Lukáš: Díky Lukáši
Hmotnost je problém, při délce ramen působí na spoje a táhla až až. Teď když to vidím, tak bych udělal pár věcí jinak, ale to zmíním dále...a jiné skladování ani nepřipadá v úvahu, na rozloženou potvoru zatím nemám místo
Všem přihlížejícím přeji pěkný večer, před chvílí jsem douklidil na stole, teď bude třeba pokročit zde
A jak jsem slíbil minule, zde je druhá část ramene...a vezmeme to rovnou i se třetí a košem
Připravené díly pro tvorbu druhého ramene...vnitřek jsem vlepil po částech, nejprve vrchní, následně boky
. Zde bych doporučil vnitřní části bočních stěn podlepit kartonem pro větší tuhost, časem takto zjistíme, že celek neoplývá přehnanou tuhostí a ramena se při pohybu mají tendenci deformovat v místě uložení čepů
...
...nosník je opět vyztužen na koncích a v prostoru úchytu pístnice jako spodní část. Kartonový díl v prostoru držáku pístnice jsem navíc protáhl, jeho pomocí obě části ramene spojil a chlopeň, díl č.46, tak vynechal...Na druhé fotce pak vidno připravené části posledního ramene
.
Ještě se vrátím k sestavě táhel spojující 1. a 2. díl ramen. Zde jsem za použití náhradních dílů uzavřel čela obou táhel a zesílil úchyty pro vymezení vůlí po složení mechanismu
...Vyplnění táhel kouskem balzového nosníku by možná také nebylo na škodu
Další drobností bylo doplnění válečků vymezujících polohu táhel ve středu os tak, aby při pohybu neměla kam uhýbat
(materiál opět použit z přebytků, když už je tu mám)...
...pohled na složený mechanismus, včetně válečků a dvou podložek pro zvýšení pevnosti a tření
.
Problémem - který zmiňoval Standa F. ve svém reportu - bylo, že jak nás i návod navádí, není možné v klidové poloze rameno zajistit k zádi vozu. Konec druhého dílu ramene nám to svým tvarem neumožní a to ani při použití síly. Tedy alespoň ne do té míry, než by došlo k deformaci. Možností by bylo posunutí osy spojující obě části, ale jelikož jsem její uložení zpevnil trubičkou, tato možnost nepřicházela v úvahu...
...rozhodl jsem se tak pro úpravu tvaru konce druhého dílu ramene, umožňující větší vzájemný pohyb obou částí...její rozsah je vidět na fotkách, nic složitého, k doplnění opět použity trosky původního výtisku (ono se asi vyplatí pořídit kopii rovnou
).
...A zde výsledný efekt
...
...s přiblížením ramene k držáku ovšem došlo ke změně úhlu, ve kterém díly dosednou a díl držáku tak úplně nelícoval. Napravil to vložený klínek a trocha retuše
.
Pokračoval jsem doplněním držáku pístu na třetím rameni. Díl je ovšem větší než vyznačený prostor k přilepení, navíc i o dost širší než pístnice samotná...
...odzkoušením na sucho jsem zjistil, kam držák umístit a po jeho přilepení odstranil z ramene výztuhu, abych ušetřil nějaký ten gram hmotnosti. To samé jsem měl možná udělat i u druhé části, nadbytečná váha je v těchto místech hodně znát a mechanismus spojující ramena tím dost trpí...Použitím dvou podložek jsem pak vymezil vzniklou vůli mezi pístnicí a jejím držákem
.
Podobně jsem postupoval i v případě držáku pístu a následně i samotného koše...
...následovala spousta ladění, usazovaní, broušení a kontrolování geometrie jednotlivých částí. V mezičase jsem se si odběhl k tvorbě zábradlí pracovního koše. U rohových dílů jsem odstranil spodní část s vyznačeným místem pro přilepení, aby lépe dosedly k základně
...
...připravené díly zábradlí a hotový koš
.
Při sestavování vodního děla jsem upravil držák proudnice, který byl příliš široký. A to natolik, že i vložení podložek by bylo málo, tak jsem díl rozdělil, zúžil spodní část a opět slepil na tupo vteřinovým lepidlem...
...nicméně i podložky zde přišly ke slovu...a na závěr výsledný efekt
.
Po sestavení ramen bylo potřeba vymezit vůle v samotných pístech. To jest realizováno postupným vkládáním proužků papíru do vnitřků pístů a zkoušením jejich tuhosti. Nejvíce práce dalo ,,vyladit" píst mezi 1. a 2. ramenem. Zde bylo potřeba dosáhnout velké tuhosti, která se ukázala větší, než je uložení os táhel a spodního konce středního ramene...proto jsem přistoupil k dodatečnému vyztužení. Každopádně jak jsem zmiňoval výše, bylo by zde dobré podlepit celou vnitřní část
.
Pro oddech jsem se přesunul k dokončování drobností. I když, pro oddech...Žebřík pro vstup na plošinu jsem sestavil a při pokusu jej přilepit na vyznačené pozice jsem zjistil, že je příliš široký. Při následném odlepování jsem si i s žebříkem strhl část tisku korby...Co bylo dále nebudu rozvádět, po vydýchání jsem stržený tisk zamaskoval částí z rezervy, žebřík sestavil nový, v rozích ho rozdělil, střední část zkrátil a přilepil zpět na tupo stejně jako dva schůdky
...Další maličkostí bylo vlepení dutinky do držáku posledního dílu ramene, aby se špendlík jistící plošinu v klidu dal bez potíží trefit na místo a nebylo třeba hledat správnou polohu k prostrčení skrz
.
Po dvou dnech ladění geometrie, retuše, zabrušování osiček a zkoušení, jsem mohl konečně sestavit celé rameno
. Zde pozor, nenechte se nachytat radou v návodu, kdy máme zalepit konce pístů do držáků a při rozevření ramen pak jednotlivé části vložit a zasunout do sebe. To se mi podařilo pouze u prvního pístu, ale u středního a posledního se ani při plném rozevření pístnice ven nevysmeknou. Bylo tedy třeba nejprve nasunout pístnici do těla pístu, následně spojit díly patřičnými osami a až následně zalepit. Pro případ, že by bylo časem potřeba poladit píst u středového mechanismu, jsem jeho osu nechal zasunutou jako jedinou pouze nasucho a spoj tak nechal rozebiratelný
. Poslední, co zbývalo, byla tvorba potrubí, což pokud se člověk probojuje až sem, nečiní již větší potíže. Od dílů potrubí jsem odřezal bílé části chlopní, které po lehkém zbroušení špejlí pak sedly naprosto přesně
Usazení potrubí šlo celkem hladce, poslední část pod pracovním košem jsem o kousek zkrátil, aby nebránila v pohybu při rozkládání ramene
...
...a po dolepení posledních dílů, kterými byla dnes zpětná zrcátka, mohu říci, že mám konečně
HOTOVO, a jak praví návod, složenu modelářskou maturitu
...Dnes to tedy bylo vyčerpávající. Doufám, že pokud jste se dočetli až sem, nebudete mi mít za zlé, že na závěr jak vše dopadlo, si budete muset počat zase na příště
Dobrou noc...