Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87 hotovo

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Odpovědět
Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 613
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87 hotovo

Příspěvek od Zrzek »

Nazdárek vespolek, tak jsem tu zas. Po Karlovarském "báden wágenu" jsem stříhnul do Karosy B 732.1654 ČSAD Liberec - hranatý městský třídveřový BUS ve žlutozelenobílém provedení. Začátek zase v pohodě, ale pak se to nějak zvrtnulo a dopadlo to prapodivně viz foto.
Obrázek Obrázek

Jsem z toho docela rozladěný, poněvadž si nejsem vědom žádného pochybení. Proto jsem se rozhodnul zkusit další "oběť" pro svoje patlání a tím se stala zelenobílá "céčková sedmistovka", kterou svého času provozovala AČR. Standardní typové označení Karosa C 734.1340. Znalci vědí vo co gou, těm méně znalým postačí info - hranatá dvoudveřová turbo Karosa provozovaná většinou u ČSAD v modrobílém provedení.

K tomuhle patlu si dovolím přizvat odborníka na slovo vzatého a tím je sám autor modelu "rychloptlal" AmatER. Doufám, že mi ukáže názorný polopatický postup patlání tak, aby se mě to zase nezkroutilo, nezprohýbalo a popíše chyby, kterých se patlal může dopustit.

Můj prozatimní postup.
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87

Příspěvek od AmatER »

Nadcházející víkend by mohl být časově příznivý k patlungu... Čili vydrž.
JanO
Příspěvky: 521
Registrován: sob 21.1.2012 19:44

Re: Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87

Příspěvek od JanO »

Máš bytelně podlepenou bočnici, podaří se ti ji pěkně natvarovat do oblouku? Já je podlepuji kancelářským papírem a případně ve více vrstvách, abych zachoval tvar bočnice.
Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 613
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Re: Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87

Příspěvek od Zrzek »

Používám výztuhy vytvořené autorem, oblouky tvaruji před přilepením výztuh - myslím, že dostatečně. Jediná věc navíc je lehké přestříknutí výtisku (ve
2D stavu) lehkým popraškem laku na vlasy pro fixaci barev.

Napadá mě:
1. moc, nebo málo lepidla na chlopních žeber.
2. moc silné přitlačení chlopní při spasování.
3. nevhodná tloušťka podlepu výztuh.

Většinou se ten "problém" objeví po zaschnutí lepidla a po přilepení podlahy.
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87

Příspěvek od AmatER »

Jelikož armádní karosenku mám už pár desítek měsíců spatlanou
Obrázek
(EXIF u fotky tvrdí 12. 7. 2017 23:15:32), vybral jsem pro demonstraci pracovního postupu jiné provedení, a to zatím ne úplně dodělaný model ČSAD autobusy Plzeň, který měl zastupovat původní barevné provedení vozů typu C734.1340 z let 1994-95 (ilustrační foto je samozřejmě z novější doby, kdy už tyto vozy spíš dosluhovaly).
Obrázek

Model pokládám za poměrně jednoduchý, má něco kolem 80 dílů (z nichž lze některé snadno vypustit) a nezaplňuje ani celou stranu A4. Výhodou tohoto konkrétního modelu je ovšem prakticky totální absence retuše, kromě jedné hrany je vše na karoserii bílé (a na spodku lze retušovat jednoduše fixem, neboť to nebude vidět). Ale tadyhle pomalopatla Zrzek mě přesvědčil, že očividně není jednoduchých modelů, které by nešly totálně zvoslit :lol:

Na začátek je vhodné si připravit díly výztuží, stačí podlepit jakýmkoliv kartonem kolem 0,5mm tloušťky, já jsem zvolil podlep několika nepovedenými výtisky jiného modelu. Pak klasika, narýhovat, narýsovat pomocné čáry na rub některých dílů, připravit vercajk a rodeo může začít.
Obrázek Obrázek Obrázek
Časomíra je na fotkách proto, aby pomalopatla věděl, že ten model je opravdu jednohubka na 4-5 hodin práce - díly by měly dojít někdy po půlnoci.

Začneme přední nápravou. Zrzek tvrdí, že to je děsně složitý a zbytečný voser, já si to nemyslím, dyť je to jenom 3 díly navíc.
Obrázek Obrázek
Pokud si nejste jistí, že díl 4e proleze svým výřezem v boku nápravnice, klidně ten výřez můžete protáhnout, vidět to nebude.

Osy předních kol by měly na opačnou stranu dílů 4f přesahovat co nejméně. Pak to stačí slepit dohromady, lepidlem je vhodné šetřit, ale spoj musí spolehlivě držet, jinak se to může v nejmíň očekávanou chvíli snadno rozpadnout
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Pak stačí obě spojovací táhla uvnitř nápravnice spojit a po proschnutí spojů lze vyzkoušet funkčnost.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

V těsném závěsu následuje kompletace obou náprav a nalepení výztuží X4a a X4b (tu prosím nelepte natěsno ke spodní hraně, spíš výše, vzniklé místo se využije pro zaúhlování karoserie, viz dále).
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Podvozek je tímto hotov, takže se můžeme vrhnout na kastli. Základem je tady dobré vytvarování. Díl 1a se tvaruje nejlépěji přetažením přes hranu desky stolu, přičemž oblinu zadního dolního plechu bočnic + přední a zadní díly střechy lze doladit drobným kulovým tvarovadlem. Mě se osvědčila sympaticky do kovového neprůhledna vypálená obrysovková žárovka (z karosy, přirozeně 8-) ) a jako podložka čistý papírový kapesníček. Po vytvarování a nalepení pomocných dílů lze dovnitř vlepit výztuže, přičemž výztuž X1b je vhodné lehce donutit k příčně obloukovitému průhybu (proto se výztuže obzvlášť hodí podlepit měkčím polokartonem), aby ve finále pohledově nedeformoval střechu. Dotvarovávání bočnic až v tomto stadiu už silně nedoporučuju, snadno se dojde k protlačení obrysu výztuží na pohledovou stranu!
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Pak následuje jedna z nejdůležitějších částí stavby - vlepení náprav. Je vhodné začít zadní nápravou, kterou je možno přitlačit k pracovní desce (u přední hrozí poškození mechanismu řízení).
Obrázek Obrázek Obrázek

Stejným způsobem (jen zrcadlově opačně) se vlepí přední náprava a podvozek lze zaúhlovat mezi nápravami výztužemi X1c a u zadní nápravy jednou ze zbývajících výztuží X4b (pozor, je užší než podvozek, takže je důležité udržet rovinnost bočnic, jinak se to po přilepení zadku pozná a následuje párání). U přední nápravy ještě doporučuji počkat, jelikož přes výztuhu pak nelze dostat prsty k usazení předního čela. Stále je nutno dávat pozor na mechanismus řízení přední nápravy, až do nalepení zástěrek nebo nasazení kol!
Obrázek Obrázek Obrázek

Zadní čelo je jednoduché a placaté. Jeho připojování na kastli je vhodné začít bočními chlopněmi u okna, pak vystředit a přilepit hranu střechy a nakonec spojit spodní hrany boků. Na druhé fotce vidíte názorně, co se stane, když trochu uletí úhel, takže tady bylo nutné chlopeň z výztuže X4b odpárat a nalepit znova.
Obrázek Obrázek

Na předním čele taky není nic složitého, stačí udržet středovou linii a sedne si to samo. Připojování ke karoserii je obdobné, nejdřív boky, pak k hraně střechy. U tohohle modelu napoví správnou výškovou polohu zelený pruh okolo kastle, jinde je vhodné začít odzhora od hrany střechy. Na levém boku se lze orientovat podle lišty nad elektrárnou (to je ten horní dekl pod oknem řidiče, uvnitř jsou pojistkové skříňky, několik kilometrů kabelů a hora relátek, proto elektrárna).
Obrázek Obrázek Obrázek

Pak můžete zaúhlovat i předek vlepením zbývající výztuže X4b a zkontrolovat, zda vám kastle neudělala vrtuli.
Obrázek Obrázek

Následuje už jenom doplňování detailů. Zadní nárazník je placka (podlepit, přehnout, slepit, nalepit - tam, kde je díra s rourou od kamen, přijde nárazník nalepit dírou vždycky vlevo!), přední je ze dvou dílů. Spodní vrstvu s mlhovkami můžete buď nalepit na rubovou stranu té horní podle hran dělení nárazníku na traverzu a uši, nebo ji lze nalepit na kastli rovnou podle dělících hran bočních oblin a masky a až pak přilepit vrchní vrstvu nárazníku.
Obrázek

Pak se ozdobí střecha...
Obrázek

...a je možno uzavřít spodek a na něj nalepit zástěrky a šusplech, tedy laminátový dekl pod motorem.
Obrázek Obrázek

Pokud máte jistotu, že s modelem nepřijdou do styku děti, zvířata a jiní přespříliš akční zvědavci, můžete připravit zpětná zrcátka. Držáky tvaruju z drátku 0,3 mm, šablona je samozřejmě ve vystřihovačce. Ke kastli se nejdřív lepí samotné držáky, až pak se nalepují samotná zrcátka, poloha a natočení viz poslední obrázek.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Na kolech nevidím nic přehnaně složitého. Snad jen že i zde je v případě použití modelových náb nutno lehce zkrátit osu zadní nápravy. Zadní kola lze zjednodušit na úroveň složitosti předních, ve vystřihovánce je komplet vnější bok připravený a běhouny pneumatik jsou umístěny tak, že je lze vystřihnout v jednom kuse. Pro zjednodušení práce je na straně s výztužemi karoserie ještě dvojice dalších pásků do běhounů, označená A1. Pak už stačí jen dát pozor na stínování a je HOTOVO.
Obrázek Obrázek

Pokud autobus nechce stát na všech čtyřech, lze silou přiměřenou papírovému modelu zatlačit na příslušné kolo křížem vůči tomu, co je ve vzduchu (ale ne moc, jinak si urvete přední kola).
Obrázek Obrázek

A tím už opravdu v půl druhé ráno došly všechny použitelné díly...
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 613
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Re: Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87

Příspěvek od Zrzek »

Ha, už vím, kde je zakopaný pes !!!

Nemám papírový kapesníček a žárovku z autobusu.... :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87

Příspěvek od AmatER »

Podle všech indicií to spíš vypadá, že ses po vlepení výztuh snažil dohnat tvarování kastle. Moc lepidla na chlopních žeber by zdeformovalo linii okolo samotných žeber, ne mezi nima. Anebo to zalakování nějak mění vlastnosti papíru :lol:

Žárovička je na tyhle mírný vypoukliny fajn doplněk, není třeba vynakládat koňury na zlatnické náčiní.
Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 613
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Re: Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87

Příspěvek od Zrzek »

No, když na tu Libereckou 612 koukám, tak to bude kombinace - víc lepidla a hrubá síla.
Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 613
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Re: Karosa C 734.1340 AČR / AmatER / 1:87

Příspěvek od Zrzek »

Děkuji tímto "rychlopatlalovi" za názornou ukázku a rady. Po drobné odmlce (cca měsíc?) jsem zpět s pár fotečkama ze stavby.

17.4. proběhlo slepení karoserie - víceméně v pohodě.
Obrázek Obrázek

Došlo i na kola.
Obrázek Obrázek



A zbývala jenom zpětná zrcátka. K jejich montáži jsem se nějak nemohl "dokopat". Nicméně, aby mi tu ta "žabička" jen tak neležela a nepřekážela, včera 13.5. jsem se přemluvil k jejich montáži a finálovému vyfocení hotového modelu.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Autobusy“