TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32 / Hotovo

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
Waszek
Příspěvky: 203
Registrován: sob 21.1.2012 17:56
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Waszek »

Hlásím malý progres

Nejprve trošku vylepšené výfukové potrubí. Paroží jsem vysochal z tlustého kartonu, potrubí je z měděného drátku. Oproti modelu by potrubí mělo vést správně.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Potom jsem vyrobil základ rámu. Zde jsem se potýkal se zadním příčníkem, neseděly my průměry, ale i šířka zadního příčníku oproti přednímu. Za tu šířku ale asi mohly moje ruce. Matky na bocích rámu jsem asi použil moc velké, samozřejmě se mi to začlo nelíbit až po nalepení.

Obrázek Obrázek

Malinko jsem si vylepšil kryty předních kol (i když ještě nejsem rozhodnutý, zda je použít nebo ne)

Obrázek

potom jsem vytvořil základ kabiny s interierem. U lepení dílu 14c (vnitřní přední plášť kabiny) si vůbec nejsem jist, zda jsem se chytil správných linií, to se ale záhy ukáže při blížícím se pokusu o zasklení kabiny.

Brzdový pedál se mi nelíbil na délku, tak jsem jej prodloužil, aby byly pedály v jedné linii. U sedadla řidiče jsem trošku vyřezal vzduch (vím, že to nebude vidět, ale líbí se mi to). Volant mi přišel posazený příliš nízko, skoro ležící na palubovce. Nevím, jestli to tak má být, nebo mi někde ujela ruka, nicméně jsem prodlužoval volantovou tyč o cca 2 mm.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Chtěl bych trošku znázornit i rozvody vzduchu, nejsem ale schopen najít žádné fotky, kudy vedou všechny ty trubičky. Tuto část tedy zatím nechávám otevřenou, budu se ještě rozhlížet po podkladech, a mezitím se pokusím zasklít kabinu.

VV
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Lukáš »

Pěkně si s tím hraješ. Líbí se mi to.
Uživatelský avatar
Waszek
Příspěvky: 203
Registrován: sob 21.1.2012 17:56
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Waszek »

Lukáš: díky za pochvalu

jsem tu s dalším postupem. Nejdřív pár fotek:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

postupoval jsem téměř podle návodu z modelu, s několika odlišnostmi.
:arrow: Obšívku střechy 17h jsem si nechal až po nalepení všech dílů 18.
:arrow: Folii jsem nalepil oboustranou páskou na vnitřní díl 17a (nejdřív podlepit oboustrankou, pak vyřezat okénka, pak nalepit folii a pak vyřezat), a celek jsem pak přilepil k interieru.
:arrow: U dílu 18a jsem oproti návodu nejdřív udělal ty oblé rohy 18f vepředu, přišlo mi to logičtější. Trošku se mi tam nechtěly vejít, ale to asi bude rukama.
:arrow: díl 18b jsem vůbec nelepil ke sklu. Připevnil jsem si na něj "chlopničky" z cigaretových papírků, a s jejich pomocí jsem jej přichytil ke kabině. Potom jsem jej zafixoval přilepením dílu 18c odspoda, a obšívky střechy 17h zezhora.
:arrow: u střechy 17h jsem si pomohl modelovací hmotou, kterou jsem před tím vyplnil ty růžky.

snažil jsem se o co největší přesnost. Ačkoliv je to nejkulatější věc, kterou jsem kdy dělal, vnitřní a vnější části k sobě sedly překvapivě přesně. Umístění spoje v půce kulatého okénka sice nepovažuji za nejšťastnější, ale i tam mi to sedlo (o fous mi to ujelo nahoře, ale to bude spíš rukama). V podstatě za nejproblematičtější věc u této části považuju trefení zadní části dílu 18a, aby byla rovně, souměrně, lícovalo okénko, atd. Taky to tam mám zvlněné,jak jsem s tím válčil.

:evil: Jediná, ale o to větší nepřesnost, na mě vyskočila, když jsem začal lepit spodní část 18a. V zadní části se to divně kroutilo, tak jsem oddělil díl 14d od podlahy. Po dolepení kabiny mi tam vznikla mezera téměř 2 mm (jak můžete vidět na první fotce). Paradoxní je, že když přiložím kabinu k podvozku, tak držáky 8i zdá se sedí, ale podpěra kabiny 5a-5d vychází do té mezery. Jinými slovy, vypadá to, jako by podlaha 14a byla v zadní části o téměř 2 mm kratší. Kde je chyba :?: :!: :?:

na závěr mohu říct, že při dodržení přesnosti a práci s rozmyslem se kabina nechá udělat tak, že bude k něčemu vypadat, a na poprvé jsem spokojen. Pokud se ale v budoucnu dostanu k další 148, pravděpodobně postup ještě mírně upravím, když už teď vím, kde číhají záludnosti. Ta díra mě sice rozčiluje, ale v důsledku nebude vidět, a taky doufám, že se mi nepromítne v žádných důležitých návaznostech.

Až vymyslím, co s tou dírou, přidám fotky celé kabiny.

VV
Uživatelský avatar
Waszek
Příspěvky: 203
Registrován: sob 21.1.2012 17:56
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Waszek »

Trošku jsem postoupil.

Zkompletoval jsem rám, u motoru jsem naznačil vzduchovou trubku z kompresoru. Naznačení rozvodu vzduchu definitivně opouštím. S mým tempem bych sháněl podklady tak dlouho, až bych ten model nikdy nedokončil.

Obrázek Obrázek

Ta díra vzadu vznikla pravděpodobně tím, že jsem díl 14c nalepil na dílu 14b málo dopředu. Řešením by pravděpodobě bylo přilepit na 14b nejdřív 14d. Na díl 14c pak nejdřív nalepit 15a. Já jsem díru "zalátal" cca 1mm proužkem kartonu.
Koleno topení 19z jsem vysoochal z modelovací hmoty. Největší pakárna bylo natvarování rorhů vepředu kapoty a podlepení spodku kabiny díly 19. Světlomety jsem vylepil topenářskou páskou. Žárovky jsou ze špendlíkových hlaviček zalitých v herkulesu. Zasklení světel mám již připravené, doplním spolu s drobotinou na kabinu až ke konci.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Začal jsem si připravovat kapotu. Nejprve jsem myslel, že to dám bez technického žebra 22q, ale nedaří se mi to natvarovat, aby to drželo, takže si budu muset pomoci. z masky jsem vyřezal vzduch a přidal jsem "usměrňovače" vzduchu. Nápis na masce jsem prostorově zvýraznil, i když to není moc vidět. U prolisů na kapotě jsem srazil hrany co to šlo, aby to bylo oblejší. zatím nemám nalepeno, takže až další fotky. Kapotu jsem lepil bez chlopní. Myslím ale, že to byla chyba, s chlopněmi bych asi snáze spasoval předek a vršek kapoty. Ale když, tak bych asi použil tenčí (třeba z kancelářského papíru)

Obrázek Obrázek

Až si dopřipravím kapotu, nalepím kabinu na rám a začnu pracovat na osazení rámu nádržemi a tak.

VV
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Tapan »

Máš to moc hezký ;-)
Uživatelský avatar
TomC2
Příspěvky: 378
Registrován: pát 20.1.2012 23:12
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od TomC2 »

A pak že to nejde. :shock: Nádhera. :shock:
Toptop
Příspěvky: 380
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Toptop »

Krásná čistá práce, obdivuji.
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Brzdič »

Paráda chlape, moc chválím retuš kulatých rohů. Tady hodně modelářů pohoří, protože použije moc tmavý odstín barvy a ta se jim vpije do tisku.
Uživatelský avatar
Waszek
Příspěvky: 203
Registrován: sob 21.1.2012 17:56
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Waszek »

díky chlapi, ještě se budu červenat :oops:

Nedalo mi to, a nainstaloval jsem kabinu. Kapota zatím jen cvičně přiložená. Zasklení světel na místě. Foťák vytáhnul ten nepěkně vytvarovaný roh kapoty. Ve skutečnosti to není až tak hrozné. Stalo se to právě při vylepování spodku kabiny díly 19. Zkusím to ještě vytvarovat do lepšího obloučku.

Obrázek Obrázek

S čistotou to až tak žhavý nenní, tady mám velké rezervy. Co se týká retuše, tak je to tempera. Na retuš používám jen tempery nebo vodovky. Barvu jsem se bez úspěchu pokoušel namíchat dva večery, ale nakonec jsem musel požádat manželku. Musím říct, že sám bych to tak nikdy netrefil.

VV
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Tapan »

Paráda, kapota sedí jak zadek na nočník :-) Obdivuju, přesné a čisté, takových je k vidění málo.
LC 736
Příspěvky: 156
Registrován: pon 6.2.2012 12:49

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od LC 736 »

Toto je absolútne TOP :shock: :shock: sledujem a obdivujem ;) ;)
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 989
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od VašekS »

:shock: Tak tohle je snad nejhezčí kabina stoosmačtyřícítky, co tu na fóru byla. Fakt super.
A úpravy taky kvituju. Jen tak dál. ;)
Uživatelský avatar
Waszek
Příspěvky: 203
Registrován: sob 21.1.2012 17:56
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32

Příspěvek od Waszek »

Díky, ale ono to tak žhavý nebude. Ta kapota zas tak nesedne, jsou tam mezery. I ta čistota a přesnost rozhodně není až tak dokonalá. Myslím, že část vad skryl dobře (i když neúmyslně) zvolený úhel focení :twisted:

VV
Uživatelský avatar
Waszek
Příspěvky: 203
Registrován: sob 21.1.2012 17:56
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32 / Hotovo

Příspěvek od Waszek »

Ahojte

Tak hlásím dobojováno. Vzhledem k nedostatku času jsem trošku opomíjel reporty. Pokusím se tedy udělat alespoň jeden finální (a trošku delší, pardon).

Po namontování kabiny na rám jsem se vrhnul na drobotinu - světla a tak. Zadní světla jsou "zasklená" folií namalovanou transparentními barvami. Blikače jsou vylisovány z folie. Za inspiraci děkuji uživateli VašekS a jeho návodu, který je k nalezení zde. Odrazky jsou z vystřihovánky, pouze překrité kolečkem z folie opět natřené tranparentní oranžovou. Stěrače jsou vyřezané z černého papíru. Zrcátka jsou ze zrcadlové folie.
Rám jsem také osadil nádrží, zadními zástěrkami, a pod. Pod kapotu jsem nainstaloval filtry a sání.

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Pokračoval jsem korbou. Úchyty 29k jsem vyztužil trojúhelníčky. Oproti návodu jsem nejdřív sestavil komplet korbu včetně všech bočnic, a až poté jsem ji umístil na rám. Narazil jsem na neseedící kresbu u dílů 31a a 31b. Rozřezal jsem, posunul, a snadno vyřešil. Dále proti sobě nesedí horní a dolní uchycení pístu. Vyřešil jsem to posunutím horního uchycení - díly 28u a 28t dopředu. Přišel jsem na to pozdě. V reálu myslím, že má být posunutý díl 28r a 28s dozadu.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

No a pak jsem si řekl, že to na první pohled nevypadá tak zle a proč bych to nezkusil v Neratovicích. Nestane se nic horšího, než že se nic nestane. No ale ono to dopadlo nad očekávání.

Obrázek


Co říci závěrem, aneb shrnutí více než roční večerní zábavy.

U modelu po konstrukční stránce vše sedělo perfektně, pouze s pár drobnými výjimkami. Konkrétně mi neseděly následující věci:
:arrow: díl 8gL a 8gR mi vyšly o cca 1 mm kratší. Vzhledem k tomu, že se jedná o jednoduchý díl, navíc vnitřní olemování rámu, které není na očích, není to žádný problém
:arrow: otočný mechanismus vyklápění korby - trubička 24i - má větší průměr, než otvor v dílu 24aL a 24aR. Jednoduché řešení zmenšením průměru, opět žádný problém
:arrow: bočnice korby 31a a 31b na sebe nesedí kresbou - viz obrázek výše. Zde je to hodně na očích. Já jsem to vyřešil uříznutím spodní části dílu 31b, a jejím posunutím tak, aby na sebe kresba seděla. Na jedné straně mi pak kousek přečuhoval, tak jsem ho uřízl a dal na stranu druhou. Tím se to vyrovnalo, a myslím, že je to méně vidět, než kdybych bílá místa retušoval.
:arrow: - umístění uchycení pístu v horním a dolním rámu proti sobě nesedí - viz obrázek výše. Přesné podklady jsem pro to nenašel, ale podle dostupných fotek i podle logiky fungování bych řekl, že uchycení mají být proti sobě. Umístění uchycení na korbě se domnívám je v pořádku. Uchycení na dolním rámu by podle mě mělo být posunuto o kus dozadu. Zde je třeba dát pozor a hlídat to již z kraje.

:arrow: všechny ostatní věci, které mi nesedly, považuji za chybu mezi židlí a řezací podložkou.
:arrow: sem tam byly některé díly delší či širší, což vnímám jako bonus, protože zakrátit či zúžit lze vždy.


Pár věcí jsem si upravil podle sebe ve snaze se trošku více přiblížit originálu. Když pominu vylepšení detailů, jako jsou světla, pak jsem věnoval trošku péče následujícím částem:
:arrow: rozpohybování výkyvu náprav (to jsem dělal jednak proto, že mě baví mechanizmečky, ale taky abych zajistil, že bude stát všech 6 kol na podložce - v geometrii nejsem dobrý)
:arrow: systému zatáčení a s tím související úpravy uchycení tlumičů, odpružení a zatáčení na přední nápravě. Horní uchycení tlumičů vyztuženo.
:arrow: zůžení přední nápravy
:arrow: úprava vedení výfukového potrubí
:arrow: natočení kompresoru o 90°, napojení na sání, naznačení tlakového potrubí.
:arrow: naznačení rozvodů nafty od čerpadla k pístům
:arrow: přidání brzdových pístů
:arrow: přidal jsem i pár matiček na kola a na rám.

V některých případech jsem postupoval odlišně od návodu, a nebo bych je podruhé dělal jinak.
:arrow: trubkový rám jsem měl oddělený na zadní část - dvounápravu a přední část. Přední část jsem osadil motorem, pak spojil se zadní částí a horním rámem (skupina 24). Pak teprve kabina. Přijšlo mi to logičtější, než manipulovat s křehkou dlouhou trubkou.
:arrow: u kabiny (skupina 14) bych na díly 14a a 14b (dno) lepil nejprve díl 14d a na něj navazoval další díly.
:arrow: korbu jsem oproti návodu neprve zkompletoval celou (skupiny 29 až 32) a pak teprve přidělal k podvozku.
:arrow: drobotinu ka kabinu (zrcátka a pod) pak samozřejmě až úplně na konec.


Model je na první pohled perfektně propracovaný. Zejména na podvozku jsou ale některé věci zjednodušené. To nepíšu proto, že to vnímám jako chybu, ale naopak jako prostor pro seberealizaci (i když třeba brzdy nebo přesnější zatáčecí mechanizmus bych uvítal). Spíše nechápu rozporuplnost v detailech. Například prolisy na kabině jsou vytaženy do prostoru, ale vybouleniny na kolech, prolisy na nádrži, obruby na diferenciálech a podobně, jsou pouze nakresleny. Přitom na druhou stranu vystřihovánka obsahuje mnoho absurdně malých dílů (13j, 23k a pod.), takže o obtížnost nejde. Také bych uvítal, kdyby díly 31b, 31c, 32b měly svoje lemování. Díly jsou více než milimetr tlusté a hodně na očích. Řešit takto tlusté hrany a dlouhé hrany retuší mi přjde nepraktické. Také se mi nelíbí stínování dílů, ale to je věc vkusu.

Co se týká obtížnosti, na modelu se najde spoustu zapeklitých dílů. Já jsem paradoxně nejvíce válčil s těmi nejjednoduššími - velké plochy a dlouhé tlusté hrany korby. A mým prubířským kamenem je také vždy geometrie. Ačkoliv je model na první pohled obtížnější, při pečlivosti a přesnosti zjistíte, že na sebe vše sedí. Kdo bude postupovat pomalu a pečlivě, nemůže mít špatný výsledek. Jak jsem se někde dočetl (a tuším že to bylo na předchozí verzi tohoto fora), neexistují složité díly, jsou pouze díly, které dlouho trvají.

Výslekem je nicmméně velmi koukatelný model, a já si s mím užil více než rok zábavy, za to díky. Děkuji též všem, kteří se dočetli až sem :D V archivu mám ještě několik modelů od RW (např T815 agro), a doufám, že se k nim časem také propracuji.

VV

p.s. Ještě se pokusím dodat nějaké komplexní fotky hotového modelu
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32 / Hotovo

Příspěvek od Lukáš »

Tak to je velká paráda. Určitě budu čerpat inspiraci, až se někdy do nějaké T-148 také pustím.
Odpovědět

Zpět na „Nákladní vozy a tahače“