Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
Venca 21
Příspěvky: 500
Registrován: sob 18.2.2012 22:56
Bydliště: Písek

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Venca 21 »

Sedačky už jsou na svých místech, kromě zadní "pětky", pro kterou ještě musím udělat tu podestu, na které jsou umístěné. Přestože jsem minule psal něco o "lahůdce", zase taková sranda to nebyla. Ale spíš to zabralo víc času, než jsem předpokládal, než že by se vyskytly nějaké větší potíže. Za zmínku stojí snad jen trojice (respektive šestice) sedaček u tzv. "čtyřek" - tedy sedadel orientovaných proti sobě v místech blatníků v předním článku, kde mi právě ten blatník trošku překážel a musel jsem použít velmi mírného násilí, abych tam sedačky správně usadil. Naštěstí to dopadlo dobře. ;)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Venca 21
Příspěvky: 500
Registrován: sob 18.2.2012 22:56
Bydliště: Písek

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Venca 21 »

Pokusil jsem se vyrobit takové ty síťky na baťohy z kusu staré záclony. Velikost oček je sice o dost větší, než by měřítkově odpovídalo, ale neřekl bych, že je v tom nějaký problém a vypadá to celkem důvěryhodně. Hotové síťky jsem doplnil madly z cca 1mm drátu a držáky, pomocí kterých budou přichyceny ke stropním panelům.

Záclona se docela blbě řezala, respektive chvíli jsem se marně pokoušel nějak rozumně a hlavně rovně nařezat cca 8 mm široké proužky. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem na větší kus záclony nalepil širší proužky černé čtvrtky, které jsem následně (po dokonalém zaschnutí lepidla) ořízl i se záclonou tak, aby vznikl cca 1,5 mm úzký proužek na okrajích síťky. Tento proužek černé čtvrtky tvoří spodní část síťky a z druhé strany (z rubu) jsem nalepil stejně široké hranůlky, vyřezané z dřevěných míchátek a natřených na černo. Tím vznikla horní část síťky, tedy ta část, kam se ukládají zavazadla. Snad jsem to popsal alespoň trochu pochopitelně. :)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Pak jsem pokračoval mou "oblíbenou" disciplínou, tedy dráteničinou. Všechna ta různa zábradlíčka u dveří a vpředu u palubní desky. Ještě předtím jsem zkompletoval - jak bych to nazval - taková ta "futra", které ukončují jednotlivé články vozu u kloubu a na nichž je připevněn měch - harmonika. Načež jsem zjistil, že to bylo trochu předčasné, protože praktičtější bude je osadit až po zkompletování interiéru s kastlí. Tak jsem je zatím odložil stranou a vrhl jsem se na osazení lemu blatníků. Zítra už bude na řadě ten zlatý hřeb - osazení interiérů do kastlí. (I když teď mě napadá, že u kloubáku je tím zlatým hřebem spíš spojení obou článků, což zatím ještě nehrozí) :D

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
JanO
Příspěvky: 521
Registrován: sob 21.1.2012 19:44

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od JanO »

Já bych řekl, že dávat na tohle "obal" už je docela škoda :lol: :shock:
Uživatelský avatar
Venca 21
Příspěvky: 500
Registrován: sob 18.2.2012 22:56
Bydliště: Písek

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Venca 21 »

JanO píše:Já bych řekl, že dávat na tohle "obal" už je docela škoda :lol: :shock:
Třeba jednou dojde na kabrio verzi, ale až bude platit ne Oceláři Třinec, ale IHC Písek - mistr Extraligy. A to si ještě počkáme. :mrgreen:

Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2559
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od kaktusak »

Moc nového nepíšu , ale napsat prostě musím . Paráda .
Uživatelský avatar
Venca 21
Příspěvky: 500
Registrován: sob 18.2.2012 22:56
Bydliště: Písek

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Venca 21 »

kaktusák: Děkuji. ;)

Pokračoval jsem vlepením stropních panelů a následně sítěk na zavazadla. To nebylo zas tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Ač to nebylo na první pohled moc vidět, byly ty síťky více či méně zkroucené do vrtule. Ony šly poměrně snadno srovnat do rovna, ale pak se zas vracely do původního tvaru. Takže než dostatečně zaschlo lepidlo, které drželo držáčky u stropu, často se některý z nich samovolně odlepil a já je musel neustále kontrolovat a prsty přidržovat, jelikož jich bylo docela hodně a nešlo je dost dobře přilepovat postupně, a prstů mám také jen omezený počet :lol: a nějak plošně zatížit to také nebylo možné.

Pak už jsem mohl přistoupit ke kompletaci exteriéru a interiéru. Začal jsem zadním článkem a následně jsem připojil ta "futra".
Když jsem se chtěl vrhnout na přední článek, uvědomil jsem si, že jsem ještě neudělal tu přepážku za řidičem z tyčí, skla a umakartu a po kompletaci by se tam dostávala blbě. Tak jsem ji zhotovil, sklo je z čiré fólie, závěs ze starého kapesníku, přepravní podmínky vylepené na skle a sako stejnokroje visí na ramínku: :D

Obrázek Obrázek

A již zkompletované obě části. Celkový tvar je zatím takový divoký, vše se srovná a ustálí až po vlepení předního a zadního čela a dalších komponentů.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A ještě pohledy do interiéru předního a zadního článku a pak celkově do celého kloubáku. Bez točny a harmoniky to zatím není ono, ale stejně tyto fotky miluju ;)

Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1054
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od rybak »

Naprostá pecka.
Udržet geometrii autobusu je těžký. Udělat u toho okna a ještě interiér je super těžký.
Fakt paráda. Sleduji a obdivuji.
Uživatelský avatar
Venca 21
Příspěvky: 500
Registrován: sob 18.2.2012 22:56
Bydliště: Písek

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Venca 21 »

Poslední dobou jsem se trošku flákal, ale něco jsem přece udělal. Přední čelo , roletky, a zadní čelo. Zpočátku jsem průběžně fotil postup stavby, pak jsem na to nějak zapomněl, takže roletky a zadní čelo jsou nafocené až po zakompletování do celku.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Saskardin
Příspěvky: 116
Registrován: pát 24.4.2020 17:36

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Saskardin »

Tá posledná fotka je úžasná, ako hovoríte, bratia "krutopřísná" :-D
Powerslave87
Příspěvky: 1
Registrován: úte 16.6.2020 7:01

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Powerslave87 »

Nazdar Venca dalo by sa k tým tvojim modelom dostať ? Hlavne by som si rad postavil C734 s interierom ak by to šlo :-)
bigpetr
Příspěvky: 293
Registrován: sob 23.1.2016 21:45
Bydliště: Brno

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od bigpetr »

Ty pruhledy interierem jsou neuvěřitelný. Parádní práce.
Schumy.0003
Příspěvky: 1232
Registrován: ned 29.1.2012 19:49

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Schumy.0003 »

Ahoj tak tohle je pecka, sám jsem začal lepit modely s interiérem a rád bych tě poprosil o tento krásný kousek
Uživatelský avatar
Venca 21
Příspěvky: 500
Registrován: sob 18.2.2012 22:56
Bydliště: Písek

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Venca 21 »

Pokračoval jsem kloubovou částí, která spojí oba celky dohromady. Chvíli jsem přemýšlel jak na to, až jsem tomu přišel na kloub. A pomocí malých dřívek - míchátek na nápoje a dřevěného párátka jsem zpatlal kloub:

Obrázek Obrázek

Následovala práce na rámu, který tvoří střední část kloubu a rozděluje měch na dvě části. Zkusil jsem si nasucho, jak to bude pasovat:

Obrázek Obrázek Obrázek

Dále jsem vyrobil a umístil zábradlíčka koncích jednotlivých článků. Následně kulaté zábradlí v prostoru kloubu, podlahu točny a opěrné tyče a vše jsem osadil do středového rámu.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Pak už přišlo na řadu slavnostní spojení obou článků dohomady. Středový rám s točnou a zábradlím tam zatím jen tak volně visí (ve skutečnosti je nějakým mechanismem spojen s kloubem, ale to nedávám) a finální polohu získá až osazením dojdílného měchu - harmoniky. Stejný systém jsem použil u 20 let starého Zárubovic kloubáku 1:25 a osvědčilo se to. U tohoto modelu navíc plánuju vytvořit pákový tlumič kloubu, umístěný na střeše vozu, který jsem na staré kloubici vůbec nedělal.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od AmatER »

Ta hovězina na střeše není tlumič, ale roznášecí konstrukce, která má za úkol nést krycí měch (jsou to dvě trubky se šlicem, v nichž jezdí žabky nesoucí lamely měchu jak záclona na garnyži) a držet středový portál tam, kde se sluší a patří. Tlumení měla karosa pod podlahou, dva hydraulické válce paralelně pod točnou. A když píšu točna, tak je to skutečně točna jako obří válečkové ložisko... Zvýšený výskyt kvalitních dýpý modelů v řezu a posledním tažení mi před lety umožnil cvaknout točnu pěkně odhalenou.

Obrázek Obrázek

Ale po zakrytí měchem to stejně nebude vidět, takže je dobrý to udělat co nejvíc blboodolný. I když, moje konstrukce, resp. jeden z vývojových exemplářů, který mám doma v poličce odhalený vystavený prachu, sluníčku a domácímu zvířectvu, i po letech drží fest (paradoxně se rozpadl exemplář, který byl zastavěn do jednoho z prototypových testů).
Uživatelský avatar
Venca 21
Příspěvky: 500
Registrován: sob 18.2.2012 22:56
Bydliště: Písek

Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43

Příspěvek od Venca 21 »

AmatER: Aha, já to názvosloví moc neznám, vím jen, že Ikarusy tam měly takovýho toho "pavouka" a Karosy tohle něco. Mimochodem vycházel jsem z Tvého textu zde: viewtopic.php?f=59&t=1911&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; Tam to bylo prezentované jako pákový tlumič kloubu. No, ale to je nepodstatné.
Kloub jsem si samozřejmě zjednodušil, jsem sice cvok, ale nejsem úplný magor. :mrgreen:

Krycí měch jsem se rozhodl udělat způsobem, jako u mé letité Zárubovo C744. Tedy ze čtyřiceti jednotlivých segmentů slepených k sobě pomocí chlopní. Je to sice asi tak 100x víc práce, než u metody "z jednoho kusu" s nastřiženými oblými částmi, ale právě ta absence nastřižených oblin je ten důvod, proč jsem se tak rozhodl. Ono u modelu bez interiéru ty drobné škvírky zas tak moc nevadí, ale u verze s interiérem by tam potom nehezky prosvítalo světlo.

Jelikož u Karos byl měch, na rozdíl od Ikarusů, podstatně světlejší, vyhledal jsem co nejsvětlejší černé papíry a základní tvar jsem si na ně v práci vytiskl na kopírce. Potřeboval jsem celkem 40 kusů, na A4 se jich vešlo 12, vytiskl jsem tedy 4 listy a ještě jsem měl 8 rezervních. Jednotlivé části měchu tvoří tři typy segmentů - 2x základní tvar bez chlopní (koncové segmenty), 18x segment s vnějšími chlopněmi a 20x segment s vnitřními chlopněmi. Tyto segmenty s chlopněmi vně a dovnitř se pravidelně střídají a chlopně lepím tak, aby byly uvnitř vozu, kde se spíš ztratí a příliš neruší celkový vzhled. Hotová harmonika je tvořena ze dvou samostaných částí.

Obrázek Obrázek Obrázek

Harmoniku jsem postupně skládal celý víkend. Dnes jsem dokončil poslední dvě žebra a mohl jsem se pustit do osazení na místo. Měch jsem měl během výroby zcela uzavřený, aby snáze držel tvar. Pro osazení do modelu jsem ho ve spodní části rozřízl, aby ho bylo možné protáhnout skrze kloub a točnu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Osazeno, zalepeno, funguje to! Jsem spokojený, myslím, že to nevypadá špatně.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A opět má oblíbená disciplína - pohledy do interiéru, tentokrát už s kompletním kloubem. Jelikož nebylo moc jiných možností, než fotit přes zadní, nebo čelní okno, fotky podle toho taky dopadly a musel jsem se hodně snažit, abych je upravil tak, aby vypadaly jakž takž k světu.

Nejprve pohledy zezadu dopředu:

Obrázek Obrázek Obrázek

Zepředu dozadu:

Obrázek Obrázek

A nakonec trochu detailnější záběry na točnu skrz díru pro zadní dveře (které tam zatím ještě nejsou) ;)

Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Autobusy“