Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 614
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Re: Ikarus 280.08 a .10 / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od Zrzek »

Konstrukce náprav Ikarusu - první řiditelná, druhá hnaná, třetí řiditelná - měla něco do sebe, hlavně v zimních měsících.
Uživatelský avatar
Waclaf
Příspěvky: 287
Registrován: pon 23.1.2012 21:26
Bydliště: Dobřany u Plzně

Re: Ikarus 280.08 a .10 / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od Waclaf »

kpt.Budha píše:Prosím zdejší znalce o trošku osvětlení...Ikarusy měly natáčecí zadní nápravu?
K čemu je takové uspořádání vhodné? Přijde mi to jako zbytečná komplikace konstrukce...děkuji
Se zatáčecí zadní nápravou vlek lépe "kopíruje zatáčku", "neuřezává ji".
Jestli jsi někdy jel alespoň s vlekem za osobním autem, tak ti to musí být jasné. :)
kpt.Budha
Příspěvky: 72
Registrován: sob 21.1.2012 7:57

Re: Ikarus 280.08 a .10 / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od kpt.Budha »

Děkuji za osvětlení, souvislost s pohonem mě tedy nenapadla. Ale vzhledem k délce přední části a zadní části si myslím, že rozdíl v projetém oblouku nebude nijak zásadní...budu si to muset nakreslit :-)
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Ikarus 280.08 a .10 / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od AmatER »

jbb píše: Obdobně to měl trolejbus Sanos - na rozdíl od 15Tr, kde jsou ovšem hnané obě "zadní" nápravy...
Sanos jako trolejbus byl taky dvoumotorák - série vznikla pro vyzkoušení koncepce pohonu pomocí dvou celků výzbrojí z trolejbusů Škoda 14Tr. Jako autobus měl shodnou koncepci jako ikarus.
jbb píše:*platí pro verze 280.08 a 280.10 v ČSSR se vyskytující, ne však pro některé jiné verze, ty byly také tlačné...
To platí bezvýhradně pro všechny vozy typu 280. S pevnou nápravou vleku byl typ 283, který na území Československa jezdil jen v Bratislavě. Doporučuji nastudovat popisy vozidel na imhd.sk. Kloubák tlačného uspořádání byl pod typem 284, ale ten se, mám takový divný pocit, vyrobil jen jeden jediný (pak totiž přišla řada 400, jeden z jejích prototypů jezdil v Karlových Varech pod číslem 319, ale to je jiná historie) - a snad dokonce na podvozkových skupinách z Karosy.
Schumy.0003
Příspěvky: 1232
Registrován: ned 29.1.2012 19:49

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od Schumy.0003 »

AmatER
Toto by bylo moc hezké za model v 1:43: http://imhd.zoznam.sk/ba/popis-typu-voz ... aCity.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nevíte jestly to někdy uděláte??????? potěšilo by mě to.....
Uživatelský avatar
Venca 21
Příspěvky: 500
Registrován: sob 18.2.2012 22:56
Bydliště: Písek

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od Venca 21 »

Ano, v Táboře jezdí poslední kousek, je to verze 280.87 z roku 1997 (modernizovaná verze, dvojkřídlé dveře). Druhý vůz tohoto typu sloužil v Táboře do roku 2010, kdy ho odkoupilo Muzeum dopravní techniky. Podrobnosti a foto zde: http://seznam-autobusu.cz/seznam/?&dopr ... ce=autobus" onclick="window.open(this.href);return false;
petersen
Příspěvky: 52
Registrován: ned 19.2.2012 13:54

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od petersen »

No a proč si to složitě kreslit .. :lol: toto by ti mohlo pomoci
Obrázek

Náčrt jednotlivých koncepcí na tomto odkazu :

http://img837.imageshack.us/img837/8680/kloub01.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Ladislav IV
Příspěvky: 10
Registrován: ned 22.1.2012 19:27
Bydliště: Plzeň

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od Ladislav IV »

petersen píše:No a proč si to složitě kreslit .. :lol: toto by ti mohlo pomoci
Obrázek

Náčrt jednotlivých koncepcí na tomto odkazu :

http://img837.imageshack.us/img837/8680/kloub01.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nedá mi to a taky si trochu nepokecat o zadní nápravě a jak se chová.Nemohu z vlastní zkušenosti říci ,jaké to bylo jezdit s Ikarusem i když můj táta s ním jezdil a já jako malý s ním.Jen mám zkušenost s kloubovým trolejbusem a tam vždy platilo kam jede prostřední náprava tam pojede i ta poslední,prostě krásně kopírovala.Ten předchozí nákres je přehnaný.Jo a jednou jsem viděl jak Ikarus díky té zadní nápravě srovnal přístřešek pro cestující na chodníku.Prostě se natočila při výjezdu ze zastávky a vyběhla na chodník.
Uživatelský avatar
papergeorge
Příspěvky: 29
Registrován: pát 20.1.2012 22:23
Bydliště: porad Liberec :-(

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od papergeorge »

Cabajku jako vyraz znam, ale "iharos" je lepsi... No a k te naprave, vsechny busy, ktere jsem potkal, mely vzadu cedulku "POZOR VYBOCUJE!" Jako maly jsem to mnechapal. A ono tim bylo mysleno, ze se prives neutahuje, ale kopiruje stopu. (A obcas asi uleti i ven...). Tak nejak podobne, ale mnohem subtilneji, fungovaly kdysi voziky posty na nadrazich, kdyz jich tahli treba 7 az 6 a vsechny se v pohode vesly do stopy.
petersen
Příspěvky: 52
Registrován: ned 19.2.2012 13:54

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od petersen »

Ladislav IV ... nechápu důvod citace i s obrázkem stačilo pod můj příspěvek napsat co jsi napsat chtěl takhle to fakt vypadá děsně.
S Ikarusem jsem měl možnost si osobně zajezdit v roce 1998 když jsem jezdil v Čsad Jindřichův Hradec a to jak s městskou verzí tak "modráskem"
No a vzhledem k malé chybičce při řazení :roll: místo dvojky jsem tam dal spátečku .. mi pak říkaly pářič housenek neb jsem trefil Ikarus co stál na bráně za mnou .
Co se týče toho nákresu nevím jak tobě se zdá ale přehnaný rozhodně není :lol:
Mimochodem pochází z kdysi publikovaného článku Kloubové autobusy , Klasická koncepce překonána? od autora . Doc, Ing , František Vlk CSc :oops: a když se na to podíváš pořádně zjistíš že u řízené nápravy opravdu i na tom nákresu kopíruje jízdní stopu prostředního " tupláku " , Musíme si však uvědomit že autor zmíněného článku demonstroval rozdíl v průjezdu zatáčkou u vozidel stejné typové řady Man s rozdílným typem koncepce .
Sem jsem to dal aby byl vidět rozdíl v průjezdu zatáčkou mezi Tlačným (koncepce C ) a Tažným s natáčecí nápravou ( koncepce A, B ) kloubákem .
jbb
Příspěvky: 199
Registrován: pát 20.1.2012 21:41

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od jbb »

Tedy, nevím s čím jezdí Ladislav IV, ale co já mám zkušenosti s přívěsy za osobák (bržděný, 2t max) - tedy s "koncepcí C", tak tam samozřejmě vlek stopu fest utahuje (jednou jsem milášky málem vyklopil do škarpy a sloupek od vrat už taky byl v ohrožení...)
Uživatelský avatar
Ladislav IV
Příspěvky: 10
Registrován: ned 22.1.2012 19:27
Bydliště: Plzeň

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od Ladislav IV »

Petersen omlouvám se ,že jsem Ti zkazil estetický dojem z citace tvého příspěvku :)
pt_55
Příspěvky: 1
Registrován: ned 18.3.2012 15:37

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od pt_55 »

Klasicky kĺbovy autobus/trolejbus 18m s pevnou zadnou napravou ani náhodou nekopiruje prostrednu napravu. Preto si treba s klbovymi autobusmi "nadchádzať" od obrubnika resp. okraju cesty v zakrute pretože posledna naprava robi podstatne menši polomer ako stredna a predna naprava, takže na tom nakrese je to zakreslene spravne.

Ikarus 280 ma dlžku iba 16,5m zrejme preto mal aj riaditelnu zadnu nápravu a ako tu už bolo spomenute ta krasne kopiruje strednu napravu takže si netreba nadchádzať v zakrutach ale pre zmenu si treba davať pozor na zadok ktory vybočuje podobne ako predok. Preto mali na zadnom čele aj to upozornenie "Pozor vybočuje 1m". Na toto zabudalo resp. nevedelo o tom dosť vodičov a často urobili facelift zadnemu čelu alebo "zrolovali" dopravne značky. V tomto sa IK 280 sprava ako 15 metrovy autobus (napr. Solaris, Irisbus Ares). Ak stoji vedľa vas na križovatke takyto voz a odbočuje plnym rejdom ľahko môžete prisť o spätne zrkadlo :D
S Ikarusom v zime alebo v daždi trebalo jazdiť obzvlašť opatrne pretože vlek bol velmi ľahky (tym že motor bol v prednej časti) a pri prudšom zabrzdeni alebo inom manevri mal hneď tendenciu skrižiť sa do strany.
Honz88
Příspěvky: 102
Registrován: stř 1.2.2012 12:37

Re: Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Příspěvek od Honz88 »

AmatER: Ikarus 284 rozhodně nebyl vyroben v jediném kuse. Neznám přesná čísla, ale v Maďarsku jich jezdí nebo jezdilo poměrně dost. Tím, že byl motor vzadu stejně jako u Karosy, mohla být podlaha umístěna níže. Tím pádem byl celý autobus nižší oproti Ikarusům 280.
Odpovědět

Zpět na „Autobusy“