Mustang Mk.I / WAK / 1:33

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Stuler
Příspěvky: 76
Registrován: čtv 26.1.2012 9:51

Mustang Mk.I / WAK / 1:33

Příspěvek od Stuler »

Zdravim všetkých,

po dlhšom čase som sa opäť pustil do niečoho vážnejšieho. Ide o mašinu z druhej svetovej, notoricky známeho Mustanga, no nie verziu B alebo D, ale jednú z prvých, konkrétne Mark I, ktorý bol navrhnutý na požiadavky Kráľovského letectva v roku 1940. Mal slúžiť ako doplnok lietadiel vyrobených v Británii, ktorých výroba bola nedostatočná. Lietadlo sa v službe ukázalo dosť dobré na to, aby si jeho výrobu objednalo aj USAF. O tom, že neskôr patrilo k najlepším stíhačkám II. svetovej vojny sa hádam netreba ďalej rozpisovať.

Model je možné zlepiť v dvoch variantoch, líšiacich sa od seba farbou vrtuľového kužeľa. Obe reprezentujú mašinu kapitána Jana Lewkowicza, NA-83 Mustang Mk.I vo farbách 309. poľskej letky, ktorá bola Mustangmi vyzbrojená 7. júna 1942. Jej úlohou bolo hliadkovanie a obrana východného pobrežia Anglicka. Vybral som si verziu s tmavým vrtuľovým kužeľom, ktorá je známa preletom cez okupované Nórsko 7. septembra 1942. Tento let preukázal schopnosť Mustangov vykonávať lety na dlhú vzdialenosť. Viac o tomto lete je možné naštudovať na http://www.polishsquadronsremembered.co ... ngine.html alebo http://forum.warthunder.com/index.php?/ ... lewkowicz/.

Obrázek

Jedná sa o moj prvý model z poľskej produkcie, preto mám pred ním rešpekt, s takými malými dielmi som asi ešte nikdy nepracoval a celkom sa teším na lepenie kostry. Začal som kokpitom, a až na niektorých miestach netrafenú farbu retuše si myslím, že som si viedol obstojne. Mám trochu strach, či sa mi obšívka okolo kokpitu neprepadne, kvôli trošku vyčnievajúcim rebrám. Model sa zatiaľ lepí dobre a nezachytil som žiadnu nepresnosť "od výroby". Viac na fotkách

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Stuler
Příspěvky: 76
Registrován: čtv 26.1.2012 9:51

Re: Mustang Mk.I / WAK / 1:33

Příspěvek od Stuler »

Ahoj, od posledného príspevku sa k modelu dostávam iba sporadicky (dovolenka, práva, iné hobby...), no som tu s ďalším progresom. Dokončil som oblasť okolo kokpitu, ktorá dostala obšívku a napojil som na ňu predný a zadný segment, ktorý obsahoval časť za sedadlom pilota s kamerou. Diely kamery zažili počas lepenia krušné chvíle, keď mi celok padol do vody na miešanie vodoviek, no našťastie sa diel stále dal použiť, aj keď vyzerá ako vyzerá. Dielo bolo dokonané zasklením tejto zadnej časti kokpitu (môj prvý kontakt s fóliou). Nanešťastie som asi vybral príliš tvrdú fóliu, ktorá sa dosť ťažko ohýbala. Bola to klasická fólia, ktorá sa používa ako priesvitný obal na väzby. Ešte k tomu sa mi kvôli nešikovnosti podarilo nadžabať si sekunďák na viditeľnú časť "skla", ako bude vidno na fotkách. Mustang aspoň vyzerá opotrebovane :D Naživo to nie je také hrozné, ako na fotkách, ale nie som s tým spokojný.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Dočkal som sa konečne aj práce s vnútornou konštrukciou modelu (rebrá), z ktorej som mal stále panický strach. Poslúchol som pár rád od kolegu Pavla Pejšu (díky ;) ), konkrétne odporúčanie zlepenia a uzatvorenia obšívky s chlopňami a následným vlepením rebra. Pôvodne som chcel oblepovať obšívku okolo rebra, ale to by zrejme nevyšlo, pretože rebrá mali o chlp menší obvod, ako bol obvod obšívky. Sadlo to pomerne presne, ale musel som nechať menšiu vôľu v spodnej časti nosa po bokoch rebier - asi 0.5mm - možno by pomohlo opatrnejšie brúsenie obvodu rebier.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Z fotiek vidno veľa nedostatkov, asi najviac bijú do očí ostré prechody medzi jednotlivými segmentmi trupu. Na niektorých miestach je to dané nie veľmi trafeným odtieňom retuše, niekde to dosť vyťahuje blesk. Ďalší dôvod je nie úplne presné vyrezanie jednotlivých dielov trupu. Stále ten skalpel nemám úplne v rukách a nedarí sa mi držať obrysovej čiary. Navyše, nech sa snažím akokoľvek, mám po vyrezaní dielu okraje akoby prepadnuté dovnútra. Myslel som, že je to buď tupou čepeľou alebo tým, že som nevyrezával úplne kolmo na podložku, ale aj po výmene čepele a sústredení sa na kolmosť bol výsledok rovnaký. Asi to chce len skill. Samostatná kapitola je čistota stavby.

Ako to tak po sebe čítam, stále má moja práca veľmi veľa múch, ktoré musím vychytať. Tempo je pomalé, výsledok neistý. Pôvodne som myslel, že sa tu nebudem strápňovať a odprezentujem až hotový model, ale zrejme by ma to nikam neposunulo. K modelu, na vážnu nepresnosť som nenatrafil, farebná schéma sedí presne, laserovo pálené rebrá sedia pomerne presne, takže všetky viditeľné nepresnosti sú zapríčinené mojimi rukami. Lepenie tohto modelu ma baví, aj keď je to môj prvý Poliak a je to náročnosťou niekde inde než to, na čo som bol zvyknutý.
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Mustang Mk.I / WAK / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Vůbec se toho neboj, nevypadá to špatně. Na přesnost řezání to chce trochu cviku, ale jestli máš řezací podložku, tak by to mělo jít dobře. Zkus si víc hrát s tvarováním dílů obšívky, aby ti do nich žebro vlezlo přesně. Nejprve vyřezat a natvarovat obšívku, až když je uplně přesně natvarovaná tak vsunout žebro. musí jít lehce, nesmí jít ztuha, protože až by si ho zalepoval, tak by ti ty žebra vylezly. Jedeš dobře jen tak dál.
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Mustang Mk.I / WAK / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Pěkná a čistá práce, rád pozoruji šikovné modeláře... Snad taky něco okoukám...
Stuler
Příspěvky: 76
Registrován: čtv 26.1.2012 9:51

Re: Mustang Mk.I / WAK / 1:33

Příspěvek od Stuler »

Ďakujem, ale tento model ma oproti ostatným v tejto sekcii tej čistoty hádam najmenej, ak nejakú vôbec má :-D Tiež sa s tým ešte len učím, takže sme na rovnakej lodi ;)

Cez víkend som sa vrhol na zadnú polovicu trupu, koncom týždňa prihodím fotky.
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Mustang Mk.I / WAK / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Tak hlavně, aby s námi neklesla ta loď ke dnu...:))
Stuler
Příspěvky: 76
Registrován: čtv 26.1.2012 9:51

Re: Mustang Mk.I / WAK / 1:33

Příspěvek od Stuler »

Tak aby sa nepovedalo, že som vôbec nič nelepil... ;)

...dokončil som základ prednej časti trupu:

Obrázek Obrázek

a začal som pracovať na zadnej:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Celok vyzerá zatiaľ nejak takto (nasucho):

Obrázek Obrázek Obrázek

Ospravedlňujem sa za kvalitu a nekonzistenciu fotiek, boli robené v priebehu tých mesiacov za rôznych svetelných podmienok a pri rôznom psychyckom rozpoložení :D Ale myslím, že je z nich vidieť všetko podstatné. Veľký rešpekt mám z lepenia jednotlivých segmentov k sebe. Stokrát to skúšam na sucho, vidím, že to nejde, pár dní si dám pauzu a surovo to zlepím na prvý krát a čuduj sa svete, sedí to na prvý krát lepšie, než sto pokusov nasucho predtým...asi stres :) Každopádne to lepenie ešte treba zlepšiť, štve ma, že neviem dodržať plynulý prechod medzi jednotlivými segmentmi "poťahu". Inak je to lepenie, aj keď si naňho nájdem čas len sporadicky, zábavné. Diely sedia, nenašiel som žiadny väčší zádrheľ pri stavbe alebo v návode. Teším sa na svoj ďalší progres, po Lužánkach mám dosť chuť lepiť.
Fanda B.
Příspěvky: 27
Registrován: čtv 1.5.2014 14:26

Re: Mustang Mk.I / WAK / 1:33

Příspěvek od Fanda B. »

Zajímavá kombinace. Americké letadlo v britských barvách s polským pilotem :D
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“