Právě je úte 18.9.2018 19:29

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 23.6.2018 22:32 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 38
Bydliště: Českokrumlovsko
Po dakarce se nyní přesouván na český venkov. Do ruky se mi dostal krásný model Zetor Crystal 120-45 od pana Boušky a pana Vašíčka. Myslím si, že model i předloha je známá a není třeba se tu více rozepisovat - několikrát je tu již prezentace tohoto modelu uvedena. Modle je na poměrně tvrdém papíru tak jsem zvědav, jak se mi s ním bude pracovat.

Foto originálu:
Obrázek Obrázek



Model budu stavět podle autora a nebudu zbytečně experimentovat. Chci si vyzkoušet a potrénovat hlavně čistotu stavby, ale několik detailů na vylepšení mám v hlavě. Prošel jsem si zde na fóru všechny stavby tohoto modelu a nyní již je na čase do něho říznout. Zatím nemám v archivu nic, co by šlo za tento traktor připojit. Rád bych stavbu dokončil do konce srpna, což je hodně optimistický termín, alel bude záležet hlavně na počasí. Příště již něco ze stavby.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.7.2018 22:58 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 38
Bydliště: Českokrumlovsko
Po prostudování všech reportů tohoto modelu zde na foru jsem se pustil do stavby. Rozhodl jsem se začít motorem.

Model je na opravdu pevné papíru a tak jsem vše lepil bez chlopní. Ze začátku (hlavně u výfukového a sacího potrubí) jsem měl problém chytiti barvu při retušování. Také jsem zjistil, že černou bude lepší retušovat vodovkou než tuší. Zatím si vyrábím jednotlivé komponenty, z kterých následně poskládám celý motor. Na chybu jsem zatím nenarazil, jenom byl chvilku problém, než jsem si zvykl na číslování a označování dílů. Občas je jedno číslo, které označuje celou skupinu částí, ze kterých se má postavit jeden celek, ale za chvilku si člověk zvykne a vše si pořádně rozmyslí před vyřezáním. Problém mi také dělá rýhování a zde mám ještě velké rezervy. Stále bojuji s tím, zda rýhovat z rubu či lícu a také hledám čím rýhovat, abych nemusel hranu po ohybu retušovat.

Zatím hotová činnost se dá popsat, jako trénink výroby válcových dílků. Motor a prostor v jeho okolí obsahuje velké množství válečků různé výšky a poloměru. Válečky jsem stavěl metodou namotaného proužku papíru do požadovaného průměru a následné oblepení dílkem modelu. Dále se chci zaměřit na kompletaci zatím hotové části a zbytku motoru.


Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 15.8.2018 19:41 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 38
Bydliště: Českokrumlovsko
Myslel jsem, že mi to půjde rychleji, ale v tomto tropickém počasí se nedá ani lepit. Z minula mám hotovou většinu válcových dílků na motor a také hlavní blok motoru. Také jsem již zvykl na značení dílů.

Když jsem viděl tloušťku papíru a jeho (i mou) schopnost udělat "ostrou" hranu u bloku motoru (zatím ještě nemám pořádně grif, jak této ostré hrany docílit) tak jsem se rozhodl, že většinu dílků u kterých to půjde, rozřežu a slepím natupo. Stejně tak u dílků, které mají rub a líc (tento tip jsem četl zde v jiném reportu). Podle tohoto postupu jsem celý rám motoru č. 2 rozřezal, nejdříve slepil všechny líce-rub a následně celý díl slepil natupo. Protože na spodní stranu přijde přilepit přední závaží, postavil jsem nejdříve tento dílek č. 26, abych při lepení rámu mohl vyzkoušet jestli tam závaží dostanu. Při lepení natupo stále místy váhám, jak hrany k sobě slepit a zde to může udělat rozdíl i přes mm - proto jsem chtěl zkusit to závaží.

Obrázek Obrázek Obrázek


Stejně jsem postupoval i u chladiče (díl č. 3). Na chladič přišel přilepit "prstýnek", který jsem tvaroval pomocí ořechu 8 mm na golu (ideální rozměr). K chladiči přijde také vrtule, u které je již na první pohled vidět chyba (již zmíněno v jiných reportech). Po ohnutí na rub-líc nelze lopatky překrýt. Vrtule naštěstí nebude moc vidět a tak ze strany od chladiče došlo k jejímu přebarvení.


Obrázek Obrázek Obrázek

Na rám jsem zatím přilepil pouze chladič a vzduchový filtr (na fotce působí vzduchový filtr jako šikmá věž, ale je to pouze optický klam...). Po přečtení několika reportů jsem zatím motor nepřilepil pomocí držáků č. 4 k rámu, aby mi nevznikla mezera mezi spojkou a převodovkou. Na blok motoru jsem připevnil většinu válcových dílků, další přidám až po přilepení rámu, aby mi nevznikla kolize.


Obrázek Obrázek Obrázek


Zatím se model lepí dobře a už jsme si i zvykl na tloušťku papíru. Chce to zase jiný přístup než je papír na dakarkách do Spidy. Určitě budu všechny díly u kterých bude záležet na ostré hraně rozřezávat a lepit natupo. Nyní mám již rozdělanou převodovku.

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.8.2018 10:14 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 38
Bydliště: Českokrumlovsko
Stavbu jsem pokračoval dokončením převodovky, diferenciálu a zadních poloos. Všechny díly jsou zbaveny chlopní a vše je lepeno natupo. Převodovku jsme ještě po stranách vyztužil 1 mm kartonem a následně udělat i příčnou výztuhu. Sestava diferenciálu a převodovky se stavěla dobře a nenastal žádný závažný problém. Osičku budu dělat z 2,4 mm profilu a tomu jsem celou dobu přizpůsoboval i všechny otvory. U hrany převodovky jsem moc nechytil retuš, ale tato strana stejně přijde přilepit k podlaze.

Při tvorbě poloosy jsem použil klasické motání pásku do velikosti požadováného válcového dílu a vše jsem opět tvořil na 2,4 mm silném profilu. Následně mi to ulehčilo výslednou kompletaci, kdy vše bylo vycentrované a celá zadní sestava poloos je krásně kolmá na převodovku. I zde je vše lepeno natupo bez použití chlopní. Všechny spoje na poloosách jsem směřoval jedním směrem, zde konkrétně k budoucí podlaze. Celá sestava se lepila dobře a nenarazil jsem na žádný problém, je však lepší vše lepit natupo. Připravenou mám také již nádrž.

Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Obrázek


Nepostupuji úplně podle psaného návodu a další část do které jsem se pustil, je zadní spojovací mechanismus. Zde musím hlavně poděkovat všem předchozím stavitelům, kteří uveřejnili své reporty. Všechny díly a jejich umístění není totiž podle návodných kreseb úplně jasné. Nejdříve jsem začal spojovacím dílem 44 a 45. Jak jsme již uvedl v minulém dílu, vzhledem k tloušťce papíru jsem raději oba díly rozřezal na prvočinitele a následně vše slepil natupo. Dostal jsem tak ostré hrany. Foťák mírně vytáhl retuš, ono trefit tuto "šedou" barvu není vůbec jendoduché. Díl 45 jsem navíc vyztužil kartonem, kdybych chtěl něco připojovat, tak aby nedošlo k podlomení dílu. Celkově jsem tyto dva díly rozřezal na 11 malých dílků.


Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Do konce srpna to určitě nestihnu, ale vše se začíná rýsovat. Zatím jsem kromě otočené vrtule nezaznamenal žádný problém. a jsem rád, že získávám další a další zkušenosti. Nyní chci dokončit zapojovací mechanismus, to bude titěrná práce, ale snad se to zdaří dát dohromady. Také bych nikdy neřekl, kolik může udělat kvalitnější pinzeta. Používal jsem nějakou starou, byla poměrně měkká a měla snad 2 mm velký hrot. Teď jsem dostal od ženy kvalitnější, špičatou a poměrně pevnou a s tou se dělá úplně jinak. Aktuálně mám hotovo:


Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Krejcak dne pon 10.9.2018 21:20, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 10.9.2018 21:19 
Offline

Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Příspěvky: 38
Bydliště: Českokrumlovsko
Po několika dnech jsem opět udělal menší stavební progres. Protože u minulého modelu jsem měl občas problém s lepením natupo hned po retuši, volím nyní malinko odlišný postup. Po retuši nechám dílek minimálně den "zavadnout" a musím říci, že po této době již Herkules vodovku nerozleptává a spoj krásně drží.

Na pořadu dne je hlavně zadní spojovací mechanismus. Ještě nevím, zda ho nechám funkční nebo vše napevno zalepím. Asi počkám než budu mít hotové přípojné vozidlo, abych mohl případně upravit náklon a následně bych to zalepil, ale zatím opravdu nevím. Největší zásah jsem provedl u pístů a hlavně vnitřního dílku. Protože jsem stále začátečníka učím se, chtěl jsem vyzkoušet tvorbu pístů z hliníkové samolepící pásky. Výsledek se mi docela líbí, ale uznávám, že je to věc názoru. Každopádně šedou část z vnitřního dílu jsem uřízl, držáky přilepil na kraj párátka a zbytek omotal právě hliníkovou páskou o takového poloměru, aby píst v sobě krásně držel.

Již mám hotové všechny součástky zadního mechanismu a jeden jsem nanečisto spojil pomocí plastových profilů. V hotovém modelu samozřejmě nebudou profily bílé a takto dlouhé. Až na dílky 55 a 56 vše sedělo dobře. U dílů 55 a 56 je jejich "podstava" větší než váleček na který přijdou přilepit. Není to však nic hrozného, jenom je na to třeba myslet při retušování.


Obrázek Obrázek


Další na řadě bylo zadní přípojné zařízení. Tento díl se ve vystřihovánce skládá z 6 dílů. Protože papír je opravdu velmi silný, což je pro ostré hrany velký problém, rozhodl jsem se celý díl rozřezat na jednotlivé plochy (jestli dobře počítám, bylo jich 26). Tloušťka naopak umožňuje velmi snadné lepení natupo a vše krásně sedlo a výsledek je dle mého názoru daleko lepší, než kdyby docházelo k ohybům a různému praskání papíru. Trochu už i trefuji barvu na retuš, i když je to stále boj.


Obrázek Obrázek


Aktuální stav hotových částí modelu. Nyní mě čeká kompletace zadního mechanismu a již se pustím do blatníků a kabiny. U blatníků to bude trošku boj, nejdříve si je vytřihnu z černobílé kopie na kancelářský papír, abych vůbec věděl, jaký mají mít tvar. Tato část mi malinko chybí v kresbách.

Obrázek


Model se zatím staví dobře a až na vrtuli u chladiče jsem nenarazil na větší problém, ale to tu již zmínili ostatní dříve. Já mohu jenom říci, že je to můj druhý model a staví se mi zatím velmi dobře, není to nic složitého, co by méně pokročilí až začínající modelář nezvládl (zatím). Chce to si jenom zvyknout na papír a přizpůsobit tomu postupy.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 11.9.2018 17:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 13.1.2016 15:53
Příspěvky: 111
Máš to krásné, čisté, prostě parádní.
Ať se ti další kroky povedou stejně pěkně. ;-) Ahoj.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz