Zetor 15 / NZM / 1:16

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Odpovědět
Uživatelský avatar
Yrjo
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.5.2014 20:17
Bydliště: Brno

Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Yrjo »

Zdar vespolek,
původně jsem tuto stavbu nechtěl prezentovat, ale situace se trošku změnila. Před nějakou dobou jsem zde prezentoval svůj návrat k papírové modelařině v podobě Volva 850 Estate z ABC. Pak jsem slípl Škodu 130RS od M. Antonického, kterou jsem tu neprezentoval, ale letos v Lužánkách jsem s ní byl pátý v MDT mezi seniory. Musím přiznat, že to potěšilo, i když chyby na ní určitě byly. Lepila se vcelku sama, všechno sedělo a za všechny kiksy jsem si mohl sám (moc tlustý karton na podlepení, retuš až po slepení dílů, nevhodné čepy řiditelné nápravy,...) Zvýšil jsem tedy laťku a do ruky mi padl tento Zetor. Opět jsem si říkal, že ho nebudu prezentovat, protože raději čas (kterého není moc) strávím lepením než focením a příspěvky typu "Je to super" jsou sice fajn, ale nic konstruktivního mi nepřinesou...

Jenže...

Hned při stavbě zadního kola jsem se zasekl, jelikož mi to ale vůbec nepasuje. Je pravda, že se žebry, obšívkou a bombírováním jsem se setkal poprvé, takže chyba je asi z velké části na mé straně. Na druhou stranu v jiném vlákně tu na fóru se psalo, že pláště kol je nutné poupravovat a nesedí délka vzorku...

Dost už ale úvodních řečí. Model tu byl už několikrát představen, takže nebudu nosit dříví do lesa. Důkaz, že stavím z originálu je pak tady (začal jsem s tím, že to sem dávat nebudu, takže foto neporušené vystřihovánky nemám...)

Obrázek

A teď kde je problém. Začal jsem slepením vnitřní žebrové konstrukce kola dle návodu. Vše vypadalo OK. Pak jsem si řekl, že zkusím poprvé bombírovaná kola, jelikož jsem předpokládal, že tyhle velká půjdou dobře. Pomocí navlhčení papíru to vcelku šlo a byl jsem s tím vcelu spokojený. Jenže pak jsem zjistil, že mi to nesedí na žebro. Jak jsem se to snažil napasovat a natupo nalepit, tak to nedopadlo moc dobře.

Rozhodl jsem se tedy bok pneumatiky odřezat, vyhladit a nalepit na vnitřní stranu kola, kde to nebude tak vidět. Při vyrovnávání jsem zjistil, že bok pneumatiky je moc velký. Druhý jsem tedy zkrátil, nabombíroval a až na jedno drobné promáčknutí jsem s výsledkem spokojený. Pak jsem začal kolo oplášťovávat (vždy jeden díl mezi dvě žebra). Většinu dílů jsem musel zkracovat, ten nejdelší naopak prodružovat. S výsledkem jsem byl vcelku spokojen a i pokažený bok pneumatiky jsem jakž takž vyrovnal. Jenže pak to přišlo. Vnitřní ráfek se nelepí na žádné žebro, takže jsem hloubal jak na to. Oblepil jsem jím tedy díl rozšiřující vnejší okraj disku (38) a vlepil to na disk. Jenže najednou díl délkově seděl, což vyůstilo v to, že poslední díl opláštění (přechod guma-ráfek) totálně nesedl a je tam spára jako prase. Už mám naplánováno co s ní (vlepím tam proužek přetřeného papíru), ale děsí mě, co udělá vzorek (bude asi dlouhý...) a jak na přední stranu dílu dostanu díly rozšiřující okraj disku (37 a 39), které budou na tuty moc velké...

To co jsem popisoval v reálu dopadlo nějak takto:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A teď to hlavní proč jsem tuto stavbu začal prezentovat. Zkušeností mám málo a tak bych poprosil o radu...

Jak správně na obšívky?
Ty bombírované boky se natupo na plochu žebra lepily opravdu blbě. Je tedy lepší nejdřív slepit plášť a pak se to snažit napasovat na kostru?
A co když v tomto případě bude plášť velký nebo malý - to pak budu muset rozřezeávat a asi to nezůstane beze stop?
Co když pak na plášť pak potřebuji nalepit něco dalšího, co vyžaduje přesný tvar pláště (vzorek). Je jediným řešením nastavovat pásky papíru (pro zvětšení obvodu) a přebarvovat?

Doufám, že nebudu ukamenován za hloupé dotazy a předem děkuji za Vaše moudré rady.
peetee
Příspěvky: 252
Registrován: sob 21.1.2012 1:42

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od peetee »

Já to lepil takto:
Obrázek Obrázek Obrázek

Nejprve jsem udělal bombírované boky pneumatik, na ně nalepil šikmý přechodový díl. Pak jsem ten obvodový pás běhounu podlepil černým papírem, oříznul s přesahem a z toho přesahu udělal chlopně. Pak jsem běhoun lepil postupně kolem jednoho boku pneumatik. Pak jsem dovnitř vlepil žebra, a pak jsem to uzavřel druhým bokem.

Díky tomu, že mi pak vyšel kratší běhoun (asi proto, že boky kol byly moc bombírované) mi pak neseděl dezén - ten se musel upravit - naskenovat a vytisknout kratší, aby seděl na obvod kola (vzhledem k tomu, že jsem kola přebarvoval mi to ale nevadilo).

Pokud bys ale nechtěl upravovat dezén, asi by to chtělo vzít jako základ běhoun, na něj nalepit šikmé přechody a pak boky pneumatik a pak vsunout žebra - ale postupů může být více, zkus si udělat pár kopií a vyzkoušet si to, co se ti bude lepit nejlépe.
Uživatelský avatar
Yrjo
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.5.2014 20:17
Bydliště: Brno

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Yrjo »

Děkuju za reakci.

A sedl ti plášť na žebra - Já kdybych to udělal podle uvedeného návodu, tak mi výjdou žebra moc malá... A díly 37,38,39 ti tam počítám sedly, když jsi díly ráfku nezkracoval...

A díl bych bych potřeboval vysvětlit to "Moc nabombíroval" - pokud vezmu bořnici, a nebudu ji zkracovat, tak vnější obvod přece musí být pořád stejný ať to nabombíruju, jak chci (pokud mi samozřejmě oba okraje bočnice zůstanou v rovině). Možná se na to dívám moc "matematicky" tak mě kdyžtak někdo vyveďte z omylu.

Teď obpoledne to kolo zkusím dodělat, tak pak ukážu jak to dopadlo...
peetee
Příspěvky: 252
Registrován: sob 21.1.2012 1:42

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od peetee »

No taky si nejsem jistý, jestli jsem neplácl nějaký geometrický nesmysl ... myslel jsem si, že kdybych vybombíroval bočnici do většího oblouku, tak se ten obvod zkrátí ... ale teď fakt nevím :)

Co se týče žeber, vyrobil jsem si nové, aby tam přesně sedly.U těch dílů 37, 38, 39 teď nevím, jestli jsem je taky neupravoval ... :(
Uživatelský avatar
Yrjo
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.5.2014 20:17
Bydliště: Brno

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Yrjo »

Pokud sis vyrobil nová žebra, tak je to jasné - Autor je má prostě blbě :( Díly 37,38 a 39 jsi pak pravděpodobně upravovat nemusel, protože ráfek na ně sedí.

Jasně, pokud to prohneš víc, tak se ti obvod zmenší, ale podle mě budeš muset plášť seříznout v místě spoje a nebo ti skončí pod rovinou žebra. Dívám se na to Eukleidovsky, což ovšem toroid nesplňuje. Ona to taky není rozložitelná plocha a papír se při tom trošku "znásilňuje". Holt mám vystudovanou fyzkiku no, tak mě omluvte z atyhle "kecy" :)
Uživatelský avatar
pan Tau
Příspěvky: 616
Registrován: pát 20.1.2012 21:54
Bydliště: Chvaleč, občas na samotě u lesa

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od pan Tau »

Vzpomínám, že mně v kolech taky vznikaly mezery. Ty jsem pak zatmelil, přebrousil a nabarvil. A ještě jsem si vzpomněl, že mně ráfek taky do kol nesedl, byl větší. Tak jsem trochu přebousil a pak tam už šel. S těmito čtyřmi koly byla větší práce než s dvanácti na tatře.
Uživatelský avatar
Yrjo
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.5.2014 20:17
Bydliště: Brno

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Yrjo »

Tak, jak jsem slíbil posílám výsledek svého boje s prvním zadním kolem.

Nejdřív jsem spravil zadní ráfek vlepením nového nabarveného proužku. Je sice vidět, že to není origo díl a díl rozšiřující okraj disku je ve výsledku trošku asymetricky, ale s výsledkem jsem vcelku spokojen. Jen jak jsem to pak překryl dílem 16 (rozšíření šikmé části ráfku), tak to tam nesedlo úplně plynule. Jak ale říkám, na to jak jsem to zkonil, to nakonec vypadá rozumně.

Pak jsem se vytrápil s dezénem. Délkově to nakonec plus mínus vyšlo, jen nechápu proč autor udělal dezén tak aby se na konci překrýval - musel jsem ho kus prostě ufiknout. Co byl ale děs běs, bylo vyřezávání dílu a následná retuš. Skoro dvě hodiny mi to trvalo...

Vnější rozšíření disků (díly 37 a 39) samozřejmě nesedly, ale jelikož jsem s tím počítal, tak jsem je prostě zmenšil a vypadá to rozumně.

Výsledek vypadá nějak takto:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Vím, že na jedničku to není, ale slušná dvojka by to snad být mohla...

Zítra doplním matice a vrhnu se na druhé zadní kolo. Už mám vcelku jasnou představu, jak to budu lepit, tak snad to dopadne výrazně lépe a nestrávím na něm tolik času...
Uživatelský avatar
Yrjo
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.5.2014 20:17
Bydliště: Brno

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Yrjo »

Ty zadní kola mi opravdu daly (zvláště vyřezávání a lícování dezénu je lahůdka) ale hlásím hotovo.
Druhé už šlo trochu lépe, ovšem musím konstatovat, že tam má autor skutečně chybu - a to příliš malý vnitřní průměr žeber (díly 3 a 5). Všechny ostatní nepřesnosti pak byly mýma rukama, což jsem si ověřil na druhém kole, kde to sedlo mnohem líp.

Fotky výsledku jsou zde - schválně jestli poznáte, které jsem lepil jako první a které jako druhé...

Obrázek ObrázekObrázek Obrázek

Nyní se vrhnu na přední kola, tak doufám, že půjdou o fous rychleji než ta zadní - podle návodu by mohly
Uživatelský avatar
Yrjo
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.5.2014 20:17
Bydliště: Brno

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Yrjo »

Přední kola jsou hotová. Celkem 148 :shock: fialově podložených dílů je poslepováno.

Při stavbě předních kol jsem narazil na dva problémy:

1) Díly 23 bylo potřeba dvakrát podlepit katronem 0,7 mm a pak vyřezat vnitřek. Jsem asi prostě levej, ale nepodařilo se mi to udělat tak, aby ta vnitřní hrana, která se oblepuje dílem 26 byla dokonale kolmá. Podlepoval jsem postupně, protože jsem se bál že 1,4 mm vrstvu kartonu neproříznu. Máte někdo nějakou fintu? A mimochodem - ten vnitřní průměr je zase trošku menší než by měl být (stejně jako u zadních kol) - díly 26 bylo nutné zkrátit a 40, 41 zmenšit.

2) Díly dezénu 30 a 31 jsou stejně dlouhé, takže když je člověk lepí postupně, tak je díl 31 logicky krátký (o cca 1 mm). když to člověk ví, tak to není problém nastavit, ale na prvním kole jsem to nevěděl a dolepoval tam pak malý čtvereček papíru, což je zblízka vidět. Nevím, jak by to dopadlo, kdybych oba díly slepil k sobě a pak teprve tvaroval, ale podle mě by na to měl autor upozornit v návodu...

Výsledek mého snažení můžete posoudit zde

Obrázek Obrázek ObrázekObrázek

Celkově mám z modelu zatím lehce smíšený pocit. Kola jsou detailní, v principu všechno sedí, ale konstrukce je náchylná na nepřesnosti a občas něco ujede i autorovi. Mít desetkrát víc zkušeností než mám, tak mi jde všechno v pohodě, ale jelikož je tohle můj třetí model po návratu k modelařině (první byl lekhý a Škoda 130RS od M. Antonického seděla luxusně), tak občas zjistím rýsující se problém až příliš pozdě...

Každopádně už se těším na samotné tělo traktoru, ty kola byly dost ubíjející.
Uživatelský avatar
Yrjo
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.5.2014 20:17
Bydliště: Brno

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Yrjo »

Hlásím další drobný progres. Dal jsem dohromady základ traktoru - zadní část a blok motoru.

Výsledek vypadá takto:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Lepilo se to tentokráte vcelku v pohodě, problém s díly 2 a 3 zmiňovaný v jiném vláknu u mě nenastal a sedlo to velmi dobře. Přesto mám pár poznámek:

1) nechápu způsob značení prořezů pro osy - občas červené úhlopříčky, občas černé plochy. Hodně dlouho jsem vždy dumal, kde to proříznout a kde ne. Na zadním čele dílu 6 (blok motoru) si nejsem jistý doteď. Nakonec jsem to nevyřezal, tak doufám, že to nebudu vyřezávat dodatečně. Teoreticky by tam mohla být roura mezi nádrží a motorem. V návodu ani mezi díly jsem ji ale nenašel.

2) u dílů 1, 2 a 6 je třeba upravit chlopně aby nepřekrývaly prořezy pro osy

3) díl 7 je o nějakou tu desetinku širší než by měl být

4) vybrání na dílu 8 pro díl 5 jsou moc velká a vznikne tam spára.

5) čistě hnidopišsky - díl 6 není rozvinutelná eukleidovská plocha, Kdo by si chtěl narýhovat ohyb na straně výstupku s dílem 7, tak mu to dojde. Na lepení dílu to ale nemá zásadní vliv

Toť zatím vše, další na řadě je palivová nádrž...
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Tapan »

Co si pamatuju z ABC, tam to bývalo tak, že do otvoru pro špejli s černým křížkem se špejle zalepovala, v otvoru s červeným křížkem se nechala vsunutá volně (otočná), ale jestli to má souvislost se šmikajdou Zetoru, to nevím.
Uživatelský avatar
Yrjo
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.5.2014 20:17
Bydliště: Brno

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Yrjo »

Teď to šlo docela pomalu, samá drobotina. Ovšem pomalu, ale jistě pokračuji.

Mám nějaké postřehy ke stavbě:

1) nádrž sedla pěkne, jen nechápu její konstrukci, díly 9,10,12 a 13 mohly klidně být jedním dílem. A nebo alespoň mohly mít chlopně - stejně nebudou vidět, tak jsem si je dodělal. Na díle 14 a 15 jsou, tak nevím proč ne tady...

2) díra v dílu 6 na startér 19 je snad hloupý vtip. Pokud je to takhle i v reálu, tak proč jsou pak na dílu 6 chlopně? Nebude to naštěstí skoro vidět, tak jsem to nechal. Navíc přilepení osy S6 do startéru je docela komplikované, jelikož díl 19 není podlepený a osa drží jen v něm a tak má tendenci při napínání řemene 23 lítat do strany. Mimochodem řemen 23 je moc dlouhý - zkrátit ho ale není problém.

3) Vstřikovací čerpadlo bylo dost titěrné ale sedlo pěkně - zde ovšem obecná poznámka. Válcové díly ve vystřihovánce mají jako jedny z mála chlopeň. Tady ovšem vadí a dělá schod - všechny tedy odstřihuji a konce válcových dílů podlepuji separátní chlopní, aby byly v rovině.

4) Tažný závěs sedí pěkně, ale opět je to lepení natupo, navíc díl 36 je potřeba z rubu zazelenit, o čemž není v návodu zmínka

To je pro tuto chvíli vše. Zde jsou nějaké fotky mého snažení:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Dál budu pokračovat zadní nápravou, takže až bude co ukazovat, tak se zase ozvu.
Uživatelský avatar
Yrjo
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 15.5.2014 20:17
Bydliště: Brno

Re: Zetor 15 / NZM / 1:16

Příspěvek od Yrjo »

Tenhle model mi zůstal v šuplíku docela dlouho, jelikož jsem musel řešit spoustu jiných ne zrovna příjemných věcí. Rozhodně jsem na něj ale nezanevřel a zdárně ho dokončil. S výsledkem jsem vcelku spokojen, i když vím, že to není perfektní. Udělal jsem i drobný tunning a hlavně ty přední světlomety myslím výsledek docela oživily...

Tady je pár fotek

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Zemědělská a lesnická technika“