B-24 J Liberator / GPM / 1:33 / Paralelka

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Uživatelský avatar
TOm.a.s.h.
Příspěvky: 186
Registrován: sob 21.1.2012 0:50
Bydliště: Chýně

B-24 J Liberator / GPM / 1:33 / Paralelka

Příspěvek od TOm.a.s.h. »

Přesunuto ze starého fóra.


Roku 1935 byl v USA zadán vývoj nového čtyřmotorového bombardovacího letounu s velkým doletem. Kalifornská firma Consolidated Aircraft Corporation vypracovala projekt bombardéru, který byl označen jako Model 32. Prototyp vzlétl poprvé 29. prosince 1939, ale očekávané výkony nepodal. Přesto Francouzi a Britové o tento stroj projevili zájem, avšak dodávkám do Francie zabránila její rychlá porážka nacistickým Německem. Proto některé vyrobené kusy nazvané LB-30 byly dodány Britům, zbytek převzalo americké armádní letectvo. Některé kusy z LB-30 byly ve Velké Británii vyzbrojeny čtyřkulometnými střeleckými věžemi Boulton-Paul dvou typů instalovanými na hřbetě trupu a na zádi a jako takové nesly označení Liberator Mk.II. Američané využívali LB-30 a B-24 převážně dopravním účelům. Roku 1940 byla testována nová varianta XB-24B, která byla osazena čtyřmi motory Pratt & Whitney R-1830-41 (S4C4G) s turbokompresory, které zachovávaly výkon motorů 895 kW (1200 hp) i ve výšce 7 625 metrů. Z tohoto typu byla odvozena verze B-24C, která nesla střeleckou věž Martin těsně za kabinou pilotů a další tři kulomety v přídi a v bocích trupu. Počátkem roku 1942 začaly být dodávány modernizované letouny B-24D, jejichž vybavení se neustále zlepšovalo a zdokonalovalo. V průběhu války docházelo k postupným modernizacím, čímž se množství typů letounu B-24 Liberator značně rozšířilo.
Letadlo B-24 se díky svému dlouhému doletu stalo významným strojem na tichomořském bojišti, v Evropě se spolu s Boeingem B-17 stalo hlavním strojem amerického strategického letectva při bombardování Říše. Byl používaný i britskou RAF pří hlídkování nad Atlantickým oceánem, byla jimi vyzbrojena i 311. čs. bombardovací peruť v rámci československých jednotek v RAF. Ta během působení u Pobřežního velitelství potopila jednu velkou nákladní loď (Alsterufer), poškodila 4 hladinová plavidla a několik menších. Dále zaútočila na 35 ponorek, z nichž 4 potopila a vyřadila z boje přibližně 17 nepřátelských stíhačů.
O významu B-24 svědčí i počet vyrobených kusů, který do roku 1945 dosáhl úctyhodných 18 188

Na typu létali od května 1943 i letci 311. československé bombardovací perutě RAF.

Technické údaje

Posádka: obvykle 10 mužů
Délka: 20,47 m
Rozpětí: 33,52 m
Výška: 5,49 m
Plocha křídel: 97,36 m²
Prázdná hmotnost: cca. 16 783 kg
Vzletová hmotnost : cca. 29 484 kg
Pohonná jednotka: 4x dvouhvězdicový čtrnáctiválec Pratt & Whitney R-1830-65 Twin Wasp s turbokompresorem, každý o výkonu 895 kW (1200 hp) při vzletu

Výkony

Maximální rychlost: 467 km/h
Dolet: 3 540 - 6 000 km
Dostup: 8534 m
Stoupavost: 274 m/min

Obrázek



No takže po 2,5h boje můžu zatím potvrdit co víme: Bude to těžké :lol:

:arrow: 1. Už po vyřezání prvního dílu mi něco nehrálo. Po chvíli koukání jsem i zjistil co. Vnitřní díl A druhého segmentu čumáku má vyznačené na vyřezání okna která nejsou vyznačena na obšívce. Proč? No po menším pátrání jsem zjistil, že takto je měla verze D (vydáno u Fly model - rovněž údajně neslepitelné) což mě vedlo k myšlence že autoři obou kusů jsou jedno, nebo GPM se pokusila upravit verzi D na J, ale zůstala tak napůl cesty a tím k chybám Fly model přidala i hromádku svých vlastních jako bonus.

Tady je problém (na levé straně fotky):

Obrázek

:arrow: 2. Další chyba je buď v délce obšívky nebo velikosti žebra -> Vyřešeno zmenšením žebra.

:arrow: 3. Vnitřní část jinak na sebe pasuje přesně -> žádný problém.

Problém se vyskytuje až ve spasování s obšívkou, což se ovšem dalo čekat po prvotních problémech. Na fotce pro ilustraci spasováno na sucho:

Obrázek Obrázek Obrázek


:arrow: 4. Přesnost je VÝRAZNĚ větší. 95% věcí sedí jak má. Těch 5% je za místy lehce nenavazující grafiku. Nijak výrazně to nebije do očí, ale přece...

Obrázek Obrázek

:arrow: 5. Jde vidět, že model je konstrukčně už min. 10 let za zenitem, protože ta donebevolající ignorace jakýchkoliv detailů je nepříjemná. Model je možná koncipován pro začátečníky, ale ti to nemají šanci dát do kupy. A vylepšovat to nemá smysl -> to už je lepší zkonstruovat model celý od začátku. Nejvíc je to vidět na kokpitu.

Obrázek

:arrow: 6. Jediná mnou provedená (ale ne nutná) byla úprava zadního žebra třetího segmentu, které jsem ořezal na zhruba menší polovinu (viz. fotka) a zasadil na místo. Jeho ořezanou část nahrazuje zadní stěna kokpitu. Navíc na tenhle zadek přijde přilepit další žebro z následujícího segmentu.

Obrázek

Současný časový souhrn na tomhle kousku je 7,5h.


Chyby nám sice ubyly, ale pořád tu nějaké prkotiny máme.

:arrow: 7. Žebra 3C a 4C nemají ve své horní části vyznačen nutný výřez pro díly horní střelecké věže (především díl 22 a 22d) -> Náprava stupidně jednoduchá. Prostě si to vyřežeme sami.

Obrázek

:arrow: 8. Díl 4C je příliš krátký. Chybí něco přes 1mm. Ale nic katastrofálního to není. (Tady může být i chyba na mé straně)

Obrázek

:arrow: 9. Již tradičně nesedí grafika. Prostě na sebe při nejlepší vůli nejdou napasovat linie panelů.

Obrázek

Jinak se mi to začiná dobře natahovat. Bude z toho dobrá příšera :D

Zatím odlepeno cca 10h.

No chyby jsou zpět. Ne v takovém množství jako na startu, ale jsou tu. Jsou ale lehce zvládnutelné. Ale v koutku duše vždycky doufám že jejich náprava neovlivní další stavbu...

:arrow: 10. Díl 5C je na délku OK, ale na šířku chybí z každé strany kus. Na jednom konci (ten širší) je to téměř v pořádku, ale zužuje se až příliš. Náprava krapet složitější -> vycpat kartonem tak aby to sedlo jako "p*r*d*e*l na hrnec" :wink:

Obrázek

:arrow: 11. Další chyba mi přišla spíš komická, ale tady ještě budu muset kumštovat, jak ji zamaskovat. Jde o špatně vytištěné označení dílu (7), které je vytištěné na dílu 8, který bude dělat přechod ze zadní střílny tuším že na výškovku.

Obrázek

:arrow: 12. Díl D který je základ pro bombovnici je o 1mm kratší než by skutečně měl být aby to sedělo. Doplněné kartonem a později bude zaretušováno barvou hliníku (syntetika Revell buď 66 nebo 99 :? ). Při budoucí montáži vrat bombovnice to snad částečně ještě zakryju těma vratama.

Obrázek

No a nakonec fotka zatím sestaveného celku té příšery i s pravítkem pro orientaci. Zjišťuju, že za chvíli mi dojdou prostředky jak to nafotit 8-)

:arrow: Retuš ještě u bombovnice nebyla v době focení hotová.

Obrázek Obrázek

Zatím 12h času


:arrow: 13. Vypadá to, že autor si neuměl spočítat ani délku oblouků, protože jinak si tuhle chybu nedokážu představit. Díl C1 (snad :roll: )má délku oblouků příliš dlouhou. Upravit lze vícero způsoby. Úpravou délky oblouku, ale pak je nutno odstřihnout jakési parapety na kterých budou kulomety nebo to prostě jako já napasovat dovnitř a retušovat jako zběsilý. Jako bonus se tu zase vyskytuje klasicky problém z prvního segmentu. Nesouhlasící velikost děr pro okna/střílny a z toho plynoucí retušování navíc.

Na fotkách je každá strana jiná - nejde o jednu fotku z jiné dálky :wink:

Obrázek Obrázek

Fotky jak to vypadá uvnitř po spasování a sestavení. Kvalita nic moc, ale pro orientaci postačí. Jak na ně ale koukám tak to ještě vevnitř krapet pošteluju, aby to vypadalo líp.

Obrázek Obrázek

Na závěr jedno strašící. Takhle je ta bestie zatím dlouhá. Přibude ještě dalších 15cm zezadu a dalších cca 5cm zepředu! Rozpětí bude něco málo přes 1m! 8-)

Obrázek

Zatím máme 15h času (plus mínus).


Chyba protentokrát jenom jedna. Díkybohu :roll:

:arrow: 14. Žebro 7a potřebuje lehce zmenšit obvod. Chybí kolem 1mm délky obšívky. Tradiční chyby jako nesedíci grafiku už ani nepočítám.

Fotky jenom dvě. Jedna z posledního velkého segmentu. Už chybí jenom přední a zadní palpost. Druhá je taková "propagační". Nechtěl jsem mít jenom jednu fotku k prezenci :wink:

Obrázek Obrázek

Opravdu se omlouvám za pozadí fotek. Nemám dost velkou plachtu kterou bych mohl použít k focení... (přece jenom to má asi 65cm na délku)

Dnešní práci jsem zakočil podlepením žeber pro křídla. Sežralo to tak 1 metr čtvereční 1mm kartonu. :shock:

Odpracováno cca 16,5h


Takže tentokrát to zase není bez chyb.

:arrow: 15. Je nutné o 1mm zkrátit nosné žebro 12g (testováno zatím jenom zprava, ale vše nasvědčuje tomu, že to bude nutné i zleva) + lehce zůžit z obou stran (zhora i zdola) tak do 1mm, protože bez zúžení ho není možné nacpat do žebra 12h, které slouží jako ukotvení, bez brutální síly.

:arrow: 16. Zbytečná chyba, které je možné se snadno vyhnout -> Chybělo mi žebro 12pP a nenašel jsem ho ať jsem dělal co jsem dělal. Tak jsem si nas*raný vyrobil žebro podle 12pL abych po kompletaci zjistil, že autor neumí číst a žebro 12pP je chybně označeno jako 13pP! Takže pozor ano? :roll: :wink:

Dvě fotky jak to vypadá s polovinou křídla :wink:

Obrázek Obrázek

Vše samozřejmě nasucho.

Odmakáno 18h


Jak žebra seděli dobře, tak s obšívkou už to tak fajn nebylo :roll:

:arrow: 17. Podvozková šachta sedí dobře. Jenom si nejsem jistý, jestli viditelné žebra ve vyříznuté šachtě jsou záměr nebo další chyba. Ukáže čas.

Obrázek

:arrow: 18. Další problém při tak gigantické ploše je problém jak zamaskovat žebra? Nepřišel jsem na to. Jak je z fotky očividné, nedařilo se mi.

Obrázek

20h práce so far.


Chyba jenom malá, oko nedráždící :wink: 8-)

:arrow: 19. Boční žebra výškovky tvarově nesedí k tvaru jim určeným.

Obrázek

A tady dvě fotky jak vypadá samotná a pak i naletounu. Vylézající žebra už se podařilo dostatečně eliminovat.

Obrázek Obrázek

Zatím 22h


:arrow: Díky jednomu ochotnému kolegovi modeláři odsud (kmoch) mám náhradní díly a dostal jsem šanci opravit dodrbané křídlo. A to jsem i udělal.

Bez chyb to zase ovšem nešlo.

:arrow: 20. Tady je první a asi i největší (co do rozměrů určitě) na tomto segmentu. Potah nesedí úplně na žebru blíže k trupu. Na fotce jasně patrné. Oprava a ani větší zásahy nejsou třeba. Na sucho to k letadlu sedí (zatím) přesně. Žebro na opačném konci sedí naopak velmi přesně (překvapivě).

Obrázek Obrázek


:arrow: 21. Nevím jestli jde o chybu, ale skrz výřez podvozkové šachty jdou vidět žebra. Podle zákresu poloh motorů předpokládám, že vidět nepůjdou. Ukáže čas :wink:

Obrázek

:arrow: 22. Potah je kratší asi o cca 1,5-2mm. Jde vidět lehce na poslední fotce na odtokové hraně křídla. Prosvítá bílý pruh spojovací chlopně. Žádná hrůza. Hliníková retuš zamaskuje jako dříve :wink:

Obrázek

:arrow: Žebra se mi povedlo zamaskovat. Díky Kubovi78 jsem si vzpomněl na klasickou konstrukci potahovaných křídel a udělal to podle ní. Výsledek se dostavil 8-)

Odpracováno 23h


Chyby tentokrát vůbec žádné?! :shock: Skoro jsem tomu nechtěl věřit a pořád jsem něco hledal. 8-)

Jediné chyby (jak se to veme) je chybné značení L a P (levá, pravá strana), které jsou přehozené. Nevím jestli mají polácí přehozenou levou a pravou, ale vzhledem že tohle je moje ojedinělé setkání tak to připisuju na vrub autorově nedostatečnému vzdělání v této oblasti :roll:

Dodělal jsem !! půlku !! křídel z každé strany a už teď je to monstrum s rozpětím cca 49cm a délkou 54cm! :wink:

:arrow: Vše je sesazeno nasucho a chybí doretušovat vzniklé nedostatky. Tak hup na tu hrůzu :wink:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Na závěr jedna "geometrická" kde je vidět jak mi to krapet utíká, ale to ještě zamaskujeme :wink:

Obrázek

Zatím 24h.


arrow: Zhotoveny směrovky. Chyby na každé tři. Dvě z nich spadají na dva díly které v přední části svým spojením v hranu tvoří stříšku (náběžná hrana). Chyby se týkají jejich nedostatečné délky. Dohromady chybí asi půl centimetru (plus mínus). Třetí chyba se týká jejich kostry z kartonu. Vřele doporučuji omezit ji na naprosto nezbytné minum (cca 4 díly). Snáz se to skládá a odpadá likvidace nervů. První jsem dělal poctivě a taky je řádně domršená. Druhou jsem naopak ostrouhal o co šlo a voila - hotovo za 10min...

Zmíněné směrovky. Na té vzdálenější je v její spodní části docela hezky vidět nedostatečná délka dílu. Bude odstraněno za pomoci náhradních dilů.

Obrázek


:arrow: Jako další část jsem si vzal na paškál zbytek křídel ( po nich se snad vrhnem na motory). Zatím hotovo jenom jedno. Překvapivě bez problému. Krapet trpělivosti vyžaduje jenom modelování koncovky.

Obrázek


Omlouvám se za fotky, ale při téhle velikosti to nejde rozumně nafotit - musel bych si postavit ateliér. Snad můj bílý stůl nahradí alespoň trochu nějaké pozadí. :oops:


Odpracována další cca 1h. Dohromady tudíž cca 25h.
Uživatelský avatar
TOm.a.s.h.
Příspěvky: 186
Registrován: sob 21.1.2012 0:50
Bydliště: Chýně

Re: B-24 J Liberator / GPM / 1:33 / Paralelka

Příspěvek od TOm.a.s.h. »

Dodatek: Stavba žije. Mám hotovy obě gondoly na levém křídle. Až to bude možné, tak přihodím fotku. 8-)
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“