Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Ahoj, dobrý den,
chtěl bych přispět také svou troškou zde do databáze modelů. Na úvod by asi bylo slušné napsat něco málo o mé modelářské "kariéře". Již od dětství jsem stavěl papírové modely z ABC - zejména minibox. Následovalo období kolejiště H0 a zabrání celé místnosti. Po svatbě však bylo "nařízeno" z prostorových důvodů kolejiště uklidit na půdu a tak jsem se vrátil k papírovým modelům. Modely z ABC jsem naposledy stavěl před 12 - ti lety, tenkrát mi bylo 15. Tento model tatrovky je můj návrat k papírákům.

Obrázek

K plánované stavbě:
Jak jsem již psal, půjde o můj první větší papírový projekt. Hodně jsem se inspiroval zde na foru, tak se omlouvám, kdyby měl někdo pocit že "vykrádám" jeho nápady, ale snad to nikomu vadit nebude ;)
Nemám takové zkušenosti a budu tedy postupovat přesně podle návodu, vidě jsem tu v několika galeriích, že přeskakujete, ale to si nemohu dovolit, abych na něco nezapomněl.

Začal jsem tedy tradičně nárazníkem. Chvilku jsem váhal, jak vyříznotu otvory na světla. Při návštěvě dílny mé ženy jsem narazil na průrazníky a přesně to sedlo. Budu brát tento model trošku cvičně. Následovala retuš bílého místa kolem světel, nalepení folie a parabolky. Parabola je vylepená alobalem a pomocí hlavičky malého špendlíku je znázorněn obsah světla.

Obrázek Obrázek Obrázek

Měl bych hned na úvod jednu otázku. Jestli mi můžete poradit, jak vyřezáváte pomocí kružítka díly u kterých nelze kružítku zabodnout do jejich středu (díl je celá plocha kruhu)? Dáváte si na díl karton, do kterého kružítko zabodnete? Přijde mi škoda to střihat, když mám kružítko a může to být pekná kružnice.
maggi
Příspěvky: 152
Registrován: stř 4.9.2013 18:37
Bydliště: Hořice

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od maggi »

Paráda,fekálek.Budu sledovat,já ho lepil v prosinci,je to pohoda ale trošku jsem úplně nezvládnul čela cisterny.Tak ti přeju ať ti to vyjde líp než mě.
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Ričmond »

:arrow: Tomas23
Já díly bez možnosti zapíchnout do středu vyřezávám ručně.
U olfa kružítka jsem měl takové malé kolečko, které se podkládá pod hrot jehly, když nemůžeš píchat. Ale je to na nic, protože si na ten díl stejně nemůžeš naznačit ani ten střed. U kartonu je stejný problém, ale ještě hrozí že to propíchneš skrz :D Ale třeba nevím něco, co už se ví..

Jinak přeju hodně zdaru a když nasadíš rozumné tempo, taky za chvilku zabereš místa a místa ;-)
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Děkuji za radu, ještě mám chvilku čas, než se k nějakému takovému dílu dostanu, tak třeba něco vymyslím...

Přední nárazník hlásí dokončeno. Chýbí zde drátek na dolní straně, ale ten nainstaluji až na závěr, aby nedošlo k ulomení. Snažil jsem se hrany retušovat a ikdyž na fotografii to místy vypadá nevábně, tak v reálu jsem s tím spokojen.

Obrázek

Nárazník se lepil opravdu dobře a vše padlo přesně podle návodu. Největší problém jsem měl s vyříznutím oblých rohů u čela nárazníku. Díly s pořadovým číslem 2, což je rám podvozku jsou již pod zátěží. Musím říct, že mě stavba baví a již nyní jsem zvědavý na výsledek.
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Po dlouhé době jsem získal pracovní stůl, takže nemusím neustále uklízet stůl kvůli večeři a mohu mít vklidu model rozestavěný.

Jak jsem již psal, jedná se o můj první model od doby abc a miniboxů, takže psotupuji přesně podle návodu a nepřeskakuji pořadí. Každým krokem se učím nové a nové věci a už nyní, po slepení cca 50 dílků, bych ty první dělal jinak :D

Každopádně něco málo k dalšímu postupu. Po slepení předního nárazníku, kde mimochodem plánuji opravit blinkry a udělat je z folie, jsem dolepil rám a pustil se do podvozku.

Rám se lepil krásně a největší problém je trefit hnědou na retuš.

Obrázek


Další krok je práce na podvozku. Zde plánuji přípravu všech dílů a až následnou kompletaci celého podvozku včetně torzní tyče, převodovky atd.. Ksrtonová kolečka na obrázku sloužili k výrobě válce diferenciálu, jejich poloměr je vypočítán tak, aby je plášť válce přesně obejmul. Musím říci, že jsem s tím spokojen, protože opravdu vznikl pravidelný válec, bez nějakých ostrých zlomů či pomačkání.

Obrázek


Zatím jsem vyrobil vzpěry, držák tlumičů a diferenciály. Na model plánuji použít několik doplňků jako jsou matky a kartonové manžety. Dále jsem pořídil dezény a stěrače. Největší problém mi dělalo vyříznout do diferenciálu díru na prostrčení střední části, ale po slepení celého "válce" jsem využil kuchyňský brousek na nože a jeho konický tvar a pomalým točením přesně vybral díru na střední díl. Diferneciál je zatím pouze nasucho sestaven.

Obrázek Obrázek
Obrázek

Nyní čekám až zaschnou natřené a slepené manžety a dokončím celé diferenciály, zde si chci dát pozor hlavně na geometrii. Zatím přemýšlím z čeho udělat osičky kol, četl sjem zde na fóru několik rad jako jsou uhlíkové tyčky, plastové profily Evergreen atd... Například plastové profily vypadají dobře, ale dávat 120 Kč poštovné za objednávku v hodnotě 50 Kč :D nevíte někdo, zda se dají koupit v Českých Budějovicíh?
P

P.S. Až na fotograifi jsem si všiml, že chybí jedna matka.
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tapan »

Ahoj Tomáši, myslím, že zatím dobrá práce ;-) Kde sehnat Evergreeny v Č. Budějovicích náhodou vím, zkus prodejnu Happy model, viz. http://happymodel.cz/. Nevím, jestli drží skladem i uhlík, asi by byl lepší, je pevnější. Zkus se optat a uvidíš.
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Tapan píše:Ahoj Tomáši, myslím, že zatím dobrá práce ;-) Kde sehnat Evergreeny v Č. Budějovicích náhodou vím, zkus prodejnu Happy model, viz. http://happymodel.cz/. Nevím, jestli drží skladem i uhlík, asi by byl lepší, je pevnější. Zkus se optat a uvidíš.
Moc děkuji, je super že mají i e-shop, kde si člověk v klidu vybere a má to díky osobnímu doběru bez poštovného.

Na osičky jsem již použil měděný drátek, ale na konstrukci budu ještě profili potřebovat (motor, žebřák atd..)
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Pokračuji dále v sestavování podvozku, respektive diferenciálů a náprav. Osu kol jsem nakonec udělal z měděného drátu. Nejdříve jsem ho pilníkem narovnal a následně ještě upravil postupným broušením do požadovaného průměru, šlo to velmi snadno a myslím si, že pevnost je dostačující. Na osičky jsou zatím nasucho nasunuty manžety a celé diferenciály jsou sestaveny.

Obrázek Obrázek


Protože jak jsem již uvádel, je to můj první komplexnější papírový model do dob miniboxů, postupuji raději podle plánu. Další tedy bylo třeba udělat klouby na přední osu. Určitě jsem věděl, že je nebudu dělat pouze z vystřihovánky, zdálo se mi to chatrné. Zvolil jsem podobnou metodu jako tu již byla prezentována a udělal celé klouby z kartonu. Následně jsem nalepil díly z vystřihovánky a jemným pilníčkem karton vytvaroval.

Obrázek


Na fotografii je použita špejle pouze jako držák a také sloužila k vytvarování otvoru pro osu kol. Klouby ještě přebarvým, zatím se zdají poměrně dost lesklé.

Obrázek

Každý to asi zná, ale práce mnoho a času málo, ale rád bych trošku zrychlil. Nyní na mě čekají přední a zadní disky a následně kompletace celých náprav.
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Ahoj,

kompletuji nápravy a má dvě otázky na geometrii...

1) Mají být všechny 3 nápravy od konce disku na druhý konec stejně dlouhé? Abych věděl co si pohlídat.
2) Plánuji udělat "podseknutí"kol,a el raději se chci poradit jak velký (přibližně) má být úhel náklonu, abych to zase nepřehnal a nemusel to rovnat až bude model více sestaven...

Předem děkuji za odpovědi a za rady na co si při kompletaci podvozku a jeho geometrii dát pozor
Uživatelský avatar
JakubSDK
Příspěvky: 1663
Registrován: stř 5.6.2013 15:44
Bydliště: Nymburk

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od JakubSDK »

Ahoj,

stavba ti jde pěkně od ruky ;)

1) přední drátek na nápravu je o něco kratší (cca 4,9mm) než jsou zadní (cca 5,5mm), ostatně to máš ve šmikajdě u šablon ;)

2) podseknutí bych udělal tak nějak přiměřeně, ale mám pocit, že už se to tu někde řešilo...

Ať se ti stavba daří Jakub.
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Ahoj, jj o drátkách vím, ale spíš jsem myslel délku nápravy po nasazení disku, ale už jsem to sestavil, i tak díky.

Každopádně jsem zase trošku pokročil, přední náprava je slepená a zadní disky jsou pouze nasunuty. Stále peřemýšlím, jestli omotávat drátek u zadní nápravy papírem - viz. návod, nebo nechat takto a pouze nabarvit. Je fakt že podle návodu by měl mít cca 3 mm, a takhle je to cca 2 mm, ale zase mi to po natření přijde hezčí, než omotané papírem, myslíte si, že by byl rozdíl 1 mm hodně patrný a rušivý?
Díky měděnému drátku jako osičce šlo snadno naznačit "podseknutí" kol. Výsledný úhel doladím asi až po sestavení a nasazení kol, aby to nebylo přehnané.

Obrázek Obrázek

U přední nápravy je již vše nasazeno a ještě přijde doretušovat části, které se sestavováním ošoupali. Musím říci, že s přední nápravou jsem spokojen tak ze 40 %. Vůbec, ale vůbec se mi nepovedli přední klouby. Stále si zahrávám s myšlenou je celé předělat, ale už to asi rozebírat nebudu.

Obrázek
Uživatelský avatar
Tomáš S.
Příspěvky: 998
Registrován: sob 21.1.2012 21:39
Bydliště: Uherský Brod

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomáš S. »

Vidím, že podseknutí náprav je tu trvalým tématem... Pro klasickou T815 platí toto:

Obrázek Obrázek

:arrow: Zdroj: http://www.tatratech.wz.cz/historie/ter ... ovani.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Co se týče provedení náprav na tvém modelu, celkovou tloušťku bych asi až tak striktně neřešil, myslím, že ve výsledku je šumák jestli to bude mít 3 mm nebo 3,2 mm... Spíš bych se být tebou snažil schovat ten lesklý měděný drát, který mě tahá za oči opravdu hodně. Je to papírový model, patří tam tedy papír - já bych to jednoznačně omotal - rozhodně to bude působit méně rušivě než teď.

Pokud zpracování přední nápravy a hlavně kloubů zatáčení moc nevěříš, doporučil bych ti je zalepit na pevno. Upustit od funkčního zatáčení. Možná ti to teď přijde škoda, ale podle mě nic nezkazí model tatrovky tak, jako propadlé kola (pokud daná tatra nemá pérování měchy :) ), stejně s tím nikdy zatáčet nebudeš... Čas a váha modelu se na této čísti hodně podepíše a tím, že nápravy uděláš podseknuté (což chválím, modelu to hodně přidá!), tak bude mít kolo ještě větší tendenci se propadat, protože nebude stát na celé ploše běhounu. Kombinace podseknutí a funkční zatáčecí nápravy podle mě vyžaduje její mistrné zpracování bez sebemenších vůlí (v případě, že chceme aby to pár let vydrželo). Nebál bych se ti ani doporučit, aby sis pak hotovou Tatru v poličce něčím podložil, aby nemusela stát přímo na kolech, vydrží pak koukatelná samozřejmě mnohem déle...

Bude to hezký model - jen tak dál! Držím ti palce a občas sem mrknu ;) .
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Co se týče provedení náprav na tvém modelu, celkovou tloušťku bych asi až tak striktně neřešil, myslím, že ve výsledku je šumák jestli to bude mít 3 mm nebo 3,2 mm... Spíš bych se být tebou snažil schovat ten lesklý měděný drát, který mě tahá za oči opravdu hodně. Je to papírový model, patří tam tedy papír - já bych to jednoznačně omotal - rozhodně to bude působit méně rušivě než teď.
Děkuji za informace, jinak ten měděný drát určitě zmizí. Jak jsem psal, disk je zatím pouze nasucho zasunut. Určitě chci ještě osičku upravovat (buď nátěr či omotání), ale i tak děkuji za podnět.
Uživatelský avatar
Mára79
Příspěvky: 146
Registrován: sob 21.1.2012 11:17
Bydliště: Březová nad Svitavou

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Mára79 »

Já bych za sebe ty měděné kulatiny určitě omotal papírem. Nebál bych se i trochu víc jak 3mm, po přepočítání na měřítko to vychází v realu 96mm. Myslím, že na realném autě je to víc.
Podseknutí poloos bych taky udělal míň neš těch 6° max. okolo 4°, nákresy jsou pro nezatížené vozidlo.
Jinak Ti to jde pěkně od ruky, jen tak dál.
Uživatelský avatar
Tomas23
Příspěvky: 23
Registrován: úte 2.2.2016 20:34
Bydliště: Dolní Třebonín

Re: Tatra 815 - CAS 11 /RW/ 1:32

Příspěvek od Tomas23 »

Trošku jsem pokročil. Celý týden jsem měl dovolenou, plánoval kolik toho na modelu stihnu. Nakonec jsem rád, že jsem dneska dodělat převodovku a nápravy.

Nápravy a disky

Nakonec jsem drátek opravdu omotal papírem, jenom místo proužku z vystřihovánky jsem použil klasický kancelářský papír. Přijde mi, že se lépe omotává než tvrdší papír z vystřihovánky. Následně po dosažení průměru 3 mm jsem papír natřel černou barvou. Při výrobě disků jsem neměl dotažené kružidlo a podlepené díly jsem omylem vyřezal jako spirálu. Musel jsem tedy disky opravit a boční strany vyřezat z kartonu 1mm a jednu stranu natřít černou barvou, ale s výsledkem jsem spokojen.

Obrázek Obrázek

Převodovka
U převodovky jsem použil jiný postup než je uveden ve vystřihovánce. Nerad využívám chlopně, protože třeba v zakulacených rozích můžou vznika škvíry. Proto jsem včechny čela částí převodovky podlepil kartonem a chlopně odřezal. Čela menší části kartonem 0,5 mm a čela hlavní části převodoky kartonem 1 mm. Následně nalepím pláště, kdy lepidlo může být ve všech místech. Nemyslím si, že by se nějak radikálně zvedla hmotnost modelu. Tvar je dobrý a s výsledkem jsem spokojen. Pro malý váleček, konkrténě díl 6i, jsme použil metodu zmotaného papíru. Z kancelářského papíru jsem si uřízl proužek o stejné šířce jako je díl 6i a umotal váleček tak, aby šel přesne omotat dílem 6i.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Skladiště dílů
K dokončení podvozku chybí ještě torzní tyče a tlumiče. Dále u převodovky dodělat detaily jako jsou matice, znak atd... Aktuální stav podvozku:

Obrázek

K vystřihovánce
Model se staví perfektně, vše přesně sedí. Stavět takový model je radost a již nyní bych udělat několik věcí ze začátku jinak, ale i tak tento model beru, abych si vyzkoušel různé techniky a našel, co mi nejvíce vyhovuje. Ve vystřihovánce jsem si všiml chybičky - nic vážného, ale musím přiznat, že mi chvilku hlavu zamatola. Raději se o ně podělím, ale znovu opakuju, není to žádná kritika či výtka k modelu, spíše upozornění pro ostatní.

1) V návodní kresbě je dílek 6b omylem označen 6e
2) Na dílku 6h je omylem uvedena plocha pro přilepení jako 6f, ale má tu být 6c

Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Hasiči a vozidla veřejných (komunálních) služeb“