Ikarus 250.59 / P. K. / 1:87 BETA+?

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Odpovědět
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Ikarus 250.59 / P. K. / 1:87 BETA+?

Příspěvek od AmatER »

Dalším autobusem, který jsem úspěšně smrsknul do měřítka 1:87 a hodil na papír, je opravdová legenda: Ikarus 250.

Obrázek

K předloze: Tento typ se stal prvním sériově vyráběným Ikarusem řady 200 v nové továrně v Székesfehérváru a jeho postupně se modernizující produkce běžela od roku 1967 až do roku 1996. Přinesl spoustu nových prvků, zejména použití licenčních agregátů světových značek (motor, převodovka), vzduchové vypružení, hydraulický posilovač řízení, ale zejména naprosto typický design. Typ 250.59 je nejrozšířenějším provedením. Jedná se o dvounápravový zájezdový autokar délky 12 metrů, šířky 2,5 metru a výšky 3,2 metru s nejčastěji 44 až 49 místy k sezení (dle požadované výbavy). Váha prázdného vozu činí 10,7 t, maximální hmotnost je až 16 t. Motor Rába-MAN D2356 H6MU o objemu 10,7 l a výkonu 212 kW je uložen vzadu pod podlahou a pohání přes šestistupňovou převodovku zadní nápravu, maximální rychlost vozidla je 106 km/h. Obě nápravy jsou tuhé, odpružené vzduchovými vlnovcovými pružinami. Brzdy jsou pneumatické dvouokruhové, pružinová střadačová zajišťovací brzda působí na zadní nápravu, samozřejmostí je motorová odlehčovací brzda. Autokar má dvoje dveře - vpředu a vzadu, výklopné ovládané pneumaticky. Sedadla pro cestující jsou zájezdového provedení s vysokými nastavitelnými opěradly a loketními opěrkami. Sedadla v uličce lze odsunovat. Větrání je zajištěno nuceným oběhem pomocí elektricky poháněných ventilátorů, nastavitelné vývody větracího kanálu jsou nad každým sedadlem, některé vozy byly už z výroby vybaveny klimatizační jednotkou. Část oken je vybavena posuvnými ventilačními okny, ve střeše jsou tři rozměrné ventilační poklopy. Řidič má k dispozici přehledné a ergonomické pracoviště s pneumaticky odpruženým sedadlem.

Vůz je jednoduchý, díky tomu mimořádně spolehlivý až blbovzdorný a velké množství autokarů vyvezených do zemí RVHP stále ještě úspěšně jezdí... a (zejména v zemích bývalého SSSR) jezdit bude. V České republice by ale podle mých informací měl být pouze jeden vůz, koupený někdy před 10 lety z Polska známým sběratelem Ikarusů, Milanem Jirošem.

K modelu: nejsem si zcela jistý, jestli to mám nazývat betastavbou, neboť už před 5 lety jsem nakreslil model městského typu 260 - a jeho úpravou teď nyní vznikl Ikarus 250.

Ke stavbě: není to v rámci mých modelů v měřítku 1:87 nic převratného a díky absenci zapuštěných skládacích dveří se model staví doslova sám od sebe.
Obrázek
Vzhledem k poloze dílů na listu jsem začal karosérií: přední čelo (na skle je typický maďarský nápis "különjárat" znamenající totéž, co u českých autobusů "zájezd") se sexy "čtyřokou" maskou a černým plastovým nárazníkem, kterým se typ 250 odlišoval od ostatních vozů řady 200, a typické zadní čelo.
Obrázek Obrázek

Následuje výroba držáků náprav, potažení hlavních žeber hlavní částí karosérie a připojení čel ke karosérii. Díky tomu, že jsem se poučil u modernějších vystřihovaček, přidal jsem k dílům středové rysky, tak je stavba podstatně přesnější.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Pak stačí zespodu zakrýt spodek, a už to vypadá jako autobus...
Obrázek

========================================================

Na modelu chybí kola: totiž vyrobil jsem si krásná kola na discích typu trilex... ale nějak jsem je zapomněl odbarvit, když jsem je překopírovával z jedné 260ky, kde jsou obarvená na krémovo - zatímco pro model by se hodily disky bílé.
Obrázek
Tak jsem z ušetřených dílů z různých nedokončených zkušebních modelů vytáhnul naštěstí zcela kompletní kola na 10dírových plechových discích a dokonce i dvě hlavy nápravy Rába 118.

Pak už jenom doplnit zrcátka a je hotovo.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Model lze očekávat opět zcela zdarma ke stažení na dobře známém místě, mělo to být ještě do konce roku 2011, ale znáte to, člověk míní, okolí mění...
JanO
Příspěvky: 521
Registrován: sob 21.1.2012 19:44

Příspěvek od JanO »

Takový postřeh: V Maďarsku používají stejný typ a barvu SPZ jako u nás? Nebo je to ten jediný český kousek.
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re:

Příspěvek od AmatER »

JanO píše:V Maďarsku používají stejný typ a barvu SPZ jako u nás?
Mám takový pocit, že komerční vozidla (=taxíky, náklaďáky, autobusy) ve vlastnictví právnických osob (firem) mají žluté tabulky, zatímco vozidla ve vlastnictví fyzických osob (ať už podnikajících, či ne) mají tabulky bílé. Rozměrově jsou současné tabulky podobné.

Jinak Milan Jiroš nemá 250ku (to byl nějaký šum...), ale dvě 256ky. Ty budou jako modely následovat...
Odpovědět

Zpět na „Autobusy“