Mk.I Morris / Eugeniusz Moczuk / 1:25
Napsal: úte 20.3.2012 21:08
Po zdlouhavém a úmorném lepení pásu na churchilla jsem se musel odreagovat něčím menším a tak jsem se rozhodl posavit si tohle zajímavé auto, které na první pohled vypadá docela jednoduše, avšak díky nepřesnostem, se zněj stává poněkud zapeklitý oříšek. Nyní již něco k historii a vlastnostem:
V roce 1941 se ve Velké Británii pracovalo na stavbě lehkého obrněného průzkumného vozidla, které by mohlo být použito jako průzkumné vozidlo v britském armádním sboru. První prototyp se dostal do armády na konci roku a byl používán britskými vojáky v bojích v severní Africe. Vyrobeno bylo celkem 2055 vozidel typů Mk.1 a Mk.2, které byly používány v Africe, Itálii, Normandii a Německu až do konce války. Tyto typy vozidel byly také v polských ozbrojených silách na Západě. Prototypy Mk.1 Morris byly na podzim roku 1942 upraveny pro výcvik vojáků. Nejprve byly nasazeny v obrněném motorizovaném pluku, seskupeném na základně v Iráku. Byly dodány průzkumným oddílům, včetně 12. ozbrojeného Podolského pluku, 15. ozbrojeného pluku Poznaň, pluku Podkarpatských ozbrojenců a používal se také pro vojenský výcvik do konce roku 1943. Také ve Velké Británii se objevila vozidla Mk.1, které se účastní výcviku. Před vyloděním v Normandii se v některých jednotkách objevila vozidla Mk.2 Morris, která se účastnila bojových operací v 1. Obrněné divizi generála S. Maczeka.
Posádka: 3 lidé
Délka: 391 cm
šířka: 201 cm
Výška: 183 cm
Světlá výška: 17 cm
výzbroj: 1 kulomet Bren, protipancéřová puška Boys , kouřové granáty
pancéřování: 8-14 mm
dojezd: 234 km
brodivost: až do hloubky 60 cm
Rychlost: až 80 km/h
Stavbu jsem začal klasicky kostrou, vše poměrně dobře sedělo, až na moji chybu, kdy jsem udělal tunel kloubové hřídele na opačné straně. A to jsem si říkal dvakrát měř.... asi třikrát jsem se přesvědčoval, zda je to správně a stejně jsem to přilepil obráceně. Ještě že mám ostrý skalpel Zjistil jsem, že návodné kresby by mohly více odpovídat realitě
Následovala zadní náprava, kde se začaly projevovat nepřesnosti a musel jsem velmi improvizovat. Nevím do jaké míry je chyba ve mě, každopádně málo co sedí přesně statečně se s tím ale peru
Teď mám rozpracovanou přední nápravu a tam se to zdá také nic moc. Navíc moc netuším jak bude ve finále vypadat, návodná kresba je totiž docela nepovedená, také už mám skoro hotové kolo, a musel jsem také upravovat, hlavně co se týká průměrů.
V roce 1941 se ve Velké Británii pracovalo na stavbě lehkého obrněného průzkumného vozidla, které by mohlo být použito jako průzkumné vozidlo v britském armádním sboru. První prototyp se dostal do armády na konci roku a byl používán britskými vojáky v bojích v severní Africe. Vyrobeno bylo celkem 2055 vozidel typů Mk.1 a Mk.2, které byly používány v Africe, Itálii, Normandii a Německu až do konce války. Tyto typy vozidel byly také v polských ozbrojených silách na Západě. Prototypy Mk.1 Morris byly na podzim roku 1942 upraveny pro výcvik vojáků. Nejprve byly nasazeny v obrněném motorizovaném pluku, seskupeném na základně v Iráku. Byly dodány průzkumným oddílům, včetně 12. ozbrojeného Podolského pluku, 15. ozbrojeného pluku Poznaň, pluku Podkarpatských ozbrojenců a používal se také pro vojenský výcvik do konce roku 1943. Také ve Velké Británii se objevila vozidla Mk.1, které se účastní výcviku. Před vyloděním v Normandii se v některých jednotkách objevila vozidla Mk.2 Morris, která se účastnila bojových operací v 1. Obrněné divizi generála S. Maczeka.
Posádka: 3 lidé
Délka: 391 cm
šířka: 201 cm
Výška: 183 cm
Světlá výška: 17 cm
výzbroj: 1 kulomet Bren, protipancéřová puška Boys , kouřové granáty
pancéřování: 8-14 mm
dojezd: 234 km
brodivost: až do hloubky 60 cm
Rychlost: až 80 km/h
Stavbu jsem začal klasicky kostrou, vše poměrně dobře sedělo, až na moji chybu, kdy jsem udělal tunel kloubové hřídele na opačné straně. A to jsem si říkal dvakrát měř.... asi třikrát jsem se přesvědčoval, zda je to správně a stejně jsem to přilepil obráceně. Ještě že mám ostrý skalpel Zjistil jsem, že návodné kresby by mohly více odpovídat realitě
Následovala zadní náprava, kde se začaly projevovat nepřesnosti a musel jsem velmi improvizovat. Nevím do jaké míry je chyba ve mě, každopádně málo co sedí přesně statečně se s tím ale peru
Teď mám rozpracovanou přední nápravu a tam se to zdá také nic moc. Navíc moc netuším jak bude ve finále vypadat, návodná kresba je totiž docela nepovedená, také už mám skoro hotové kolo, a musel jsem také upravovat, hlavně co se týká průměrů.