Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Ahoj modeláři a modelářky
Piper L-4, známý též jako Grasshopper nebo Maytag Messerschmitt, asi není třeba představovat. Díky tomu, že po válce zůstala spousta těchto "warbirdů" v Evropě, a po službě v armádě se vrátila se ke své původní profesi sportovního letadla, jde o jedno z nejznámějších druhoválečných letadel vůbec. Svoji válečnou kariéru ale začalo nedaleko afrického kontinentu, na palubě letadlové lodi USS Ranger…
Piper s výrobním číslem 42-36389 byl postaven ve městě Lock Haven v Pennsylvanii s typovým označením O-59A. To bylo na jaře roku 1942 změněno na L-4A. Rozebraný a zabalený do přepravní bedny byl naložen na letadlovou loď USS Ranger (CV-4) a vyrazil směrem na Casablancu.
Operace Torch - anglo-americká invaze do Francouzské Severní Afriky začala 8. listopadu 1942. O den později startuje 42-36389 "Elizabeth", spolu se dvěma dalšími Pipery, na svůj první a poslední operační let. Nejdřív se zdálo, že mise skončí tragicky hned na samém začátku, ale nakonec dopadla špatně až později…
Čtyři důstojníci z 3. pěší divize se nalodili na Bermudách.
Kapitán Ford E. Allcorn (pilot a velitel skupiny), kapitán Brenton A. Devol (pilot "Elizabeth"), poručík William H. Butler (pozorovatel "Elizabeth") a poručík John R. Shell (pilot), odstartovali v silné bríze asi 120km od pobřeží, zaměřovat nepřátelské dělostřelecké pozice. O pár minut později, už listují střelci křižníku USS Brooklyn svými příručkami spojeneckých letadel a marně hledají siluetu Piperu L-4, kterou tam kdosi opomněl přidat. Z obavy před německými ponorkami byl navíc vyhlášen klid v éteru. Flotila byla už dříve ohrožována nepřátelskými letadly, takže se střelci nerozmýšleli moc dlouho a zahájili palbu. K té se postupně přidávali i další lodě flotily, kolem kterých Pipery prolétaly… Allcron přišel kulometnou palbou o větrný štítek a dvířka a s "mírně čoudícím" motorem přeletěl pobřeží. Nad frontovou linií byl ale zasažen kulometnou střelbou z nepřátelského tanku, poté začal hořet, následovalo nouzové přistání, útěk z hořících trosek a výbuch. Devol a Butler nouzově přistáli za frontou kde je zajali Francouzi.
Model jsem si do podoby 42-36389 překreslil ve Photoshopu. Tisknu na Canon Pixma a papíry ColorCopy různých tloušťěk. Dílky si upravuju nebo dělám nové podle fotek. Snažím se o co největší shodu s předlohou.
42-36389 zachycen na několika fotkách, kde je vidět celá řada detailů. Podrobnější informace jsem našel v knížce Eyes of Artillery a v publikaci US Liaison Aircraft in action. Obě jsou dostupné on-line.
Začal jsem kostrou trupu a podlahou, osadil jsem hasicí přístroj a (zatím nasucho) oba kniply.
Piper L-4, známý též jako Grasshopper nebo Maytag Messerschmitt, asi není třeba představovat. Díky tomu, že po válce zůstala spousta těchto "warbirdů" v Evropě, a po službě v armádě se vrátila se ke své původní profesi sportovního letadla, jde o jedno z nejznámějších druhoválečných letadel vůbec. Svoji válečnou kariéru ale začalo nedaleko afrického kontinentu, na palubě letadlové lodi USS Ranger…
Piper s výrobním číslem 42-36389 byl postaven ve městě Lock Haven v Pennsylvanii s typovým označením O-59A. To bylo na jaře roku 1942 změněno na L-4A. Rozebraný a zabalený do přepravní bedny byl naložen na letadlovou loď USS Ranger (CV-4) a vyrazil směrem na Casablancu.
Operace Torch - anglo-americká invaze do Francouzské Severní Afriky začala 8. listopadu 1942. O den později startuje 42-36389 "Elizabeth", spolu se dvěma dalšími Pipery, na svůj první a poslední operační let. Nejdřív se zdálo, že mise skončí tragicky hned na samém začátku, ale nakonec dopadla špatně až později…
Čtyři důstojníci z 3. pěší divize se nalodili na Bermudách.
Kapitán Ford E. Allcorn (pilot a velitel skupiny), kapitán Brenton A. Devol (pilot "Elizabeth"), poručík William H. Butler (pozorovatel "Elizabeth") a poručík John R. Shell (pilot), odstartovali v silné bríze asi 120km od pobřeží, zaměřovat nepřátelské dělostřelecké pozice. O pár minut později, už listují střelci křižníku USS Brooklyn svými příručkami spojeneckých letadel a marně hledají siluetu Piperu L-4, kterou tam kdosi opomněl přidat. Z obavy před německými ponorkami byl navíc vyhlášen klid v éteru. Flotila byla už dříve ohrožována nepřátelskými letadly, takže se střelci nerozmýšleli moc dlouho a zahájili palbu. K té se postupně přidávali i další lodě flotily, kolem kterých Pipery prolétaly… Allcron přišel kulometnou palbou o větrný štítek a dvířka a s "mírně čoudícím" motorem přeletěl pobřeží. Nad frontovou linií byl ale zasažen kulometnou střelbou z nepřátelského tanku, poté začal hořet, následovalo nouzové přistání, útěk z hořících trosek a výbuch. Devol a Butler nouzově přistáli za frontou kde je zajali Francouzi.
Model jsem si do podoby 42-36389 překreslil ve Photoshopu. Tisknu na Canon Pixma a papíry ColorCopy různých tloušťěk. Dílky si upravuju nebo dělám nové podle fotek. Snažím se o co největší shodu s předlohou.
42-36389 zachycen na několika fotkách, kde je vidět celá řada detailů. Podrobnější informace jsem našel v knížce Eyes of Artillery a v publikaci US Liaison Aircraft in action. Obě jsou dostupné on-line.
Začal jsem kostrou trupu a podlahou, osadil jsem hasicí přístroj a (zatím nasucho) oba kniply.
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Parádní... Těším se na další...
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Ahoj modeláři a modelářky
Pár slov k samotnému modelu:
vydavatel - Kartonowa Kolekcja; autor modelu - Pawel Mistewicz; rok vydání - 2011; formát A4
jedna stránka historie a popis letadla
Jeden a půl stránky psaného návodu
tři a půl stránky návodných kreseb
několik fotografií rozpracovaného i hotového modelu
čtyři stránky samotného modelu včetně šablon
dvě stránky fotografií dvou letadel Piper L-4H v současném stavu
Kvalita papíru se mi zdá dobrá, ale vzhledem k tomu, že stavím překreslený model a tisknu na jiný papír, tak kvalitu originálu nedokážu posoudit.
Kvalita tisku je dobrá, soutisk barev sedí.
Shoda modelu se skutečným letadlem:
zbarvení - model je na horních plochách hráškově zelený a na spodních světle šedý. Letadlo mělo spíše tmavší olivově zelenou barvu a středně šedý spodek.
verze - model je prezentován jako typ L-4H. Z venku tomu tak je, ale přístrojová deska a vysílačka odpovídá typu L-4A
kryty revizních otvorů jsou kreslené jako plexisklové, což odpovídá spíše současnému stavu než historickému.
Po větší odmlce menší pokrok ve stavbě...
Doplnil jsem přední sedačku. Vzadu na sedačce je lékárnička.
Pedály ovládání směrovky zatím bez lanek která doplním později.
Pedály brzd a samotné brzdy. Ty vystřihovánka neobsahuje. Brzdy jsou typu Stevens. Tento typ se používal v typech L-4A a L-4B. Rozdíl je viditelný i zvenku, kde tyto brzdy dělají "boule" na spodní straně trupu. L-4H měl brzdy typu Scott a "boule" zde už nejsou.
Typ L-4A měl na rozdíl od ostatních typů jednoduchý elektrický rozvod na 6V. Jako zdroj sloužila baterie umístěná v přední části kokpitu mezi pedály a která se používala na zemi, nebo generátor který byl umístěn na podvozku (byl poháněn malou vrtulkou) který sloužil za letu. Mezi těmito zdroji přepínal manuálně pozorovatel. Přepínač je umístěn pod/za přední sedačkou. Dále to byl měřák kapacity baterie na palubní desce. El. systém sloužil pouze k napájení vysílačky a rádia. U Elizabeth byla použita jiná vysílačka než ta tovární. Generátor zde chybí, ale zůstali po něm dráty což je vidět na fotce. Netuším jestli baterie byla odstraněna i s krytem. já jsem na modelu kryt baterie ponechal. Také přepínač baterie/generátor jsem nechal na svém místě.
Pár slov k samotnému modelu:
vydavatel - Kartonowa Kolekcja; autor modelu - Pawel Mistewicz; rok vydání - 2011; formát A4
jedna stránka historie a popis letadla
Jeden a půl stránky psaného návodu
tři a půl stránky návodných kreseb
několik fotografií rozpracovaného i hotového modelu
čtyři stránky samotného modelu včetně šablon
dvě stránky fotografií dvou letadel Piper L-4H v současném stavu
Kvalita papíru se mi zdá dobrá, ale vzhledem k tomu, že stavím překreslený model a tisknu na jiný papír, tak kvalitu originálu nedokážu posoudit.
Kvalita tisku je dobrá, soutisk barev sedí.
Shoda modelu se skutečným letadlem:
zbarvení - model je na horních plochách hráškově zelený a na spodních světle šedý. Letadlo mělo spíše tmavší olivově zelenou barvu a středně šedý spodek.
verze - model je prezentován jako typ L-4H. Z venku tomu tak je, ale přístrojová deska a vysílačka odpovídá typu L-4A
kryty revizních otvorů jsou kreslené jako plexisklové, což odpovídá spíše současnému stavu než historickému.
Po větší odmlce menší pokrok ve stavbě...
Doplnil jsem přední sedačku. Vzadu na sedačce je lékárnička.
Pedály ovládání směrovky zatím bez lanek která doplním později.
Pedály brzd a samotné brzdy. Ty vystřihovánka neobsahuje. Brzdy jsou typu Stevens. Tento typ se používal v typech L-4A a L-4B. Rozdíl je viditelný i zvenku, kde tyto brzdy dělají "boule" na spodní straně trupu. L-4H měl brzdy typu Scott a "boule" zde už nejsou.
Typ L-4A měl na rozdíl od ostatních typů jednoduchý elektrický rozvod na 6V. Jako zdroj sloužila baterie umístěná v přední části kokpitu mezi pedály a která se používala na zemi, nebo generátor který byl umístěn na podvozku (byl poháněn malou vrtulkou) který sloužil za letu. Mezi těmito zdroji přepínal manuálně pozorovatel. Přepínač je umístěn pod/za přední sedačkou. Dále to byl měřák kapacity baterie na palubní desce. El. systém sloužil pouze k napájení vysílačky a rádia. U Elizabeth byla použita jiná vysílačka než ta tovární. Generátor zde chybí, ale zůstali po něm dráty což je vidět na fotce. Netuším jestli baterie byla odstraněna i s krytem. já jsem na modelu kryt baterie ponechal. Také přepínač baterie/generátor jsem nechal na svém místě.
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Ahoj modeláři a modelářky
dokončil jsem zadní část kokpitu. Druhé sedadlo dostalo svůj podprdelník a bezpečnostní pásy. Ty jsem udělal nové i pro přední sedačku. Zelená se mi nakonec zdála autentičtější. Už jsem psal, že u tohoto letadla byla použita jiná vysílačka než tovární. Nepodařilo se mi ale nikde dohledat o jaký typ šlo. Velmi pravděpodobně to byla stanice BC-659. Ta byla v té době u dělostřelectva hojně používaná. Nasvědčuje tomu i použitá anténa. Zde ještě drátová, u L-4H se už používala prutová. Pod stolkem pozorovatele je umístěno pouzdro na mapy.
dokončil jsem zadní část kokpitu. Druhé sedadlo dostalo svůj podprdelník a bezpečnostní pásy. Ty jsem udělal nové i pro přední sedačku. Zelená se mi nakonec zdála autentičtější. Už jsem psal, že u tohoto letadla byla použita jiná vysílačka než tovární. Nepodařilo se mi ale nikde dohledat o jaký typ šlo. Velmi pravděpodobně to byla stanice BC-659. Ta byla v té době u dělostřelectva hojně používaná. Nasvědčuje tomu i použitá anténa. Zde ještě drátová, u L-4H se už používala prutová. Pod stolkem pozorovatele je umístěno pouzdro na mapy.
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Ahoj.... Paráda, smekám...
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Máš to parádní, včetně fotek.
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Tož krůci, toto
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Ty detaily v interiéru jsou špičkové - to snad bude škoda schovat je do trupu
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Ahoj modeláři a modelářky
Díky za slova uznání. Je fakt, že řada detailů nakonec vidět moc nebude. I když Piper má velkou a prosklenou kabinu. Ale jsem rád, že alespoň Vy tady na fóru je uvidíte. Tak alespoň v tomto ohledu to nevidím jako zbytečnou práci
Pokračuju přední částí kokpitu. Motorová přepážka, trubková konstrukce a především nádrž na 12 US galónů benzínu (něco přes 45 litrů).
Díky za slova uznání. Je fakt, že řada detailů nakonec vidět moc nebude. I když Piper má velkou a prosklenou kabinu. Ale jsem rád, že alespoň Vy tady na fóru je uvidíte. Tak alespoň v tomto ohledu to nevidím jako zbytečnou práci
Pokračuju přední částí kokpitu. Motorová přepážka, trubková konstrukce a především nádrž na 12 US galónů benzínu (něco přes 45 litrů).
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Přístrojová deska. Úplně nalevo je ampérmetr pro měření kapacity baterie. Další věc typická pro verzi L-4A. Prohnutí desky jsem, myslím, celkem trefil. Ve vystřihovánce je rovná. Proporce přístrojů jsou trošku mimo, zvlášť ampérmetr by měl být menší. Budu muset nějak vymyslet čím děrovat. Zatím používám děrovací kleště, u kterých je velikost nejmenších otvorů 2,5 a 2. Chtělo by to ještě něco mezi tím a také nějaké menší průměry.
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Líbí se mi Tvůj přístup k modelaření, re-color a snaha co nejvíc vystihnout konkrétní stroj. A slepené to je nádherně...
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Jsem uhranut a nemám slov... ten cit pro detail a přesnost práce... smekám...
Re: Piper L-4 / Kartonowa Kolekcja / 1:33 vlastní úpravy
Ahoj modeláři a modelářky
Po delší době...
ve stručnosti. Pevná část svislé ocasní plochy, kryt přední části trupu a pravé křídlo.
Nezdá se to, ale konec křídla mi dal docela zabrat. pořád se propadával dovnitř. Nakonec jsem ho vycpal vatou. Žebrování jsem naznačil podlepenou nití.
Na fotkách pod lampou to moc nevyšlo, na denním světle je to výraznější.
Po delší době...
ve stručnosti. Pevná část svislé ocasní plochy, kryt přední části trupu a pravé křídlo.
Nezdá se to, ale konec křídla mi dal docela zabrat. pořád se propadával dovnitř. Nakonec jsem ho vycpal vatou. Žebrování jsem naznačil podlepenou nití.
Na fotkách pod lampou to moc nevyšlo, na denním světle je to výraznější.