Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Kurde. To bude krasavice
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
DOKONÁNO JEST, po asi pěti měsících se mi stavbu této Tatry podařilo dotáhnout do konce! Před finálními fotkami však uvedu ještě pár postřehů z kompletování vozu:
Na podvozek jsem přilepil přední blatníky, kabinu a držáky se vzduchovými filtry, které jsem propojil s turbodmychadly pomocí měděného drátku, na kterém je navlečeno několik vrstev smršťovací bužírky (různé tloušťky, výsledný průměr je cca 3 mm). Na nástavbě jsem vylepšil plachtu v přední části tím, že jsem na místa, kde je rám jenom nakreslený, dolepil uhlíkové profily o průměru 1 mm (rovné části), resp. drátek se smršťovací bužírkou (čelo rámu):
Pak přišlo na řadu přilepení nástavby k rámu. Ale nějak se mi nedařilo ji tam napasovat, v cestě vadily vzduchové filtry (resp. ten na levé straně, kde je skříňka - díl 156). Nejprve jsem si říkal, že jsem o 180° otočil díl 122. Oba filtry jsem tedy s použitím mírného násilí urval z držáků a chtěl je nalepit víc dopředu (tak, jak by odpovídalo otočenému dílu 122). Ale nejdřív jsem jeden z nich zkusmo vložil do plachty a zjistil jsem, že jsem je měl na držácích nalepené dobře. Udělal jsem to tedy tak, že jsem je nalepil na vyznačená místa dovnitř plachty a následně přilepil nástavbu k rámu. Pak mě ovšem čekalo vsunutí potrubí spojující turba s filtry do filtrů (naštěstí jsem je předtím nepřilepil napevno), a to pomocí pinzet v docela omezeném manipulačním prostoru - skrz otvor ve svrchní části plachty a zpředu, kde však dost vadilo čelo plachty. To se neobešlo bez problémů, když mi už po přilepení nástavby, při instalaci potrubí (z drátku), upadl jeden filtr se svislou částí potrubí (papírový díl), zbylá část zůstala přilepená k plachtě. Dalo to dost práce připevnit zpátky (takhle nějak si představuju, že se lepí lodě v lahvích ), ale nakonec to dopadlo dobře. Moje doporučení je tedy lepit díl 156 k nástavbě až po jejím přilepení k rámu. I když je zvláštní, že jsem první, kdo na tento zádrhel upozorňuje (možná to je jen mou nešikovností ).
Kabina dosedá ve své zadní části na přední blatníky, které jsou docela subtilní a nepříliš vhodné na to, aby držely celou váhu kabiny - nepěkně se deformují a nevím, co by se s nimi stalo po delším čase (u Kahánkovy Tatry z roku 1988 je to řešené stejně, navíc se ale kabina opírá o takový výčnělek v nástavbě, což blatníkům aspoň trochu ulehčí. Ale také to není ideální). Navíc potom špatně navazuje kresba na kabině a nástavbě. Vyřešil jsem to tak, že jsem vlepil válečky z uhlíkové kulatiny o délce cca 8 mm na dno kabiny tak, aby se po jejím zavření opíraly o rám. Z přiložené fotky je snad zřetelnější, co mám na mysli:
No, a teď už fotky hotového modelu. Tady jsou:
Protože dnes bylo hezké počasí, fotil jsem venku a pokusil se i o pár outdoor pohotos:
A když už jsem byl venku, provětral jsem i Babču :
Stavba probíhala vcelku pohodově, případné menší zádrhele jsem snad srozumitelně popsal v příspěvcích výše. Velkým plus modelu je, že se člověk může spolehnout na jeho přesnost - takřka vše parádně sedí. A když náhodou ne, tak jsou to jen drobnosti, které se velice snadno napraví. Pokud stavíte podle návodu, je třeba spolu s ním pečlivě studovat i návodovou kresbu, v číslování dílů jsou totiž občas chyby.
Z dokončené dakarky mám velkou radost, řekl bych, že se celkem povedla (myslím mě slepit, spidovi se nakreslit povedla určitě ). Sice jsem si zase párkrát řekl, že už víckrát něco takového stavět nechci (zvláště při lepení čelního skla ke kabině), ale rozhodně to tak nebude. Za nějaký čas se snad zase vrhnu na další československý kamion, který se účastnil Rallye Paříž-Dakar. Ještě uvidím, co si vyberu. Ale Tatra by to zase nutně být nemusela .
Na podvozek jsem přilepil přední blatníky, kabinu a držáky se vzduchovými filtry, které jsem propojil s turbodmychadly pomocí měděného drátku, na kterém je navlečeno několik vrstev smršťovací bužírky (různé tloušťky, výsledný průměr je cca 3 mm). Na nástavbě jsem vylepšil plachtu v přední části tím, že jsem na místa, kde je rám jenom nakreslený, dolepil uhlíkové profily o průměru 1 mm (rovné části), resp. drátek se smršťovací bužírkou (čelo rámu):
Pak přišlo na řadu přilepení nástavby k rámu. Ale nějak se mi nedařilo ji tam napasovat, v cestě vadily vzduchové filtry (resp. ten na levé straně, kde je skříňka - díl 156). Nejprve jsem si říkal, že jsem o 180° otočil díl 122. Oba filtry jsem tedy s použitím mírného násilí urval z držáků a chtěl je nalepit víc dopředu (tak, jak by odpovídalo otočenému dílu 122). Ale nejdřív jsem jeden z nich zkusmo vložil do plachty a zjistil jsem, že jsem je měl na držácích nalepené dobře. Udělal jsem to tedy tak, že jsem je nalepil na vyznačená místa dovnitř plachty a následně přilepil nástavbu k rámu. Pak mě ovšem čekalo vsunutí potrubí spojující turba s filtry do filtrů (naštěstí jsem je předtím nepřilepil napevno), a to pomocí pinzet v docela omezeném manipulačním prostoru - skrz otvor ve svrchní části plachty a zpředu, kde však dost vadilo čelo plachty. To se neobešlo bez problémů, když mi už po přilepení nástavby, při instalaci potrubí (z drátku), upadl jeden filtr se svislou částí potrubí (papírový díl), zbylá část zůstala přilepená k plachtě. Dalo to dost práce připevnit zpátky (takhle nějak si představuju, že se lepí lodě v lahvích ), ale nakonec to dopadlo dobře. Moje doporučení je tedy lepit díl 156 k nástavbě až po jejím přilepení k rámu. I když je zvláštní, že jsem první, kdo na tento zádrhel upozorňuje (možná to je jen mou nešikovností ).
Kabina dosedá ve své zadní části na přední blatníky, které jsou docela subtilní a nepříliš vhodné na to, aby držely celou váhu kabiny - nepěkně se deformují a nevím, co by se s nimi stalo po delším čase (u Kahánkovy Tatry z roku 1988 je to řešené stejně, navíc se ale kabina opírá o takový výčnělek v nástavbě, což blatníkům aspoň trochu ulehčí. Ale také to není ideální). Navíc potom špatně navazuje kresba na kabině a nástavbě. Vyřešil jsem to tak, že jsem vlepil válečky z uhlíkové kulatiny o délce cca 8 mm na dno kabiny tak, aby se po jejím zavření opíraly o rám. Z přiložené fotky je snad zřetelnější, co mám na mysli:
No, a teď už fotky hotového modelu. Tady jsou:
Protože dnes bylo hezké počasí, fotil jsem venku a pokusil se i o pár outdoor pohotos:
A když už jsem byl venku, provětral jsem i Babču :
Stavba probíhala vcelku pohodově, případné menší zádrhele jsem snad srozumitelně popsal v příspěvcích výše. Velkým plus modelu je, že se člověk může spolehnout na jeho přesnost - takřka vše parádně sedí. A když náhodou ne, tak jsou to jen drobnosti, které se velice snadno napraví. Pokud stavíte podle návodu, je třeba spolu s ním pečlivě studovat i návodovou kresbu, v číslování dílů jsou totiž občas chyby.
Z dokončené dakarky mám velkou radost, řekl bych, že se celkem povedla (myslím mě slepit, spidovi se nakreslit povedla určitě ). Sice jsem si zase párkrát řekl, že už víckrát něco takového stavět nechci (zvláště při lepení čelního skla ke kabině), ale rozhodně to tak nebude. Za nějaký čas se snad zase vrhnu na další československý kamion, který se účastnil Rallye Paříž-Dakar. Ještě uvidím, co si vyberu. Ale Tatra by to zase nutně být nemusela .
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Ahoj
máš to parádní.Veliká gratulace!!!
máš to parádní.Veliká gratulace!!!
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Co říct víc, než: Nádhera.
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Tak toto ani nepotřebuje žádný komentář. Jedním slovem pecka. Děkuju
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Parádní! Opravdu jsem se na každý další progress těšil. Asi nejlepší report co na DF je, klidně bych ho dal všem jako vzorový. Myslím, že pokud by tady byla podobná soutěž jako v letadlech na SK foru (o nejlepší report) tak jsi jasný.
Zkrátka perfektní report a krásný model, proto:
Těším se na další stavbu!
Zkrátka perfektní report a krásný model, proto:
Těším se na další stavbu!
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Oba palce nahoru, krásný model.
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Paráda velmi pěkná práce.
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Pecka,kam se na to hrabu. Jen tak dále,už se těším na další model
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Nádherný model a suprový report ze stavby .
p.s. díky za ty bužírky.
p.s. díky za ty bužírky.
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Hezký model, krásná čistá práce. Jen tak dál
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Velká paráda, report vzorový a fotky už jen potvrdily preciznost modeláře.
JS
JS
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Gratulujem k dokončeniu krásna Tatra.
Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32
Pánové, všem vám moc děkuju za pochvalné reakce, jsem za ně velice rád . Vždycky se snažím dát reportu ze stavby něco navíc, co třeba může pomoct někomu dalšímu nebo ho inspirovat. Proto mě těší i to, že se report líbí. Zase tedy někdy u nějaké další stavby naviděnou!