Petřínská lanovka (1984) / ABC / 1:120

Slavíme a lepíme – velká paralelka modelů RV

Moderátor: Standa F.

Odpovědět
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Petřínská lanovka (1984) / ABC / 1:120

Příspěvek od AmatER »

Jako příspěvek do této vypečené akce jsem si vybral jednu z méně známých Mistrových ábíčkovských stříhaček - v čísle 12 ročníku 28 (rok 1984) uveřejněný model dvojice vozů nové petřínské lanovky, jejíž provoz byl po náročné sanaci ujetého svahu pod Nebozízkem (který byl příčinou dočasného ukončení jejího provozu v roce 1965), a opravě trati zahájen o rok později. Vozy pravděpodobně byly ještě v plánech, což by mohlo vysvětlovat drobné detaily, jimiž se modely od předlohy mírně liší. Model je zpracován v měřítku 1:120, což znamená oblíbenou vláčkovou velikost TT. Lanovka je ovšem v reálu provozována na rozchodu standardním (1435 mm), nikoli, jak Mistr v návodu doporučuje, na metrovém rozchodu (v modelu velikost TTm s rozchodem o řád meNším, tedy 9 mm), asi byl spleten v témže období rekonstruovanou lanovkou karlovarskou. Skutečná lanovka je ovšem poměrně zajímavé technické zařízení, které stojí i za cenu jistých ústupků téhle staroškolní papíromodelařině (jako použití plastových, kovových i elektronických komponent) do modelu zakomponovat. Ale nepředbíhejme, na to je zatím času dost.

Historii, současnost i technikálie pražské petřínské lanovky shrnuje např. článek na webu Pražských tramvají.
Obrázek

Jeden vůz má ve vystřihovačce 32 jednotlivých dílů (pokud dobře počítám), takže je to skutečná jednohubka na odpoledne (pro nás rychlopatlaly - ten zrzavý pán, co se vždycky ve vysílačce tváří, že mi dělá velkýho šéfa, by na to určitě potřeboval minimálně čtvrt roku :lol: ), takže nejdřív si cvičně smatlám jeden vagonek jako zkoušku, bez jakýchkoliv úprav tak, jak jej Mistr vymyslel. Stavět budu z digitálně lehce vyčištěné a zaostřené kopie, finální modely vozů budou zahrnovat více úprav (zcela jistě v oblasti pojezdu kvůli funkčnosti, možná dojde i na interiér, to podle nálady).

Povinné foto originálu jest zde:
Obrázek

- Pokračování bude následovat. -
Naposledy upravil(a) AmatER dne sob 11.5.2019 12:25, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Standa F.
Administrátor
Příspěvky: 1207
Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Petřínská lanovka (1985) / ABC / 1:120

Příspěvek od Standa F. »

Perfekt, vybral sis dobrou perličku, která se jen tak nevidí - kdo by taky stavěl šišatou tramvaj, že... 8-) Budu velmi zvědav na Tvé dílo.

Jen drobnička: Do názvu vlákna jsem přidal vydavatele ABC a opravil rok - to ABC č. 12/28 vyšlo v únoru 1984, rok též opraven ve Tvém textu.

Ať se daří!
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Petřínská lanovka (1984) / ABC / 1:120

Příspěvek od AmatER »

Ovšem tvá úprava následně vyvolala další úpravy, aby text dával faktograficky smysl :mrgreen:

Nicméně jsem tedy model protlačil tiskovým zařízením na papír 120 g/m^2.
Obrázek

Po přiložení náhodně nalezeného kousku kolejového roštu (vulgo to, co jsem intenzivně minulý týden hledal, jelikož jsem potřeboval programovací kolej v TT k DCC) ovšem zavládla zvědavost, jestli se to všechno, co bude dělat lanovku lanovkou do prostoru určeného Mistrovou konstrukcí vůbec vejde (a taky dílem leností se párat s kolečky tak, jak je Mistr ve vystřihovačce vymyslel :D ). Následovalo tedy vytvoření pokusného pojezdu pro běžná dvojkolí rozchodu 12 mm. Dárcem se stala legendární stavebnice "akvárka" od LPH - předloha lanovky má kola průměru 800 mm = 6,667 mm v TT, což vyjde přesně mezi běžně užívané rozměry: v Nku se používá průměr 6,2 mm (pro kola předlohy průměru 1000 mm), akvárko má kola o průměru 840 mm ve skutečnosti = přesně 7 mm v TT. Díl 9 byl rozříznut napůl a podlepen kartonem, uložení hrotů dvojkolí bylo vytvrzeno vteřiňákem, chvilka laborování s odpadním kusem balzového prkénka přinesla příčníky správné šíře a po obou stranách rámu zbylo přesně půl milimetru k okraji skříně, reprezentované zkompletovaným dílem 8. Celý ten postup jsem ani nefotil, funkční vozy budou muset mít pojezd ještě vyfikanější kvůli minimalizaci jízdních odporů, aby to správně lanovkovalo.
Obrázek

Následuje zpracování skříně, což není nic zajímavého, všechno sedí, jak má... až na díly 6. Ty jsou pro vůz č. 1, jehož díly jsou označeny modrými kolečky čísel dílů, dva levé, zatímco pro vůz č. 2 (oranžové označení) jsou dva pravé. Takže po bezmyšlenkovitém nahromadění dílů modrých čísel je nutno vytáhnout zbytek vystřihovánky z krabice na papírový odpad a vystřihnout ten správný oranžový pravý díl 6.
Obrázek Obrázek

Zbývá už jen nejježatější díl modelu č. 7, střecha s bočními posuvnými dveřmi, nejdřív čela (je lepší začít spodním) a dveře lepit nakonec. Pro zachování rovinatosti boků (a taky se tím bude líp lepit pojezd dovnitř kastle) jsou boky vyztuženy odpadními kousky kartonu.
Obrázek Obrázek

A tím je tahle šišatá tramvaj (drze kradu, to se mi fakt líbí) v podobě, jak ji Mistr modelově zkonstruoval, hotová.
Obrázek Obrázek Obrázek

A teď se konečně začnou dít nevídaný věci. :mrgreen: :lol:
Odpovědět

Zpět na „Richard Vyškovský - 90 let“