Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32 / HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32 / HOTOVO
Po slepení Dakarské Tatry 6x6 z Dakaru 86 a hasičské Avie DVS 12 z ABC mě popadl čistý nerozum. Rozhodl jsem se střihnout do modrostříbrné Tatry 815 LiveScore, se kterou se posádka, ve složení Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek a Michael Tanaka, postavila na start 27. Rally Dakar, která v roce 2005 vedla z Barcelony do Dakaru. Pro posádku této Tatry však tento ročník skončil nešťastně, když musela odstoupit v průběhu 6. etapy pro poruchu převodovky.
Nyní již k modelu.Autorem modelu, který byl vydán nakladatelstvím Vimos Publishing, je pan Jiří Vintr. Lepit budu z originálu a stavba pro mě bude znamenat asi více než jedno poprvé. Poprvé se budu muset popasovat s modelovým podvozkem, motorem a bombírovanými koly které chci doplnit o laserem vypalované dezény. Poprvé se taky pokusím o slepení interieru a s tím spojené zasklívání kabiny. Snad se tedy mé dílo zdaří.
Dle návodu jsem stavbu zahájil motorem, u kterého jsem nařezal lopatky vrtule ventilátoru, a z plastikových profilů evergreen jsem vytvořil potrubí vedoucí od jednotlivých válců, jinak jsem postupoval dle návodu. Stále bojuji s retuší. a to i přes to, že retušuji před slepením jednotlivých dílů. S nelibostí vidím že fotografie zachytí víc chyb než lidské oko.
Nyní již k modelu.Autorem modelu, který byl vydán nakladatelstvím Vimos Publishing, je pan Jiří Vintr. Lepit budu z originálu a stavba pro mě bude znamenat asi více než jedno poprvé. Poprvé se budu muset popasovat s modelovým podvozkem, motorem a bombírovanými koly které chci doplnit o laserem vypalované dezény. Poprvé se taky pokusím o slepení interieru a s tím spojené zasklívání kabiny. Snad se tedy mé dílo zdaří.
Dle návodu jsem stavbu zahájil motorem, u kterého jsem nařezal lopatky vrtule ventilátoru, a z plastikových profilů evergreen jsem vytvořil potrubí vedoucí od jednotlivých válců, jinak jsem postupoval dle návodu. Stále bojuji s retuší. a to i přes to, že retušuji před slepením jednotlivých dílů. S nelibostí vidím že fotografie zachytí víc chyb než lidské oko.
Naposledy upravil(a) Dandrige dne úte 30.3.2021 17:29, celkem upraveno 1 x.
Re: Tatra 815 4x4 Letka Racing Team Dakar 2005 /Vimos /1:32
Skoro půl roku zde byl jen osiřelý motor. Ne že bych k Tatře nezasedl a nesbíral fotodokumentaci ale ne a ne zasednout k počítači a sepsat to.
Tak tedy dle návodu jsem tedy motor odložil a jal jsem se sestavovat rám, jednotlivé díly jsem vyztužil balsovýmy hranoly tak aby nedošlo ke zkroucení celého rámu. Přední i zadní nápravu jsem důkladně zpevnil tak aby nápravy vydrželi budoucí váhu soustružených kol. Prachovky na nápravách jsem použil z comfortpacku k hasičáku Tomáše Tomečka z Dakaru 2001, ze kterého použiji na model i další shodné komponenty. Po té jsem na rám osadil již hotové kulisy a vlepil mezi ně obě nápravy. Na nápravy jsem pak nalepil vzduchové vlnovce vytvořené z "O" kroužků.
Po ustavení spojovací tyče řízení jsem mezi kulisy vlepil centrální rouru se sestupní převodovkou na kterou jsem nalepil díl 70 převodovku samotnou .Šest tlumičů jsem vytvořil ze špejlí oblepených svařečskou páskou a vlepil jsem je do držáků na rámu. Ještě před osazením motoru jsem přilepil díly 247 a přední i zadní stabilizátory vytvořené z plastikových profilů. Pak už jsem jen motor a převodovku spojil hřídelí.
Následovalo vlepení dílu 92 do rámu. Na rám jsem přilepil držák výfuku který jsem postupně osadil výfukem samotným a levým i pravým filtrem. Na závěr jsem už jen propojil motor s výfukem.
Tak tedy dle návodu jsem tedy motor odložil a jal jsem se sestavovat rám, jednotlivé díly jsem vyztužil balsovýmy hranoly tak aby nedošlo ke zkroucení celého rámu. Přední i zadní nápravu jsem důkladně zpevnil tak aby nápravy vydrželi budoucí váhu soustružených kol. Prachovky na nápravách jsem použil z comfortpacku k hasičáku Tomáše Tomečka z Dakaru 2001, ze kterého použiji na model i další shodné komponenty. Po té jsem na rám osadil již hotové kulisy a vlepil mezi ně obě nápravy. Na nápravy jsem pak nalepil vzduchové vlnovce vytvořené z "O" kroužků.
Po ustavení spojovací tyče řízení jsem mezi kulisy vlepil centrální rouru se sestupní převodovkou na kterou jsem nalepil díl 70 převodovku samotnou .Šest tlumičů jsem vytvořil ze špejlí oblepených svařečskou páskou a vlepil jsem je do držáků na rámu. Ještě před osazením motoru jsem přilepil díly 247 a přední i zadní stabilizátory vytvořené z plastikových profilů. Pak už jsem jen motor a převodovku spojil hřídelí.
Následovalo vlepení dílu 92 do rámu. Na rám jsem přilepil držák výfuku který jsem postupně osadil výfukem samotným a levým i pravým filtrem. Na závěr jsem už jen propojil motor s výfukem.
Re: Tatra 815 4x4 Letka Racing Team Dakar 2005 /Vimos /1:32
Tak to je krásná práce. Sleduji
Re: Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32
Po delší době sedám k počítači a sepisuji další bod postupu stavby mého modelu.
To co se zdálo jako nejjednodušší bod stavby, se pro mě stal zatím bodem nejtěžším. V dobré víře, že podlepení skříňové nástavby čtvrtkou pomůže k jejímu celkovému zpevnění, jsem při lepení zjistil, že stěny jsou nasíleny moc a nevycházejí mi míry. Nejhorší pak bylo zjištění, že podlaha vlepovaná úplně nakonec je zcela zkroucená. Vše ostatní šlo v pohodě (světla, zavírání atd...).
To co se zdálo jako nejjednodušší bod stavby, se pro mě stal zatím bodem nejtěžším. V dobré víře, že podlepení skříňové nástavby čtvrtkou pomůže k jejímu celkovému zpevnění, jsem při lepení zjistil, že stěny jsou nasíleny moc a nevycházejí mi míry. Nejhorší pak bylo zjištění, že podlaha vlepovaná úplně nakonec je zcela zkroucená. Vše ostatní šlo v pohodě (světla, zavírání atd...).
Re: Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32
Už je to déle než rok co jsem zde přidával první příspěvek ze stavby této Tatry, ale času není nazbyt, a tak se ke konci blížím želvým tempem.
Dalším bodem stavby bylo umístění blatníků, které jsem lepil na tupo a vše šlo v pohodě bez větších obtíží. Poté jsem na rám umístil onu nešťastnou skříňovou nástavbu a snažil se ji co nejlépe srovnat. O poznání hůře se na rám instalovaly nádrže a jejich reklamní kryty. Nádrže i s kryty jsem musel jednou odřezávat a posunovat co nejblíže k zadním blatníkům. Doufám že to bude stačit a při instalaci předních blatníků nebudou potřeba další úpravy.
V době čekání na výtisk Spidova interiéru, jsem se pustil do kol. Poprvé jsem se potýkal s bombírováním a pracoval s laserem pálenými dezény. Na poprvé jsem se svým výkonem docela spokojen . Dalším dílem v mezičase byl i přední nárazník, kde jsem se pokusil z drátků vytvořit mřížky světel.
Snad tedy vše půjde zdárně kupředu. Ted už pracuji na kabině.
Dalším bodem stavby bylo umístění blatníků, které jsem lepil na tupo a vše šlo v pohodě bez větších obtíží. Poté jsem na rám umístil onu nešťastnou skříňovou nástavbu a snažil se ji co nejlépe srovnat. O poznání hůře se na rám instalovaly nádrže a jejich reklamní kryty. Nádrže i s kryty jsem musel jednou odřezávat a posunovat co nejblíže k zadním blatníkům. Doufám že to bude stačit a při instalaci předních blatníků nebudou potřeba další úpravy.
V době čekání na výtisk Spidova interiéru, jsem se pustil do kol. Poprvé jsem se potýkal s bombírováním a pracoval s laserem pálenými dezény. Na poprvé jsem se svým výkonem docela spokojen . Dalším dílem v mezičase byl i přední nárazník, kde jsem se pokusil z drátků vytvořit mřížky světel.
Snad tedy vše půjde zdárně kupředu. Ted už pracuji na kabině.
Re: Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32
Tak kabina je úspěšně/neúspěšně za mnou. Cesta to byla trnitá a vše dvakrát málem letělo do koše.
Na masce jsem použil laserem pálené mřížky, to samé na přídavných světlech. Spidův interiér i kabina samotná se stavěli hezky a všechny karamboly byly způsobeny mojí začátečnickou nešikovností. Naštěstí je spoustu chyb skryto, ale vím o nich. Zasklívání jsem prováděl pomocí oboustranné lepící pásky a čelní sklo jsem lepil dle Zvukařova návodu zde na fóru. V návodu vše vypadá jednoduše, ale v praxi to tak nebylo. Upatlaní skla jsem se bohužel nevyhnul a vzniklé nepřesnosti zakrývá stínítko.
V tuto chvíli je Tatra už hotová a čeká jen na to, až ji nafotím.
Na masce jsem použil laserem pálené mřížky, to samé na přídavných světlech. Spidův interiér i kabina samotná se stavěli hezky a všechny karamboly byly způsobeny mojí začátečnickou nešikovností. Naštěstí je spoustu chyb skryto, ale vím o nich. Zasklívání jsem prováděl pomocí oboustranné lepící pásky a čelní sklo jsem lepil dle Zvukařova návodu zde na fóru. V návodu vše vypadá jednoduše, ale v praxi to tak nebylo. Upatlaní skla jsem se bohužel nevyhnul a vzniklé nepřesnosti zakrývá stínítko.
V tuto chvíli je Tatra už hotová a čeká jen na to, až ji nafotím.
Re: Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32
Úspěšně/neúspěšně... do koše to neletělo a na začátečnické lepení to není vůbec špatný Já bych na začátek takovou odvahu neměl. Ale jak se říká: kdo neriskuje, nevyhraje dobrá práce
Re: Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32
Tak po roce a par dnech můžu hlásit, že mám hotovo. Poslední práce na modelu byly už víceméně dokončovací. Šlo o přilepení předních blatníku + zástěrek, zpětných zrcátek a štítu přední nápravy, ve kterém jsem udělal pět děr, které na reálné Tatře byly.
No a co k tomu všemu říci závěrem? Model samotný i interiér se lepil hezky a vše sedělo. Krizí při stavbě bylo hned několik, ale všechny byly způsobeny mou nešikovností. Šlo hlavně o již zmíněnou podlahu nástavby a kabinu. Zde jsem se nevyhnul nepřesnostem a upatlání skla, naštěstí vzniklé nepřesnosti zakrývá stínítko. Kabina mi společně s motorem na samém konci stavby připlavila nemilé překvapení: nápis Terex Tatra není v rovině (výfukové potrubí na motoru je příliš mohutné a nevejde se do motorového tunelu, kabina si tak nemůže sednout níže). Naopak spokojen jsem s tím, jak jsem se popasoval s bombírovanýmy koly a modelovým podvozkem, kde bylo největší výzvou udržet celkovou geometrii. Oboje pro mě bylo poprvé a dopadlo to dobře.
Posouzení celkového dojmu už nechám na vás.
Takto tedy probíhala stavba mého prvního modelu dnešních standardů LP 2020/2021.
No a co k tomu všemu říci závěrem? Model samotný i interiér se lepil hezky a vše sedělo. Krizí při stavbě bylo hned několik, ale všechny byly způsobeny mou nešikovností. Šlo hlavně o již zmíněnou podlahu nástavby a kabinu. Zde jsem se nevyhnul nepřesnostem a upatlání skla, naštěstí vzniklé nepřesnosti zakrývá stínítko. Kabina mi společně s motorem na samém konci stavby připlavila nemilé překvapení: nápis Terex Tatra není v rovině (výfukové potrubí na motoru je příliš mohutné a nevejde se do motorového tunelu, kabina si tak nemůže sednout níže). Naopak spokojen jsem s tím, jak jsem se popasoval s bombírovanýmy koly a modelovým podvozkem, kde bylo největší výzvou udržet celkovou geometrii. Oboje pro mě bylo poprvé a dopadlo to dobře.
Posouzení celkového dojmu už nechám na vás.
Takto tedy probíhala stavba mého prvního modelu dnešních standardů LP 2020/2021.
- Petr Velecký
- Příspěvky: 151
- Registrován: sob 24.3.2012 23:15
- Bydliště: Bocanovice
Re: Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32
Vypadá to hezky, myslím, že se povedla.
Co možná působí trochu nemodelově, je ta síťka v oknech...
Petr
Co možná působí trochu nemodelově, je ta síťka v oknech...
Petr
Re: Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32
Pěkné.
Gratuluji k dokončení.
Gratuluji k dokončení.
Re: Tatra 815 4x4 LRT Dakar 2005 / Vimos / 1:32
Na to že je to jeden z Tvých prvních modelů tak to vypadá moc dobře .