Rolls Royce 1912 / ABC, Richard Vyškovský / 1:32
Napsal: pát 10.9.2021 22:25
Tak tedy zase jednou přeji hezký večer Vám všem, kdož sem zavítáte...
Po době delší, než bych si přál a rozhodně než bych čekal, chci představit další přírůstek do rodiny veteránů od pana Vyškovského, a to model vozu Rolls Royce z roku 1912. Vyšel v ABC, konkrétní ročník netuším, měl jsem pouze stránky s modelem a kopii návodu, leč nikde jsem nenalezl nic k identifikaci. Znalejší jistě budou schopni doplnit . Zároveň jsem si tímto kouskem opět ,,smáznul,, jeden restík z mládí, kdy jsem se do Rollse pustil a myslím, že tenkrát skončil u jednoho kola a blatníku . A asi ještě že tak, protože zdárného konce bych se tenkrát rozhodně nedobral. Do stavby jsem se pustil začátkem dubna a do cíle se dobral začátkem září. Na dvě strany dílů - slušný výkon . Ale průběžně se - myšleno na začátku stavby - zlepšující počasí, různé jiné aktivity s následným létem spojené, a asi i nějaká nelepivá krize či co, stavbu měnila v nekonečnou. Tedy jen téměř . Nějak se mi nedařilo se správně rozjet, takže stavba probíhala ve znamení postupné kompletace jednotlivých částí, drobností, až mi nezbylo nic jiného než vše zkompletovat. A i to mi neskutečně trvalo. Nicméně i tak bych se rád o něco postřehů z průběhu stavby s Vámi podělil. Tak jen doufám, že na nic důležitého nezapomenu, když zase jednou sfouknu report jedním vrzem až na konec . No a teď už dost blafání, pojďme k tomu hlavnímu, proč tu jsme, k modelu...
...náhled na originál a první hotovou část - kola, s tradičně vyřezaným vzduchem...
...detail úpravy disků. Zde se pro výrobu vnitřní části výborně hodily zbytky nepoužitého zábradlí z autobusu K-AEC. A první dávka ,,krizových,, dílků.
Pokračoval jsem chvíli podle návodu, tedy tvorbou prostoru pro cestující honoraci...
...následovala výroba vnější obšívky. Okna jsem si zevnitř zalepil maskovací páskou bránící upatlání během manipulace. Vnitřek by se pak špatně čistil . Zde jsem zhruba o 1mm zúžil díl č.25, který se vlepuje do prostoru mezi listová pera. Jinak mi boky roztahoval a různě se kroutil. Jak je to možné netuším, patrně moje chyba někde v tvarování pláště, protože časem, při kompletaci podvozku mi zhruba takový kus v šířce zase chyběl .
Po spojení obou připravených částí (tuším, že první větší krize - moje, model celkem sedl) jsem doplnil opěradlo zadního sedadla a jal se připravovat pracoviště řidiče...
Zde šlo vše hladce, a tak jsem mohl spojit obě části vozu v celek. Pouze kresba červeného pruhu v místě spoje na sebe úplně nesedla, ale téměř to nestojí za zmínku, natož za řešení ...
Následovala další, větší krizová odstávka, během které došlo k doplnění dílů podvozku, kteréžto nemám zdokumentovány. Nicméně připomínkou mi je protlačená podlaha ve spodní části dveří prostoru pro cestující, která mě už bude strašit napořád . Vidno již na foto výše. Posunul jsem se tedy k postupnému zpracování docházejících volných dílů, zde zrovna blatníky. Na jednom z držáku chybí dva naznačené ,,asišrouby,,. Nicméně náprava je buď jednoduchá - domalujeme, nebo ještě jednoduší jako v mém případě - domalovat zapomeneme .
Následně můžeme poloviny blatníků natvarovat a spojit. A zde jsem si naběhl. Z několika málo snímků slepených modelů jsem vypozoroval, že oba přechody v nášlapy tvoří hrana. Nicméně z návodné kresby i rysek na dílech by měl být přechod do předního nadkolí tvořen obloukem. Chtěl jsem respektovat originální návrh a...jaká chyba . V případě oblouku mi pak blatník nedosahoval na přední držák. Jak se ostatně v návodu píše ,,natvarování blatníku bude správné tehdy, jestliže držáky budete moci přilepit na vyznačená místa, aniž by bylo nutné blatníky nějak násilně tvarovat,,. A tak jsem blatníky v přední části násilně narovnal, ohnul a mohl je tak nenásilně přilepit . To bohužel zanechalo nepěkné stopy, naštěstí na spodní straně dílů. No a další strašák je na světě, ještě že to trochu schovají kola...
...na držáky už blatníky pasují, teď ještě bylo potřebo na boční části udělat malý zoubek, aby díl nebyl v kolizi se spodní hranou předního čela . A nakonec blatník před přilepením.
Jak jsem psal ze začátku, při sestavování karoserie jsem ubral trochu na šířce a při kompletaci podvozku mi podobný kousek na šířku chyběl. Bylo třeba o patřičný kus zúžit i příčky rámu. Navíc přední bylo potřeba seříznout ještě do správného tvaru, jelikož je přilepena v místě, kde se rám vozidla začíná sbíhat a díl má hrany rovnoběžné . Tady to tedy rukama nebylo, ale opět to skoro nestojí za řeč...
...zadní jsem už pouze upravil na rozměr, to už mojí nešikovností bylo. Další maličkostí bylo lehké zastřižení chlopní na pravé straně kapoty, aby ji při lepení neodtlačovaly od osy volantu .
Když už jsem zmínil volant, jako vždy - vzduch ven a věnec doplněn z drátku .
Tím byla hotova ,,stavebnice,, a já se mohl šnečím tempem pustit do závěrečné montáže. Zhruba tři dny přemlouvání, po dni na každý blatník a další dva dny na zbytek. No tempo asi jako byste vyrazili s takovýmto vozem mezi bestie zlaté éry rally skupiny B...Pohlédněme tedy na instatního Rollse a počátek kompletace. Zde bych ještě rád nadnesl úpravu dílu skládací střechy, která spočívala v rozdělení a podlepení jednotlivých ,,vrstev,, a kterou jsem se inspiroval ve vlákně se stavbou tohoto modelu v rámci Královské paralelky, jež předvedl kolega Toptop. Jednoduché a efektní, díky .
V prostoru zadních podběhů jsem zaretušoval vykukující pozice pro přilepení blatníků (foťák to dost vytáhl, později naštěstí i tak zakryjí kola). A dávka závěrečných dílů...
...při doplňování detailů na levý blatník zjistíme, že díly č.40 mají zakresleny menší plochy pro přilepení. Opět nic, ale když už to sepisuji .
U rezervy bylo třeba ubrat trochu materiálu na držáku, který se mi nedařilo vměstnat do jejího středu. Odstranil jsem chlopně, ještě trochu ořezal ramena držáku a ustavil jej s nasucho nasazeným kolem na bok vozu tak, aby rezerva lícovala s prolisem v nášlapu. Po zaschnutí jsem teprve na držák umístil samotné kolo, přilepené natupo a vyrovnáno opět s nášlapem v podélné ose. Kabina řidiče se v místě přilepení rezervy totiž mírně sbíhá, a pokud slepíme držák s kolem rovně a nalepíme ke dveřím, tak bude bez dodatečného přihnutí nad nášlapem šikmo, a takto je to přeci jen víc oku lahodící .
A tím by bylo konečně hotovo ...
...a ještě pár detailů...
Co dodat na závěr? Tento kousek mi dal zabrat víc než bych čekal. Časově, stavebně,...celkově. Tenký papír ABC, konstrukce jak spojujeme vnější a vnitřní díly, rozdělení podvozku, doladění blatníků...Když jsem se kdysi rozhodl pro jeho stavbu, jelikož mne model ve své době zaujal možností zasklení, a tím pádem vysokou zajímavostí, oproti ostatním modelům z ábíčka mě v té době dostupným, nedovedu si představit jeho zdárné dokončení. Teď už naštěstí stojí mezi ostatními Mistrovými vozy, i když mu bude asi souzena zadní řada, šlo by to mnohem lépe, těch bot jsem si nasekal celý botník. Každopádně se počítá a já už mám na stole další kousek . S těmi, kdo dočetli až sem, se budu těšit na shledanou příště, lépe...Brzy
...A příště už budu fakt dokumentovat a dodávat report postupně .
Po době delší, než bych si přál a rozhodně než bych čekal, chci představit další přírůstek do rodiny veteránů od pana Vyškovského, a to model vozu Rolls Royce z roku 1912. Vyšel v ABC, konkrétní ročník netuším, měl jsem pouze stránky s modelem a kopii návodu, leč nikde jsem nenalezl nic k identifikaci. Znalejší jistě budou schopni doplnit . Zároveň jsem si tímto kouskem opět ,,smáznul,, jeden restík z mládí, kdy jsem se do Rollse pustil a myslím, že tenkrát skončil u jednoho kola a blatníku . A asi ještě že tak, protože zdárného konce bych se tenkrát rozhodně nedobral. Do stavby jsem se pustil začátkem dubna a do cíle se dobral začátkem září. Na dvě strany dílů - slušný výkon . Ale průběžně se - myšleno na začátku stavby - zlepšující počasí, různé jiné aktivity s následným létem spojené, a asi i nějaká nelepivá krize či co, stavbu měnila v nekonečnou. Tedy jen téměř . Nějak se mi nedařilo se správně rozjet, takže stavba probíhala ve znamení postupné kompletace jednotlivých částí, drobností, až mi nezbylo nic jiného než vše zkompletovat. A i to mi neskutečně trvalo. Nicméně i tak bych se rád o něco postřehů z průběhu stavby s Vámi podělil. Tak jen doufám, že na nic důležitého nezapomenu, když zase jednou sfouknu report jedním vrzem až na konec . No a teď už dost blafání, pojďme k tomu hlavnímu, proč tu jsme, k modelu...
...náhled na originál a první hotovou část - kola, s tradičně vyřezaným vzduchem...
...detail úpravy disků. Zde se pro výrobu vnitřní části výborně hodily zbytky nepoužitého zábradlí z autobusu K-AEC. A první dávka ,,krizových,, dílků.
Pokračoval jsem chvíli podle návodu, tedy tvorbou prostoru pro cestující honoraci...
...následovala výroba vnější obšívky. Okna jsem si zevnitř zalepil maskovací páskou bránící upatlání během manipulace. Vnitřek by se pak špatně čistil . Zde jsem zhruba o 1mm zúžil díl č.25, který se vlepuje do prostoru mezi listová pera. Jinak mi boky roztahoval a různě se kroutil. Jak je to možné netuším, patrně moje chyba někde v tvarování pláště, protože časem, při kompletaci podvozku mi zhruba takový kus v šířce zase chyběl .
Po spojení obou připravených částí (tuším, že první větší krize - moje, model celkem sedl) jsem doplnil opěradlo zadního sedadla a jal se připravovat pracoviště řidiče...
Zde šlo vše hladce, a tak jsem mohl spojit obě části vozu v celek. Pouze kresba červeného pruhu v místě spoje na sebe úplně nesedla, ale téměř to nestojí za zmínku, natož za řešení ...
Následovala další, větší krizová odstávka, během které došlo k doplnění dílů podvozku, kteréžto nemám zdokumentovány. Nicméně připomínkou mi je protlačená podlaha ve spodní části dveří prostoru pro cestující, která mě už bude strašit napořád . Vidno již na foto výše. Posunul jsem se tedy k postupnému zpracování docházejících volných dílů, zde zrovna blatníky. Na jednom z držáku chybí dva naznačené ,,asišrouby,,. Nicméně náprava je buď jednoduchá - domalujeme, nebo ještě jednoduší jako v mém případě - domalovat zapomeneme .
Následně můžeme poloviny blatníků natvarovat a spojit. A zde jsem si naběhl. Z několika málo snímků slepených modelů jsem vypozoroval, že oba přechody v nášlapy tvoří hrana. Nicméně z návodné kresby i rysek na dílech by měl být přechod do předního nadkolí tvořen obloukem. Chtěl jsem respektovat originální návrh a...jaká chyba . V případě oblouku mi pak blatník nedosahoval na přední držák. Jak se ostatně v návodu píše ,,natvarování blatníku bude správné tehdy, jestliže držáky budete moci přilepit na vyznačená místa, aniž by bylo nutné blatníky nějak násilně tvarovat,,. A tak jsem blatníky v přední části násilně narovnal, ohnul a mohl je tak nenásilně přilepit . To bohužel zanechalo nepěkné stopy, naštěstí na spodní straně dílů. No a další strašák je na světě, ještě že to trochu schovají kola...
...na držáky už blatníky pasují, teď ještě bylo potřebo na boční části udělat malý zoubek, aby díl nebyl v kolizi se spodní hranou předního čela . A nakonec blatník před přilepením.
Jak jsem psal ze začátku, při sestavování karoserie jsem ubral trochu na šířce a při kompletaci podvozku mi podobný kousek na šířku chyběl. Bylo třeba o patřičný kus zúžit i příčky rámu. Navíc přední bylo potřeba seříznout ještě do správného tvaru, jelikož je přilepena v místě, kde se rám vozidla začíná sbíhat a díl má hrany rovnoběžné . Tady to tedy rukama nebylo, ale opět to skoro nestojí za řeč...
...zadní jsem už pouze upravil na rozměr, to už mojí nešikovností bylo. Další maličkostí bylo lehké zastřižení chlopní na pravé straně kapoty, aby ji při lepení neodtlačovaly od osy volantu .
Když už jsem zmínil volant, jako vždy - vzduch ven a věnec doplněn z drátku .
Tím byla hotova ,,stavebnice,, a já se mohl šnečím tempem pustit do závěrečné montáže. Zhruba tři dny přemlouvání, po dni na každý blatník a další dva dny na zbytek. No tempo asi jako byste vyrazili s takovýmto vozem mezi bestie zlaté éry rally skupiny B...Pohlédněme tedy na instatního Rollse a počátek kompletace. Zde bych ještě rád nadnesl úpravu dílu skládací střechy, která spočívala v rozdělení a podlepení jednotlivých ,,vrstev,, a kterou jsem se inspiroval ve vlákně se stavbou tohoto modelu v rámci Královské paralelky, jež předvedl kolega Toptop. Jednoduché a efektní, díky .
V prostoru zadních podběhů jsem zaretušoval vykukující pozice pro přilepení blatníků (foťák to dost vytáhl, později naštěstí i tak zakryjí kola). A dávka závěrečných dílů...
...při doplňování detailů na levý blatník zjistíme, že díly č.40 mají zakresleny menší plochy pro přilepení. Opět nic, ale když už to sepisuji .
U rezervy bylo třeba ubrat trochu materiálu na držáku, který se mi nedařilo vměstnat do jejího středu. Odstranil jsem chlopně, ještě trochu ořezal ramena držáku a ustavil jej s nasucho nasazeným kolem na bok vozu tak, aby rezerva lícovala s prolisem v nášlapu. Po zaschnutí jsem teprve na držák umístil samotné kolo, přilepené natupo a vyrovnáno opět s nášlapem v podélné ose. Kabina řidiče se v místě přilepení rezervy totiž mírně sbíhá, a pokud slepíme držák s kolem rovně a nalepíme ke dveřím, tak bude bez dodatečného přihnutí nad nášlapem šikmo, a takto je to přeci jen víc oku lahodící .
A tím by bylo konečně hotovo ...
...a ještě pár detailů...
Co dodat na závěr? Tento kousek mi dal zabrat víc než bych čekal. Časově, stavebně,...celkově. Tenký papír ABC, konstrukce jak spojujeme vnější a vnitřní díly, rozdělení podvozku, doladění blatníků...Když jsem se kdysi rozhodl pro jeho stavbu, jelikož mne model ve své době zaujal možností zasklení, a tím pádem vysokou zajímavostí, oproti ostatním modelům z ábíčka mě v té době dostupným, nedovedu si představit jeho zdárné dokončení. Teď už naštěstí stojí mezi ostatními Mistrovými vozy, i když mu bude asi souzena zadní řada, šlo by to mnohem lépe, těch bot jsem si nasekal celý botník. Každopádně se počítá a já už mám na stole další kousek . S těmi, kdo dočetli až sem, se budu těšit na shledanou příště, lépe...Brzy
...A příště už budu fakt dokumentovat a dodávat report postupně .