PzKpfw VI Tiger I / A. Halinski / 1:25
Moderátor: jenda.e
PzKpfw VI Tiger I / A. Halinski / 1:25
"My zvítězíme... díky našim Tigerům!"
Těmito slovy Hanze Guderiana generálporučíka tankových vojsk Wehrmachtu začíná nádherný článek na stránkách www.panzernet.net o tanku Panzerkampfwagen VI Tiger I. Pro mě je ale vítězstvím už to, že jsem se do jeho stavby vůbec pustil. Halův Tiger má už něco za sebou a z venku barevně je hodně zastaralý, na druhou stranu je to stále jediný Tiger na trhu, který má interiér. Jako "či-čí" čistokrevný čistolepič se teď musím pustit do komplet přebarvování. A to je kámen úrazu. Stokrát jsem si řekl, že se do toho pustím a stokrát jsem to zase zamítl, ale vynikající Brzdičova stavba zde, mi nedávala spát. To co Brzda udělal je hodně motivující a já se mu budu snažit přiblížit alespoň na dostřel.
Na stavbu se připravuju už skoro dva roky. Mám v plánu upravit interiér a zvenku tank doplním o pár drobností. Model chci postavit na pásy z Draf model.
Zkrátka poslední tři měsíce jsem se na jeho stavbu vyloženě těšil, takže to teď bude takový můj mazlík.
Model obsahuje 18 listů B4 s díly a 12 stránek obsahující návodové kresby a díly na podlepení.
Stavbu jsem začal ještě na starém fóru 8.12.2010 těsně po dokončení Greifa.
Začal jsem jako obvykle kolečkama, na které mi Teo vypálil díly z 1 mm silného kartonu. Tiger jich má 48, to je skoro 50, ale není to 50 je to 48. Kolečka jsem upravil trochu jinak než Brzdič. Díl 248 c na vnějších kolech talířovitě prohnutý ven, jsem podlepil 160-kou papírem a na průměru zvětšil zhruba o milimetr. Tím se mi vytvořila hrana oddělující gumovou obruč od disku. Bok gumy jsem pak až po hranu disku přetřel Herkulem, tak aby guma jakoby plynule přešla na disk, tak jako je tomu u skutečného tanku. Na kola jsem přidal asi o 200 matek.
Největší dominantou tanku jsou pásy, proto jsem jejich zpracování věnoval velkou pozornost.
Při stavbě pásů na Panthera jsem postupoval podle Brzdičova návodu zde, s tím rozdílem že jsem si osičky z drátu nejdříve nakrátil na požadovanou délku a vyrovnal pilníkem, a teprve potom jsem je vkládal do pásů. Obtížně se ale udržoval pás pohyblivý, pořád se slepovaly jednotlivé články k sobě. A také obtížně probíhalo barvení, protože pořád někde něco prosvítalo.
Na Tigera jsem vyzkoušel poněkud odlišný postup:
1. vyloupal horní díl článku
2. vyloupal spodní díl článku
3. oba slepil k sobě a štětcem napustil lepidlo do červeně označených prolisů článku
4. nahrubo obrousil článek ze čtyř stran na stole, a pak v ruce začistil dokulata (toto považuji za nejdůležitější krok k tomu, aby se pás pěkně ohýbal)
5. zakulatil článek zboku
6. namočil do rozředěného Herkulesu s vodou obarveného temperou, neprosvítá pak bílá při barvení na hotovo, článek se po proschnutí zpevní (i když po namočení je jako z tvarohu).
7. připravil osičku z drátu, nastříhal na délku a narovnal pilníkem
8. pospojoval články k sobě
9. vyloupal drapáky
10. zakulatil drapáky
11. namočil drapáky v obarveném naředěném Herkulesu
12. nechal uschnout a nalepil na články
13. obarvil vodící zuby v celku celé plato, nařezané na jednotlivé pásy
14. vyloupal vodící zuby
15. nalepil vodící zuby
16. poopravil a zpevnil lepidlem všechny články na slabších místech
17. no a pak už zbývalo jen naohýbat očka nad výřezem pro hnací kolo. Původně jsem je chtěl dělat jen tam kde budou vidět,
ale pak jsem se hecl a udělal je všude na celý pás.
To vše 208 x, 2 kusy jsem si nechal v rozloženém stavu pro strýčka příhodu.
18. nabarvil celý pás barvou Agama 47 Me barva pásů 1 x (tuto barvu berte jenom jako základ pro další práci)
19. ? 20. pak už zbývá napatinovat křídou celý pás a drapáky a vodící zuby oleštit tuhou, ale to až na konec. Zbarvení pásu se bude ladit až budu mít lepší představu jak bude vypadat hotový tank a podložka.
Celkem bylo (bude) třeba provést dvacet až dvaadvacet úkonů na výrobu jednoho článku.
Asi to není nejjednodušší způsob výroby pásů, ale zatím jsem nic lepšího nevymyslel. Navíc se mi líbí, když se pás chová jako pás a jde pěkně stočit do klubíčka.
To je k pásům zatím vše.
Těmito slovy Hanze Guderiana generálporučíka tankových vojsk Wehrmachtu začíná nádherný článek na stránkách www.panzernet.net o tanku Panzerkampfwagen VI Tiger I. Pro mě je ale vítězstvím už to, že jsem se do jeho stavby vůbec pustil. Halův Tiger má už něco za sebou a z venku barevně je hodně zastaralý, na druhou stranu je to stále jediný Tiger na trhu, který má interiér. Jako "či-čí" čistokrevný čistolepič se teď musím pustit do komplet přebarvování. A to je kámen úrazu. Stokrát jsem si řekl, že se do toho pustím a stokrát jsem to zase zamítl, ale vynikající Brzdičova stavba zde, mi nedávala spát. To co Brzda udělal je hodně motivující a já se mu budu snažit přiblížit alespoň na dostřel.
Na stavbu se připravuju už skoro dva roky. Mám v plánu upravit interiér a zvenku tank doplním o pár drobností. Model chci postavit na pásy z Draf model.
Zkrátka poslední tři měsíce jsem se na jeho stavbu vyloženě těšil, takže to teď bude takový můj mazlík.
Model obsahuje 18 listů B4 s díly a 12 stránek obsahující návodové kresby a díly na podlepení.
Stavbu jsem začal ještě na starém fóru 8.12.2010 těsně po dokončení Greifa.
Začal jsem jako obvykle kolečkama, na které mi Teo vypálil díly z 1 mm silného kartonu. Tiger jich má 48, to je skoro 50, ale není to 50 je to 48. Kolečka jsem upravil trochu jinak než Brzdič. Díl 248 c na vnějších kolech talířovitě prohnutý ven, jsem podlepil 160-kou papírem a na průměru zvětšil zhruba o milimetr. Tím se mi vytvořila hrana oddělující gumovou obruč od disku. Bok gumy jsem pak až po hranu disku přetřel Herkulem, tak aby guma jakoby plynule přešla na disk, tak jako je tomu u skutečného tanku. Na kola jsem přidal asi o 200 matek.
Největší dominantou tanku jsou pásy, proto jsem jejich zpracování věnoval velkou pozornost.
Při stavbě pásů na Panthera jsem postupoval podle Brzdičova návodu zde, s tím rozdílem že jsem si osičky z drátu nejdříve nakrátil na požadovanou délku a vyrovnal pilníkem, a teprve potom jsem je vkládal do pásů. Obtížně se ale udržoval pás pohyblivý, pořád se slepovaly jednotlivé články k sobě. A také obtížně probíhalo barvení, protože pořád někde něco prosvítalo.
Na Tigera jsem vyzkoušel poněkud odlišný postup:
1. vyloupal horní díl článku
2. vyloupal spodní díl článku
3. oba slepil k sobě a štětcem napustil lepidlo do červeně označených prolisů článku
4. nahrubo obrousil článek ze čtyř stran na stole, a pak v ruce začistil dokulata (toto považuji za nejdůležitější krok k tomu, aby se pás pěkně ohýbal)
5. zakulatil článek zboku
6. namočil do rozředěného Herkulesu s vodou obarveného temperou, neprosvítá pak bílá při barvení na hotovo, článek se po proschnutí zpevní (i když po namočení je jako z tvarohu).
7. připravil osičku z drátu, nastříhal na délku a narovnal pilníkem
8. pospojoval články k sobě
9. vyloupal drapáky
10. zakulatil drapáky
11. namočil drapáky v obarveném naředěném Herkulesu
12. nechal uschnout a nalepil na články
13. obarvil vodící zuby v celku celé plato, nařezané na jednotlivé pásy
14. vyloupal vodící zuby
15. nalepil vodící zuby
16. poopravil a zpevnil lepidlem všechny články na slabších místech
17. no a pak už zbývalo jen naohýbat očka nad výřezem pro hnací kolo. Původně jsem je chtěl dělat jen tam kde budou vidět,
ale pak jsem se hecl a udělal je všude na celý pás.
To vše 208 x, 2 kusy jsem si nechal v rozloženém stavu pro strýčka příhodu.
18. nabarvil celý pás barvou Agama 47 Me barva pásů 1 x (tuto barvu berte jenom jako základ pro další práci)
19. ? 20. pak už zbývá napatinovat křídou celý pás a drapáky a vodící zuby oleštit tuhou, ale to až na konec. Zbarvení pásu se bude ladit až budu mít lepší představu jak bude vypadat hotový tank a podložka.
Celkem bylo (bude) třeba provést dvacet až dvaadvacet úkonů na výrobu jednoho článku.
Asi to není nejjednodušší způsob výroby pásů, ale zatím jsem nic lepšího nevymyslel. Navíc se mi líbí, když se pás chová jako pás a jde pěkně stočit do klubíčka.
To je k pásům zatím vše.
Naposledy upravil(a) Kovář dne sob 21.1.2012 8:37, celkem upraveno 1 x.
Re: PzKpfw VI Tiger I / A. Halinski / 1:25
Po měsíci práce můžu konečně ukázat pár fotek mého dalšího postupu. Z počátku mi to nešlo od ruky tak jak bych chtěl, hned jsem dělal interiér, hned obšívku, jindy zase doplňky jako převodovku a další. Zkrátka chaos. Pak jsem se ale jakž takž chytl a v současné době mám vanu tanku napatinovanou a připravenou na instalaci vnitřního vybavení. To už mám ze 70% hotovo, jen to není nepatinované, takže fotky budou až příště. S patinou mi vydatně pomáhá Sarroth, jinak kdo ví jak by to vypadalo.
Re: PzKpfw VI Tiger I / A. Halinski / 1:25
Tak a jedeme dál.
Dokončil jsem interiér řidiče, radisty a prostoru věže. Po stavební stránce nebyl žádný problém, ale některé části jsem neúspěšně patinoval čtyřikrát, ČTYŘIKRÁT!!! Takový zásek jsem za celou dobu co modelařím ještě nezažil. Po třetím pokusu jsem si dokonce musel od interiéru na 14 dní odpočinout, srovnat si to v hlavě - vyhladovět, a pak se mi to na čtvrtý pokus povedlo, i když je stále co zlepšovat, vo tom žádná.
Dokončil jsem interiér řidiče, radisty a prostoru věže. Po stavební stránce nebyl žádný problém, ale některé části jsem neúspěšně patinoval čtyřikrát, ČTYŘIKRÁT!!! Takový zásek jsem za celou dobu co modelařím ještě nezažil. Po třetím pokusu jsem si dokonce musel od interiéru na 14 dní odpočinout, srovnat si to v hlavě - vyhladovět, a pak se mi to na čtvrtý pokus povedlo, i když je stále co zlepšovat, vo tom žádná.
Re: PzKpfw VI Tiger I / A. Halinski / 1:25
Opět jsem trochu pokročil.
Postavil jsem nádrže, ventilátory, chladiče a motor. Nevím proč, ale stavbu každého motoru si vždycky vychutnám. Stavit motory mě baví.
Pomalu ale jistě začínám pracovat na exteriéru Tigera, bo interiér je hotový.
Co se upravených dílů týče, je to tak, že snad každý jednotlivý dílek nějak upravuju a přidávám k němu další a další, některé vlastní, některé používám ze záložní kopie. Mám tuny fotek v počítači a také mám vytištěných několik desítek stran s fotkami, ať už skutečného tanku, nebo plastových modelů a pořád to porovnávám s tím co mám od Hala. Je to hodně o hrabání se v papírech a přemýšlení co a jak. Pořád něco podlepuju a upravuju, ale už jsem tomu přišel na chuť. Je to zajímavější než když mi to vydavatel snese všechno pod nos. Vlastní tvorba a originál jsou tak padesát na padesát.
Postavil jsem nádrže, ventilátory, chladiče a motor. Nevím proč, ale stavbu každého motoru si vždycky vychutnám. Stavit motory mě baví.
Pomalu ale jistě začínám pracovat na exteriéru Tigera, bo interiér je hotový.
Co se upravených dílů týče, je to tak, že snad každý jednotlivý dílek nějak upravuju a přidávám k němu další a další, některé vlastní, některé používám ze záložní kopie. Mám tuny fotek v počítači a také mám vytištěných několik desítek stran s fotkami, ať už skutečného tanku, nebo plastových modelů a pořád to porovnávám s tím co mám od Hala. Je to hodně o hrabání se v papírech a přemýšlení co a jak. Pořád něco podlepuju a upravuju, ale už jsem tomu přišel na chuť. Je to zajímavější než když mi to vydavatel snese všechno pod nos. Vlastní tvorba a originál jsou tak padesát na padesát.
Re: PzKpfw VI Tiger I / A. Halinski / 1:25
Máš to opravdu moc pěkné. Nezapomeň počítat se zákluzem kanonu, měla by tam být naznačena spára.. Lana jsi motal ručně?
Re: PzKpfw VI Tiger I / A. Halinski / 1:25
Paráda. Nechápu, jak se dá něco takovýho vytvořit
Klobou dolů
Klobou dolů
Re: PzKpfw VI Tiger I / A. Halinski / 1:25
Paráda Luďku. Jak se ti dělali ty čísla? já s tím měl kdysi děsný potíže.
Re: PzKpfw VI Tiger I / A. Halinski / 1:25
Pěkné pokoukání, ty lana vypadají jako skutečná.