Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Modely soutěžní kategorie VDT

Moderátor: jozkin

Uživatelský avatar
balu11
Příspěvky: 27
Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Bydliště: Doksy

Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od balu11 »

Ahojky kamarádi.
Asi bych se měl představit, protože i když toto forum sleduji už nějaký ten pátek, tak teprve nyní jsem našel odvahu zde prezentovat svou modelařinu. Jmenuji se Milan Martinec, jsem ročník 1959, bydlím v Doksech, pracuji jako truhlář a přes léto jezdím jako kapitán na lodích na Máchově jezeře.
Rozhodl jsem se pro vlastní tvorbu modelů železničních vozidel, protože není u nás vydavatel těchto modelů, a z polských šmikajd jde udělat jen něco málo lokomotiv. Jednu už mám uspěšně za sebou, je to přestavba lokomotiuvy BR 52, v Polsku značené jako TY-2, u nás číslem 555, spíše známou pod názvem Němka. Ostatních polských lokomotivv, ze kterých by šlo přestavbou udělat stroje, které jezdily na našich tratích, je málo a u nás jezdily jen dva či několik lokomotiv a to ještě jen velmi krátkou dobu. Proto ta cesta vlastní tvorby.

Tak a teď k tomu motorovému vozu:

Dvounápravové osobní motorové vozy této konstrukce měly nahradit nejednotný vozový park předválečných vozů především na místních tratích. Příprava výroby začala probíhat tajně již za okupace pracovníky Ústřední konstrukční kanceláře Righofferových závodů Praha.
Byly vyráběny v letech 1948 až 1951 v závodě Tatra Kopřivnice (inventární čísla 001 až 340) a v letech 1954 až 1956 ve Vagónce Studénka (inventární čísla 341 až 549). Celkem bylo vyrobeno 549 vozů. Vozy se lišily v detailech podle výrobce (např. jiné větráky na střeše, uspořádání agregátů pod vozem atd.). Vozy byly ve 3 třídě, po jejím zrušení koncem 50-tých let ve 2 třídě. Skříň vozu byla ve vínové barvě, střecha šedá, pod okny po celém obvodu byl béžový pruh. Ve výrobě byly na boky kresleny velké pěticípé hvězdy, které byly při hlavních opravách nahrazeny menšími.
Během provozu se tyto vozy díky jednoduché konstrukci a nenáročné údržbě staly velkým přínosem na mnoha tratích. Sloužily na vedlejších tratích, ale i na hlavních a dokonce i v rychlíkové dopravě. Později bylo více než 80 vozů přestavěno na prohlížecí vozy trolejového vedení (M131.2). Ve dvou byly zkušebně použity naftové motory ML 643 s převodovkou Praga 2M 70. Současně s nimi byly vyráběny přípojné vozy řad Blm a BDlm, které odpovídaly vozové části motorových vozů.
Udržely se v pravidelném provozu do jara roku 1984, kdy byly nahrazeny modernějšími vozy řady M152.0 (řada 810).
Pohon zabezpečoval dvanáctiválcový naftový motor Tatra T111, typ T 301 s čtyřstupňovou synchronizovanou převodovkou německého původu Mylius.

TECHNICKÁ DATA:
Výrobce: Tatra Kopřivnice a Vagónka Studénka
Rok výroby: 1948-1956
Motor: druh - čtyřtaktní s přímým vstřikem paliva
typ - TATRA 111 - T 301
počet válců - 12 do V
vrtání/zdvih - 110/130 mm
otáčky - 1 600 ot/min
výkon - 112 kW (155 koní)
chlazení - vzduchové
Přenos výkonu: mechanický
Délka: 12 100 mm
Hmotnost prázdného vozu: 16 200 kg
Počet míst k sezení: 48
Uspořádání pojezdu: A 1 (jedna náprava hnací, jedna náprava běžná)
Maximální provozní rychlost: 60 km/hod


Přezdívky: Hurvínek, Kredenc, Splašená bedna
Zdroj : Internetový technický magazín, autor Ivan Procházka.

Myslím si, že fotky přeci jen napoví více, než slova a tak tady nějaké jsou


ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Ještě bych si dovolil nabídnout jednu věc, jednoduchý přípravek na ohýbání a tvarování nosníků či různých profilů. Myslím, že se to nechá použít ve všech kategoriích modelářství. Ušetří opravdu mnoho práce a vztekání a nosníky jsou ohýbány přesně a rovně. potřebujete jen dva pásky z plexiskla o síle 5 mm a o šířce 50 mm, délka je na uvážení každého jednoho z modelářů, já mám dvě délky a to 300 a 200 mm. Je třeba seříznout hrany pod úhlem 45 stupňů a při svrtání na stahovací šroubky dodržet přesnost, aby vrcholy seříznutých hran přesně lícovaly k sobě. Fotky asi napoví více, tak tady jsou.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Nechá se ohýbat i několik profilů najednou. ;)
Tak to je zatím vše a ahojky příště. :)
Uživatelský avatar
štefíno
Příspěvky: 902
Registrován: sob 21.1.2012 10:33
Bydliště: Zlín / Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) M 1:25, vlastní tvorba

Příspěvek od štefíno »

Paráda. Už se těším na pokračování ;)
Uživatelský avatar
Checker
Příspěvky: 31
Registrován: úte 9.10.2012 0:12

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) M 1:25, vlastní tvorba

Příspěvek od Checker »

Nejlepší týdenní reportíky konečně i v CZ. Díky za ně. :)
Na "Němce" jsem mohl oči nechat, kdybych nesledoval její stavbu, tak neuvěřím, že je z papíru.
Uživatelský avatar
mahdy
Příspěvky: 677
Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Bydliště: Kyjov

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od mahdy »

Tento počin se mi obzvlášť líbí. Samozřejmě jako fanda železnice budu sledovat a těšit se na každé pokračování.
Hurvajze jsme měli zaparkovaného před SOU Železničním ve Valticích a chodili jsme do něj tajně kouřit :oops: kdoví kde skončil :?:
Bude v budoucnu vystřihovánka nějakým způsobem dosažitelná?
Uživatelský avatar
balu11
Příspěvky: 27
Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Bydliště: Doksy

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) M 1:25, vlastní tvorba

Příspěvek od balu11 »

Ahojky.
Checker píše:Nejlepší týdenní reportíky konečně i v CZ. Díky za ně. :)
Na "Němce" jsem mohl oči nechat, kdybych nesledoval její stavbu, tak neuvěřím, že je z papíru.
Tady Tě kamaráde asi trošku zklamu, myslím, že budu moc a moc rád, pokud budu stíhat reporty po čtrnácti dnech. Týden tak trvá kreslení a týden pak řezání a lepení, popřípadě nástřik barvou. Mnohdy se při tom lepení musím vracet zpět do šmikajdy a dělat korekce v nakreslených dílech. Ale budu se snažit na tom makat, aby to trochu odsýpalo. Jinak díky za slova chvály stran té Němky, moc si toho vážím. :)
mahdy píše:Tento počin se mi obzvlášť líbí. Samozřejmě jako fanda železnice budu sledovat a těšit se na každé pokračování.
Hurvajze jsme měli zaparkovaného před SOU Železničním ve Valticích a chodili jsme do něj tajně kouřit :oops: kdoví kde skončil :?:
Bude v budoucnu vystřihovánka nějakým způsobem dosažitelná?
Mahdy, Hurvínek také byl nedílnou součástí mé mladosti a mám moc hezké zážitky z cest s tímto vozem, teletina, toulavé kanady, kytary, fajn parta a krásné písničky. :)
Jinak bych chtěl samozřejmě tento model dát jako free, volně ke stažení. Jen jsem zvědav, kdo se do něj pustí. Rozhodně to nebude procházka růžovou zahradou a bude to vyžadovat hodně kreativity od stavitele modelu, protože i když se opravdu snažím o přesnost kreslení a solidní návodovku, přeci tam jen bude občas nějaká ta nepřesnost :oops: a pak bude záležet na tom, jak se s tím dokáže dotyčný modelář poprat a jestli to nakonec nevzdá. Je to teprve můj druhý pokus o takovouto práci, první byl model Invicty, a samozřejmě zkušeností s tím moc nemám, ale snad se to podaří dotáhnout do zdárného konce. :)
Uživatelský avatar
balu11
Příspěvky: 27
Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Bydliště: Doksy

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od balu11 »

štefíno píše:Paráda. Už se těším na pokračování ;)
Díky Štefíno, však když vidím tvou práci na té Zamračené, tak jsem jak bernardýn, jak slintám. taky bych chtěl jednou zvládnout to kreslení modelu jako ty. To je naprostá mňamka. :)
Uživatelský avatar
štefíno
Příspěvky: 902
Registrován: sob 21.1.2012 10:33
Bydliště: Zlín / Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od štefíno »

Nooo...jooo...myslím na ni, nebojte :lol: ;) Ty možná závidíš kreslení, já zase tvůj talent pro detail a povrchovou úpravu :) Už se těším až zkouknu Němku za rok v Liberci...tam zase budu slintat já :lol:
Minor
Příspěvky: 71
Registrován: stř 25.1.2012 3:48
Bydliště: Kyjov

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od Minor »

Nádhera, to musím mít! :)
Uživatelský avatar
balu11
Příspěvky: 27
Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Bydliště: Doksy

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od balu11 »

Tak jsem malinko popojel na stavbě modelu Hurvínka. Rám je opravdu složitý, je tvořen různými profily a navíc není upevněn na ploše podlahy ale na podlahových polštářích, takže to slepení trvalo trochu déle, než bych si představoval, nehledě k potřebným úpravám a korekcím v nakreslené šmikajdě, aby to vše alespoň nějak sedělo. Nu dopadlo to takhle:

ObrázekObrázekObrázekObrázek

Pak následovalo patlání konzol náprav a jejich přilepení na rám.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Pak už jen nástřik základovkou

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Dávám trošku více fotek, protože si myslím, že by to mohlo pomoct případným dalším stavitelům tohoto modelu, pokud by jim nebylo jasné z návodovky jak postupovat. :) Jinak bych chtěl teď se pustil do patlání náprav a odpružení vozu, to odpružení je dost složité, je to spousta drobných dílků, tak to snad klapne. Tak to je zatím vše. Ahojky. :)
Uživatelský avatar
Vašek
Příspěvky: 61
Registrován: ned 22.1.2012 16:45

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od Vašek »

Opět tiše zírám ... Mám dotaz - ty konzoly jsi před řezáním napouštěl? Čím?
Uživatelský avatar
FreeVoj
Příspěvky: 264
Registrován: ned 22.1.2012 15:18
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od FreeVoj »

Balu, jsem rád, že prezentuješ i na českém fóru!!! Jak jsem říkal v Neratovicích, jsem unešený z Tvé tvorby, takže budu sledovat.
Uživatelský avatar
balu11
Příspěvky: 27
Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Bydliště: Doksy

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od balu11 »

Ahojky kamarádi.
Vašek píše:Opět tiše zírám ... Mám dotaz - ty konzoly jsi před řezáním napouštěl? Čím?
Vašku, já jsem to napustil dvakrát řidším nitrolakem. Ona ta pevnost je asi i dána tím, že je to lepené z profilů. Jinak by to šlo napustít i vteřiňákem, ale já ho neměl zrovna po ruce.

FreeVoj, díky.

Tak a teď něco k modelu. Kousek jsem popojel ve stavbě. Myslím, že netřeba moc komentovat postup stavby, je to vidět na fotkách. Jen jsem chtěl poznamenat, že ta revezní skříň na zadní nápravě, je lepená ze dvou polovin, z důvodů zesílení těla skříně v místě, kde jsou obě poloviny spojeny šrouby. Protože ten tvar je opravdu složitý, tak jsem použil tento postup. Postup výroby kol jsem nedělal, protože je to všeobecně používaný způsob v patlání kol železničních vozidel. Jinak jsem sem dal nějaké obrázky skutečné předlohy, ze kterých jsem také vycházel při patlání.

Tak a teď ty fotky:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Výroba kol, náprav a reverzní skříně.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Patinování jsem udělal více méně jen lehké, byť to znečištění je ve skutečnosti daleko větší. Ale méně znamená více a dopatinovat to mohu vždycky.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Přišly mi i poštou figurky, takže tématicky - "někde v dílně..........." :)
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Takže kamarádi, to je zatím vše, teď bych se chtěl pustit do patlání vzduchových válců. Jinak všem vám bych chtěl popřát prožití krásných, klidných a spokojených svátků Vánočních. :)
Uživatelský avatar
mahdy
Příspěvky: 677
Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Bydliště: Kyjov

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od mahdy »

Jestli u podvozků na Karla a u Leopolda píšou, že je to masakr, tak co je potom tohle :shock:
Jak by řekl můj syn - megahustýýýýýýýýýýýýýý
Asi jsme před učňákem měli jinýho Hurvajze, protože ten náš měl jenom 2 nápravy :lol:
Uživatelský avatar
JoskaM
Příspěvky: 1635
Registrován: sob 21.1.2012 9:17
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od JoskaM »

NO tak to je parádička....krása pohledět..
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Motorový vůz M 131 (Hurvínek) / Balu11 / 1:25

Příspěvek od kaktusak »

Asi tak . Pokud bys dal pod ty nápravy nějakou vhodnou podložku , tak nikdo nepozná , že je to jen model . LUXUS
Odpovědět

Zpět na „Železnice / Rail cars and engines“