SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25 - HOTOVO
Moderátor: jenda.e
SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25 - HOTOVO
Vždycky když jeden model dokončím, tak potom nastává to rozhodování a vybírání co dál. Už jsem měl vybráno ale na poslední chvíli jsem se rozhodl namísto něčeho "zeleného s pořádnýmm laufem" udělat tohoto prcka.
Něco psaní a předloze a TTDéčka jsem čerpal z Panzernetu.
Sdkfz2, či též Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo pouze Kettenkrad, bylo malé polopásové vozidlo německé armády za druhé světové války, určené převážně ke službě ve výsadkových jednotkách.
Původní vývoj měl směřovat toto malé polopásové vozítko jako lehký tahač pro výsadkové jednotky německé armády. Konstrukce byla řešena tak, aby vyhovovala požadavkům na pozemní výsadek z transportního letounu Ju-52 (nikoliv vzdušného výsadku na padácích), čili musel být velikostně vhodný pro umístění v nitru letounu a jeho lehkou výkladku.
SdKfz 2 byl navržen a postaven na NSU Werke AG v německém Neckarsulmu. První návrhy se objevily v první polovině roku 1939 a v červnu téhož roku bylo patentováno. Vizí projektantů bylo nahrazení motocykl více účelovými vozidly se stejnými parametry. To bylo rovněž potvrzeno po německém výsadku na Krétu roku 1941, kdy bylo zapotřebí nasazení lehkých tahačů děl ze strany německých výsadkářů poté, co byly lodě s vozidly potopeny britským námořnictvem. Výsledkem projektantů byl NSU HK 101 Kettenkrad, v armádním označení Sd.kfz 2 (Sonder Kraftfahrzug - speciální motorové vozidlo).
Řízení bylo zajištěno za použití otáčení řídítek, na které bylo napojeno přední kolo. Rovněž bylo možné nepoužít přední kolo, ovšem bylo to doporučováno pouze v nejtěžších terénech, kde nebylo možné použít vyšší rychlost. Při zatočení větším než cca 15°bylo vozidlo automaticky přibržďováno pásem.Ten ovšem byl chráněn gumovými patkami a spojen jehlovými ložisky, což mělo za následek, že pokud byla patka uražena, došlo k okamžitému zničení ložiska a muselo dojít k okamžité výměně poškozené části.
Výroba byla ukončena roku 1944.
V reálu jde o nejmenší z řady polopásových tahačů dělostřelectva, určený původně k vleku kanonů PAK 35/36 ráže 37mm a přepravě jejich obsluhy. Proto je v zadní části místo pro dva lidi sedící zády dopředu. Tato vozítka se ovšem dočkala rozšířenějšího použítí a to v různých podobách:
-tahače letadel na letišti (hlavně Me-262)
-muniční
-pro převoz raněných
Většina vyrobených strojů skončila na východní frontě, kde byl používán pro dopravu v těžkém terénu, hlavně v blátivých cestách, kde zajišťoval dopravu proviantu a munice jednotkám na přední linii či byl používán k pokládání telegrafních a telefonních kabelů. Kettenkaftrad byl jednotkám dodáván i se speciální přívěsy Sd.Anh.1, které vylepšily jeho přepravní kapacitu.
Tato vozítka používala i spojenecká vojska, poměrně oblíbená byla u americké vojenské policie (Military Police - MP), která je používala pro jejich malé rozměry a dobré jízdní parametry při řízení dopravy ve městech. Německá armáda je použila na všech válčištích, zahrnující Afriku, západní i východní frontu, Balkán a Itálii.
Po válce se mimo jiné používaly k velkům remorkérů, v československé Ruzyni byl používán dokonce k tahání pojízdných schůdků k letadlům. V poválečném Německu (bez uvedení západního čí východního) došlo k použití coby jako zemědělského tahače.
Přehled výroby během války:
Neckarsulmu NSU - 7500 kusů (z toho 500 předsériových kusů)
Stoewer Štětín - 1300 kusů
Dalších 500 kusů bylo vyrobeno po válce ve Francii.
délka 3000mm
šířka 1000mm
výška 1200mm
hmotnost 1200kg (1500kg - narazil jsem na rozdílné údaje)
motor Opel Olympia o obsahu 1488cc
výkon motoru 26,5kW při 3400 ot./min
max. rychlost 80km/hod
Palivová nádrž 42 l
Rychlost - cesta 70-80 km/h
Rychlost - terén 45 km/h
Dojezd - cesta 260 km
Dojezd - terén 190 km
Model se mě doma válí už nějakých 13 let. A za tu dobu jsem z něho použil bedny a kanystry, které jsem nutně na něco potřeboval. Takže moto/polopás bude bez obsahu vozíku. A nebo možná úolně bez vozíku...... ještě uvidím.
Foto originálu a tradáááá do práce
Něco psaní a předloze a TTDéčka jsem čerpal z Panzernetu.
Sdkfz2, či též Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo pouze Kettenkrad, bylo malé polopásové vozidlo německé armády za druhé světové války, určené převážně ke službě ve výsadkových jednotkách.
Původní vývoj měl směřovat toto malé polopásové vozítko jako lehký tahač pro výsadkové jednotky německé armády. Konstrukce byla řešena tak, aby vyhovovala požadavkům na pozemní výsadek z transportního letounu Ju-52 (nikoliv vzdušného výsadku na padácích), čili musel být velikostně vhodný pro umístění v nitru letounu a jeho lehkou výkladku.
SdKfz 2 byl navržen a postaven na NSU Werke AG v německém Neckarsulmu. První návrhy se objevily v první polovině roku 1939 a v červnu téhož roku bylo patentováno. Vizí projektantů bylo nahrazení motocykl více účelovými vozidly se stejnými parametry. To bylo rovněž potvrzeno po německém výsadku na Krétu roku 1941, kdy bylo zapotřebí nasazení lehkých tahačů děl ze strany německých výsadkářů poté, co byly lodě s vozidly potopeny britským námořnictvem. Výsledkem projektantů byl NSU HK 101 Kettenkrad, v armádním označení Sd.kfz 2 (Sonder Kraftfahrzug - speciální motorové vozidlo).
Řízení bylo zajištěno za použití otáčení řídítek, na které bylo napojeno přední kolo. Rovněž bylo možné nepoužít přední kolo, ovšem bylo to doporučováno pouze v nejtěžších terénech, kde nebylo možné použít vyšší rychlost. Při zatočení větším než cca 15°bylo vozidlo automaticky přibržďováno pásem.Ten ovšem byl chráněn gumovými patkami a spojen jehlovými ložisky, což mělo za následek, že pokud byla patka uražena, došlo k okamžitému zničení ložiska a muselo dojít k okamžité výměně poškozené části.
Výroba byla ukončena roku 1944.
V reálu jde o nejmenší z řady polopásových tahačů dělostřelectva, určený původně k vleku kanonů PAK 35/36 ráže 37mm a přepravě jejich obsluhy. Proto je v zadní části místo pro dva lidi sedící zády dopředu. Tato vozítka se ovšem dočkala rozšířenějšího použítí a to v různých podobách:
-tahače letadel na letišti (hlavně Me-262)
-muniční
-pro převoz raněných
Většina vyrobených strojů skončila na východní frontě, kde byl používán pro dopravu v těžkém terénu, hlavně v blátivých cestách, kde zajišťoval dopravu proviantu a munice jednotkám na přední linii či byl používán k pokládání telegrafních a telefonních kabelů. Kettenkaftrad byl jednotkám dodáván i se speciální přívěsy Sd.Anh.1, které vylepšily jeho přepravní kapacitu.
Tato vozítka používala i spojenecká vojska, poměrně oblíbená byla u americké vojenské policie (Military Police - MP), která je používala pro jejich malé rozměry a dobré jízdní parametry při řízení dopravy ve městech. Německá armáda je použila na všech válčištích, zahrnující Afriku, západní i východní frontu, Balkán a Itálii.
Po válce se mimo jiné používaly k velkům remorkérů, v československé Ruzyni byl používán dokonce k tahání pojízdných schůdků k letadlům. V poválečném Německu (bez uvedení západního čí východního) došlo k použití coby jako zemědělského tahače.
Přehled výroby během války:
Neckarsulmu NSU - 7500 kusů (z toho 500 předsériových kusů)
Stoewer Štětín - 1300 kusů
Dalších 500 kusů bylo vyrobeno po válce ve Francii.
délka 3000mm
šířka 1000mm
výška 1200mm
hmotnost 1200kg (1500kg - narazil jsem na rozdílné údaje)
motor Opel Olympia o obsahu 1488cc
výkon motoru 26,5kW při 3400 ot./min
max. rychlost 80km/hod
Palivová nádrž 42 l
Rychlost - cesta 70-80 km/h
Rychlost - terén 45 km/h
Dojezd - cesta 260 km
Dojezd - terén 190 km
Model se mě doma válí už nějakých 13 let. A za tu dobu jsem z něho použil bedny a kanystry, které jsem nutně na něco potřeboval. Takže moto/polopás bude bez obsahu vozíku. A nebo možná úolně bez vozíku...... ještě uvidím.
Foto originálu a tradáááá do práce
Naposledy upravil(a) Markulin dne čtv 10.5.2018 12:11, celkem upraveno 1 x.
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
Jé, to je dobrej drobek. Taky ho mám někde v nějaký krabici, někde jsem ztratil nějaký díly a přišel o motivaci to dodělat. Hodně vtipná sestava jsou hnací kola Možná bych ho mohl vymést ze skříně a něco s ním zkusit vymyslet
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
No prcek to teda je. To je fakt. A hnací kola vypadají docela fajn. Jenom jsou docela drobné ale s nasazenou optikou to snad zvládnu
A teď ke stavbě. Začal jsem sestavovat vanu a blatníky. 13 let očumování tohoto modelu v placatém stavu mě dalo pocit, že vím jak na to. Ale ouha...... Prostě příště si musím pamatovat, že je dobré se občas podívat do návodu. Ušetřil bych si spoustu práce s odřezáváním už přilepených dílů. To samé se mi stalo i u motoru. Tam jsem při kochání u již sestaveného motoru zjistil že mě přebývá jeden díl, bez kterého je motor o třetinu nižší Moje blbost..... Jinak co do přesnosti modelu....nemůžu říct ani slovo. To málo (vypadá to jako málo ale je toho docela dost) co je zatím sesavené sedí jako ..... na hrnci.
Příště už to snad bude bez zbytečných zmatků a přehmatů
A teď ke stavbě. Začal jsem sestavovat vanu a blatníky. 13 let očumování tohoto modelu v placatém stavu mě dalo pocit, že vím jak na to. Ale ouha...... Prostě příště si musím pamatovat, že je dobré se občas podívat do návodu. Ušetřil bych si spoustu práce s odřezáváním už přilepených dílů. To samé se mi stalo i u motoru. Tam jsem při kochání u již sestaveného motoru zjistil že mě přebývá jeden díl, bez kterého je motor o třetinu nižší Moje blbost..... Jinak co do přesnosti modelu....nemůžu říct ani slovo. To málo (vypadá to jako málo ale je toho docela dost) co je zatím sesavené sedí jako ..... na hrnci.
Příště už to snad bude bez zbytečných zmatků a přehmatů
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
Ahoj, no jedeš pěkně a předloha je taky moc hezká, těším se na výsledek který bude zase perfektní
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
Díky. Doufám že se bude na co dívat, protože nějak se mě zatím nedaří.
Na tak malém a docela jednoduchém modelu jsem stačil udělat chyb jak maku. Motor mě uletěl trošku doprava, zadek se mě malinko zkroutil ale jelikož ještě není přilepený, tak se to snad podaří ještě zachránit. To jsou věci které nepůjdou moc vidět a nebo se s nima dá ještě něco udělat. Ale když jsem tvaroval vršek nádrže tak mě dokonale popraskal tisk.
Na tak malém a docela jednoduchém modelu jsem stačil udělat chyb jak maku. Motor mě uletěl trošku doprava, zadek se mě malinko zkroutil ale jelikož ještě není přilepený, tak se to snad podaří ještě zachránit. To jsou věci které nepůjdou moc vidět a nebo se s nima dá ještě něco udělat. Ale když jsem tvaroval vršek nádrže tak mě dokonale popraskal tisk.
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
Mám tenhle model objednaný ve sběrce a když na to tady koukám tak se nemůžu dočkat než to příjde.Jde ti to pěkně, je to zajímavá a neokoukaná předloha.
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
No paráda. Tak to tady za chvilku bude další účastník moto/polo GP A určitě bude bez chyb, které jsem tam nasekal jáVojta S píše:Mám tenhle model objednaný ve sběrce a když na to tady koukám tak se nemůžu dočkat než to příjde.Jde ti to pěkně, je to zajímavá a neokoukaná předloha.
Dodělal jsem pár drobností a pustil jsem se do toho pokrouceného zadku. Trochu jsem se ho snažil narovnat ale s ne moc valným úspěchem. Na poslední fotce je vidět jak je celý zadek "krásně" do vrtule......Prostě s tímto modelem se rozhodně chlubit nebudu
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
No já myslím,že je to i tak dost dobrý ,ale hlavně přece polatí:Prostě s tímto modelem se rozhodně chlubit nebudu
Nelepší je mít to dokončený !!!
Mě se dařit alespoň z poloviny jako tobě tak jsem šťastnej jako blecha
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
Dobře ty jedeš... já ti nevím, buď mám rozostřený monitor nebo nebo šilhavé oči, ale furt nemůžu najít ty chybky, které popisuješ Mě se to zdá sakramentsky dobře a čistě slepeno Jen tak dál, těším se na další postup
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
Naštěstí jsou fotky tak nekvalitní, že ty chyby nejsou moc vidět Zroucený zadek se mě podařilo hrubou silou trochu narovnat. Ale s tím popraskaným papírem na nádržích už nic neudělám. No moje blbost... měl jsem to tvarovat když byl papír vlhký od lepidlazkooter píše:Dobře ty jedeš... já ti nevím, buď mám rozostřený monitor nebo nebo šilhavé oči, ale furt nemůžu najít ty chybky, které popisuješ
V noci bylo trochu čsu na lepení, tak jsem postavil "pásové kolo" na pojezdy. Nebylo to dvakrát jednoduché ale podařilo se
Re: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
Paráda, pěkně prcek roste!