Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek

Odpovědět
Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od Listy »

Co bych to protahoval. Mám rád formule! Efjedničky jsem vždycky považoval za absolutní a nedosažitelný vrchol, ať už se to týká rychlosti, technické vyspělosti, jezdeckého umění či odvahy pilotů. A stejně jsem vždy vnímal i modelové ztvárnění monopostů. To, že někdo dokáže udělat z papíru „opravdovou“ formuli, pro mě dlouhou dobu zůstávalo nepochopitelnou záhadou. Dokonce i dnes, kdykoli jsem na nějaké té výstavě či soutěži konfrontován s uměním „mistrů formulářů“ v podobě dlouhých řad perfektně slepených a nablýskaných modelů, srdce se zastaví a starý mindrák ožívá … :oops: Proč to píšu? Seznal jsem nedávno, že je načase pokusit se splatit jeden z patlaských dluhů. Je tomu už skoro patnáct let, kdy jsem se nadchl k založení sbírky současných i historických vozů F1. Už nevím jak dneska, ale tehdy byla v tomto oboru jedničkou na trhu firma MINICHAPS. Její modely jsou nádherné, přesné, propracované a drahé. Během několika následujících let jsem zakoupil asi třicet modelů převážně vozů stáje FERRARI, ale i jiné. Asi není překvapující, že po nějaké době a zejména po založení rodiny mě v rozletu zastavila finanční náročnost tohoto podniku. Když bylo jasné, že v další rozšíření sbírky mohu doufat jen těžko, napadlo mě, proč to nezkusit jinak. Jsou tu přece papírové modely, které se (alespoň v kategorii „závoďáků“) těm kovo-plastovým ve vzhledu v pohodě vyrovnají. A protože zrovna v té době začali houfně vycházet sešity formulových modelů pánů Špinlera a Radevicze, zdálo se, že je to přesně ta správná cesta. Nebudu to protahovat, z mnoha důvodů jsem se nakonec k formulím nedostal, mimo jiné i proto, že jsem si na to zkrátka nevěřil. Tvarová náročnost, nutnost dodržet geometrii a absolutní čistotu stavby … bylo toho dost, co mě odrazovalo. A tak jsem se raději věnoval tankům, vlakům a lodím.

Až letos začátkem prázdnin jsem si vyšetřil pár dní času a tak jsem se vrhnul do toho, co jsem nazval velkým testem, jehož cílem bylo zjištění vlastních schopností a také možností našeho oboru v porovnání s „tvrdou“ (míněno plastovou a kovovou) konkurencí. Za testovací objekt byl zvolen model vozu STEWARD, který vyšel v sešitě formulí č.5 v roce 2001. Proč padla volba právě na toto auto, odhalím později.
Prvním krokem bylo patřičné zmenšení. Jó, já to ještě neřek? Aby se mé formulky mohli stát „volným pokračováním“ stávající sbírky, musí projít archy se stavebními díly příslušným zmenšením, v tomto případě na 55% původní velikosti, což z nich teprve učiní ten pravý materiál pro stavbu modelu v měřítku 1:43. Prakticky to vypadá asi takhle:

Obrázek

Nebudu vás napínat. I když jsem si výsledkem nebyl do poslední chvíle jistý (takže jsem se ani nezdržoval fotkami ze stavby), test proběhl nad očekávání úspěšně a po pěti dnech stála na mém stole první třiačtyřicetinová formulka. Teda, měla své chyby, třeba na zadních pneumatikách se mi povedlo vyrobit ne čtyři, ale rovnou pět drážek… :P Nakonec jsem se rozhodl tímto kouskem obdarovat svou drahou polovičku, která mě už dlouho prosila, zda bych pro ni nevyrobil něco malého, roztomilého, co by se, uloženo v sektoru A5, stalo důstojnou ozdobou jejího pracovního stolu. Ještě bylo potřeba vymyslet „displaybox“ pro důstojnou prezentaci. Za jedno odpoledne vznikl tento objekt v kombinaci 2mm kartón, černý autosprej a slídová fólie.

Obrázek

Finální celek vyhlíží takto:

Obrázek Obrázek

Povzbuzen výsledkem, vrhl jsem se do stavby dalších již zmenšených a nakopírovaných (každý jsem si nechal pro jistotu vytisknout dvakrát) modelů. Shodou okolností pocházejí všechny od jednoho autora a to Petra Špinlera a vyšli buď ve zmíněných sešitech, nebo na stránkách ABC či, jako v případě vozu Jordan EJ 11 ve „formulovém“ speciálu ABC. A právě Jordan EJ 11 jsem si vybral jako objekt pro fotoreportáž ze stavby:

Obrázek

Ve všech případech jsem začínal stejně, tj. usazením nějakého železného komponentu do podlahy vozu. Jak asi správně tušíte, je to kvůli pevnému leč rozebíratelnému uchycení modelu v krabičce – magnet ve spodní části udělá svoji práci

Obrázek Obrázek

A dál není vlastně moc co vypravovat. Jediným větším specifikem oproti stavbě v originální velikosti bylo vynechání prakticky všech chlopní a lepení na hranu většinou pomocí vteřiňáku

Obrázek Obrázek

Práci jsem si zjednodušoval i tím, že u oboustranně černých součástí (závěsy kol) jsem použil pouze lícovou stranu, kterou jsem podlepil černým podkladem

Obrázek

Bombírovaná kola v tomto měřítku jsou utrpení (taky to podle toho vypadá), ale časem jsem zvládl i tuto technologii

Obrázek Obrázek

Retuš provedena výhradně vodovkami

Obrázek Obrázek

Výsledek má své mouchy, v rámci (mých) možností je snad ucházející

A tady jsou další tři bráškové: McLAREN MP 4-15, už podruhé postavený STEWARD SF 3 (tentokrát ve verzi J. Herberta) a všem českým fanouškům notoricky známý PROST AP 04. Pozornému pozorovateli asi neunikne, že všechny vozy pocházejí ze stejného období, takže i modely jsou si stejně jako jejich předlohy tvarově dost podobné, což mi, přiznávám, dost zjednodušilo práci.

Obrázek ObrázekObrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Jen pro zajímavost, srovnání velikosti modelu v měřítku 1:43 s jednou z mých raných prací v klasické čtyřiadvacítce:

Obrázek

A přišla chvíle pro starou známou Nerudovskou otázku: kam s nimi. Pro skladování modelů těchto rozměrů se mi kdysi velmi osvědčili zasklené rámečky prodávané i IKEA cca 100,-Kč za kus. Skandinávští architekti je navrhovali jako prostředek ke tvorbě vlastních kompozic z těstovin, sušených květin a podobného materiálu :roll: . Ale stačí dvě prkénka z 5 mm balzy a máme tu ideální vitrínku, vhodnou i k zavěšení na zeď. Jelikož však všechny mnou vlastněné kusy jsou momentálně obsazeny (viz ukázka – vozy sezóny 1998),

Obrázek

...rozhodl jsem se, že i tentokrát vystačím s vlastními individuálními displayboxy:

Obrázek Obrázek

Jak tak na to koukám, asi to bude ještě chtít ke každému autu nějaký ten stylový popisek!

A co dál? No to je vlastně všechno. Jestli se těch několik postavených formulek opravdu stane základem seriózní sbírky, anebo bude, tak jako mnoho jiných, odsouzeno k pomalému zapadání prachem, si po předchozích zkušenostech opravdu netroufnu předpovídat. Každopádně bych moc rád v nejbližší době zpracoval momentálně aktuální „rivalské“ téma, tedy vozy Nikiho Laudy a Jamese Hunta.

A úplně nakonec ještě odpověď na otázku, proč jsem jako první stavěl právě STEWARD z roku 1999. No přece proto, že je stejně jako McLAREN nejblíže „profesionálnímu“ modelu od MINICHAPS, který mám ve své sbírce a skýtá tedy nejlepší možnost objektivního porovnání a nalezení odpovědi na otázku: obstojí papír ve srovnání s kovem a plastem? Odpověď, která vyvstává z následujících snímků je samozřejmě záležitostí vkusu každého jednotlivého soudruha. Nedělám si iluzi, že nejde poznat, který je který, stejně jako vás nehodlám mučit hrou „najděte deset rozdílů“. Jeden zásadní rozdíl mezi vyfocenými auty však přece jen prozradím: ta papírová mě stála tak asi o 900,- Kč/ kus míň 8-) :!: :!:

Obrázek Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Matys
Příspěvky: 112
Registrován: sob 7.1.2012 11:11
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Re: Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od Matys »

Mě osobně se to dost líbí a jako sbírka se to pěkně rýsuje....každopádně, ty papírové formulky se s těmi "tvrdými" měřit nemohou....vypadají totiž mnohem lépe než ty jejich dražší kolegyně ;)
Určitě bude stát za to pokračovat
Držím palce
Uživatelský avatar
Standa F.
Administrátor
Příspěvky: 1207
Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od Standa F. »

Boží. Vždy, když Marek procedí, že s papíráky fpoctatě skončil, a na půl roku se odmlčí, tak pak čekejme haldu takovýchto perel 8-) .

Parádní, pane.

(Jirka Z. možná dodá, že taková obrovská auta ho nijak neoslňují 8-) ).
Uživatelský avatar
Chimenes
Příspěvky: 458
Registrován: sob 21.1.2012 12:56
Bydliště: Ovčáry
Kontaktovat uživatele:

Re: Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od Chimenes »

Pěkné počtení a zpracování formulí. Za ty prachy se to vyplatí :)
Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 614
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Re: Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od Zrzek »

Marku, ty jsi správnej "pacient". Držím palce, ať se ta sbírka rozrůstá.
bernie
Příspěvky: 690
Registrován: úte 14.2.2012 11:15

Re: Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od bernie »

Velmi pěkné, prostorově úsporné - gratuluji :D
Na "špinlerovánky" asi na hranici limitu, ale "doutníček" bych takto stavět nechtěl - i když, kdyby dodavatelsky byl motor pořešen přes Bakuldu, tak ten trup bych už nějak doplácal :D :D
Uživatelský avatar
Lucas80
Příspěvky: 142
Registrován: čtv 14.6.2012 7:07

Re: Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od Lucas80 »

:shock:
Tak před tímto hluboce smekám, protože vím co je to za "prcky", sám modely v tomto měřítku od MINICHAMPSU také sbírám. Nedovedu si představit, jak bych takové měřítko zvládnul, ale ty ses s tím popasoval hodně dobře. Je pravda, jak tady Bernie píše, jsou to zatím ty "lehčí" kousky od pana Špinlera, ale přeci jen je to majstrštyk. Nápad s upevněním na magnet v krabičkách a samotné krabičky je dobrý, krásně tak můžeš navázat na své dosud nasbírané kovové modely a pokračovat už jen s těmi papírovými.

Jinak ty tvé první řádky se krásně četly, jsi opravdový nadšenec do formulí. Tebe bych chtěl jednou poznat osobně, chlape... ;)
Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

Re: Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od Listy »

Díky moc, budu se snažit aby tyhle formulky nebyly poslední!
Jinak pro Standu - těšil jsem se, až si rejpneš, ale znáš to, papíráky jsou jako ženský: nejdřív placatý, pak ... néé to je špatně :oops: Prostě na první pohled atraktivní a jednoduchý, pak čím dál víc finančně náročný, občas tě pekelně vytočej a ... co jsem to chtěl říct ... no prostě nedá se žít s nima ale ani bez nich :!:
A pro Lucase: já jsem spíš platonickej milovník všeho motoristického sportu ( i když je pravda, že od léta 1998 mi neutekla jediná GP ). Tvého ocenění si vážím, protože soudě dle tvých výkonů na DF jsi právě ty jedním z oněch mistrů, kterým jsem se chtěl aspoň trochu přiblížit ;) . Jinak se mnou i mími prcky (papírovými) se budeš moci určitě potkat v Neratovicích.
Uživatelský avatar
Aki
Moderátor
Příspěvky: 1734
Registrován: pát 20.1.2012 23:27
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

Re: Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od Aki »

fíííha, tak tohle je fakt paráda! nádherný kousky fakt že jo :)
Schumy.0003
Příspěvky: 1232
Registrován: ned 29.1.2012 19:49

Re: Vozy formule 1 / P. Špinler / 1:43

Příspěvek od Schumy.0003 »

Je to moc pěkný, ale taky magořina, teda chocholouškovina, ale klobouk dolů.
Odpovědět

Zpět na „Sport a F1“