Tak jsem tu zase, 32 pojezdových kola Sturmtigera mě přivedlo do solidního záseku, ze kterého se nějak ne a ne dostat. Mockrát jsem tady ve fóru četl, že z podobné krize pomůže ven, jiná stavba tak proč to nezkusit. Nebylo třeba dlouhého rozmýšlení do čeho říznout. Moryho Liebherr mě zaujal už před delší dobou při mé cestě po "Austrálii". Model je volně ke stažení v sekci Download u australských kolegů. PDF obsahuje 29 stran A4 s díly (tiskneme na 160ku), 2 stránky se šablonami (dráteničina, prosklení kabiny), 1 stranu k tisku samolepek, 1 stranu pro tisk vodolepek a 21 stran s návodnými "rendery".
U modelu je počítáno s tmelením, broušením a barvením, takže tisk proběhl černobíle na tiskárně Samsung 3175-FN, což se ukázalo trošku jako chyba. Nejenže má tiskárna problém s rozměrem a po přeměření je vytištěná oblast o cca 6mm na délku a 4mm na šířku menší proti požadované skutečnosti, ale hlavně nezvládá jemné tečkování, které naznačuje umístění jednotlivých dílů. Ve výsledku to znamená malinko rozhozené měřítko (což až tak nevadí) a trošku komplikací při stavbě s hledáním správné pozice pro nalepení dílů (to vadí malinko víc : ). DObré zjištění je, že vysloužilá HP2035D zvládá tisk perfektně a další tisk modelu již čeká v archívu.
Něco málo k předloze. Jedná se o model čelního nakladače německé společnosti Liebherr, která spolu s Volvem patří ke špičce na trhu se stavebními stroji.
Typ 580 2+2 je druhý největší čelní nakladač v nabídce. Spadá do váhové kategorie 24 tun, výkon motoru je 200 kW, kapacita lopaty do kamení, recyklací a těžeb se pohybuje mezi 5ti a 8,5 m3. Mimo klasickou "kamennou" lopatu může být stroj vybaven různým nářadím od vysokovýklopné lopaty, přes vidle pro manipulaci s kamennými bloky po drapáky pro manipulaci s dřevní hmotou.
Pokud stále nevíte o co jde, je zde mallá ukázka:
Více informací nejen o 580ce najdete na webu společnosti Liebherr http://www.liebherr.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Teď k samotné stavbě. Model je tištěn na 160ku papír a drtivou většinu budeme podlepovat. A že skutečný stroj není žádný drobeček, nebudeme troškařit asni s podlepováním. Díly zadní části rámu stroje podlepujeme 2mm kartonem (fajnšmekr si slepí sendvič ), pokračujeme přes 1,5 mm, 1mm, 0,5mm až ke 160ce.
Z výše napsaného je zřejmé že vyřezávání nebude žádná sranda (Nakonec to nebylo tak strašné, ocílka fiskars byla po ruce a ušetřila spoustu čepelek).
Začal jsem rámem, nejprve zadní část kdy k sobě lepíme 2 silné části a ve finále tak vzniká doslova brutální celek ze 4mm nosníků. Vše sedí přesně a patlání je radost:) Přední část je pro změnu kombinací 1,5mm a 1mm (doufám, že si to pamatuju správně). Opět vše sedí bez problémů, trošku jsem maturoval s umístěním "plotny ve spodní části, ale stavby kolegů z Austrálie pomohly najít správný způsob.
pár fotek:
tolik k rámu stroje, musím říct, že autor odvedl dobrou práci a při troše pečlivosti vše sedí moc hezky.
Rám bychom měli, co dál ? Už teď je jasné, že model nebude žádný drobeček, ale pořádný macek (ostatně, někteří jste mohli stroj vidět v únoru v Lužánkách spolu s bratříčkem v provedení Log Handler pro manipulaci kulatiny). Tak pro ještě lepší představu o velikosti modelu slepíme lopatu. Já zůstal u provedení do kamenolomu. U kolegů z austrálie můžete najít další 3, nebo 4 typy lopat a tuším i vidle na převoz kamenných bloků.
Lopata se lepila opět velmi dobře, jen spotřeba slin byla při tvarování pláště extrémní
tady polotovar lopaty spolu s rámem
a tady pro představu o velikosti s kružítkem Olfa
Bohužel se mi někam zatoulaly fotky z tvorbu zůbů lopaty. Tak jen pro představu je jich 7 a každý se zkládá ze 6ti dílků:) Ale opět, sedí to hezky a 7 není 32
Po lopatě přišly na řadu nápravy a rameny výložníku, včetně vahadla a přepákování pro naklápění lžíce.
Odpadu vzníká při téhle stavbě opravdu moc :)
Tak a vrhneme se na kola. Pouze 4 (ne 32) a monstroózní Hezky zpracované, vše sedí přesně. Bombírování bočnic pneumatik je vzhledem k velikosti slast
Tady ještě "hranaté", ale znáte to nejde odolat a neposadit model konečně na kola
A když už na kola, tak proč na zkoušku neosadit i pracovní nářádí
Rozměry jsou zřejmé vzhledem k podložce formátu a klávesnici
A tady slíbené bombírované kola v pozadí, v popředí začínáme pracovat na zadní části stroje, kterou tvoří masivní litinové odlitky. Tento "nárazník" slouží mimo jiné jako protizávaží vůči plně nabrané lžíci stroje.
Tady případní patlalové tohoto kousku pozor! Prostřední žebro je nalepeno špatně, má být nalepeno přímo na žebro vpravo. Zde je v kresbě dílů malá nejasnost v naznačení místa pro přilepení prostředního žebra, vznikají dva možné způsoby a já s ivybral ten špatný. Nicméně tato chybka v konečném důsledku vadila jen při vlepování "světlometu" kdy jsem musel pilníkem kousek žebra ubrousit protože zasahoval právě do prostoru pro světlomet.
a zde již hotový kus.. trošku bylo potřeba upravit "obšívku" spodní části, ale jinak vše OK.
Ze stavby blatníků zadních kol fotky nemám tak aspoň takhle, pokusně přilíplé k rámu.
No a prozatím poslední "akce"..výroba schůdků ke kabině...
No a to je prozatím vše. Začal jsem stavět 19.2. takže docela solidní tempo (žena by řekla spíš solidní magor ). Na Brzdiče to zatím nemá (jak rychlost tak kvalita, ale co není může být :):)
Na závěr dnešní etapy snad jen.."NEBOJTE SE TROŠKU CESTOVAT, AUSTRÁLIE NENÍ ZAS TAK DALEKO A ČLOVĚK TAM NARAZÍ NEJEN NA PARÁDNÍ KOUSKY PRO STAVBU, ALE TAKY NA SKVĚLÉ LIDI"
Liebherr 586 2plus2 / Mory a Iconmaster / 1:25
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Liebherr 586 2plus2 / Mory a Iconmaster / 1:25
Naposledy upravil(a) mkzvk dne pát 9.3.2012 12:29, celkem upraveno 1 x.
Re: Liebherr 580 2plus2 / Mory a Iconmaster / 1:25
Hustomagorózní
Krásnej report, parádní úvod, perfektní model jen ty fotky
Pokračuj dál! Ať mam taky z čeho čerpat
Krásnej report, parádní úvod, perfektní model jen ty fotky
Pokračuj dál! Ať mam taky z čeho čerpat
Re: Liebherr 580 2plus2 / Mory a Iconmaster / 1:25
no jo já vím je to občas TROŠKU mázlé, přitom by stačilo jen se dokopat a vytahnout místo mobilu foťák
Re: Liebherr 580 2plus2 / Mory a Iconmaster / 1:25
report super to souhlasím, jen je škoda toho doslovnýho "bordelu" na fotkách kolem slepenýho kusu. Nešlo by to přece jenom pořešit jinak?
-
- Příspěvky: 305
- Registrován: úte 31.1.2012 10:10
- Bydliště: Náchod
Re: Liebherr 580 2plus2 / Mory a Iconmaster / 1:25
krásná práce, z fotek je vidět to hlavní.
Re: Liebherr 580 2plus2 / Mory a Iconmaster / 1:25
Ano bordýlek na stole trošku je, moc to ale neřeším snažím se fotit tak aby byl vidět model co nejlíp a okolí moc neřeším. Je to trošku pohodlností a faktem že po půlnoci kdy obvykle končívám patlání už moc nálada na úklidy a aranžování není. Zkusím to napravit;)
Re: Liebherr 586 2plus2 / Mory a Iconmaster / 1:25
Tak dnes jen malý pokrok, nějak to nejde. Začal jsem dávat do kupy kapotu nad motorem Zde je trošku problém se spasováním dílů 14a,14b,14c, kdy se jen těžko hledá správná pozice. Pracuje se na nápravě a nová verze modelu už by měla mít rysky pro zpasování.
Dále jsem narazil na problém s dílem 15a, který mi vyšel o 2,5mm kratší než je potřeba.
Drahá polovička se dnes nudila tak se vrhla na hromadu zbývajících dílů a takhle mi ji hezky roztřídila
Dále jsem narazil na problém s dílem 15a, který mi vyšel o 2,5mm kratší než je potřeba.
Drahá polovička se dnes nudila tak se vrhla na hromadu zbývajících dílů a takhle mi ji hezky roztřídila
Re: Liebherr 586 2plus2 / Mory a Iconmaster / 1:25
2,5 mm , už je dost...