Caudron G.III / ex-ABC / 1:120 - HOTOVO
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
Caudron G.III / ex-ABC / 1:120 - HOTOVO
Tak přináším první upravený model na nové fórum. Moje volba padla na francouzský průzkumný letoun Caudron G.III.
Historie
Letoun byl široce používán za první světové války jako průzkumné a tréninkové letadlo. Prototyp letounu byl zalétán v roce 1914 na aerodromu Le Crotoy. V počátečních měsícím války byl hojně využíván jako pozorovací letoun v předních liniích. Caudron G.III byl jednomotorovým neozbrojený dvouplošník. S rozšiřováním užití ozbrojenýchletadel na frontě se pozvolna ustupovalo od nasazování letadla nad bitevní linií. Od poloviny roku 1916 se tak používal pouze v zadních liniích. Výjimku tvořilo italské letectvo. To mělo tento typ letadla lehce vyzbrojilo a Caudron G.III používalo jako lehký bombardér ještě v roce 1917.
Caudron G.III byl objednáván v poměrně velkých sériích. Proto bylo za celou dobu výroby postaveno jen ve Francii na 2450 letounů (z toho 1423 postavila přímo továrna Caudron). Licenčně se stroje vyráběly také ve Velké Británii (233 ks) a Itálii (166 ks). Letoun byl používán ve více než dvaceti zemích takřka po celém světě (z těch neevropských například Guatemala, USA, Japonsko, v rámci zemí Britského společenství byly stroje dodány i letectvu v Austrálii). Do dnešních dnů se dochovala řada letounů tohoto typu v nejrůznějších muzeích. Před dvěma lety se konal na letišti aeroklubu Mladá Boleslav Dobový letecký den. Jedním z příslibů pro letošní ročník má být létající UL replika tohoto stroje, tak snad v půlce června udělám uvidíme letoun na živo .
Technicko-taktická data:
Délka: 6 400 mm
Rozpětí: 13 400 mm
Posádka: 1
Motor: Le Rhome C, 60 kW (80 koní)
Maximální rychlost: 106 km/h
Výzbroj: letoun byl standardně nevyzbrojen
Podklad
Model vznikl jako čistá přestavba modelu Caudron G-III od Ladislava Badalce, uveřejněn byl v časopise ABC ročník 33, číslo 1. Původní měřítko 1:48 upravuji na své obvyklé 1:120. Model jinak nechávám bez úprav včetně původního zbarvení.
Stavba
Model vzniká poměrně svižným tempem. Zatím jsem nenarazil na žádné zásadnější úskalí. Asi jediným úskalím modelu je jeho historická konstrukce. Jako spousta jiných letadel z této doby má letoun spoustu výpletů. Takže je docela zábava s tvorbou dostatečně tenkých a dlouhých dřevěných třísek. Ale tak stroj postupně vzniká. A jakým způsobem ukazují fotky od samého začátku.
Začalo to jednotlivými díly modelu.
Postupné spojování dílů do celku.
Poslední sada fotek ukazuje současný stav stavby.
Jirka Z.
Historie
Letoun byl široce používán za první světové války jako průzkumné a tréninkové letadlo. Prototyp letounu byl zalétán v roce 1914 na aerodromu Le Crotoy. V počátečních měsícím války byl hojně využíván jako pozorovací letoun v předních liniích. Caudron G.III byl jednomotorovým neozbrojený dvouplošník. S rozšiřováním užití ozbrojenýchletadel na frontě se pozvolna ustupovalo od nasazování letadla nad bitevní linií. Od poloviny roku 1916 se tak používal pouze v zadních liniích. Výjimku tvořilo italské letectvo. To mělo tento typ letadla lehce vyzbrojilo a Caudron G.III používalo jako lehký bombardér ještě v roce 1917.
Caudron G.III byl objednáván v poměrně velkých sériích. Proto bylo za celou dobu výroby postaveno jen ve Francii na 2450 letounů (z toho 1423 postavila přímo továrna Caudron). Licenčně se stroje vyráběly také ve Velké Británii (233 ks) a Itálii (166 ks). Letoun byl používán ve více než dvaceti zemích takřka po celém světě (z těch neevropských například Guatemala, USA, Japonsko, v rámci zemí Britského společenství byly stroje dodány i letectvu v Austrálii). Do dnešních dnů se dochovala řada letounů tohoto typu v nejrůznějších muzeích. Před dvěma lety se konal na letišti aeroklubu Mladá Boleslav Dobový letecký den. Jedním z příslibů pro letošní ročník má být létající UL replika tohoto stroje, tak snad v půlce června udělám uvidíme letoun na živo .
Technicko-taktická data:
Délka: 6 400 mm
Rozpětí: 13 400 mm
Posádka: 1
Motor: Le Rhome C, 60 kW (80 koní)
Maximální rychlost: 106 km/h
Výzbroj: letoun byl standardně nevyzbrojen
Podklad
Model vznikl jako čistá přestavba modelu Caudron G-III od Ladislava Badalce, uveřejněn byl v časopise ABC ročník 33, číslo 1. Původní měřítko 1:48 upravuji na své obvyklé 1:120. Model jinak nechávám bez úprav včetně původního zbarvení.
Stavba
Model vzniká poměrně svižným tempem. Zatím jsem nenarazil na žádné zásadnější úskalí. Asi jediným úskalím modelu je jeho historická konstrukce. Jako spousta jiných letadel z této doby má letoun spoustu výpletů. Takže je docela zábava s tvorbou dostatečně tenkých a dlouhých dřevěných třísek. Ale tak stroj postupně vzniká. A jakým způsobem ukazují fotky od samého začátku.
Začalo to jednotlivými díly modelu.
Postupné spojování dílů do celku.
Poslední sada fotek ukazuje současný stav stavby.
Jirka Z.
Naposledy upravil(a) Jirka Z. dne pon 19.3.2012 8:38, celkem upraveno 1 x.
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1207
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Caudron G.III / ex-ABC / 1:120
Jirko, Ty jsi prostě svéráz - Laďa B. určitě škytá a škytá .
K těm výpletům, prosím Tě, z čeho máš ta "lana"? Na tohle se hodí jediná věc - špulka kouzelné gumové niti Leszka Góry - tenká, barvitelná, napnutelná, po délce stejný průměr!
K těm výpletům, prosím Tě, z čeho máš ta "lana"? Na tohle se hodí jediná věc - špulka kouzelné gumové niti Leszka Góry - tenká, barvitelná, napnutelná, po délce stejný průměr!
Re: Caudron G.III / ex-ABC / 1:120
Děkuju za uznání . Ale tímto slibuji, že bude ještě hůř…
Takže k výpletům. Materiál pro „lana“ jsem hledal dlouho, ale ještě nenašel to nejideálnější. Gumovou nit nepoužívám, ale je možné, že na ni časem přejdu v rámci upgradu svých modelů. Momentálně mě od ní trochu odrazuje moje neznalost tohoto materiálu. Dříve jsem zkoušel různé druhy nití (od bavlny až po hedvábí) se značně neutěšeným výsledkem. Ale třeba by fungovala. Rozhodně by oproti současnému stavu měla nit výhodu v konstantním průřezu po celé délce. To se mi momentálně ne zcela daří.
Já pro výplety momentálně používám dřevo. Respektive tedy třísky. Když jsem prošel své příspěvky na starém fóru, tak jsem zjistil, že jsem nikde pořádně nepopsal postup této výroby výpletu. Takže lehký stavební postup přináším nyní. Třeba se bude někomu hodit. Pro výplety používám smrkové dřevo. Na začátku všeho je smrková lišta, v obchodech jako OBI apod. k dostání zhruba od 6.- lišta o průřezu 6x6 mm, délka 70cm. Takže materiálu dost na dvě hromady techniky. Nožem z lišty odřežu na začátek v podstatě nepoužitelné kusy dřeva s proměnnou tloušťkou. Poté ji položím na kraj stolu a postupně v ploše seřezávám ostrým skalpelem až dostanu plátek dřeva o minimální tloušťce. Z toho se již budou vyřezávat díly pro výplety. Jako podložka slouží kus linolea. Aby byla tříska dostatečně tenká a při řezání se nehýbala, se mi osvědčilo řezaný kus dřeva pevně přitisknout do měkkého podkladního materiálu (což linoleum naprosto splňuje). Ostrým skalpelem odřízneme třísku. Protože takřka nikdy se nám nepodaří vytvořit třísku konstantního průřezu, je občas nutné její průměr místy upravit plochým skalpelem. Pak již přichází na řadu ty příjemnější činnosti jako je naměření délky a vlepení třísky na vybrané místo výpletu. A samozřejmě nakonec nabarvit… Pokud někdo považujete tento postup za zbytečnou ztrátu místa ve vláknu, tak se vám omlouvám za zdržování. Věřím ale, že může někoho inspirovat.
A jak je na tom vlastní letadlo. Bohužel přes týden jsem neměl moc času pro modely, tak snad dnes a zítra s ním pohnu. Přes týden jsem zvládl dám dohromady pouze pojezdová kolečka.
Jirka Z.
Takže k výpletům. Materiál pro „lana“ jsem hledal dlouho, ale ještě nenašel to nejideálnější. Gumovou nit nepoužívám, ale je možné, že na ni časem přejdu v rámci upgradu svých modelů. Momentálně mě od ní trochu odrazuje moje neznalost tohoto materiálu. Dříve jsem zkoušel různé druhy nití (od bavlny až po hedvábí) se značně neutěšeným výsledkem. Ale třeba by fungovala. Rozhodně by oproti současnému stavu měla nit výhodu v konstantním průřezu po celé délce. To se mi momentálně ne zcela daří.
Já pro výplety momentálně používám dřevo. Respektive tedy třísky. Když jsem prošel své příspěvky na starém fóru, tak jsem zjistil, že jsem nikde pořádně nepopsal postup této výroby výpletu. Takže lehký stavební postup přináším nyní. Třeba se bude někomu hodit. Pro výplety používám smrkové dřevo. Na začátku všeho je smrková lišta, v obchodech jako OBI apod. k dostání zhruba od 6.- lišta o průřezu 6x6 mm, délka 70cm. Takže materiálu dost na dvě hromady techniky. Nožem z lišty odřežu na začátek v podstatě nepoužitelné kusy dřeva s proměnnou tloušťkou. Poté ji položím na kraj stolu a postupně v ploše seřezávám ostrým skalpelem až dostanu plátek dřeva o minimální tloušťce. Z toho se již budou vyřezávat díly pro výplety. Jako podložka slouží kus linolea. Aby byla tříska dostatečně tenká a při řezání se nehýbala, se mi osvědčilo řezaný kus dřeva pevně přitisknout do měkkého podkladního materiálu (což linoleum naprosto splňuje). Ostrým skalpelem odřízneme třísku. Protože takřka nikdy se nám nepodaří vytvořit třísku konstantního průřezu, je občas nutné její průměr místy upravit plochým skalpelem. Pak již přichází na řadu ty příjemnější činnosti jako je naměření délky a vlepení třísky na vybrané místo výpletu. A samozřejmě nakonec nabarvit… Pokud někdo považujete tento postup za zbytečnou ztrátu místa ve vláknu, tak se vám omlouvám za zdržování. Věřím ale, že může někoho inspirovat.
A jak je na tom vlastní letadlo. Bohužel přes týden jsem neměl moc času pro modely, tak snad dnes a zítra s ním pohnu. Přes týden jsem zvládl dám dohromady pouze pojezdová kolečka.
Jirka Z.
Re: Caudron G.III / ex-ABC / 1:120
Ahoj
No to je teda mazec !
Když používáš tuto metodu a materiál tak by asi bylo lepší pužít dýhu a nebo si u někoho kdo má pilu nechal nařezat tenké plátky požadované tloušťky. Nemusel bys to dobívat z masivu.
No to je teda mazec !
Když používáš tuto metodu a materiál tak by asi bylo lepší pužít dýhu a nebo si u někoho kdo má pilu nechal nařezat tenké plátky požadované tloušťky. Nemusel bys to dobívat z masivu.
-
- Příspěvky: 602
- Registrován: sob 7.1.2012 13:12
Re: Caudron G.III / ex-ABC / 1:120 - HOTOVO
Hele Jirko přihoď ještě nějakou poměrovou fotku. Pak teprve vynikne ta neuvěřitelná miniatura toho letadýlka. Jinak krásná práce a líbí se mi na tom taková ta patina. Takový správně jetý letadlo, co už má něco nalítáno. Palec nahoru.
Re: Caudron G.III / ex-ABC / 1:120 - HOTOVO
Vypadá to skvěle. Chválím. Ještě udělej i fotky tzv. "akční". Tady fotky z venku s oblohou a podobně.
- Aki
- Moderátor
- Příspěvky: 1740
- Registrován: pát 20.1.2012 23:27
- Bydliště: doma
- Kontaktovat uživatele:
Re: Caudron G.III / ex-ABC / 1:120 - HOTOVO
a doprčic, já si nevšim toho měřítka... masakr...