Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Dneska jenom jedna taková rychlovka. Začal jsem stavbu nosné roury. Při její stavbě jsem opět zvolil postup bez využití chlopní.

Vzal jsem špejli stejné délky jako je požadovaná část nosné roury, naměřil proužky z kandelářského papíru a namotal na špjli váleček s takovým průměrem, abych mohl váleček pouze olemovat dílem z vystřihovánky. Možná je to srabárna v ulehčení práce, ale musím říci, že "válečky" jsou pevné, nikde není papír polámaný a mají i pěkný kruhový průřez.

Zjištění do budoucna nastalo u matek, kde jsem měl několik z nich na diferenciálu umístěných moc ke středu a při aplikaci nosné roury matky překaží. Ulámané matky tak dolepím až po sestavení podvozku.

Obrázek Obrázek

Příště už snad kompletace podvozku.
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od komar »

Pěkná práce, i report se mi líbí...
Myslím, že "srabbácký" přístup u válcových dílů využívá snad většina papíráků, minimálně u takto zatěžovaných komponentů.
Ať už je obšívka s chlopní, bez chlopně slepená na tupo, či se sólo chlopní na rubu podlepenou...
Jestli se pletu, jsme srabbi dva a zbytek patla-vesmíru pomocné pásky dovnitř nenamotává... 8-) . :twisted:

... krátká pauza na smích...

...určitě namotáváme, byť jen pár závitů, podle situace.. ;)
Já stále vidím "Tipy-triky-rady-návody" v "Déčkách", které kdysi prémiově vycházely se 14-deníkem BBC mladých techniků a přírodovědců, či jak se to čtení jmenovalo...
Tam je názorná ilustrace týkající se právě pomocných pásků, a myslím, že i v návodech PK Grafiky p. Knotka tento tip je.
Za sebe se tedy hrdě hlasím do Klubu srabbů.
Jde někdo s náma ??? :mrgreen:
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 985
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od VašekS »

Taky jsem srab, který ještě navíc středem roury protahuje kulatinu.

Jde Ti to zatím moc pěkně. ;)
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Děkuji za názory.

Dodělal jsem z velké části podvozek a přidal drátek spojující přední disky.

Z výsledke podvozku jsme docela spokojen. Až vše pořádne proschne přijdou na řadu detaily a opravy chyb způsobených manipulací. Musím dolepit ulámané matky, natřít drát spojující přední disky, zaretušovat místa, kde došlo k otření barvy při manipulaci. Dále plánuji dodělat ještě několik detailů na převodovku. Nejhorší bylo udržet geometrii a konečně jsem pochopil, proč stavba začíná rámem a ne rovnou podvozkem.

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Obrázek

Ještě chvilku budu dělat černé díly a potom konečně začnou žluto-hnědé součástky.
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

K dokončení podvozku mi chybí ještě několik detailů. Jedním z nich jsou torzní tyče. Zakoupil jsem několik profilů Evergreen, zejména pro výrobu žebříku a potrubí u cisterny. Použil jsem průměr 1,6 mm i na torzní tyče (v návodu je uvedne průměr 1,5 mm, ale myslím, že ta desetina není znatelný rozdíl). Nyní potřebuji chytit lepší odstín černé a tyče nabarvit.

Obrázek

Když sjem dokončil hrubou stavbu podvozku (stále se mi nepozdávala geometrie, tak jsem kousek musel rozlepit a znovu spojit), tak jsem se vrhl na připevnění již hotového rámu. Jak jsem již několikrát uvedl, jde po dlouhé době o první model a první komplexnější model, bohužel rám to odnesl asi nejvíce.

Retuš = hrůza, přesnost = hrůza, řez= hrůza

Rám jsme stavěl podle návodu již na začátku stavby a musím uznat, že nyní po slepení podvozku bych ho udělal již úplně jinak. Ono se to možná zkušeným modelářům nezdá, ale i malý trénink je opravdu znát. Asi největší chyba, kterou jsem u rámu děla byla při retuši. Nejdříve jsem díly slepil a následně retušovat, no není to dobré. A aby toho nebylo málo, tak nedávno jsem rám opravoval a vyklozl mi z ruky. Reflex je reflex, bohužel jsem ho chytil stehny a jednu stranu malinko zdeformoval, ale naštěstí to není skoro vidět.

Obrázek

Chytit odstín hnědé barvy bude opravdu oříšek, ale snad se zadaří.

Nyní mě čeká výroba tlakových nádob, musím říct, že z vrchlíků má opravdu respekt. Dále dodělat poslední doplňky k podvozku. Místy je retuš odřená, ale to je zejména důsledkem manipulace, takže musím opravit i tyto hrany.
Klohan
Příspěvky: 1
Registrován: úte 3.1.2017 8:40

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Klohan »

Když se dívám na foto zakoupeného modelu, tak jsou tam vidět díly vnitřku kabiny, ale jsou v červené barvě. Neměly by být taky v hnědé?
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Tak jsem po delší době opět pokročil ve stavbě Tatrovky.

Sestavil jsem přední blatníky a připravil jsem si "tyčinky" na uchycení blatníků k rámu. Blatníky jsou zatím pouze nasunuty. Na pravém blatníku ještě chybí dodělat několik nádobek. Blatníky přilepím napevno a přidám tyto detaily až ev chvíli, kdy budu dělat zadní konstrukci a kabinu. Nerad bych je přilepil v jiném úhlu, než v jakém budou potřeba. Při lepení blatníků nenastal žádný problém, vše šlo přesně podle návodu.

kromě blatníku jsou přidělané také přední schůdky pro řidiče a spolujezdce. Zde šlo také lepení bez problémů. Jestli jsem nikde neudělal chybu, tak je opačné označení dílků potřebných pro lepení schůdků. Dílky 9kR a 9mR po naohýbání sedí na levou stranu rámu (předpokládám, že strany se určují podle směru jízdy - u řidiče L) a dílky 9kL a 9mL zase na druhou stranu.

Obrázek

Blatníky je třeba ještě zaretušovat.

Jako další je podle návodu na řadě motor. Zatím jsme sestavil tělo motoru (dílky s číslem 11). Při lepení nenastal žádný problém, vše přesně sedí a dobře se lepí. Na zkoušku ej umístěna osička o průměru 1,5 mm. Písty přijdou ještě přemalovat, aby zde nebyla oranžová barva.

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek

Nyní je potřeba dodělat motor, výfuk a vše usadit do rámu.
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Výrobou výfukového potrubí jsem dokončil celý motor a umístil motor do rámu.

Už od začátku jsem věděl, že výfukové potrubí (díl 14i) určitě budu chtít vyměnit za něco reálnějšího, než je papírový proužek. Protože na nástavbě cisterny bude mnoho doplňků, které jsou vyráběny z "drátů" (schody, potrubí) tak jsem si chtěl vyzkoušet pravá na výfukovém potrubí práci s profily Evergreen, které plánuji použít na celém modelu.

Profily se dobře dají řezat (odlamovacím nožem), následně nad svíčkou je lze velmi jednoduše ohnout a k lepením jsem používal vteřinové lepidlo. S lepením byl asi největší problém. U schůdků, které budou hned na očích budu muset lépe profily brousit, aby při lepení šla plocha na plochu a nevznikala mezera. Po slepení výsledného tvaru potrubí jsem ho celé nastříkal základní šedou barvou.

Výsledná barvená úprava potrubí je provedena tmavě šedou barvou, následně pomocí laku na vlasy je připevněna sůl a celý díl je nastříkán hnědou barvou. Po kompletním uschnutí hnědé barvy je odlámána sůl a vytvořen opotřebovaný efekt. Lepené spoje jsou velmi křehké.

Motor je následně dokončena a vlepen do základního rámu. Motor se lepil dobře. Nyní je potřeba dodělat zbytek výfuku, nádrže a další detaily k dokončení motoru a podvozku.


Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Mohu poprosit, jestli má někdo rozestavěnou 815 a může mi změřit rozměr přední nápravy? Červená úsečka na fotografii. Když vyzkouším jenom nasucho nasadit blatníky tak se obávám že mi kola polezou ven. Tak abych případně délku nápravy ještě upravil, ale možná to pouze klame, proto prosím o rozměr, abych si to překontroloval, Děkuji

Obrázek
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Ahoj, dobrý večer,

pokračuji stavbou dále podle návodu a rychle se přiblížila tvorba nádrže. Dovolím si tvrdit, že na té bude stát výsledek celého modelu (ještě s kabinou). Mám dva dotazy.

1) Čela + plášť nádrže mají ještě šedý podklad - obrys. Má to nějaký význam? Předpokládám že ne, normálně vyříznu čela podle žluto-hnědé barvy. To samé plášť, ale raději se ptám.
Obrázek

2) Věc, se kterou stále bojuji, tak se raději zeptám - stále se považuji za začátečníka v této složitosti modelů. K dílu 16m mám přilepit díl 16k, ale vždy si nejsem jist, zda díl 16m olemovat dílem 16k nebo zda díl 16k nalepit pod díl 16m. Určitě existuje pravidlo v označení, mohu poprosit o vysvětlení - či odkaz na nějaké yvsvětlení?

Obrázek

Moc děkuji za ochotu a přeji příjemný večer (den)
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Ričmond »

1) čelo vyřízneš tak jak píšeš. ten podklad se používá u dílů, když autor nechce mít černé obrysové čáry - po slepení by to moc upozorňovalo na to, kde máš na té "kupoli" spoje.

2)nevím jestli na to existuje pravidlo, ale já mám vyzkoušeno, že pokud se díl 16m nepodlepuje, tak ho nalepíš na 16k. Pokud se díl 16m podlepí tak se to dílem 16k olemuje.
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Tak přidám zase něco málo z postupu.

Nejdříve jsem udělal výfuk. Použil jsem papírový originál + profily evergreen. Po nástřiku zákldovkou následovat nástřik stříbrnou barvou. Výfuk se lepil dobře a vše dobře pasuje. Následovala příprava nádrže. Na první fotografii pouze provizorně umístěná na podvozku, abych si ověřil rozměry.

Obrázek

Další velmi obtížný krok bylo čelo nádrže. Zatím mám pouze jedno. Musím říci, že z toho mám rozpačitý pocit. Bylo to zatím to nejsložitější co jsem z papíru dělal, ale šlo to určitě zvládnout lépe :-(
Z normálního pohledu (1m od modelu) to vypadá uspokojivě - z obou stran i přesně navazují hnědé pruhy a části. Když jde člověk blíže, tak by to nejraději vzal a přiložil tím. Snad se mi zadní čelo povede lépe. Přední čelo je takové nepravidelné a trochu více pomuchlané (3x jsem to přelepoval)

Nyní už je jasné, že do cisterny se dlouho pouštět nebudu...

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Lukáš »

Splnit takový závazek by nemělo být až zas takovým problémem, protože cisteren moc vydáno nebylo :)

Spoje zkus ještě vyhladit kovovou tyčkou. U druhého před přilepením na celek navíc ještě dotvaruj tlakem z rubové strany něčím zaobleným.
Odpovědět

Zpět na „Hasiči a vozidla veřejných (komunálních) služeb“