Mercedes-Benz Tourismo L / P. K. / 1:100 beta

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Odpovědět
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Mercedes-Benz Tourismo L / P. K. / 1:100 beta

Příspěvek od AmatER »

Nejprodávanějším zájezdovým autokarem posledních 20 let je Mercedes-Benz Tourismo, se svými více než 22 tisíci prodanými kusy ve dvou generacích. Byl vyvinut jako náhrada už morálně zastaralého legendárního typu O303, resp. jeho jednodušších variant, a jako zjednodušený doplněk špičkového typu autokaru přelomu 80. a 90. let O404. Jeho produkce byla odzačátku soustředěna v tureckém Hosdere (předměstí Istanbulu na evropské části Turecka), což mu mezi námi autobusovými fachmany vyneslo trvale populární přezdívky turek nebo kebab. Ve výrobě je od roku 1994 a v roce 2006 ho nahradila aktuální druhá generace Tourismo R2, vycházející konstrukčně z typu Travego R1 a koncernového dvojčete Setra ComfortClass řady 400, s nímž má cca 80 % shodných komponent. Vyrábí se ve čtyřech délkách (dvounápravové 12,1metrové Tourismo, 13metrové Tourismo M/2, 13metrové, ale již třínápravové Tourismo M a nejdelší tříosák, 14metrové Tourismo L) a doplňují jej snížené typy Tourismo RH (v délkách 12,1, 13 a 15 metrů), který vychází spíše z příměstské linkového autobusu Integro, a od roku 2014 také 10metrový typ Tourismo K (který nahradil na pozici "klubového autokaru" typ Tourino). Technickotaktická data těchto strojů, užívaných s oblibou zejména pro převoz jablek *), najdete na mercedesím webu.

Obrázek Obrázek

*) - Jabka se přezdívá turistům z asijských zemí (hlavně Korey a Japonska), za to, že všude zmatkují, všemu se diví a všechno si fotí. Řidič autobusu musí na ně působit jako chůva i dráb zároveň (tátu resp. mámu dělá tourleader - česky ne úplně přesně překládáno jako průvodce), jinak se nikam nedojede, ev. dojede k nejbližšímu průšvihu.

A byl bych houby autobusák, kdybych si to taky nezkusil, takže v létě 2010 mi jeden víkend říkal "pane" model 2K5 8825 z roku 2008, nejnovější a zřejmě i poslední parník flotily Autobusů Karlovy Vary...

Obrázek

Model vyvíjím (slabý slovo) od léta 2011, ale až loni jsem se konečně dostal k něčemu převoditelnému do tří rozměrů, s tím, že vlastně není kam spěchat. Jenže pak se ozval Zbyňa Kaktusák, že by na své CATří diodráma chtěl nějaký ten autobusek do pozadí. A že prý velký. Zájezdový. Tříosák nejlépe. Takže přestalo se nespěchat a projekt se pohnul zase kus dopředu, tentokrát místo základního dvanáctimetru rovnou ten nejdelší, čtrnáctimetrový tříosák Tourismo L, typovým číslem 633.037, navíc také v měřítku 1:100. Naštěstí při použití tenčího papíru není nutné tropit nějaké závažné změny. Protože k tomu momentálně nehodlám vyvíjet návod, bude tohle téma sloužit právě pro Kaktusáka jako takový fotonávod, jak na to.

Model je určen pro papír 120 g/m^2. Tiskne se to v co největší kvalitě, aby se neztrácely tenké čáry. Lomové hrany budou označeny, na důležitých dílech jsou pro udržení geometrie rysky k přenesení na rubovou stranu.

Začínám většinou největší nudou z každého modelu kolového vozidla, tedy kolečky. Víceméně tradiční sestava, pásky na zesílení boků běhounů pneumatik jsou přiloženy po pravé straně listu vystřihovačky a je jich tam o dva víc, kdyby se nedařilo nařezat všechny rovně a přesně.
Obrázek Obrázek

Výhodou turků je, že zpravidla mají na kolech ozdobné poklice z leštěného nerezového plechu (tedy pokud si majitel nepřiplatí za hliníkové disky, které ale vždycky vypadají jako ty plechové, co se schovávají pod poklicema :lol: ), takže všech šest vnějších boků je vlastně stejných (poklice se mezi koly řiditelných i hnací nápravy dají zaměňovat, jsou stejné). Protože je nutno myslet na obě varianty, jsou vnější boky vnějších kol dvoumontáží hnací (druhé) nápravy označeny symbolem pro výřez a vystřihovánka obsahuje i díly na klasickou sestavu disků (obrázek vpravo, to bude turek eurošestka).

Obrázek Obrázek

Po zbastlení koleček následují už jen samá pozitiva a sociální jistoty... Aby se model nekroutil, zavedl jsem kartonové výztuže - jsou úplně na spodku stránky. Na podlepení bohatě postačí půlmilimetrový polokarton z krabičky od čaje. K významu jednotlivých komponentů se dostanu v průběhu dalšího postupu.
Obrázek

Mírnou zlomyslnost představuje klimatizační jednotka Spheros Aerosphere na střechu. Sériově je lakovaná tmavošedě a děsně blbě se to retušuje. Tohle je ta asi nejmíň zprasená, zkazil jsem tři...
Obrázek

Když už jsme u těch drobností, tak si sestavíme taky zrcátka, též zvaná paroží nebo lopaty. Protože tyhle špígle z autobusu dělají teprva pořádnej parník :D
Obrázek

Přední čelo je dobré sestavit spolu s přední částí boků a střechy a ke kastli přilepit jako předtvarovaný celek. Retušování nastřihnutím vyrobených vypouklin dílu čelního skla je dobrou zkouškou nervů. Drobný nedostatek v nesouladu dolní hrany čelního okna a nenavazujících liních bočních oken ve dveřích resp. u řidiče bude ještě napraven, až rozchodím kreslící počítač (AI CS4 si nerozumí s Win10).
Obrázek Obrázek

Díky podélným výztužím střechy a boků kastle je možno redukovat velká svislá žebra na pouhou dvojici, což znamená mnohem méně zoubků k vystříhávání. U zadní nápravy se nejdřív zkompletuje vlečená 3. náprava (bude samozřejmě možnost ji mít natáčecí), ale nelepí se horní chlopeň středového žebra mezi nápravami - ta se přilepí až po připojení 2. hnací nápravy. Na rubovou stranu velkých žeber se lepí výztuže shodného tvaru.
Obrázek Obrázek

Zadní panel je jednoduchý, jeho tvarování trochu složitější, nicméně nic nepochopitelného by to být nemělo. Doporučuju pořádně předtvarovat zejména horní rohy.
Obrázek

Pokud člověk netrpí rýmou ani jinak nemá sklony ke kýchání, lze zmastit zbylou droboť - střešní poklopy a zástěrky - a odložit je bokem, aby se neztratily ;)
Obrázek

A pak lze přistoupit ke kastli a kompletaci. Výztuže je vhodné lehce předtvarovat do obloučku. Horní hrana bočních podélných výztuží je cca půlmilimetr nad úrovní horní hrany bočních oken, výztuž střechy se lepí podle středových rysek. No a pak se to celé vytvaruje definitivně a je možno zalepit nápravy a žebra. Střední žebro mezi hnací a vlečenou nápravou se ke kastli lepí natupo. Obvod výztuží velkých žeber je zmenšen cca o 0,2 mm, takže by nemělo hrozit nějaké protlačení chlopní apod. - mezi žebrem a chlopněmi je dostatek místa k vsunutí ploché pinzety.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Při napojování zadního panelu může mást, že by tmavá oblina nad zadním oknem mohla navazovat na švy střechy. Nenavazuje, je širší, od korektního usazení je přenesená osa na rubové straně. Hrana té obliny je trochu do oblouku, aby se správně vyboulila střecha, takže je nutno ji dorazit k hraně kastle co nejlépe to jde po celé šířce. Boční hrany se hodí usazovat odspoda a horní rohy pak zajistit kapkou lepidla zevnitř.
Obrázek

Pak se usadí předek vozu, víceméně klasickým postupem - střecha souměrně podle osy, pak boky.
Obrázek

K zafixování celkové geometrie modelu slouží ty obdélníčky, které jsou na fotce výztuží na hromádce v levém horním rohu. Nelepí se nijak nafest, mají dost velkou vůli. Víceméně by stačily čtyři, ale dlouhý rozvor mezi přední a hnací nápravou se mi moc nezdál, tak byl doplněn ještě jeden, a ještě jeden navíc k zafixování linie předku (ale jak se tak na to koukám, stejně to někam furt letí). No a pak stačí zakrýt spodek patřičným dílem...
Obrázek Obrázek

...dolepit detaily a je hotovo.
Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2559
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Mercedes-Benz Tourismo L / P. K. / 1:100 beta

Příspěvek od kaktusak »

Že to vezmeš takhle z gruntu jsem nečekal . Nemám slov . Petře děkuji . Už se těším jak do toho střihnu . Tohle se v Cat-diu neztratí .
Ještě jednou děkuji moc .
Odpovědět

Zpět na „Autobusy“