Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32 - HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
- martin1807
- Příspěvky: 429
- Registrován: sob 21.1.2012 23:08
- Bydliště: Medzilaborce- SK
Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32 - HOTOVO
Ahoj vospolok
Trošku trvalo rozhodnúť sa čo bude ďalšie. Voľba nakoniec padla na GTCčku.
Predloha:
Tatra kolem světa byla expedice Tatry 815 GTC (Grand Tourist Caravan) kolem světa, která na své cestě propagovala Tatru a československé výrobky. Výprava vyrazila 18. března 1987 z tehdejší ČSSR a vrátila se za 37 měsíců v dubnu 1990 do ČSFR. Nástavbu vozu postavili v tehdejší Vagónce Studénka. Dnes se s ním můžete setkat v Technickém muzeu v Kopřivnici.
Iniciátorem výpravy byl kameraman Jiří Stöhr, účastník studentské Expedice Lambaréné s Tatrou 138, který ve spolupráci s vedením Tatry Kopřivnice připravoval výpravu celé tři roky. Dalšími členy výpravy se stali jaderný fyzik Stanislav Synek (tlumočník výpravy, zvukař), publicista Petr Bárta (propagace, klapka), geolog Dr. František Jeniš (pilot motorového rogala), technik Dalibor Petr (řidič, kuchař) a mistr zkušebny motorů podniku Tatra Karel Valchař (druhý řidič). V Číně se k výpravě připojil i Ing. Aleš Novák, v té době vedoucí zkušebny motorů Tatra.
Výprava vyrazila 18. března 1987 a vrátila se za 37 měsíců v dubnu 1990. Expedice vedla přes šest kontinentů a měřila 139 860 km. V Guatemale byla celá posádka uvězněna, propuštěni byli až po několika dnech, z vozu byla zabavena část nashromážděného materiálu. V roce 1989 při sjíždění řeky Hunza v Pákistánu tragicky zahynul František Jeniš, poté co se s ním a A. Novákem převrátil člun.
Výprava se domů vrátila brzy po sametové revoluci a o její výsledky nebyl tehdy velký zájem. Navázané obchodní kontakty ztratily smysl a členové byli i doma některými podezříváni z vyzvědačství. Výsledky cesty nebyly uveřejněny v plánovaném rozsahu. Sešlo ze sestavení 56 dílného seriálu z natočeného materiálu a k divákům se nedostal ani dvoudílný celovečerní dokument. Zájemci tak mohou čerpat pouze z otištěného seriálu reportáží v tehdejším "armádním" čtrnáctideníku Zápisník a vydané knižní podoby.
Úpravou valníkového podvozku TATRA 815 VE 25 208 6X6.1 a montáží speciální víceúčelové nástavby k. p. Vagónka Studénka, vznikl nový typ nákladního obytného vozidla TATRA 815 GTC pro expedici "TATRA KOLEM SVĚTA".
Jedná se o třínápravové vozidlo s páteřovým rámem a centrální nosnou rourou s nezávislým zavěšením kol na výkyvných polonápravách, desetiválcovým vznětovým motorem o výkonu 208 kW s automatickou regulací chlazení. Vhodně voleným rozsahem převodových stupňů, systémem převodu točivého momentu a posilovými prvky umožňujícími dosáhnout potřebných jízdních vlastností je dosaženo snadného ovládání vozidla i v těch nejobtížnějších terénních podmínkách.
Čtyřmístná sklopná trambusová kabina řidiče s lůžkem je vybavena klimatizací, která v kombinaci s vytápěcím systémem kabiny zabezpečí potřebné teplotní klima.
Model: A teraz k samotnému modelu. Jedná sa o model, ktorý vydal Ripper Works v mierke 1:32. Model je rozsiahli a rozložený na 14 stranách. Diely kabíny a nadstavby sú tlačené striebornou farbou. Po (snaď úspešnom) dokončení bude mať model úctyhodných 313 mm.
Stavbu som začal nárazníkom. Nárazník je rovnaký ako na ostatných 815tkach so 4 svetlami. Uvažoval som, ako upraviť svetlomety. Paraboly boli samozrejmosťou, no kolegovci ( Dody a Paly) ma vyprovokovali, aby som skúsil vytvarovať aj zasklenie do oblúka. Hmmm bol som trochu skeptický a aj som, keďže som to robil prvý krát a príliš sa mi to podľa mňa nepodarilo.. Postup bol taký, že narýhovanú fóliu som po zahriatí natiahol na tvarovku a následne vyrazil kruhový rozmer pomocou vybíjaku. Vo finále to teda znamená, že mám vypuklé svetlá..
Nasledoval základ rámu a prilepenie nárazníku.
Pokračovať budem podvozkom. Uvažoval som, že vzduchové mechy nahradím gumovými tesneniami. Bohužial nemám potrebný rozmer a teraz toho veľa nenakúpim, tak ešte uvidím...
Trošku trvalo rozhodnúť sa čo bude ďalšie. Voľba nakoniec padla na GTCčku.
Predloha:
Tatra kolem světa byla expedice Tatry 815 GTC (Grand Tourist Caravan) kolem světa, která na své cestě propagovala Tatru a československé výrobky. Výprava vyrazila 18. března 1987 z tehdejší ČSSR a vrátila se za 37 měsíců v dubnu 1990 do ČSFR. Nástavbu vozu postavili v tehdejší Vagónce Studénka. Dnes se s ním můžete setkat v Technickém muzeu v Kopřivnici.
Iniciátorem výpravy byl kameraman Jiří Stöhr, účastník studentské Expedice Lambaréné s Tatrou 138, který ve spolupráci s vedením Tatry Kopřivnice připravoval výpravu celé tři roky. Dalšími členy výpravy se stali jaderný fyzik Stanislav Synek (tlumočník výpravy, zvukař), publicista Petr Bárta (propagace, klapka), geolog Dr. František Jeniš (pilot motorového rogala), technik Dalibor Petr (řidič, kuchař) a mistr zkušebny motorů podniku Tatra Karel Valchař (druhý řidič). V Číně se k výpravě připojil i Ing. Aleš Novák, v té době vedoucí zkušebny motorů Tatra.
Výprava vyrazila 18. března 1987 a vrátila se za 37 měsíců v dubnu 1990. Expedice vedla přes šest kontinentů a měřila 139 860 km. V Guatemale byla celá posádka uvězněna, propuštěni byli až po několika dnech, z vozu byla zabavena část nashromážděného materiálu. V roce 1989 při sjíždění řeky Hunza v Pákistánu tragicky zahynul František Jeniš, poté co se s ním a A. Novákem převrátil člun.
Výprava se domů vrátila brzy po sametové revoluci a o její výsledky nebyl tehdy velký zájem. Navázané obchodní kontakty ztratily smysl a členové byli i doma některými podezříváni z vyzvědačství. Výsledky cesty nebyly uveřejněny v plánovaném rozsahu. Sešlo ze sestavení 56 dílného seriálu z natočeného materiálu a k divákům se nedostal ani dvoudílný celovečerní dokument. Zájemci tak mohou čerpat pouze z otištěného seriálu reportáží v tehdejším "armádním" čtrnáctideníku Zápisník a vydané knižní podoby.
Úpravou valníkového podvozku TATRA 815 VE 25 208 6X6.1 a montáží speciální víceúčelové nástavby k. p. Vagónka Studénka, vznikl nový typ nákladního obytného vozidla TATRA 815 GTC pro expedici "TATRA KOLEM SVĚTA".
Jedná se o třínápravové vozidlo s páteřovým rámem a centrální nosnou rourou s nezávislým zavěšením kol na výkyvných polonápravách, desetiválcovým vznětovým motorem o výkonu 208 kW s automatickou regulací chlazení. Vhodně voleným rozsahem převodových stupňů, systémem převodu točivého momentu a posilovými prvky umožňujícími dosáhnout potřebných jízdních vlastností je dosaženo snadného ovládání vozidla i v těch nejobtížnějších terénních podmínkách.
Čtyřmístná sklopná trambusová kabina řidiče s lůžkem je vybavena klimatizací, která v kombinaci s vytápěcím systémem kabiny zabezpečí potřebné teplotní klima.
Model: A teraz k samotnému modelu. Jedná sa o model, ktorý vydal Ripper Works v mierke 1:32. Model je rozsiahli a rozložený na 14 stranách. Diely kabíny a nadstavby sú tlačené striebornou farbou. Po (snaď úspešnom) dokončení bude mať model úctyhodných 313 mm.
Stavbu som začal nárazníkom. Nárazník je rovnaký ako na ostatných 815tkach so 4 svetlami. Uvažoval som, ako upraviť svetlomety. Paraboly boli samozrejmosťou, no kolegovci ( Dody a Paly) ma vyprovokovali, aby som skúsil vytvarovať aj zasklenie do oblúka. Hmmm bol som trochu skeptický a aj som, keďže som to robil prvý krát a príliš sa mi to podľa mňa nepodarilo.. Postup bol taký, že narýhovanú fóliu som po zahriatí natiahol na tvarovku a následne vyrazil kruhový rozmer pomocou vybíjaku. Vo finále to teda znamená, že mám vypuklé svetlá..
Nasledoval základ rámu a prilepenie nárazníku.
Pokračovať budem podvozkom. Uvažoval som, že vzduchové mechy nahradím gumovými tesneniami. Bohužial nemám potrebný rozmer a teraz toho veľa nenakúpim, tak ešte uvidím...
Naposledy upravil(a) martin1807 dne sob 8.5.2021 8:59, celkem upraveno 1 x.
Re: Tatra 815 GTC/ Ripper Works/ 1:32
Zatím krásná stavba, jsem zvědavý na pokračování, taky ji mám v pořadníku
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
No paráda. Dostal jsem ji k svátku a pak už jsem jen koukal ze je vyprodaná. Takže mám štěstí. Budu sledovat. Jen se zeptám, kde jsi sehnal dezény?
- martin1807
- Příspěvky: 429
- Registrován: sob 21.1.2012 23:08
- Bydliště: Medzilaborce- SK
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Dezény mám od megagraphic. Stále ich majú v ponuke. https://www.megagraphic.cz/dez%C3%A9n-t ... gtc-rw-51/" onclick="window.open(this.href);return false;MatesHK píše:Jen se zeptám, kde jsi sehnal dezény?
Prípadne by sa dali použiť aj dezény z Tatry 815 TP, ale tých je v sade iba 7 a pri GTC 8.
- martin1807
- Příspěvky: 429
- Registrován: sob 21.1.2012 23:08
- Bydliště: Medzilaborce- SK
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Ahoooj
Mám tu prvý výraznejší postup. Najprv som išiel podľa návodu a pokračoval podvozkom. Dorobil som nápravy, diely rúry, rozvodovku a nosníky náprav. Dokončil som teda diely po skupinu 7. Stále rozmýšľam o tých mechoch a preto som zatiaľ vynechal odpruženia náprav.
Následne som podvozok dal dohromady na rám.
Včera som uvažoval, či pokračovať podľa návodu a nakoniec som sa rozmyslel, že skúsim prelisy na plášti nástavby. Zobral som si teda zadné čelo a mal som na asi 5 hodín čo robiť. Táto časť je pomerne jednoduchšia tá pravá zábava začne na bokoch. Tam sú prelisy o dosť dlhšie a hlavne farebnejšie...
Tak odo mňa zatiaľ toľko. Pri tých prelisoch som chytil dá sa povedať druhý dych a stavba ma začala zasa baviť. Po nárazníku sa mi do toho veľmi nechcelo.
Mám tu prvý výraznejší postup. Najprv som išiel podľa návodu a pokračoval podvozkom. Dorobil som nápravy, diely rúry, rozvodovku a nosníky náprav. Dokončil som teda diely po skupinu 7. Stále rozmýšľam o tých mechoch a preto som zatiaľ vynechal odpruženia náprav.
Následne som podvozok dal dohromady na rám.
Včera som uvažoval, či pokračovať podľa návodu a nakoniec som sa rozmyslel, že skúsim prelisy na plášti nástavby. Zobral som si teda zadné čelo a mal som na asi 5 hodín čo robiť. Táto časť je pomerne jednoduchšia tá pravá zábava začne na bokoch. Tam sú prelisy o dosť dlhšie a hlavne farebnejšie...
Tak odo mňa zatiaľ toľko. Pri tých prelisoch som chytil dá sa povedať druhý dych a stavba ma začala zasa baviť. Po nárazníku sa mi do toho veľmi nechcelo.
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Ahoj,
nalepení prolisů, dodá tatře opravdu tu pravou tvář. Jasně, na stěnách nástavby bude potřeba více retušovat, je tam spousta práce, ale výsledek stojí zato. Model jsem stavěl skoro hned po vydání.
Jen tak dál, držím palce při pokračování.
nalepení prolisů, dodá tatře opravdu tu pravou tvář. Jasně, na stěnách nástavby bude potřeba více retušovat, je tam spousta práce, ale výsledek stojí zato. Model jsem stavěl skoro hned po vydání.
Jen tak dál, držím palce při pokračování.
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Máš to super. Však ta praxe s RW se musí už projevit. Za mě jsi profík přes RW. Taková vysoká škola lepení Díky za pomoc při hledání dezénu. Ještě se tě poprosím o jednu radu. A to čím retušuješ tu stříbrnou??? Díky a ať se daří
- martin1807
- Příspěvky: 429
- Registrován: sob 21.1.2012 23:08
- Bydliště: Medzilaborce- SK
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Díky chlapi.
Už niekoľko dní mám dokončený motor no nejak som nestíhal to sem nahrať. Výfukové potrubie som vymenil za realistickejšie. Použil som na to cín lepený gélovým sekunďakom a natrený striebornou revellkou. Na vrchu motora som na kryty pridal nity.
Tu sú fotky:
Strieborné diely (zatiaľ teda iba prelisy na zadnom čele) retušujem striebornou temperou od Koh i NorMatesHK píše: Ještě se tě poprosím o jednu radu. A to čím retušuješ tu stříbrnou???
Už niekoľko dní mám dokončený motor no nejak som nestíhal to sem nahrať. Výfukové potrubie som vymenil za realistickejšie. Použil som na to cín lepený gélovým sekunďakom a natrený striebornou revellkou. Na vrchu motora som na kryty pridal nity.
Tu sú fotky:
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Vůbec jsem netušil , že existuje stříbrná barva v tempeře . Můžeš prosím prozradit jak se chová když přetáhneš kam nemáš ? Tj jestli jde ihned setřít ?
Jinak je to parádní model . Budu bedlivě sledovat a držím palce .
Jinak je to parádní model . Budu bedlivě sledovat a držím palce .
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Nejen stříbrnou, ale i zlatou barvu
- martin1807
- Příspěvky: 429
- Registrován: sob 21.1.2012 23:08
- Bydliště: Medzilaborce- SK
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Ahoj chlapi.
Ako ďalší postup som pokračoval dokončovaním detailov na ráme. Ako prvé som dorobil zadné pruženie. Podarilo sa mi zohnať nejaké O-krúžky no nie ideálneho rozmeru. Preto som vždy medzi dva krúžky vlepil 1 mm kartónový diel. Nie je to najideálnejšie ako by bolo pri hrubších krúžkoch, ale celkom sa to dá. Okrem vzduchových mechov som dorobil aj tlmiče.
Na predný nárazník som pridal nity.
Ďalej nasledovalo vlepiť do rámu motor a dorobenie ďalších vecí. Nádrže, bateriové skrinky, výfukové potrubie aj s výfukom a skriňa na rogalo. Na podvozku je to zatiaľ všetko, pokračovať budem kabínou.
Čo som tak zatiaľ odsledoval, tak zotrieť to ide v pohode. Správa sa to podobne ako klasická tempera, iba potom pri lepení, na tom moc nedrží herkules (na farbe). Ale robí sa s tým celkom dobre.kaktusak píše:Vůbec jsem netušil , že existuje stříbrná barva v tempeře . Můžeš prosím prozradit jak se chová když přetáhneš kam nemáš ? Tj jestli jde ihned setřít ?
Jinak je to parádní model . Budu bedlivě sledovat a držím palce .
Ako ďalší postup som pokračoval dokončovaním detailov na ráme. Ako prvé som dorobil zadné pruženie. Podarilo sa mi zohnať nejaké O-krúžky no nie ideálneho rozmeru. Preto som vždy medzi dva krúžky vlepil 1 mm kartónový diel. Nie je to najideálnejšie ako by bolo pri hrubších krúžkoch, ale celkom sa to dá. Okrem vzduchových mechov som dorobil aj tlmiče.
Na predný nárazník som pridal nity.
Ďalej nasledovalo vlepiť do rámu motor a dorobenie ďalších vecí. Nádrže, bateriové skrinky, výfukové potrubie aj s výfukom a skriňa na rogalo. Na podvozku je to zatiaľ všetko, pokračovať budem kabínou.
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
K této Tatře mám tak trochu osobní vztah. Znal jsem dobře jednoho z členů expedice, Petra Bártu. Myslím, že mohu prohlásit, že jsme byli přátelé, i když nás věkem dělilo mnoho let. Mimochodem i on byl účastníkem studentské expedice Lambaréné a pak také expedice Korál, což byla potápěčská výprava k Rudému moři. Dnes nic zvláštního, ale v době socíku ...
Držím ti palce a budu pečlivě sledovat. Sám si na to netroufnu.
Držím ti palce a budu pečlivě sledovat. Sám si na to netroufnu.
- martin1807
- Příspěvky: 429
- Registrován: sob 21.1.2012 23:08
- Bydliště: Medzilaborce- SK
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Díki, som rád, že sa model zatiaľ páči.ikpwang píše:K této Tatře mám tak trochu osobní vztah. Znal jsem dobře jednoho z členů expedice, Petra Bártu. Myslím, že mohu prohlásit, že jsme byli přátelé, i když nás věkem dělilo mnoho let. Mimochodem i on byl účastníkem studentské expedice Lambaréné a pak také expedice Korál, což byla potápěčská výprava k Rudému moři. Dnes nic zvláštního, ale v době socíku ...
Držím ti palce a budu pečlivě sledovat. Sám si na to netroufnu.
Report
Tak tu mám ďalší pokrok. Začal som robiť kabínu. Tu sa začína tá pravá sranda. Ani nie tak z hľadiska konštrukcie, ale z hľadiska retuše. Na každom diele je hneď niekoľko odtieňov farieb. Ešte zaujímavejšie to bude na nadstavbe.
Najprv interiér.. Tie svetlé sedadlá budú pekne vidieť cez okná. Pri iných tatrách tam nie je taký kontrast a zanikajú
Ďalej skelet kabíny. Myslím si, že sa ako tak podaril. Uvidíme, keď do neho vložím interier
Pokračovať budem dokončením kabíny, a dorobím na podvozok veci, ktoré nadväzujú na kabínu. Blatníky a vzduchový filter a potom by som chcel celok postaviť na kolesá. Tak uvidíme
- martin1807
- Příspěvky: 429
- Registrován: sob 21.1.2012 23:08
- Bydliště: Medzilaborce- SK
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Tak zábava pokračuje aj naďalej. Dorobil som kabínu. Interiér sadol dnu bez väčších problémov Natrafil som na tlačový problém s rôznymi odtieňmi pri dieloch blatníkov. Jeden bol fialový a jeden tmavo modrý, keďže diely boli na iných stranách.
Nič závažného by som v tom nehľadal "zapas koloru" to hravo vyriešil. To je asi jediný problém offsetu, že keď sú diely na iných stranách tak môže nastať takýto problém.
Každopádne hotová kabína. Doplnky budem robiť asi až na koniec.
Následne som kabínu umiestnil na podvozok a dorobil som zadnú časť blatníkov. Okrem toho som dorobil aj vzduchový filter a dorobil potrubie nasávania. Mal som trochu problém, že som nasávanie na motore prilepil príliš dopredu a tak mi vadilo v zaklopení kabíny. Vyriešil som to odrezaním a presunutím sania smerom dozadu.
No a aby toho nebolo málo, a keďže som chcel mať tatru na kolesách aby som stále pri manipulácii nenamáhal nápravy a podvozok, tak som zlepil kolesá. Použil som laserové dezény a na disky som nalepil matky. To sa ukázalo ako trochu zbytočné, keďže po nalepení puklíc ich snáď ani nevidno.
A tu už kolesá na podvozku. Už to vyzerá ako tatra. Už môžu aj traktory padať
Nič závažného by som v tom nehľadal "zapas koloru" to hravo vyriešil. To je asi jediný problém offsetu, že keď sú diely na iných stranách tak môže nastať takýto problém.
Každopádne hotová kabína. Doplnky budem robiť asi až na koniec.
Následne som kabínu umiestnil na podvozok a dorobil som zadnú časť blatníkov. Okrem toho som dorobil aj vzduchový filter a dorobil potrubie nasávania. Mal som trochu problém, že som nasávanie na motore prilepil príliš dopredu a tak mi vadilo v zaklopení kabíny. Vyriešil som to odrezaním a presunutím sania smerom dozadu.
No a aby toho nebolo málo, a keďže som chcel mať tatru na kolesách aby som stále pri manipulácii nenamáhal nápravy a podvozok, tak som zlepil kolesá. Použil som laserové dezény a na disky som nalepil matky. To sa ukázalo ako trochu zbytočné, keďže po nalepení puklíc ich snáď ani nevidno.
A tu už kolesá na podvozku. Už to vyzerá ako tatra. Už môžu aj traktory padať
Re: Tatra 815 GTC / Ripper Works / 1:32
Super práce. Ta stříbrná vypadá parádně. Hodně trpělivosti s prolisy. Listoval jsem vystřihovánkou a je jich tam teda požehnaně.