TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32 / Hotovo
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32 / Hotovo
Zdravím vespolek
Po dlouhé době jsem se zase pustil do lepení. Los tentokráte padl na Tatru 148 od Rippera.
Začal jsem dle návodu podvozkem. Rozhodl jsem se udělat několik drobných úprav. Udělal jsem kyvné nápravy. Dlouho jsem přemýšlel nad mechanismem, až jsem stvořil toto:
K vytvoření funkčního mechanizmu mě vedly tři důvody. Jednak mi to umožní udělat trošku podseknuté nápravy, jednak mi to zajistí všechna kola na zemi (protože udržet geometrii byl pro mě vždycky problém), a jednak mě to prostě baví.
Pokračoval jsem kompletací centrální roury. Další úpravou bylo zúžení přední nápravy po konuzltaci s Brzdičem o cca 2 mm na každé straně. Přední náprava bez disků přesahovala šířku nárazníku. Podle všech nákresů, co jsem dohledal, se disky vlezly do šířky kabiny. Ubral jsem na délce poloos 2k před uchycením kompletu 2n a 2m. V případě potřeby rozšíření kdyžtak nasílím disky. Dále jsem udělal otočná kola.
Výkyvné nápravy si vynutily úpravu uchycení torzních tyčí a také úpravu zatáčecího mechanizmu.
Moje úpravy bohužel potvrdily, že nikdy nebudu dobrý šachista. Po úpravě zatáčecího mechanismu jsem zjistil, že jsem nedomyslel umístění tlumičů. Uchycení tlumičů se nevejde mezi zatáčecí tyč a uchycení páky torzní tyče, kam podle podkladů patří. Tady budu muset ještě udělat nějaký zásah.
Jako další úpravu plánuji ztvárnění brzdových pístů s naznačením rozvodů vzduchu. Dalším krokem pak bude zpracování tlumičů a poté hurá na kola. Trošku se děsím stínování, ale snad to nějak dám.
V souvislosti se stínováním se potýkám s určitou schizofrenií modelu, který na jednu stranu obsahuje spoustu až absurdně malých dílů, a na druhou stranu některé (potenciálně) velké díly neobsahuje, nebo jsou jen "namalované". Tím nemyslím jen brzdové písty nebo zjednodušené zatáčení. Na podvozku jsou to například příruby v čelech centrální roury, které jsou jen namalované a vystínované. Přitom by to konstrukčně bylo jen na určenou tloušťku podlepené kolečko.
Jinak díly na sebe zatím perfektně pasují, případné nepřesnosti vycházejí z mých úprav. U některých dílů je ponechán praktický přesah. Jediný problém se vyskytl u dílů 8gR a 8gL (olemování nosníku nárazníku), kde mi jedna strana vyšla o cca 1mm kratší.
V
Po dlouhé době jsem se zase pustil do lepení. Los tentokráte padl na Tatru 148 od Rippera.
Začal jsem dle návodu podvozkem. Rozhodl jsem se udělat několik drobných úprav. Udělal jsem kyvné nápravy. Dlouho jsem přemýšlel nad mechanismem, až jsem stvořil toto:
K vytvoření funkčního mechanizmu mě vedly tři důvody. Jednak mi to umožní udělat trošku podseknuté nápravy, jednak mi to zajistí všechna kola na zemi (protože udržet geometrii byl pro mě vždycky problém), a jednak mě to prostě baví.
Pokračoval jsem kompletací centrální roury. Další úpravou bylo zúžení přední nápravy po konuzltaci s Brzdičem o cca 2 mm na každé straně. Přední náprava bez disků přesahovala šířku nárazníku. Podle všech nákresů, co jsem dohledal, se disky vlezly do šířky kabiny. Ubral jsem na délce poloos 2k před uchycením kompletu 2n a 2m. V případě potřeby rozšíření kdyžtak nasílím disky. Dále jsem udělal otočná kola.
Výkyvné nápravy si vynutily úpravu uchycení torzních tyčí a také úpravu zatáčecího mechanizmu.
Moje úpravy bohužel potvrdily, že nikdy nebudu dobrý šachista. Po úpravě zatáčecího mechanismu jsem zjistil, že jsem nedomyslel umístění tlumičů. Uchycení tlumičů se nevejde mezi zatáčecí tyč a uchycení páky torzní tyče, kam podle podkladů patří. Tady budu muset ještě udělat nějaký zásah.
Jako další úpravu plánuji ztvárnění brzdových pístů s naznačením rozvodů vzduchu. Dalším krokem pak bude zpracování tlumičů a poté hurá na kola. Trošku se děsím stínování, ale snad to nějak dám.
V souvislosti se stínováním se potýkám s určitou schizofrenií modelu, který na jednu stranu obsahuje spoustu až absurdně malých dílů, a na druhou stranu některé (potenciálně) velké díly neobsahuje, nebo jsou jen "namalované". Tím nemyslím jen brzdové písty nebo zjednodušené zatáčení. Na podvozku jsou to například příruby v čelech centrální roury, které jsou jen namalované a vystínované. Přitom by to konstrukčně bylo jen na určenou tloušťku podlepené kolečko.
Jinak díly na sebe zatím perfektně pasují, případné nepřesnosti vycházejí z mých úprav. U některých dílů je ponechán praktický přesah. Jediný problém se vyskytl u dílů 8gR a 8gL (olemování nosníku nárazníku), kde mi jedna strana vyšla o cca 1mm kratší.
V
Naposledy upravil(a) Waszek dne úte 24.11.2015 20:17, celkem upraveno 1 x.
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Moc pěkná práce. Úprava řízení se povedla. Jsi první, kdo se tady do toho pustil .
Zeptám se. Výkyv zadních polonáprav je jen v toleranci třmenu? Péra se asi nekývou, že jo?
Vašek
Zeptám se. Výkyv zadních polonáprav je jen v toleranci třmenu? Péra se asi nekývou, že jo?
Vašek
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Ahoj,
díky za reakci.
Péra se kývou, takže umožní výkyv na obě strany v docela rozumném rozsahu. Nicméně to jde ztuha, takže to skutečně poslouží jen k dorovnání nepřesností v geometrii. Zkusím nafotit "rozsah" výkyvů náprav.
W
díky za reakci.
Péra se kývou, takže umožní výkyv na obě strany v docela rozumném rozsahu. Nicméně to jde ztuha, takže to skutečně poslouží jen k dorovnání nepřesností v geometrii. Zkusím nafotit "rozsah" výkyvů náprav.
W
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Ahojte,
jsem tu s dalším drobným postupem. Nejprve slíbené nafocení výkyvu zadních náprav:
Dále jsem musel předělat zatáčecí mechanizmus, aby se vešlo uchycení tlumičů na své místo. Prodloužil jsem zatáčecí páky na kolech a zkrátil "zatáčecí páku" na rámu. Dále jsem upravil délku a místo uchycení pák torních tyčí 7a. Nyní se mezi ně vejde uchycení tlumiče. Také jsem zlehka naznačil homokinetický kloub, protože mě trošku rozčilovalo to prázdné místo.
Dále jsem musel trošku upravit postup. Abych mohl dotáhnout tlumiče, musel jsem nejdřív umístit motor do rámu, aby se konstrukce zpevnila a tlumiče se měly do čeho zapřít.
Na motoru jsem udělal pouze drobné úpravy. Přidal jsem znázornění rozvodů nafty od čerpadla ke vstřikovačům a dále jsem o 90° otočil kompresor - dle fotek vede vyústění kompresoru dopředu. Přívody vzduchu jsem udělal tlustější, než je šablona. Ještě chci naznačit vzduchovou trubku vedoucí od kompresoru, ale to až bude kompletní rám.
Udělat tlumiče tak, aby pružily, byl pro mě trošku oříšek. Nakonec se mi podařilo udělat miniaturní pružinky, které se vejdou do dílů 8s. Pružinky jsou z kytarové e struny, omotané kolem hřebíčku. Ještě budu muset vyztužit horní uchycení tlumičů 8j, aby auto neklesalo, a správně odměřit díly 8z1.
Pokračovat budu brzdovými písty a rozvody vzduchu, ale před tím musím udělat kola, abych nemusel brzdy předělávat, jako se mi to stalo u zatáčení.
Jinak díly vysřihovánky na sebe sedí perfektně, v této části jsem nenarazil na žádnou vadu. Jediným problémem byla obšívka bloku motoru, která mi vyšla o fous delší, ale to přikládám nepřesnému vyřezání dílů 9b a 9c.
V
jsem tu s dalším drobným postupem. Nejprve slíbené nafocení výkyvu zadních náprav:
Dále jsem musel předělat zatáčecí mechanizmus, aby se vešlo uchycení tlumičů na své místo. Prodloužil jsem zatáčecí páky na kolech a zkrátil "zatáčecí páku" na rámu. Dále jsem upravil délku a místo uchycení pák torních tyčí 7a. Nyní se mezi ně vejde uchycení tlumiče. Také jsem zlehka naznačil homokinetický kloub, protože mě trošku rozčilovalo to prázdné místo.
Dále jsem musel trošku upravit postup. Abych mohl dotáhnout tlumiče, musel jsem nejdřív umístit motor do rámu, aby se konstrukce zpevnila a tlumiče se měly do čeho zapřít.
Na motoru jsem udělal pouze drobné úpravy. Přidal jsem znázornění rozvodů nafty od čerpadla ke vstřikovačům a dále jsem o 90° otočil kompresor - dle fotek vede vyústění kompresoru dopředu. Přívody vzduchu jsem udělal tlustější, než je šablona. Ještě chci naznačit vzduchovou trubku vedoucí od kompresoru, ale to až bude kompletní rám.
Udělat tlumiče tak, aby pružily, byl pro mě trošku oříšek. Nakonec se mi podařilo udělat miniaturní pružinky, které se vejdou do dílů 8s. Pružinky jsou z kytarové e struny, omotané kolem hřebíčku. Ještě budu muset vyztužit horní uchycení tlumičů 8j, aby auto neklesalo, a správně odměřit díly 8z1.
Pokračovat budu brzdovými písty a rozvody vzduchu, ale před tím musím udělat kola, abych nemusel brzdy předělávat, jako se mi to stalo u zatáčení.
Jinak díly vysřihovánky na sebe sedí perfektně, v této části jsem nenarazil na žádnou vadu. Jediným problémem byla obšívka bloku motoru, která mi vyšla o fous delší, ale to přikládám nepřesnému vyřezání dílů 9b a 9c.
V
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Ahoj,
obracím se na Vás s prosbou. Neměl by někdo fotku či nějaký nákres, kudy vede v reálu výfukové potrubí? Já vím, že to na modelu nebude až tak moc vidět, ale rád bych to udělal správně. U většiny modelů zde na fóru jsem viděl, že vedete potrubí nad horním uchycením tlumičů, ale podle fotek od strejdy Googla se mi zdá (bohužel žádnou zjevnou jsem neobjevil), že potrubí vede od svodů na motoru hned dolů a pak mezi tlumičem a motorem. Poradí někdo?
Díky
Vašek
obracím se na Vás s prosbou. Neměl by někdo fotku či nějaký nákres, kudy vede v reálu výfukové potrubí? Já vím, že to na modelu nebude až tak moc vidět, ale rád bych to udělal správně. U většiny modelů zde na fóru jsem viděl, že vedete potrubí nad horním uchycením tlumičů, ale podle fotek od strejdy Googla se mi zdá (bohužel žádnou zjevnou jsem neobjevil), že potrubí vede od svodů na motoru hned dolů a pak mezi tlumičem a motorem. Poradí někdo?
Díky
Vašek
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Ahoj, ja som našiel niečo také ak pomôže
http://img9.rajce.idnes.cz/d0902/10/106 ... .jpg?ver=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img9.rajce.idnes.cz/d0902/10/106 ... .jpg?ver=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img9.rajce.idnes.cz/d0902/10/106 ... .jpg?ver=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img9.rajce.idnes.cz/d0902/10/106 ... .jpg?ver=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img9.rajce.idnes.cz/d0902/10/106 ... .jpg?ver=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img9.rajce.idnes.cz/d0902/10/106 ... .jpg?ver=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Přesně tak,výfukové potrubí má vést pod tlumičem na obou stranách
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Ahoj,
Díky kluci, přesně tohle jsem potřeboval vidět. Musim zahrnout rajče do zdrojů.
VV
Díky kluci, přesně tohle jsem potřeboval vidět. Musim zahrnout rajče do zdrojů.
VV
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Ahoj,
na ukázku pokus o jedno kolo.
Rozhodl jsem se jít cestou masochismu a zkusit si vzorek vytvořit sám.
Začátek tedy spočíval v obkreslení scanu vzorku ve vektorovém editoru. Po vytisknutí jsem 2x podlepil 120kou papírem na cca 0,3 a začal jsem vyřezávat první kolo. Ani nebudu popisovat, jaká pakárna to byla, hlavně boční figury.
Když jsem polepil celý běhoun, chtěl jsem to zafixovat ředěným herukesem. Jenže jsem ho naředil moc, a ty boční figury se rozvrstvily. Chvilku jsem to chtěl rozšlapat, ale odolal jsem a nakonec to nevypadá tak zle. Až to natřu, nepřesnosti to opticky ještě potlačí (doufám). Kdyžak ho schovám někam dovnitř, aby nebylo tolik vidět .
Pro snazší práci budu další kola dělat jen jednou podlepeným vzorkem (něco málo přes 0,2). Bude se to líp vyřezávat a pro prostorový efekt to bude myslím dostačující.
Ještě mě čeká 10 kousků, tak mi držte palce, ať mi nehrábne.
VV
na ukázku pokus o jedno kolo.
Rozhodl jsem se jít cestou masochismu a zkusit si vzorek vytvořit sám.
Začátek tedy spočíval v obkreslení scanu vzorku ve vektorovém editoru. Po vytisknutí jsem 2x podlepil 120kou papírem na cca 0,3 a začal jsem vyřezávat první kolo. Ani nebudu popisovat, jaká pakárna to byla, hlavně boční figury.
Když jsem polepil celý běhoun, chtěl jsem to zafixovat ředěným herukesem. Jenže jsem ho naředil moc, a ty boční figury se rozvrstvily. Chvilku jsem to chtěl rozšlapat, ale odolal jsem a nakonec to nevypadá tak zle. Až to natřu, nepřesnosti to opticky ještě potlačí (doufám). Kdyžak ho schovám někam dovnitř, aby nebylo tolik vidět .
Pro snazší práci budu další kola dělat jen jednou podlepeným vzorkem (něco málo přes 0,2). Bude se to líp vyřezávat a pro prostorový efekt to bude myslím dostačující.
Ještě mě čeká 10 kousků, tak mi držte palce, ať mi nehrábne.
VV
-
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř 12.11.2014 12:51
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
To chce Vážně pevnou ruku a pevné nervyWaszek píše: Ještě mě čeká 10 kousků, tak mi držte palce, ať mi nehrábne.
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Po čase vyplněném prací a zpříjemněném občasaným večerním vyřezáváním dezénů hlásím konečně další postup.
Povedlo se mi dokončit všech 11 kousků, a i když nejsou dokonale pravidelné jako lasery, cítím značné uspokojení z vlastnoruční práce .
Kola jsou přetřená černou akrylkou, 2x řídkou, 1x o fous hustější. Vyřezal jsem vzduch z disků. Aby byly pevnější, tak jsem je před tím podlepil jednou vrstvou kancelářského papíru. To pravděpodobně bylo příčinou, proč se mi do disků nevešly brzdové válce, které jsem musel na koncích seříznout - viz. foto. Dále jsem doplnil matky a také obruby disků. Ty původní se mi zdály nevýrazné (a navíc je schovala barva). Moc jsem nepochopil přesah boků plášťů přes disk, to ale u potenciálního budoucího modelu od RW vyřeším vlastními boky.
V další fázi plánuju brzdy s naznačením rozvodu vzduchu a výfuk. Brzdové písty už jsem rozpracoval.
Po dokončení kol doufám, že stavba už bude pokračovat trošku rychleji
V
Povedlo se mi dokončit všech 11 kousků, a i když nejsou dokonale pravidelné jako lasery, cítím značné uspokojení z vlastnoruční práce .
Kola jsou přetřená černou akrylkou, 2x řídkou, 1x o fous hustější. Vyřezal jsem vzduch z disků. Aby byly pevnější, tak jsem je před tím podlepil jednou vrstvou kancelářského papíru. To pravděpodobně bylo příčinou, proč se mi do disků nevešly brzdové válce, které jsem musel na koncích seříznout - viz. foto. Dále jsem doplnil matky a také obruby disků. Ty původní se mi zdály nevýrazné (a navíc je schovala barva). Moc jsem nepochopil přesah boků plášťů přes disk, to ale u potenciálního budoucího modelu od RW vyřeším vlastními boky.
V další fázi plánuju brzdy s naznačením rozvodu vzduchu a výfuk. Brzdové písty už jsem rozpracoval.
Po dokončení kol doufám, že stavba už bude pokračovat trošku rychleji
V
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Za ten vlastní dezén oba palce nahoru, vypadá nádherně, když uvážím jak je to prťaví.
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Tvorba vlastního dezénu je na prášky, ale nakonec máte z modelu mnohem větší radost. Taky palec nahoru za odvahu a bezchybné provedení i v tomhle malém měřítku.
Re: TATRA T2-148 S3 / RW / 1:32
Ahojte,
prosím o radu. Dělám zrovna zadní nosník (skupina dílů 24).
Má horní hrana rámu (24a - 24d) být v jedné rovině hornní hranou předního příčníku (24g,24h)?
Mě to vychází, že příčník vyčnívá nad rám o cca 0,5 mm.
Díky za radu
Waszek
prosím o radu. Dělám zrovna zadní nosník (skupina dílů 24).
Má horní hrana rámu (24a - 24d) být v jedné rovině hornní hranou předního příčníku (24g,24h)?
Mě to vychází, že příčník vyčnívá nad rám o cca 0,5 mm.
Díky za radu
Waszek