motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32 / HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32 / HOTOVO
Ahoj všem,
sliboval jsem, že jako další na řadě bude člun k hotové PMSce a protože "slipy" se maj plnit nejen o Vánocích, tak jsem se vrhl na motorový člun MO-634 s podvozkem.
Pár slov úvodem...
Člun byl vyvinut jako náhrada člunu MO-111P a je součástí soupravy PMS. Je určen pro vlek a postrk pontonových mostů a soulodí z PMS a jiných nesamohybných plovoucích břemen a dále k jízdám sólo a jako pracovní člun k zabezpečení činnosti vojsk na vodních překážkách. Člun je převážen na podvozku SP-5 za tažným vozidlem (zpravidla T 813, T 815).
Člun má v porovnání s člunem MO-111P některé modernější konstrukční prvky zvyšující jeho výkonnost a manévrovatelnost na vodě – krytá paluba, ochranný štít osádky, hydraulický servoválec řízení, dokormidlovávací zařízení.
Takticko-technická data:
Hmotnost člunu bez popsádky: 5000 kg
Hmotnost čllunu s podvozkem: 8850 kg
Délka: 8,07 m
Šířka: 2,3 m
Výška: 2,3 m
Ponor: 0,92 m
Max. rychlost na vodě: 22 km/h
Rychlost při postrku dvou říčních dílu PMS zatížených břemenem o hmotnosti 20 t: 12 km/h
Osádka: 2 muži (velitel člunu a lodník)
Doba spuštění na vodu: 8-10 minut
Doba vytažení z vody: 10-15 minut
Pohon:
Motor: naftový, vodou chlazený, typ Škoda M-634
Trvalý výkon motoru: 110 kW (1600 ot/min)
Tah člunu na upoutaném laně
- při chodu vpřed 17,66 kN
- při chodu vzad 6,86 kN
Objem palivových nádrží 260 litrů (zajistí provoz člunu po dobu asi 8 hodin při výkonu motoru asi 96 kW)
Lodní vrtule jedna čtyřlistá
Průměr lodní vrtule 800 mm
Zdroj:
http://forum.valka.cz/topic/view/37047/ ... orovy-clun" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.csla.cz/technika/plavidla/mo634.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
A teď už ke stavbě samotné.
Náhled na originál
Kostra
Stavbu jsem začal sestavením kostry člunu
Hranu podlahy motorového prostoru je třeba zbrousit, aby bylo následně možné přilepit obšívku. Ve vystřihovánce je o tom zmínka.
Pro dnešek vše, další hlášení až se mi podaří oblepit obšívku. Z toho mám popravdě trochu obavy, hlavně aby mi nevylezly na povrch žebra. Pro manželku ještě dávám postupně dohromady plachetničku. U té jsem hrany žeber nejdříve polepil pásky papíru, potom přilepil první obšívku, na ni potom několik vrstev papírových pásku z nastříhaných letáků, každou vrstvu vždy zbrousil, počet vrstev podle potřeby a až potom všem vnější obšívku. Tady je však kostra člunu poměrně členitá, nemá tak pravidelný tvar a na žebra přijde nalepit hned vnější obšívka, tož se toho celkem bojím. Ještě o tom budu muset popřemýšlet
Zatím čau a držte palce
sliboval jsem, že jako další na řadě bude člun k hotové PMSce a protože "slipy" se maj plnit nejen o Vánocích, tak jsem se vrhl na motorový člun MO-634 s podvozkem.
Pár slov úvodem...
Člun byl vyvinut jako náhrada člunu MO-111P a je součástí soupravy PMS. Je určen pro vlek a postrk pontonových mostů a soulodí z PMS a jiných nesamohybných plovoucích břemen a dále k jízdám sólo a jako pracovní člun k zabezpečení činnosti vojsk na vodních překážkách. Člun je převážen na podvozku SP-5 za tažným vozidlem (zpravidla T 813, T 815).
Člun má v porovnání s člunem MO-111P některé modernější konstrukční prvky zvyšující jeho výkonnost a manévrovatelnost na vodě – krytá paluba, ochranný štít osádky, hydraulický servoválec řízení, dokormidlovávací zařízení.
Takticko-technická data:
Hmotnost člunu bez popsádky: 5000 kg
Hmotnost čllunu s podvozkem: 8850 kg
Délka: 8,07 m
Šířka: 2,3 m
Výška: 2,3 m
Ponor: 0,92 m
Max. rychlost na vodě: 22 km/h
Rychlost při postrku dvou říčních dílu PMS zatížených břemenem o hmotnosti 20 t: 12 km/h
Osádka: 2 muži (velitel člunu a lodník)
Doba spuštění na vodu: 8-10 minut
Doba vytažení z vody: 10-15 minut
Pohon:
Motor: naftový, vodou chlazený, typ Škoda M-634
Trvalý výkon motoru: 110 kW (1600 ot/min)
Tah člunu na upoutaném laně
- při chodu vpřed 17,66 kN
- při chodu vzad 6,86 kN
Objem palivových nádrží 260 litrů (zajistí provoz člunu po dobu asi 8 hodin při výkonu motoru asi 96 kW)
Lodní vrtule jedna čtyřlistá
Průměr lodní vrtule 800 mm
Zdroj:
http://forum.valka.cz/topic/view/37047/ ... orovy-clun" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.csla.cz/technika/plavidla/mo634.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
A teď už ke stavbě samotné.
Náhled na originál
Kostra
Stavbu jsem začal sestavením kostry člunu
Hranu podlahy motorového prostoru je třeba zbrousit, aby bylo následně možné přilepit obšívku. Ve vystřihovánce je o tom zmínka.
Pro dnešek vše, další hlášení až se mi podaří oblepit obšívku. Z toho mám popravdě trochu obavy, hlavně aby mi nevylezly na povrch žebra. Pro manželku ještě dávám postupně dohromady plachetničku. U té jsem hrany žeber nejdříve polepil pásky papíru, potom přilepil první obšívku, na ni potom několik vrstev papírových pásku z nastříhaných letáků, každou vrstvu vždy zbrousil, počet vrstev podle potřeby a až potom všem vnější obšívku. Tady je však kostra člunu poměrně členitá, nemá tak pravidelný tvar a na žebra přijde nalepit hned vnější obšívka, tož se toho celkem bojím. Ještě o tom budu muset popřemýšlet
Zatím čau a držte palce
Naposledy upravil(a) zkooter dne úte 5.7.2016 22:05, celkem upraveno 1 x.
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
A kruci. Na toto se rad podivam.
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Čaute všem,
konečně se mi podařilo oblepit obšívku člunu, neobešlo se to ale bez nervů a sprostých slov, všechno ale pěkně popořadě.
Na jednotlivá žebra kostry člunu jsem nalepil pásky papíru, aby mi žebra nevylezla na povrch.
Na žebra 1i a 1d se mají podle návodu klasicky lepit nejdříve pomocné chlopně a potom na ně díly obšívky. Při zkoušce na sucho, jsem ale u dílu 2g zjistil, že kdybych přilepil nejdříve chlopně na žebra a na ně pak díl obšívky, tak okraje obšívky by mi přesahovaly palubu na každé straně min. o 1-2mm.
Podlepil jsem tedy žebra, kde bylo pod obšívkou více místa, ještě jednou čtvrtkou, trochu upravil postup lepení oproti návodu a chlopně lepil jen na díly obšívky a ne ještě na žebra. Díl 2g je tedy v části blíže k zádi volně a neleží na žebrech. Rozeberu podrobněji dále... Po slepení přední části trupu člunu mi ale přes všechnu opatrnost vylezla na povrch žebra, tak jsem koupil nový výtisk a trup udělal znovu od začátku. Při druhém pokusu něco dopadlo lépe něco hůř ale bohužel zrovna žebra, kvůli kterým jsem to celé dělal znovu byly viditelné ještě víc. A to jsem přitom na žebra lepil jen jeden pásek z kancelářského papíru a ne čtvrtku a rohy žeber jsem ještě mírně zbrousil. Nakonec jsem se tedy vrátil k verzi trupu č. 1. Nejsem s tím sice spokojen, ale lépe to už asi neudělám. Přidávám pár srovnávacích foto. Kdo by měl zájem o jedno nepovedené torzo trupu, můžeme se domluvit
Ze zjištěných poznatků se pokusím sestavit nějaký návod, jak na to, pro budoucí lepiče. Třeba to někomu k něčemu bude.
Na hotovou kostru jsem nejdříve nalepil díl 2b, ale jen v přední části, boky a zadní část, tedy u žebra 1d a u paluby poblíž motorového prostoru jsem zatím nechal volné. Na díl 2b jsem nalepil spojovací chlopně 2c1-3 a na ně od přední části postupně díl 2d. Nakonec jsem přilepil i volné konce dílu 2b na žebro a palubu. Potom jsem přilepil díl 2g, spojovací chlopeň 2e jsem nalepil jen na díl 2g, na žebro 1i jsem ho z výše uvedených důvodů nelepil.
Zadní část, tedy boky 2h a dno 2i a 2j jsem nejdříve slepil k sobě a potom celek lepil na kostru člunu.
Lemování (díl 2t), které se lepí na boční obrubu člunu, bylo krátké, musel jsem ho tedy nastavovat.
No a tady už je výsledek mého snažení.
Fakt nevím kde se stala chyba. Samozřejmě nevylučuji moje volšové ruce, ale při druhém pokusu jsem se snažil vyvarovat chyb z toho prvního a nakonec to dopadlo ještě hůř. Nemyslím si, že by se něco změnilo, kdybych žebra neoblepil pásky papíru. Při druhém pokusu jsem použil jen kancelářšký papír ( v prvním kanclák a ještě čtvrtku) a rohy žeber jsem ještě zbrousil. Dost asi záleží na přesném natvarování spodního dílu 2d a k dobru přijdou i takové obecní rady jako , že na vyhlazení spojů nepoužívat prsty, ale něco tvrdého (já mám dřevěnou špachtli, co se používá u doktora) a moc netlačit. Obšívku moc nenatahovat a nešponovat, raději zbrousit žebra a fakt několikrát ozkoušet na sucho, než se nakonec nalepí.
Teď už to je fakt všechno, příště zase čaute
konečně se mi podařilo oblepit obšívku člunu, neobešlo se to ale bez nervů a sprostých slov, všechno ale pěkně popořadě.
Na jednotlivá žebra kostry člunu jsem nalepil pásky papíru, aby mi žebra nevylezla na povrch.
Na žebra 1i a 1d se mají podle návodu klasicky lepit nejdříve pomocné chlopně a potom na ně díly obšívky. Při zkoušce na sucho, jsem ale u dílu 2g zjistil, že kdybych přilepil nejdříve chlopně na žebra a na ně pak díl obšívky, tak okraje obšívky by mi přesahovaly palubu na každé straně min. o 1-2mm.
Podlepil jsem tedy žebra, kde bylo pod obšívkou více místa, ještě jednou čtvrtkou, trochu upravil postup lepení oproti návodu a chlopně lepil jen na díly obšívky a ne ještě na žebra. Díl 2g je tedy v části blíže k zádi volně a neleží na žebrech. Rozeberu podrobněji dále... Po slepení přední části trupu člunu mi ale přes všechnu opatrnost vylezla na povrch žebra, tak jsem koupil nový výtisk a trup udělal znovu od začátku. Při druhém pokusu něco dopadlo lépe něco hůř ale bohužel zrovna žebra, kvůli kterým jsem to celé dělal znovu byly viditelné ještě víc. A to jsem přitom na žebra lepil jen jeden pásek z kancelářského papíru a ne čtvrtku a rohy žeber jsem ještě mírně zbrousil. Nakonec jsem se tedy vrátil k verzi trupu č. 1. Nejsem s tím sice spokojen, ale lépe to už asi neudělám. Přidávám pár srovnávacích foto. Kdo by měl zájem o jedno nepovedené torzo trupu, můžeme se domluvit
Ze zjištěných poznatků se pokusím sestavit nějaký návod, jak na to, pro budoucí lepiče. Třeba to někomu k něčemu bude.
Na hotovou kostru jsem nejdříve nalepil díl 2b, ale jen v přední části, boky a zadní část, tedy u žebra 1d a u paluby poblíž motorového prostoru jsem zatím nechal volné. Na díl 2b jsem nalepil spojovací chlopně 2c1-3 a na ně od přední části postupně díl 2d. Nakonec jsem přilepil i volné konce dílu 2b na žebro a palubu. Potom jsem přilepil díl 2g, spojovací chlopeň 2e jsem nalepil jen na díl 2g, na žebro 1i jsem ho z výše uvedených důvodů nelepil.
Zadní část, tedy boky 2h a dno 2i a 2j jsem nejdříve slepil k sobě a potom celek lepil na kostru člunu.
Lemování (díl 2t), které se lepí na boční obrubu člunu, bylo krátké, musel jsem ho tedy nastavovat.
No a tady už je výsledek mého snažení.
Fakt nevím kde se stala chyba. Samozřejmě nevylučuji moje volšové ruce, ale při druhém pokusu jsem se snažil vyvarovat chyb z toho prvního a nakonec to dopadlo ještě hůř. Nemyslím si, že by se něco změnilo, kdybych žebra neoblepil pásky papíru. Při druhém pokusu jsem použil jen kancelářšký papír ( v prvním kanclák a ještě čtvrtku) a rohy žeber jsem ještě zbrousil. Dost asi záleží na přesném natvarování spodního dílu 2d a k dobru přijdou i takové obecní rady jako , že na vyhlazení spojů nepoužívat prsty, ale něco tvrdého (já mám dřevěnou špachtli, co se používá u doktora) a moc netlačit. Obšívku moc nenatahovat a nešponovat, raději zbrousit žebra a fakt několikrát ozkoušet na sucho, než se nakonec nalepí.
Teď už to je fakt všechno, příště zase čaute
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
S tímhle přístupem budeš za chvíli mít celou flotilu
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
No, já myslim, že to vypadá velice pěkně. A jak vidim, není to asi žádná sranda.
A dík za popis postupu, bude se hodit.
A dík za popis postupu, bude se hodit.
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Jsem si říkal, že jsem dlouho neozval - a ty stavíš čluny dva
Nějak nevidím mezi nimi rozdíl. Oba jsou dost dobrý.
Nějak nevidím mezi nimi rozdíl. Oba jsou dost dobrý.
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Kluci díky za slova chvály a útěchy zároveň, ale trvám si na svém. Sice to není tak, že bych kvůli lezoucím žebrům nemohl klidně spát, ale vím o nich a nejsem spokojen Dost totiž záleží na úhlu pohledu a dopadu světla. Nejlépe to je vidět asi ne této fotce...vlevo trup č.1 (výherní), vpravo č.2
Na trupu č.2 jsou více viditelná ta přední žebra, hlavně jejich rohy, a spodní žebro na dně. Dále je více propadlý v přední části spoj dílů 2d a 2b, na druhou stranu oproti č.1 se mi podařilo lépe slícovat spodní a boční díl (2b a 2d). Bez chyb není ani jedna, ale nakonec jsem se přiklonil k první verzi.
Jo a pokud se dále něco vyloženě nepo...kazí, tak doufám, že zůstanu u počtu lodí 1 a půl, takže zklamu Lukáše a flotila nebude
Na trupu č.2 jsou více viditelná ta přední žebra, hlavně jejich rohy, a spodní žebro na dně. Dále je více propadlý v přední části spoj dílů 2d a 2b, na druhou stranu oproti č.1 se mi podařilo lépe slícovat spodní a boční díl (2b a 2d). Bez chyb není ani jedna, ale nakonec jsem se přiklonil k první verzi.
Jo a pokud se dále něco vyloženě nepo...kazí, tak doufám, že zůstanu u počtu lodí 1 a půl, takže zklamu Lukáše a flotila nebude
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Opět čau všem,
přináším drobný posun na modelu.
Lodní šroub, kormidla
Detaily
Využil jsem toho, že vlastním dva výtisky a z originál dílu jsem na konci hřídele lodního šroubu zvýraznil matku, jinak bez úprav.
Chladící spirála
Spirálu jsem vytvaroval z 1mm drátku, ale prozatím ji lepit nebudu. Je dost těžká a bojím se, že bych ji při manipulaci s modelem urval Na model jen položena na sucho.
Motorový prostor
Začal jsem práce na motorovém prostoru, přilepil vnitřní boční díly a zpracoval kladky dokormidlovávacího zařízení. Přes kladky má vést lano do prostoru interiéru, ale vůbec netuším, kde a jak tam je lano zakončeno. Kdyby někdo věděl, prosím o radu, budu vděčný
To je prozatím vše, pokračování příště...Čau
přináším drobný posun na modelu.
Lodní šroub, kormidla
Detaily
Využil jsem toho, že vlastním dva výtisky a z originál dílu jsem na konci hřídele lodního šroubu zvýraznil matku, jinak bez úprav.
Chladící spirála
Spirálu jsem vytvaroval z 1mm drátku, ale prozatím ji lepit nebudu. Je dost těžká a bojím se, že bych ji při manipulaci s modelem urval Na model jen položena na sucho.
Motorový prostor
Začal jsem práce na motorovém prostoru, přilepil vnitřní boční díly a zpracoval kladky dokormidlovávacího zařízení. Přes kladky má vést lano do prostoru interiéru, ale vůbec netuším, kde a jak tam je lano zakončeno. Kdyby někdo věděl, prosím o radu, budu vděčný
To je prozatím vše, pokračování příště...Čau
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Ahoj všem,
dnes to vezmu jen letem světem...ještě před dovčou jsem stihl spatlat čerpadlo a kladku. Na přírubách jsem zvýraznil nýty, na potrubí jsem použil 2mm plastovou tyčinku. Kladku s čerpadlem jsem zatím nespojoval žádným "klíňákem". Ten vytvořím, až po instalaci motoru, abych věděl, jak mi to vyjde a případně mohl kladku upravit nebo posunout.
Toť vše, zatím čau.
dnes to vezmu jen letem světem...ještě před dovčou jsem stihl spatlat čerpadlo a kladku. Na přírubách jsem zvýraznil nýty, na potrubí jsem použil 2mm plastovou tyčinku. Kladku s čerpadlem jsem zatím nespojoval žádným "klíňákem". Ten vytvořím, až po instalaci motoru, abych věděl, jak mi to vyjde a případně mohl kladku upravit nebo posunout.
Toť vše, zatím čau.
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Na přírubách to budou spíš šrouby než nýty ale jinak to potrubí vypadá perfektně! Taková maličkost a tolik tomu dodá na parádě...líbí.
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Tapan: Díky, jsem rád, že líbí. Při kontrole fotek předlohy jsem bohužel zjistil, že máš pravdu a mají tam být šrouby a matice. Na dílkách ve vystřihovánce jsou naznačené matky tak malé, až jsou kulaté a vypadají jako nýtky Blbec jsem o tom nijak nepřemýšlel. Předělávat už to nebudu, je k nim dost špatný přístup a stejně nakonec asi nebudou moc vidět. Holt technici v servisu asi matky utahovali tak silně, až zbrousili jejich hrany a vypadají teď jako nýtky
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Tak tím bych se ani trochu netrápil, důležité je, že tam něco je. Že to není šestihran ti v tomto měřítku asi každý divák odpustí, já tedy rozhodně
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
V takovém měřítku není rozdíl mezi matkou a nýtem. Takže supr
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Ahoj všem,
po dovolené na mě padla nějaká krize, jaksi jsem se nemohl dokopat k lepení, času nebylo nazbyt, tak jsem si dal na chvilku oraz. Teď už jsem ale zpět snad v plné síle a se znovunalezeným elánem
Na člunu jsem pokročil na motoru a skoro ho dokončil. Ještě na něm zbývá pár drobností, hlavně z fochu drátenického, ale chtěl jsem ho ještě nafotit v tomto stavu, protože později by nebylo vidět všechny části motoru (z části budou zakryté, a to hlavně svody) a nebo by se k nim špatně dostávalo a fotilo. Výfukové potrubí a nasávací svody jsem tentokrát udělal z papíru. Chtěl jsem si prostě vyzkoušet, jak se to bude dělat a hlavně jak to bude vypadat a tady je výsledek...
Motor
Budoucím lepičům bych doporučil lepit alternátor (šedý váleček s ozubeným kolem) na své místo až po nalepení kladek na blok motoru, aby všechny kladky byly v zákrytu. Taky jsem si nakonec nechal i všechnu dráteničinu a nalévací hrdlo oleje, abych si to všechno neurval při manipulaci. Klínový řemen jsem naznačil ze slabých proužků černého tvrdého papíru. Podle fotek originál předlohy jsem dal klíňáky dva.
Pro dnešek vše, snad brzy naviděnou s hotovým motorem...
po dovolené na mě padla nějaká krize, jaksi jsem se nemohl dokopat k lepení, času nebylo nazbyt, tak jsem si dal na chvilku oraz. Teď už jsem ale zpět snad v plné síle a se znovunalezeným elánem
Na člunu jsem pokročil na motoru a skoro ho dokončil. Ještě na něm zbývá pár drobností, hlavně z fochu drátenického, ale chtěl jsem ho ještě nafotit v tomto stavu, protože později by nebylo vidět všechny části motoru (z části budou zakryté, a to hlavně svody) a nebo by se k nim špatně dostávalo a fotilo. Výfukové potrubí a nasávací svody jsem tentokrát udělal z papíru. Chtěl jsem si prostě vyzkoušet, jak se to bude dělat a hlavně jak to bude vypadat a tady je výsledek...
Motor
Budoucím lepičům bych doporučil lepit alternátor (šedý váleček s ozubeným kolem) na své místo až po nalepení kladek na blok motoru, aby všechny kladky byly v zákrytu. Taky jsem si nakonec nechal i všechnu dráteničinu a nalévací hrdlo oleje, abych si to všechno neurval při manipulaci. Klínový řemen jsem naznačil ze slabých proužků černého tvrdého papíru. Podle fotek originál předlohy jsem dal klíňáky dva.
Pro dnešek vše, snad brzy naviděnou s hotovým motorem...
Re: motorový člun MO-634 a podvozek SP-5 / RW / 1:32
Ty svody máš parádní. Klobouk dolů. Když jsi ale zvládnul tažnou tyč u Tatry, tak tohle je pro tebe sranda.
S takovými díly mám největší potíž při lepení, takže se o tu tyč ani nebudu pokoušet .
S takovými díly mám největší potíž při lepení, takže se o tu tyč ani nebudu pokoušet .