Williams FW 07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24 – HOTOVO
Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1207
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Williams FW 07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24 – HOTOVO
Název modelu: Williams FW 07 B
Autor: Richard Vyškovský
Vydavatel: ABC č. 14 / roč. 25 (vyšlo 26. 3. 1981)
Autorský kód: VY-1.24
Měřítko: 1:24
Rozsah: 1,9 str. A4
Počet dílů: 64 číslovaných / 88 fyzických papírových
Do modelu F1 se pouštím po mnoooha letech, naposledy jsem před 12 lety (jézus, to to letí...) skládal šestikolku Tyrrell od Petra Špinlera.
Vystřihovánky monopostů F1 od Richarda Vyškovského sice už dnes nekralují modelářským výstavám a soutěžím, ale oněch dvanáct prvních kousků navždy zůstane na samém počátku dnes už obří série českých a československých papírových efjedniček. Na stole mi právě přistál devátý vůz F1 od RV.
Kartička Atlasu ABC z čísla 3/27, napsal Petr Minařík, kresba Jaroslav Velc
Na vydání Williamse na jaře 1981 si nepamatuji. Není to sklerózou, měl jsem tehdy už coby středoškolák dětskou éru s ábíčkem za sebou, ABC jsem už nějaký čas nesledoval a věnoval se jiným věcem – ano, známá modelpauza . Do rukou a do archivu se mi dostal až o mnoho let později.
Tento model vyšel dvakrát, deset let po ábíčku také ve 12. sešitu Déček Formule 1. Váhal jsem chvíli, který originál rozpižlat, nakonec vyhrálo původní vydání v ABC, jelikož má lepší tisk – v Déčkách se mi nezdá kvalita černé. Vydání v ABC je ale o pár mm menší, což mé uvadající zraky a paprče rozhodně nekvitují s radostí :
Obr. vozu vpravo: repro z ABC č. 14/25, z článku Petra Minaříka „Vůz pro šampióna“ popisujícího příběh vozu Williams FW-07, který se proslavil počátkem 80. let
Nuže, lepme:
Přilepení bočních stran „pontonů“ 15+16 není úplně snadným krokem, trošku jsem s nimi zápasil:
V návodném textu je chybka: hovoří se zde o „pravém boku 16“ a „levé straně 15“ – správně je tomu naopak: díl 16 je na levé straně vozu a díl 15 vpravo.
Autor: Richard Vyškovský
Vydavatel: ABC č. 14 / roč. 25 (vyšlo 26. 3. 1981)
Autorský kód: VY-1.24
Měřítko: 1:24
Rozsah: 1,9 str. A4
Počet dílů: 64 číslovaných / 88 fyzických papírových
Do modelu F1 se pouštím po mnoooha letech, naposledy jsem před 12 lety (jézus, to to letí...) skládal šestikolku Tyrrell od Petra Špinlera.
Vystřihovánky monopostů F1 od Richarda Vyškovského sice už dnes nekralují modelářským výstavám a soutěžím, ale oněch dvanáct prvních kousků navždy zůstane na samém počátku dnes už obří série českých a československých papírových efjedniček. Na stole mi právě přistál devátý vůz F1 od RV.
Kartička Atlasu ABC z čísla 3/27, napsal Petr Minařík, kresba Jaroslav Velc
Na vydání Williamse na jaře 1981 si nepamatuji. Není to sklerózou, měl jsem tehdy už coby středoškolák dětskou éru s ábíčkem za sebou, ABC jsem už nějaký čas nesledoval a věnoval se jiným věcem – ano, známá modelpauza . Do rukou a do archivu se mi dostal až o mnoho let později.
Tento model vyšel dvakrát, deset let po ábíčku také ve 12. sešitu Déček Formule 1. Váhal jsem chvíli, který originál rozpižlat, nakonec vyhrálo původní vydání v ABC, jelikož má lepší tisk – v Déčkách se mi nezdá kvalita černé. Vydání v ABC je ale o pár mm menší, což mé uvadající zraky a paprče rozhodně nekvitují s radostí :
Obr. vozu vpravo: repro z ABC č. 14/25, z článku Petra Minaříka „Vůz pro šampióna“ popisujícího příběh vozu Williams FW-07, který se proslavil počátkem 80. let
Nuže, lepme:
Přilepení bočních stran „pontonů“ 15+16 není úplně snadným krokem, trošku jsem s nimi zápasil:
V návodném textu je chybka: hovoří se zde o „pravém boku 16“ a „levé straně 15“ – správně je tomu naopak: díl 16 je na levé straně vozu a díl 15 vpravo.
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Jelikož jsem tenhle model dostavěl zhruba před měsícem mile rád budu sledovat. Samozřejmě jsem měl obě verze jako ty a zvolil výtisk z abc s tím rozdílem že jsem celé stránky podlepil. Souhlasím s tebou pontony a přilepení chladící šachty k trupu bylo asi nejnáročnější ale pak už se to stavělo celkem dobře. No mě osobně se zdál lepší tisk a papír u toho déčka. Už tak sám o sobě je papír u těchto starších modelů z abc nic moc! A já to ještě podlepil Jinak já ani nepostřehl že by tam byl nějaký rozdíl ve velikosti. Tak ať ti jde práce od ruky...
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1207
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Díky , podlepení celých stran už dávno neprovádím coby příliš riskantní operaci, která celou stavbu a geometrii jen komplikuje. Pokud je papír nutno zpevnit, podlepuji jen místně, kousky kartonu. Čili kde je z rubu přístupný kousek místa, tam fláknu ždibec pevného papíru. Funguje to dobře.
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Ano to máš pravdu, jenže já už to tak mám zažité už ze školních let a těžko se od toho odproštuju. Ale u abc speciál F1 a dečka F1 budu podlepovat jen něco tam už je papír dost silnější. Já ani nejsem moc zvyklí lepit nepodlepené asi by se mi to bortilo v prstech Jinak u nepodlepeného nejsou tak moc vidět hrany to je pravda a ani se tolik nemusí hlídat geometrie. Další věc že u podlepeného se občas nazbírá desetinka k desetince a pak už treba u toho Williemse byl trochu problém dostat kokpit do trupu. Nu což ten zbytek F1 ze starých abíček ještě podlepím když už všechny mé slepené F1 jsou podlepené, a pak přesedlám na jiný styl To je asi tak vše co jsem chtěl říct ohledně podlepování a nepodlepování.
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Na označování dílů jsem si vzpoměl na ty staré doby vystřihovánek z ABC
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1207
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Horní kryt motoru: Na pravé straně celku k sobě nepasuje grafika dílů 24 (boky) a 27 (horní plocha) – pokud má navazovat čára táhnoucí se napříč krytem, jsou posunuty segmentíky nápisu saudia. Na levém boku to sedí, na pravém nikoli. Co s tím... jako správný chirurg-řezník jsem prostě ty dva zelené pidi-cuplíky z horní plochy vyřízl, otočil a vsadil zpět na místo tak, aby grafika navazovala lépe:
Sestavena celá horní karosérie. Nejsem z ní úplně odvázaný, někde jsem se hvízdnul (nebo autor?) – kokpit mám usazen cca o 2 mm moc vzadu. Ovšem kokpit je posazen na pomocných čarách na rubu plochy podvozku – tam jsem snad pracoval přesně... nevím, celá ta horní kastle je jedna konstrukční návaznost za druhou; nakonec se mi vše jakž-takž potkalo, až na vnitřní prostor pilota; sedačka je prostě trochu utopená vzadu... nu což, toho si nevšímejte :
Na modýlku jsem provedl drobný apgrejd, a sice vyhodil jsem papírový ochranný oblouk 30 a nahradil jej ocelovým drátem. Není to obyčejný drát – tento drát prožívá svůj příběh jako málokterý drát, je přímo zbrocen rodinnou krví:
Před 12 lety si mladší dcerka zlomila při drsném pádu ruku, úplně vejpůl, horror, darmo vzpomínat. Lékaři ji do paže voperovali tři dráty. Když se ruka zhojila, dráty vyoperovali ven... a to jsem dodnes nepochopil: dali je dcerce (asi) na památku. Si to představte: devítiletému capartu dali tři dlouhé, ostře špičaté a pevné dráty, vrcholně nebezpečnou věc. „Tatí, to mi dali, nevíš, co s tím?“
Tatínek věděl: zaprvé dráty děcku ihned zabavil, než bude nuceno v té nemocnici zůstat s jiným těžkým (bodným) zraněním, a zadruhé jako správný vetešník v každém odpadu vidím potenciální modelářský materiál .
Tak jsem si nyní na ty dráty vzpomněl – je to pevná, chirurgická ocel, len-tak-tak že jsem to vůbec ohnul, o ucvaknutí na požadovanou délku ani nemluvím, málem jsem zničil štípačky a svou dlaň. Ale oblouk je na svém místě, pilot Alan Jones by mne za takový bezpečnostní prvek určitě pochválil .
RV má dost zásadní past v pokynech: nabízí sestavit složitější a snazší verzi zádě, tj. těch dvou výfuků v zadní části krytu motoru. Složitější verze počítá s vlepením vnitřního „výklenku“ 25 do krytu motoru. V úvodních pokynech RV píše, že se u složitější varianty u dílu 33 má odstřihnout černá ploška v oblouku – tak bacha, to právě ne, je tomu přesně naopak, u složitější verze tam ta ploška naopak musí zůstat a tvoří dno onoho „výklenku“, ze kterého čouhají oba výfuky 26.
Detail zádi:
Uf uf, tož zatím tak.
Sestavena celá horní karosérie. Nejsem z ní úplně odvázaný, někde jsem se hvízdnul (nebo autor?) – kokpit mám usazen cca o 2 mm moc vzadu. Ovšem kokpit je posazen na pomocných čarách na rubu plochy podvozku – tam jsem snad pracoval přesně... nevím, celá ta horní kastle je jedna konstrukční návaznost za druhou; nakonec se mi vše jakž-takž potkalo, až na vnitřní prostor pilota; sedačka je prostě trochu utopená vzadu... nu což, toho si nevšímejte :
Na modýlku jsem provedl drobný apgrejd, a sice vyhodil jsem papírový ochranný oblouk 30 a nahradil jej ocelovým drátem. Není to obyčejný drát – tento drát prožívá svůj příběh jako málokterý drát, je přímo zbrocen rodinnou krví:
Před 12 lety si mladší dcerka zlomila při drsném pádu ruku, úplně vejpůl, horror, darmo vzpomínat. Lékaři ji do paže voperovali tři dráty. Když se ruka zhojila, dráty vyoperovali ven... a to jsem dodnes nepochopil: dali je dcerce (asi) na památku. Si to představte: devítiletému capartu dali tři dlouhé, ostře špičaté a pevné dráty, vrcholně nebezpečnou věc. „Tatí, to mi dali, nevíš, co s tím?“
Tatínek věděl: zaprvé dráty děcku ihned zabavil, než bude nuceno v té nemocnici zůstat s jiným těžkým (bodným) zraněním, a zadruhé jako správný vetešník v každém odpadu vidím potenciální modelářský materiál .
Tak jsem si nyní na ty dráty vzpomněl – je to pevná, chirurgická ocel, len-tak-tak že jsem to vůbec ohnul, o ucvaknutí na požadovanou délku ani nemluvím, málem jsem zničil štípačky a svou dlaň. Ale oblouk je na svém místě, pilot Alan Jones by mne za takový bezpečnostní prvek určitě pochválil .
RV má dost zásadní past v pokynech: nabízí sestavit složitější a snazší verzi zádě, tj. těch dvou výfuků v zadní části krytu motoru. Složitější verze počítá s vlepením vnitřního „výklenku“ 25 do krytu motoru. V úvodních pokynech RV píše, že se u složitější varianty u dílu 33 má odstřihnout černá ploška v oblouku – tak bacha, to právě ne, je tomu přesně naopak, u složitější verze tam ta ploška naopak musí zůstat a tvoří dno onoho „výklenku“, ze kterého čouhají oba výfuky 26.
Detail zádi:
Uf uf, tož zatím tak.
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Ahoj, teprve teď jsem si všimnul že model má vzadu dole na motoru další dva otvory pro výfuky ... v reálu měl vůz jen dva a to jsou ty v nástavbě. To jen pro info.
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1207
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Jj, díky, ano, jsem si toho vědom. Inu, básnická licence staré ábíčkovské vystřihovánky. Otázkou je, zda ctít vystřihovánku a ty dva pseudo-výfuky tam bacit, anebo díry zaslepit. Ještě uvidím. Co byste na mém místě udělali vy?
- Robert Blaschke
- Příspěvky: 156
- Registrován: pon 14.3.2016 15:52
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Ja by som to nechal s tými dierami
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Jako ctitel bych ctil
- Zdeněk-TEO
- Moderátor
- Příspěvky: 1295
- Registrován: pon 12.12.2011 10:16
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
To já bych taky ctil historii Stando.
- Aki
- Moderátor
- Příspěvky: 1740
- Registrován: pát 20.1.2012 23:27
- Bydliště: doma
- Kontaktovat uživatele:
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
zrovna dávám do kupy seznam toho, co jsem za ty roky posbíral a na tuhle formuli jsem narazil taky a ač domečkář, starý abíčkový F1 mě lákajčím dál víc, nostalgie je někdy potvora
btw. zkusil jsem tu hromadu vystřihovánek naskládat na sebe a mám to až do pasu asi bych měl začít víc lepit
btw. zkusil jsem tu hromadu vystřihovánek naskládat na sebe a mám to až do pasu asi bych měl začít víc lepit
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1207
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Williams FW-07 B / Richard Vyškovský, ABC / 1:24
Děkuji za názory, pánové a ctitelé, ano, ty pseudo-výfuky tam dáme – přece jest známo, že čím má vehikl více výfuků, tím je atraktivnější, žeáno . Aki, přidej se do paralelky, neváhej a toč!
Takže přidundány ony spodní „výfuky“ a zadní křídlo. Držák křídla musí být sbalen a slepen dokonale; desetina chyby na něm = 2 mm chybné geometrie křídla. Pochopitelně jsem ho dokonale neslepil a musel jsem držák všelijak nakrucovat a mordit, aby křídlo nevypadalo jak po třech kotrmelcích:
Takže přidundány ony spodní „výfuky“ a zadní křídlo. Držák křídla musí být sbalen a slepen dokonale; desetina chyby na něm = 2 mm chybné geometrie křídla. Pochopitelně jsem ho dokonale neslepil a musel jsem držák všelijak nakrucovat a mordit, aby křídlo nevypadalo jak po třech kotrmelcích: