu. Po vyřezání jsem to pro jistotu napustil vteřiňákem. Pak to přesně přiložil na zelený díl, zafixoval lepenkou a podle "šablony" vycvakal otvory. Používám kornajsny. Stejně i ten třetí díl, takže to sednout vlastně muselo .
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Tak zas něco.
Motor je konečně hotov. Uf. Musím si takto ulevit, protože jsem nečekal, že tomu budu věnovat tolik energie a času.
Už od začátku stavby modelu jsem se několikrát zasekl zkoumáním a odvozováním, kam některý z dílů nalepit. U motoru bylo těch otazníků zatím nejvíc. Nakonec jsem to tak nějak sbastlil. Nedopadlo to úplně na jedničku. Výsledek má hodně zádrhelů, ale s tím budu muset žít.
Ten první je hned na začátku. Žebrování na bloku motoru. Já to nalepil podle rastru, abych pak zjistil, že to má být zrcadlově převrácené. Je to tedy chybně na dílu 541, ale v návodu je to správně. Neřešil jsem to už.
Výživnou fází je zpracování válců. Jsou řešeny plasticky. To znamená vyřezání 72 tvarově složitých žeber a poslepovat s mezikolečky do sendviče. Zdlouhavá práce a já si to dal dvakrát! Dle pokynů se mají díly pro válce, tedy č. 689 – 693, podlepit na tloušťku 0,54mm. To jsem udělal, všechny díly vyřezal, abych po slepení prvního válce zjistil, že je něco špatně. Válec byl více jak dvakrát vyšší, než by měl být. Karamba!
Po rozdýchání jsem uvažoval o kvádříku, kterým řady válců nahradím, protože, jak se nakonec ukázalo, nejsou na hotovém motoru vidět.
Možná nějaká touha si něco dokázat mě dohnala k tomu, že jsem to zkusil znovu. Žebra bez podlepení a mezikolečka z kartonu 0,5mm. Žebra navíc bylo nutné zúžit, aby se tam vešla fixační táhla. Na podruhé to klaplo. Pro dočasný efekt na fotku to vypadá mile. Avšak s ohledem na efekt výsledný, je to opravdu škoda času a úsilí.
Třetím „zádrcem“ je výfukové potrubí. To navržené je velice subtilní. V tomto měřítku by mělo mít průměr něco přes dva milimetry. Papírové „parohy“ jsem napřed vyřezal a zkusil je zakulatit několika vrstvami lepidla. Zahodil jsem je a vyrobil celé potrubí z vodiče 2mm. Bylo třeba upravit výšku lišty a přírub. Příruby jsou moc velké, ale už se mi je nechtělo předělávat. Ve výsledku je to tam celé takové nahuštěné i díky tomu, že válce by měly mít o cca. milinetr větší osovou rozteč.
Hotový motor jsem napasoval k rámu, upravil rozteč předních úchytů a doladil výšku silentbloků. Lepit motor na pevno budu až s kabinou.
Konec hlášení!
Motor je konečně hotov. Uf. Musím si takto ulevit, protože jsem nečekal, že tomu budu věnovat tolik energie a času.
Už od začátku stavby modelu jsem se několikrát zasekl zkoumáním a odvozováním, kam některý z dílů nalepit. U motoru bylo těch otazníků zatím nejvíc. Nakonec jsem to tak nějak sbastlil. Nedopadlo to úplně na jedničku. Výsledek má hodně zádrhelů, ale s tím budu muset žít.
Ten první je hned na začátku. Žebrování na bloku motoru. Já to nalepil podle rastru, abych pak zjistil, že to má být zrcadlově převrácené. Je to tedy chybně na dílu 541, ale v návodu je to správně. Neřešil jsem to už.
Výživnou fází je zpracování válců. Jsou řešeny plasticky. To znamená vyřezání 72 tvarově složitých žeber a poslepovat s mezikolečky do sendviče. Zdlouhavá práce a já si to dal dvakrát! Dle pokynů se mají díly pro válce, tedy č. 689 – 693, podlepit na tloušťku 0,54mm. To jsem udělal, všechny díly vyřezal, abych po slepení prvního válce zjistil, že je něco špatně. Válec byl více jak dvakrát vyšší, než by měl být. Karamba!
Po rozdýchání jsem uvažoval o kvádříku, kterým řady válců nahradím, protože, jak se nakonec ukázalo, nejsou na hotovém motoru vidět.
Možná nějaká touha si něco dokázat mě dohnala k tomu, že jsem to zkusil znovu. Žebra bez podlepení a mezikolečka z kartonu 0,5mm. Žebra navíc bylo nutné zúžit, aby se tam vešla fixační táhla. Na podruhé to klaplo. Pro dočasný efekt na fotku to vypadá mile. Avšak s ohledem na efekt výsledný, je to opravdu škoda času a úsilí.
Třetím „zádrcem“ je výfukové potrubí. To navržené je velice subtilní. V tomto měřítku by mělo mít průměr něco přes dva milimetry. Papírové „parohy“ jsem napřed vyřezal a zkusil je zakulatit několika vrstvami lepidla. Zahodil jsem je a vyrobil celé potrubí z vodiče 2mm. Bylo třeba upravit výšku lišty a přírub. Příruby jsou moc velké, ale už se mi je nechtělo předělávat. Ve výsledku je to tam celé takové nahuštěné i díky tomu, že válce by měly mít o cca. milinetr větší osovou rozteč.
Hotový motor jsem napasoval k rámu, upravil rozteč předních úchytů a doladil výšku silentbloků. Lepit motor na pevno budu až s kabinou.
Konec hlášení!
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Vašku vypadá to parádně No a k válcům - kdyby to byl 12ti válec tak jsi na tom skoro stejně
-
- Příspěvky: 268
- Registrován: pát 20.1.2012 22:45
-
- Příspěvky: 268
- Registrován: pát 20.1.2012 22:45
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD / RPM-studio / 1:25
Orlik vydal model v měřítku 1:25 ne?