Právě je ned 18.11.2018 12:10

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 23.6.2018 22:32 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 44
Bydliště: Českokrumlovsko
Po dakarce se nyní přesouván na český venkov. Do ruky se mi dostal krásný model Zetor Crystal 120-45 od pana Boušky a pana Vašíčka. Myslím si, že model i předloha je známá a není třeba se tu více rozepisovat - několikrát je tu již prezentace tohoto modelu uvedena. Modle je na poměrně tvrdém papíru tak jsem zvědav, jak se mi s ním bude pracovat.

Foto originálu:
Obrázek Obrázek



Model budu stavět podle autora a nebudu zbytečně experimentovat. Chci si vyzkoušet a potrénovat hlavně čistotu stavby, ale několik detailů na vylepšení mám v hlavě. Prošel jsem si zde na fóru všechny stavby tohoto modelu a nyní již je na čase do něho říznout. Zatím nemám v archivu nic, co by šlo za tento traktor připojit. Rád bych stavbu dokončil do konce srpna, což je hodně optimistický termín, alel bude záležet hlavně na počasí. Příště již něco ze stavby.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.7.2018 22:58 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 44
Bydliště: Českokrumlovsko
Po prostudování všech reportů tohoto modelu zde na foru jsem se pustil do stavby. Rozhodl jsem se začít motorem.

Model je na opravdu pevné papíru a tak jsem vše lepil bez chlopní. Ze začátku (hlavně u výfukového a sacího potrubí) jsem měl problém chytiti barvu při retušování. Také jsem zjistil, že černou bude lepší retušovat vodovkou než tuší. Zatím si vyrábím jednotlivé komponenty, z kterých následně poskládám celý motor. Na chybu jsem zatím nenarazil, jenom byl chvilku problém, než jsem si zvykl na číslování a označování dílů. Občas je jedno číslo, které označuje celou skupinu částí, ze kterých se má postavit jeden celek, ale za chvilku si člověk zvykne a vše si pořádně rozmyslí před vyřezáním. Problém mi také dělá rýhování a zde mám ještě velké rezervy. Stále bojuji s tím, zda rýhovat z rubu či lícu a také hledám čím rýhovat, abych nemusel hranu po ohybu retušovat.

Zatím hotová činnost se dá popsat, jako trénink výroby válcových dílků. Motor a prostor v jeho okolí obsahuje velké množství válečků různé výšky a poloměru. Válečky jsem stavěl metodou namotaného proužku papíru do požadovaného průměru a následné oblepení dílkem modelu. Dále se chci zaměřit na kompletaci zatím hotové části a zbytku motoru.


Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 15.8.2018 19:41 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 44
Bydliště: Českokrumlovsko
Myslel jsem, že mi to půjde rychleji, ale v tomto tropickém počasí se nedá ani lepit. Z minula mám hotovou většinu válcových dílků na motor a také hlavní blok motoru. Také jsem již zvykl na značení dílů.

Když jsem viděl tloušťku papíru a jeho (i mou) schopnost udělat "ostrou" hranu u bloku motoru (zatím ještě nemám pořádně grif, jak této ostré hrany docílit) tak jsem se rozhodl, že většinu dílků u kterých to půjde, rozřežu a slepím natupo. Stejně tak u dílků, které mají rub a líc (tento tip jsem četl zde v jiném reportu). Podle tohoto postupu jsem celý rám motoru č. 2 rozřezal, nejdříve slepil všechny líce-rub a následně celý díl slepil natupo. Protože na spodní stranu přijde přilepit přední závaží, postavil jsem nejdříve tento dílek č. 26, abych při lepení rámu mohl vyzkoušet jestli tam závaží dostanu. Při lepení natupo stále místy váhám, jak hrany k sobě slepit a zde to může udělat rozdíl i přes mm - proto jsem chtěl zkusit to závaží.

Obrázek Obrázek Obrázek


Stejně jsem postupoval i u chladiče (díl č. 3). Na chladič přišel přilepit "prstýnek", který jsem tvaroval pomocí ořechu 8 mm na golu (ideální rozměr). K chladiči přijde také vrtule, u které je již na první pohled vidět chyba (již zmíněno v jiných reportech). Po ohnutí na rub-líc nelze lopatky překrýt. Vrtule naštěstí nebude moc vidět a tak ze strany od chladiče došlo k jejímu přebarvení.


Obrázek Obrázek Obrázek

Na rám jsem zatím přilepil pouze chladič a vzduchový filtr (na fotce působí vzduchový filtr jako šikmá věž, ale je to pouze optický klam...). Po přečtení několika reportů jsem zatím motor nepřilepil pomocí držáků č. 4 k rámu, aby mi nevznikla mezera mezi spojkou a převodovkou. Na blok motoru jsem připevnil většinu válcových dílků, další přidám až po přilepení rámu, aby mi nevznikla kolize.


Obrázek Obrázek Obrázek


Zatím se model lepí dobře a už jsme si i zvykl na tloušťku papíru. Chce to zase jiný přístup než je papír na dakarkách do Spidy. Určitě budu všechny díly u kterých bude záležet na ostré hraně rozřezávat a lepit natupo. Nyní mám již rozdělanou převodovku.

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.8.2018 10:14 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 44
Bydliště: Českokrumlovsko
Stavbu jsem pokračoval dokončením převodovky, diferenciálu a zadních poloos. Všechny díly jsou zbaveny chlopní a vše je lepeno natupo. Převodovku jsme ještě po stranách vyztužil 1 mm kartonem a následně udělat i příčnou výztuhu. Sestava diferenciálu a převodovky se stavěla dobře a nenastal žádný závažný problém. Osičku budu dělat z 2,4 mm profilu a tomu jsem celou dobu přizpůsoboval i všechny otvory. U hrany převodovky jsem moc nechytil retuš, ale tato strana stejně přijde přilepit k podlaze.

Při tvorbě poloosy jsem použil klasické motání pásku do velikosti požadováného válcového dílu a vše jsem opět tvořil na 2,4 mm silném profilu. Následně mi to ulehčilo výslednou kompletaci, kdy vše bylo vycentrované a celá zadní sestava poloos je krásně kolmá na převodovku. I zde je vše lepeno natupo bez použití chlopní. Všechny spoje na poloosách jsem směřoval jedním směrem, zde konkrétně k budoucí podlaze. Celá sestava se lepila dobře a nenarazil jsem na žádný problém, je však lepší vše lepit natupo. Připravenou mám také již nádrž.

Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Obrázek


Nepostupuji úplně podle psaného návodu a další část do které jsem se pustil, je zadní spojovací mechanismus. Zde musím hlavně poděkovat všem předchozím stavitelům, kteří uveřejnili své reporty. Všechny díly a jejich umístění není totiž podle návodných kreseb úplně jasné. Nejdříve jsem začal spojovacím dílem 44 a 45. Jak jsme již uvedl v minulém dílu, vzhledem k tloušťce papíru jsem raději oba díly rozřezal na prvočinitele a následně vše slepil natupo. Dostal jsem tak ostré hrany. Foťák mírně vytáhl retuš, ono trefit tuto "šedou" barvu není vůbec jendoduché. Díl 45 jsem navíc vyztužil kartonem, kdybych chtěl něco připojovat, tak aby nedošlo k podlomení dílu. Celkově jsem tyto dva díly rozřezal na 11 malých dílků.


Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Do konce srpna to určitě nestihnu, ale vše se začíná rýsovat. Zatím jsem kromě otočené vrtule nezaznamenal žádný problém. a jsem rád, že získávám další a další zkušenosti. Nyní chci dokončit zapojovací mechanismus, to bude titěrná práce, ale snad se to zdaří dát dohromady. Také bych nikdy neřekl, kolik může udělat kvalitnější pinzeta. Používal jsem nějakou starou, byla poměrně měkká a měla snad 2 mm velký hrot. Teď jsem dostal od ženy kvalitnější, špičatou a poměrně pevnou a s tou se dělá úplně jinak. Aktuálně mám hotovo:


Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Krejcak dne pon 10.9.2018 21:20, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 10.9.2018 21:19 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 44
Bydliště: Českokrumlovsko
Po několika dnech jsem opět udělal menší stavební progres. Protože u minulého modelu jsem měl občas problém s lepením natupo hned po retuši, volím nyní malinko odlišný postup. Po retuši nechám dílek minimálně den "zavadnout" a musím říci, že po této době již Herkules vodovku nerozleptává a spoj krásně drží.

Na pořadu dne je hlavně zadní spojovací mechanismus. Ještě nevím, zda ho nechám funkční nebo vše napevno zalepím. Asi počkám než budu mít hotové přípojné vozidlo, abych mohl případně upravit náklon a následně bych to zalepil, ale zatím opravdu nevím. Největší zásah jsem provedl u pístů a hlavně vnitřního dílku. Protože jsem stále začátečníka učím se, chtěl jsem vyzkoušet tvorbu pístů z hliníkové samolepící pásky. Výsledek se mi docela líbí, ale uznávám, že je to věc názoru. Každopádně šedou část z vnitřního dílu jsem uřízl, držáky přilepil na kraj párátka a zbytek omotal právě hliníkovou páskou o takového poloměru, aby píst v sobě krásně držel.

Již mám hotové všechny součástky zadního mechanismu a jeden jsem nanečisto spojil pomocí plastových profilů. V hotovém modelu samozřejmě nebudou profily bílé a takto dlouhé. Až na dílky 55 a 56 vše sedělo dobře. U dílů 55 a 56 je jejich "podstava" větší než váleček na který přijdou přilepit. Není to však nic hrozného, jenom je na to třeba myslet při retušování.


Obrázek Obrázek


Další na řadě bylo zadní přípojné zařízení. Tento díl se ve vystřihovánce skládá z 6 dílů. Protože papír je opravdu velmi silný, což je pro ostré hrany velký problém, rozhodl jsem se celý díl rozřezat na jednotlivé plochy (jestli dobře počítám, bylo jich 26). Tloušťka naopak umožňuje velmi snadné lepení natupo a vše krásně sedlo a výsledek je dle mého názoru daleko lepší, než kdyby docházelo k ohybům a různému praskání papíru. Trochu už i trefuji barvu na retuš, i když je to stále boj.


Obrázek Obrázek


Aktuální stav hotových částí modelu. Nyní mě čeká kompletace zadního mechanismu a již se pustím do blatníků a kabiny. U blatníků to bude trošku boj, nejdříve si je vytřihnu z černobílé kopie na kancelářský papír, abych vůbec věděl, jaký mají mít tvar. Tato část mi malinko chybí v kresbách.

Obrázek


Model se zatím staví dobře a až na vrtuli u chladiče jsem nenarazil na větší problém, ale to tu již zmínili ostatní dříve. Já mohu jenom říci, že je to můj druhý model a staví se mi zatím velmi dobře, není to nic složitého, co by méně pokročilí až začínající modelář nezvládl (zatím). Chce to si jenom zvyknout na papír a přizpůsobit tomu postupy.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 11.9.2018 17:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 13.1.2016 15:53
Příspěvky: 118
Máš to krásné, čisté, prostě parádní.
Ať se ti další kroky povedou stejně pěkně. ;-) Ahoj.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 30.9.2018 11:19 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 44
Bydliště: Českokrumlovsko
Opět jsem malinko pokročil ve stavbě Zetoru a tak se s vámi o nové poznatky podělím.

Zadní mechanismus mám připraven a odložen bokem, na model přijde až na závěr, abych si vše nestihl ulámat. Pustil jsem se tedy do dalšího stavebního "bloku", který je kabina. Nejprve jsem udělal většinu drobotiny do kabiny (pedály, palubní desku, sedačku...). Vše se lepilo dobře a již tradičně jsem nepoužil jedinou chlopeň a vše lepil natupo. Tuto metodu si u tohoto modelu opravdu dostatečně procvičím. Bylo však třeba odříznout budíky a otočit je. nyní jež nejsou čísla vzhůru nohama. Ještě mi chybí díl 36 (bednička) a druhá sedačka.

Obrázek

Po slepení obou částí podlahy, dokonalém zatížení a proschnutí jsem se pustil také do blatníků. Nejdříve jsem si je postavil z kopie a klasického kancelářského papíru, abych pochopil tvarování a všechny záludnosti. Většina říká, že druhý díl se povede lépe, u mě to bylo přesně naopak. První blatník se povedl a s druhým jsme se pral. Výsledek je nakonec skoro stejný u obou, ale byla to dřina. Pro lepší představu dalšího stavebního vývoje, jsem si blatníky pomocí papírové pásky jenom přichytil k podlaze. Nebudu je lepit napevno dříve, než budu mít skla kabiny, abych mohl jednotlivé díly přizpůsobit. Všude ještě přijde opravit retuš.



Obrázek Obrázek


Na podlahu jsem vyzkoušel položit převodovku s diferenciálem. Zjistil jsem, že je dobře nepřilepit hned motor k diferenciálu, protože by mi nyní malinko nadzvedával podlahu v kabině. Postup tedy zvolím, takový, že přilepím napevno převodovku a následně motor tak, aby podlaha zůstala v rovině a motor byl s ní zároveň. Kompletaci jednotlivých stavebních bloků provedu až nakonec, abych mohl vše doladit a vychytat mouchy, které vznikají mou nepřesností a tloušťkou papíru.

Obrázek



Aktuálně mám již hotovou velkou část dílků (zelená čísla), které jsou připravené na závěrečnou kompletaci. Nyní dodělám drobotinu do interiéru a pustím se do zasklívání oken. Následně je třeba dodělat přední nápravu a hlavně kola. Ve chvíli kdy uzavřu kabinu, budu mít pro mě nejhorší část za sebou.


Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 14.10.2018 12:48 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 44
Bydliště: Českokrumlovsko
Tak jsem zde s dalším postupem. Stále pracuji na kabině, ale už začínám pomalinku finišovat.

Když jsem měl hotové blatníky a několik doplňků do interiéru, tak jsem začal s rámem kabiny a jeho zasklením.

Zde jsem zvolil následující postup:
Vnitřní část rámu jsem rozřezal na jednotlivé části. Následně jsem každou část podlepil lepící páskou a přesně vyřízl, aby páska byla po celé ploše dílu. Následně zaretušovat všechny hrany a díl přilepit k folii. Následně jsme folii ořízl podle obvodu daného dílku. Bohužel jsem měl pouze bílou oboustrannou lepící pásku, tak nebyla vidět retuš vnitřní plochy, o to více záleželo na přesnosti lepení "sendviče". Vnější část rámu kabiny jsem nerozřezával, abych nedostal na pohledové části nehezké spoje. Nahrubo jsem ji vyřízl a polepil oboustrankou. Bylo však potřeba vynechat tu část, kde přijde díl ohnout. Po přesném vyřezání pásky, zaretušování a naohýbání jsem mohl přejít k lepení. Vše jsem nejdříve zkoušel nasucho, protože kvůli již zmíněné bílé barvě pásky, muselo vše sednout. Vnitřní díly bylo třeba malinko upravit, aby se vše vešlo - šíře papír + páska + folii udělal své. zatím jsem nechal otevřenou zadní část kabiny.

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek



Když jsem měl hotový rám kabiny, rozhodl jsem se pro trochu jiný postup než kolegové. Nelepil jsem blatníky k podlaze, ale nejprve jsem je nalepil k rámu kabiny. Důvod byl jednoduchý: Protože šíře papíru opravdu dělá své a navíc ještě stále bojuji s lepením natupo, myšleno hlavně jak dílky spojit - viz obrázek níže. Při přilepení blatníků na rám, mohu blatník upravit na spodní straně, tak aby vše sedělo a bylo v rovině. Spodní hranu potom stačí znovu zaretušovat. Bál jsem se, že když nejdříve nalepím blatník na podlahu, tak po přilepení rámu mi mohou vniknout mezery mezi rámem a podlahou a to už by se blbě upravovalo. Když jsem přilepil blatníky, tak jsem mohl kabinu uzavřít zadním dílem. Vše sedlo dobře, ale chvilkami jsem si zanadával :D

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek


Na zkoušku jsem sestavil to co má dohromady. Ještě musím dodělat volant a řadicí páky a začnu kabinu kompletovat. Bohužel jsem měl menší nehodu, kdy mi upadla na zem 2. sedačka tak blbě, že spadla do kolečka židle a při zvedání byla přejeta :-(. Rozhodl jsem se, že ji tam neumístím - na soutěže se nechystám a furt to bude lepší bez sedačky, než s rozmačkaným a pomuchlaným kusem, který má sedačku připomínat.
Nyní dodělám vybavení kabiny, uzavřu ji a mohu kompletovat vše co zatím mám hotové. Dále mi chybí přední náprava a kola.

P.S.
Stále bojuji s tím, jak lepit natupo. Díly kde odříznu chlopně mi jsou jasné, ale když nemám chlopně tak je to loterie a při velké tloušťce papíru to může udělat značné rozdíly...

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 14.10.2018 13:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 5.6.2013 15:44
Příspěvky: 1359
Bydliště: Nymburk
Ahoj,

vypadá to velmi dobře ;)

Když lepíš natupo, tak je dobré to řezat pod úhlem 45° :lol: :lol: né dělám si prču :lol: to je dobrá otázka, kterou jsem se zatím nezaobíral a vždy to nějak vyplynulo z dané situace..

Ať se ti daří Jakub.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 14.10.2018 18:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Příspěvky: 611
Bydliště: Praha
U lepení natupo - já to beru podle estetiky. Na tvém modelu - viz. např. blatníky - dám to tak, aby ta řezaná a retušovaná hrana byla vidět z boku a né ze shora.
U některých modelů (a větších tlouštěk ) to taky někdy bývá někde namalováno v návodovkách.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 14.10.2018 20:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 6.3.2016 20:38
Příspěvky: 90
Bydliště: Žilina u Kladna
Teda. Parádní a čistá práce. Již se těším na výsledek. Po traktůrku také pokukuji tak se možná nechám inspirovat


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 8.11.2018 20:55 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 44
Bydliště: Českokrumlovsko
Ahoj, nejdříve všem děkuji za rady ohledně lepení natupo a kladné hodnocení stavby.

nyní něco málo k pokroku. Moc nových dílů jsem do minula nevytvořil, snad jenom střechu kabiny, dokončení interiérů a další detaily kabiny. Daleko důležitější však byla kompletace všech hotových částí, tedy kabina, interiér, převodovka, motor a zadní hydraulické zařízení. Vše jsem měl připravené a už jsem chtěl vidět budoucí tvar modelu, tak jsem začal kompletovat.

Kompletace proběhla bez jediného problému a vše krásně sedlo, pořadí jsem zvolil takto:

:arrow: nejdříve jsem do hotového proskleného rámu kabiny zasunul interiér a přidal střechu - tím jsem vytvořil sestavu pracovně označenou A
:arrow: K převodovce jsem přilepil zadní hydrauliku, která je funkční - neplánuji si s tím však hrát - vznikl mi blok B
:arrow: Nyní jsem na hotovou kabinu (A) přilepil převodovku s hydraulikou (B)
:arrow: měl jsem strach, že mi nebude sedět spojka, ale vše sedělo parádně a nikde mi nevznikla žádná mezera, takže další přišel přilepit motor
:arrow: po motoru jsem přilepil rám motoru a pomocí dílu č. 4 jsem ho chytil k motoru a vycentroval
:arrow: dolepil jsem na motor pár detailů, které jsem nemohl před kompletací připevnit

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

nyní začínám pracovat na kapotě a přední nápravě. Práce je na modelu ještě dost, ale už se to začíná rýsovat. Kola si nechávám až na závěr.

Musím říci, že model je pevný. Naše dvouletá dcerka si přitáhla židli ke skříni a model si sundala, protože prý neměla v ZOO traktor. Model tuto krátkou šichtu v ZOO vydržel bez jediné újmy...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 13.11.2018 21:56 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 44
Bydliště: Českokrumlovsko
Malinko jsem pokročil na modelu...

Pustil jsem se do přední kapoty. Zde jsem již dopředu byl rozhodnut, že určitě vyřežu vzduchy v mřížkách a nahradím je "skutečnou" mřížkou. Vyzkoušel jsem různé materiály, kterými mě žena jako krejčová zásobuje a nakonec jsem se rozhodl pro čajová sáček (nic proti různým šifonům a tylům, ale čaj je lepší). Nechci dělat reklamu, ale jde o sáček od čaje Lipton. Sáček jsem po rozebrání nabarvil tmavou barvou a nechal proschnout. K papíru je přilepen Herkulesem a podle zkušebních vzorků, to bude držet. Myslím, že se mi tento kousek povedl - toto však může být subjektivní, já jsem spokojen. Kapota je na motoru zatím nasazena nasucho.

Obrázek Obrázek Obrázek


Nejsem moc zběhlý v zemědělské technice a vzhledem k prořezání mřížky, musím zaretušovat vnitřní bílou stranu. Bude lepší černá, šedá či použiji modrou barvu laku kapoty? Já se přikláním k modré, ale nevím, zda byl lakován i rub. Předem děkuji za případné info.

Nyní dodělávám výfuk a stupačky. Mám také rozdělaných několik dílků k přední nápravě a nakonec už "pouze" kola. Rád bych měl do Vánoc hotovo.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 13.11.2018 22:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 9:17
Příspěvky: 1094
Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Jo vnitřní udělej stejnou barvou, tzn, modrou.
Jinak krásná práce!


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz