Karosa LC736.1022 "Lepeňák" / AmatER / 1:43

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Karosa LC736.1022 "Lepeňák" / AmatER / 1:43

Příspěvek od AmatER »

Lepeňák v sekci VDT? WTF? Samozřejmě není lepeňák jako lepeňák. Řeč není o hliníkovém hřebíku, který slouží pro připevnění lepenkové izolace na konstrukci krovů při stavbě domu,
Obrázek
ale o autobusu Karosa LC736.1022, zvaném též model 1992.
Obrázek Obrázek
(foto: CA Jedotour, s. r. o.)
Na rozdíl od ostatních typů řady 700 se vyznačuje zasklením bočních oken vakuovými izolačními dvojskly, připevněnými na kostru bočních panelů karoserie pomocí silikonového lepícího tmelu, což mu dává naprosto nezaměnitelný výraz - a proto pro něj mezi námi fachmany zlidověl název lepeňák.
Tento typ vznikl na začátku 90. let požadavkem konkurovat invazi zájezdových ojetin ze západu nabídkou osvědčené techniky a adekvátní výbavy pro splnění nejvyšších nároků na dálkový zájezdový autokar - tedy klimatizace, pohodlná sedadla, lednička (s kapacitou na mnoho a mnoho piv), kávovar a možnost snadné instalace audio- a videovybavení. Z počátku byl vyráběn ve třech výchozích provedeních - jako typ 1022 s plnohodnotnou klimatizací, jako typ 1024 s jednotkou nuceného větrání (tehdy panovalo přesvědčení, že klima není třeba a na dvojitá okna nelze instalovat větrací okénka, nicméně na řadu vozů této specifikace si majitelé doplnili různé typy plnohodnotných klimatizací, protože v létě to nebyl pohodlný autobus, ale nevyvětratelný skleník) a typ 1030 s plnohodnotnými dvěma dveřmi šíře 800 mm (jako souběžně vyvinutý typ C735.1031) vhodný pro provoz na linkách i zájezdech pro zákazníky z bývalého východního Německa (většina z 16 vyrobených vozů tohoto typu se později vrátila do Čech). Srdcem vozu je přeplňovaný šestiválcový naftový motor LIAZ ML 637 N o objemu 12 litrů a výkonu 189 kW, který přes spojku a osmistupňovou synchronizovanou převodovku Praga 8PS 120 pohání zadní nápravu Detva s diferenciálem Rockwell. Maximální rychlost vozu je 100 km/h s omezovačem, bez něj podstatně víc (jede to, ale ve 140 km/h se to už nedá udržet na silnici). Přední lichoběžníková náprava má nezávisle zavěšená kola. Brzdy jsou vzduchotlaké bubnové, vůz je už z výroby vybaven systémy ABS a ASR. Pneumatiky mají rozměr 295/80 R 22,5, z výroby bylo možno objednat značky Barum, Matador, Dunlop nebo Michelin. Pérování je pneumatické s automatickou regulací podle zatížení. Typická kapacita je 44 cestujících + 1 místo pro průvodce + 1 řidič, zavazadlový prostor má objem 5 m^3 (neuvěřitelné množství kartonů piva v plechu :lol: ), mnohdy ale byl zmenšen vestavbou přídavných naftových nádrží nebo skříní pro nářadí a základní sortiment náhradních dílů. V roce 1994 se nabídka ustálila na typu LC736.1022, který dostal výkonnější a účinnější klimatizaci Webasto a další prvky posledních typů autobusů Karosa řady 700, jako byly mezichladič plnícího vzduchu motoru nebo hydraulický retardér Voith, dodávaný bez současné instalace tradiční odlehčovací výfukové brzdy, samozřejmostí bylo plnění ekologické normy Euro 1. Model znázorňuje právě toto provedení.

Modýlek je zpracován netypicky v měřítku 1:43, což umožňuje pohrát si s více detaily. Průběžně vzniká už od roku 2006, což bylo zlaté konstrukční období - deziluze z kvality výuky na DFJP UPce, deziluze z praxe v dopravě v Česku, tak jsem se z té depky prostě prokreslil... což asi významně vysvětluje těch 580 položek v katalogu. Model si hodlám nechat sám pro sebe, žádosti o zaslání v libovolné formě hodlám mazat a pisatele trvale ignorovat.

Karosku jsem začal dělat pro kamaráda a bývalého kolegu Láďu, který kdysi dávno, v časech raného kapitalismu 90. let, odešel od jisté práce řidiče trolejbusu v Dopravním podniku Mariánské Lázně (zde tehdy běžný výdělek kolem 12.000,- Kčs čistého rozhodně nebyl běžný v celorepublikovém měřítku, i poslanci mívali tehdy méně) a pustil se na vlastní pěst do nejistého podnikání v autobusové dopravě, opatřil si relativně zánovní Karosu LC 735 od Uranových dolů, jako vyučený mechanik si ji upravil k obrazu svému a vyjel do světa. Po několika letech, když tato karoska dosloužila (zlomený a prorezlý rám, celkové zamoření plechotočem a jiné běžné radosti produktu z Mýta s nalítaným milionem km), si pronajal od jistého Zdeňka Nesvedy z Chebu, takto majitele tehdy ještě ne neblaze proslulé zkrachovalé CK NES, právě vůz tohoto typu a provedení. Byl jím naprosto nadšen, jenže tehdy už fungovala závist na plné obrátky a nepřejícnost se projevovala formou nezaplacených faktur za odvezené zájezdy nebo závazných objednávek stornovaných na poslední chvíli... Později jako OZ u armády kroutil volantem Tatry 815 VT s tankem na podvalu v závěsu, ještě než armada zrušila kasárna v Klimentově, šel kroutit volantem Karosy u ČSAD Plzeň, později SORky AKV Mariánské Lázně (legendární rychlotrabant 1K7 1446, ti, co pamatují staré fórum, znají ;) ) a nedávno, když mu v Německu na dálnici shořel pod zadkem už druhý kamion, rozhodl se konečně na kroucení velkými volanty vykašlat a dal si dohromady vlastní autoservis.

A dost tlachů, pojďme bastlit.

Začal jsem přední nápravou, celkem 26 jednotlivých dílů, z toho 2 ks špejle na osy kol a 2 ks špendlík na čepy spojovačky.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Podobná záležitost je zadní náprava, ta má ale jen 10 dílů, z toho ze špejle jedna osa zadní nápravy.
Obrázek Obrázek

Abych neztratil dílky, které mi upadly z archu po vystříhání obou náprav a žeber, tak jsem je taky zkompletoval: všechny 4 zástěrky a dolní část chladiče, která bude viditelná za nárazníkem (stejně se nakonec bude schovávat za spojlerem, ale bude tam).
Obrázek Obrázek

Pak následovaly elementy na střechu:
  • - skříň klimatizace (13 dílů),
Obrázek Obrázek
  • - přední větrací poklop zvaný "Parabus" (7 dílů),
Obrázek
  • - a tradiční zadní větrací poklop (5 dílů)
Obrázek

--- bude pokračováno, nabíjím baterky do foťáku ---
JanO
Příspěvky: 521
Registrován: sob 21.1.2012 19:44

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od JanO »

Model si hodlám nechat sám pro sebe...

Škoda, hezky by to kontrastovalo s LC736 od Michala Antonického ;) .
Uživatelský avatar
pan Tau
Příspěvky: 616
Registrován: pát 20.1.2012 21:54
Bydliště: Chvaleč, občas na samotě u lesa

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od pan Tau »

Měl bych dotaz k předloze. Jak je to s výstupem zadními dveřmi, když jsou jen dvoutřetinové oproti předním. S tímhle typem jsem nikdy nejel, pouze s dlouhými zadními dveřmi.
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od Lukáš »

Na stavbu se těším a se zájmem jsem si přečetl povídání o předloze, protože několik let jsem takovým jezdíval z Holic do Brna. Taky by mne zajímalo, k čemu vlastně ty zadní dveře jsou, v onom autobuse totiž u nich byla normální napevno přidělaná sedačka.
Uživatelský avatar
Mára79
Příspěvky: 146
Registrován: sob 21.1.2012 11:17
Bydliště: Březová nad Svitavou

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od Mára79 »

Zřejmě ty malé zadní dveře budou sloužit jen jako nouzový východ.
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od AmatER »

jo, tohle provedení zadních dveří je jen nouzový výlez, podle nějaké směrnice EHK musí mít autobusy od jisté délky dvoje dveře a do určité výšky podlahy nad zemí stačí vzadu jen únikový východ. Zvenku lze dveře zamknout na klíček, zevnitř je kolečko pro snadné otevření. V prostoru schodů je umístěna schrána s bateriemi, v interiéru bylo možno rozmístit sedačky s většími roztečemi mezi sebou a tedy s větším pohodlím. Na objednávku bylo ale možné dostat i klasické plnohodnotné dveře.

Mezitím bylo lehce pokročeno.

Záď vozu, 12 dílů (výfuk je u této verze před dosažením nárazníku ohnut a skloněn k zemi, takže zadní nárazník je bez díry):
Obrázek Obrázek

Příď, 17 dílů:
Obrázek

Přední nárazník, 13 dílů:
Obrázek Obrázek

A nějak takhle bude vypadat předek dohromady. Spojler pod nárazníkem přibyde později, teď bych ho asi utrhl, protože není k čemu spolehlivě připojit.
Obrázek

--- bude pokračováno ---
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od AmatER »

Dnes tedy jen malý posun...

Obrázek Obrázek
Obrázek

Boky a střecha se skládají z 18 dílů + 6 dílů detailů (blinkry, hliníkové lišty lemů blatníků) přijde dolepit dodatečně, zvažuju ještě dolepení plastických lišt (na skříni jsou jen lehce vystínpvané, což požere rozlišení tisku...) apod. Nad čelním oknem přibyl 18. díl předku, který znázorňuje přesah čela střechy nad čelním oknem.

--- bude pokračováno ---
Uživatelský avatar
Vojta Č.
Administrátor
Příspěvky: 1356
Registrován: pon 5.12.2011 16:28
Bydliště: Matka měst

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od Vojta Č. »

Ten trpný rod je roztomilý, prý "bylo pokročeno" a "bude pokračováno" :D & :D

Předek se mi líbí hodně (ono na těchhle škatulích je to jediný místo, kde se něco děje), pěkně plastický, ty prolisy tomu slušej. Možná by stálo za to to s tou plastičností trochu víc zapřehánět - nabízí se i ty panty a madla a žebrování mezi blinkry... Plastický lišty za to opruzení určitě stojí.

Trochu zvláštně působí to jinak barevný sklo na dveřích. Podle fotek to vypadá, že to asi nebude to lepený dvojsklo, že? A ještě jedna věc mi tam výtvarně nesedí, a to ten náznak interiéru na předním skle a nic na bočních sklech. Asi bych hlasoval spíš i pro nic na předním skle, ale to je jenom moje líbí/nelíbí ;)
Uživatelský avatar
štefíno
Příspěvky: 902
Registrován: sob 21.1.2012 10:33
Bydliště: Zlín / Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od štefíno »

Musím říct, že tohle jsou zatím nejhezčí okna, které jsem na vozidlech bez interiéru viděl ;)
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od AmatER »

Vojta Č. píše:Trochu zvláštně působí to jinak barevný sklo na dveřích. Podle fotek to vypadá, že to asi nebude to lepený dvojsklo, že? A ještě jedna věc mi tam výtvarně nesedí, a to ten náznak interiéru na předním skle a nic na bočních sklech. Asi bych hlasoval spíš i pro nic na předním skle, ale to je jenom moje líbí/nelíbí ;)
Boční okna (a zadní okno) jsou probarvená ve hmotě vnějšího skla (kouřově dohněda), okna ve dveřích nikoli, ale jsou taky dvojitá. Palubka je poměrně výrazně vidět (černý plastový výlisek), roletky jsou taky hned za sklem (z fabriky se dával i tradiční kastlík na cedule, ale ten si většina provozovatelů mimo dopravce, kteří těmito vozy zajišťovali i linky, sundavala), ten zbytek se ztrácí v šedi interiéru a odrazů oblohy a přes boční okna dovnitř moc vidět není.
Uživatelský avatar
František
Příspěvky: 39
Registrován: stř 25.1.2012 20:28

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od František »

Nádherná Karosa, těším se na konečný výsledek.
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1054
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od rybak »

No další pěkný model.
Ty by jsi měl předpsat svůj nick na ProfiBUSák
Zrzek
Moderátor
Příspěvky: 613
Registrován: pon 12.12.2011 20:19

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od Zrzek »

Prej - ProfiBUSák - :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Lepeňák / vlastní konstrukce / 1:43

Příspěvek od AmatER »

Kdybych byl opravdu profiBUSák, tak nedělám modýlky. Nebyl by na to čas ani nálada :mrgreen:

Konec se blíží, stačí jen dobastlit zrcátka a vyměnit kola za správná. Staré 19dírové disky tam opravdu nepatří (modernější typy měly už z výroby německé 10dírové disky) a na starých matadorkách jezdí jen škudlilové :lol:

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Někdo si možná všiml, že v zadním nárazníku není charakteristická díra s rourou od kamen. Ta je totiž u těchto modernějších vozů ohnutá před nárazníkem k zemi.

Obrázek

A takhle to vypadá celé zespoda.

Obrázek
mike0202
Příspěvky: 27
Registrován: stř 19.2.2014 15:19

Re: Karosa LC736.1022 "Lepeňák" / AmatER / 1:43

Příspěvek od mike0202 »

pěkný, ale slušela by tomu retuš kol. Ty hrany jsou celkem výrazný.
Odpovědět

Zpět na „Autobusy“