PHANTOM F-4B "MIG KILLER" / GPM / 1:33

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Ondřej
Příspěvky: 3
Registrován: pon 24.1.2022 16:31

PHANTOM F-4B "MIG KILLER" / GPM / 1:33

Příspěvek od Ondřej »

Ahoj všichni! Pokračuji v seriálu "Legendární letadla" a tentokrát se z dějiště operací 2. světové války přeneseme do neméně dramatického dějiště operací, a to během americko-vietnamské války.

Válka na obloze Severního Vietnamu byla největším a nejdramatičtějším leteckým střetem od roku 1945. Z obou stran se na něm podílely letouny desítek typů. Stejně jako v korejské válce v letech 1951-1953 však hlavní břemeno konfrontace ve vzduchu „padlo na křídla“ dvou hlavních typů bojových vozidel, jejichž výsledek bitev mezi nimi určoval průběh boje, a Chci vám představit prvního slavného účastníka těchto bitev PHANTOM F-4b.

První modifikací stíhačky F-4 Phantom, vyráběné ve velké sérii, byla varianta F-4B. V tomto voze byla kombinována vylepšení provedená na různých strojích F-4A. Také na F-4B byly motory J79-GE-8A a 8B původně plánované pro Phantom. Palubní radar AN/APQ-50 byl nahrazen pokročilejším AN/APQ-72. Před změnou označení v září 1962 byl F-4B označen jako F4H-1.
První vzdušné vítězství ve vietnamské válce F-4B nezvítězil nad Vietnamci, ale nad čínskými letouny. 9. dubna 1965 F-4B z letadlové lodi Ranger, pilotovaný poručíkem Terencem Murphym z perutě VF-69, zaútočil a sestřelil čínský MiG-17. Murphy byl poté sestřelen sám, zřejmě střelou Sparrow vypálenou jedním z wingmenů.
Prvními oběťmi severovietnamských pilotů se stali velitel Thomas Page a poručík John Smith Jr. z VF-21, kteří létali na F-4B (číslo 151488) z letadlové lodi Midway. Letoun byl sestřelen 17. června 1965 MiGem-17 poblíž Haiphongu.

V počátečním období války mělo letectvo a síly protivzdušné obrany Severního Vietnamu pouze 25 podzvukových stíhaček J-5 (čínské MiG-17F), několik sovětských MiG-15 bis a bombardérů Il-28. Tyto bezvýznamné síly nemohly vážně oponovat Američanům, létajícím na obloze Vietnamu jako doma.
Poprvé se Phantomy setkaly s nepřátelskými stíhačkami - vietnamskými MiGy-17 - 2. dubna 1965, ale srážka skončila marně.

První skutečný boj s F-4 se odehrál 9. dubna.
Od února 1966 se hlavními protivníky F-4 staly nadzvukové MiGy-21F-13 (některé z nich jsou československé výroby) a MiG-21PF-V (verze do každého počasí, tzn. Radarový zaměřovač MiG-21PF v "tropickém" provedení), tak i americké letouny vybavené raketovými zbraněmi - UR R-Z s TGS nebo bloky s 55milimetrovými neřízenými leteckými střelami (NAR) S-5. Velení letectva a amerického námořnictva nadále vkládalo do F-4 velké naděje a věřilo, že výkonné zbraně, pokročilý palubní radar, vysoká rychlost a charakteristiky zrychlení v kombinaci s novou taktikou zajistí Phantomům převahu nad nepřátelskými letouny. Jenže při srážkách s lehčími MiGy-21 F-4 začali snášet porážku za porážkou. Od května do prosince 1966 ztratily Spojené státy ve vzdušných bojích 47 letadel, přičemž zničily pouze 12 nepřátelských stíhaček.
Je třeba uznat, že rivalita mezi MiGy a Phantomy na vietnamském nebi skončila obecně porážkou amerického stroje: stíhačky F-4 dokázaly sestřelit 54 letounů MiG-21 za celé období nepřátelství od roku 1966 do roku 1972, ve stejném období „jednadvacátá“ zničila 103 Phantomů. Ztráta jednoho amerického letadla navíc zpravidla vedla ke smrti nebo zajetí dvou členů posádky. Navíc Phantom stál americké daňové poplatníky několikanásobně více než jeden MiG-21.
Při analýze výsledků vietnamské války na obloze je třeba uznat, že zde nejde pouze o „slabost“ Fantoma. Bylo to krásné letadlo, ale navržené tak, aby řešilo úplně jiné problémy. Byl vytvořen jako těžký stíhač, určený k obraně úderných letadlových lodí před náletem nadzvukových stíhacích bombardérů. Boj o vzdušnou nadvládu nebyl jeho profil. Slabinou amerického letectva v té době bylo, že nemělo účinné stíhačky podobné manévrovacímu MiGu-21. To znamená, že stíhačky F-102, F-104, F-105 a F-5 byly ve vzdušném boji horší než náš MiG-21 ještě více než Phantom.
Američané se z války ve Vietnamu poučili. U stíhaček další generace F-15 a F-16 byla velká pozornost věnována zvýšené manévrovatelnosti strojů.

Na začátku prací na projektu Phantom je pouze původní zásobník bez rychlostních zkoušek

OBRÁZEK

EDIT: Ahoj a vítej. Doufám, že budou následovat fotky ze stavby modelu ;)
old_Mr_Grim
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“