Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek

Odpovědět
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od yvan »

Škodu 1000 MB, nebo-li embéčko, asi netřeba obšírně představovat. Stručně se dá říct, že jde o první sériově vyráběný automobil značky, který má samonosnou karoserii a taky zadní náhon s motorem vzadu. Číslovka v názvu znamená objem motoru v cm3 a nebo údajně taky ukazuje na cca 1000 let od založení Mladé Boleslavi v době prvních sérií během let 1964-1969. Nejen litrový čtyřválec OHV ale nebyl zrovna etalonem spolehlivosti a tak výkladů názvu 1000 MB průběžně přibývalo. I tak ji nejspíš každý v našem státě někdy potkal, když jich bylo vyrobených 443 141. Kromě maximálky 120 km/h zvládala podle Wiki jezdit i za 7,5 l na sto.

Model, který nakreslil ve svých autorských začátcích Attimon, vyšel dvakrát. První modrá verze se nesetkala s velkým úspěchem, protože sekce kolem zadního skla vypadala spíš jako kreslená podle prototypu. Ve druhém vydání Attila konstrukci inkriminované oblasti změnil a aby to bylo trochu jiné, dal autu červenou barvu. Škodovka se tak po TAZ 1203 stala druhým sešitem, který Attilovi vydal Ondra Hejl. Model zachycuje úplně první verzi embéčka, takže má oválnou masku a půlobloukové mřížky na zadních blatnících.

Drahně let tomu, co sešit vyšel, což dnes znamená, že už je pravděpodobně všude vyprodaný. Do užšího výběru ke stavbě jsem ho zařadil s jedním z mých dávnějších záměrů postavit si od Attimona celou řadu a jeden výtisk, částečně pošramocený blíže neurčenou vlhkostí, se do něj výborně hodil. Začal jsem se mu věnovat v delší pauze, kdy se neobjevilo nic k testování a samozřejmě to dopadlo podle očekávání. Týden nato už jsem ho odkládal a to se stalo za celou dobu stavby ještě asi třikrát za dobu cca 2 let, kdy jsem se k němu střídavě vracel. Navíc jsem se několikrát zasekl na pár blbostech, které jsem si vymyslel jako úpravy (decentně, se zachováním charakteru samozřejmě). Na modelu se to samozřejmě podepsalo a některé hrany dost utrpěly. Sekundární efekt je ten, že nemám ze stavby uplně moc fotek. Ale na druhou stranu, kromě motoru, interiéru a zevnějšku stejně není moc co detailovat. Tak aspoň bude víc textu, když už jsem sem přes půl roku nic nepsal :twisted: K drtivému finiši mě nakopla výstava v Liberci, tak když se podaří, dorazím ještě jiné kostlivce (až sem se zasnil...).

No, takže na začátku bylo kolo. Úprava spočívala v nabombírování poklice (nebo teda sem se aspoň pokusil, že by to bylo moc vidět, nemůžu říct, ale neni tam ta špička, takže si to uznám) a v prořezání vzduchu mezi paprsky. Dovnitř nic vidět nebude, ale je to takové vzdušnější.

Obrázek

Motor jsem si původně myslel že bude viditelný. Až v průběhu stavby jsem změnil názor a řekl jsem si, že radši zkusím zvládnout tvar zadní kapoty, aby navazoval na blatníky, což by se při otevírání dělalo blbě. Takže ty zapalovací kabely byly jenom tak jakože vím, že by to šlo. Na fotce jsou vidět úpravy žeber, přičemž vnitřní žebro se opravdu musí snížit podle dílu nápravy, jinak zavazí interiéru. Zadní žebro mohlo zůstat jak bylo, já tam mám vyřezané obdélníky po stranách, ale ukázalo se, že to nebylo potřeba. Podlahu jsem podlepil kartonem, protože se ukázalo, že když to udělám, tak tam ten prostor chybět nebude a ještě bude k čemu komfortně přilepit boky karoserie.

Obrázek

V interiéru jsem měl světlou chvilku, tak sem si trochu zablbnul. Předně jsem si z barevné rezervy nakreslil madla na dveře. Vylepšil jsem řadičku a ručku, předělal kreslené pedály na prostorové, vyřezal budíky, zasklil a přilepil zpátky na přístrojovku s obloukovým prolisem. Volant jsem zkusil trochu natvarovat a na sloupek řízení jsem dodělal páčky podle fotek. Sedačkám jsem přidal prošívání (prostě jsem tam nalepil zespodu pásky a shora jsem to protlačil) a totéž na čalounění dveří. Nakonec jsem podle zkoumání místních reportů přistoupil k podložení předních sedaček tuším o 3 mm, aby byly opěradla víc k rovině bočních skel. No a na závěr jsem si vymyslel ten největší horor, protože mi přišlo, že je to zadní plato nad motorem takové chudé na detaily. Oranžová jehla a skalpel. Zprasil jsem asi tři, z toho dvě moc mokrou retuší. Děsivé. Prohnul jsem pod to černý papír, aby to vypadalo, že to vede do nikam.

Obrázek

Na exteriéru už toho nebylo ke změně tolik. Předně jsem trochu zvětšil nárazníky, o 3 mm do šířky. Ještě by to sneslo asi na výšku a ty gumové Učka taky trochu zvětšit. Dál se mě osobně zdály trochu divné přední světla, takže rámeček jednoho jsem něco jako nabombíroval, což vedlo k tomu, že jsem si musel kolem skla přemalovat obroučku jako pokračování skla. Sklo samotné je taky trochu protlačené do obloučku. No jedno světlo nejmíň tři hodiny a na druhé jsem se odhodlal až po měsících od toho prvního. Původně jsem chtěl vyřezat i boční mřížky v blatnících, ale nenapadlo mě, co dát za ně a jak to celé udělat, takže jsem to nechal jak to bylo. Druhou zamýšlenou a zamítnutou úpravou bylo vyřezání zadní mřížky od motoru (jo, vím, napadlo mě to ve slabé chvíli, když jsem to neměl před sebou, ale jak sem se na ten díl potom podíval, tak mě přešel humor a už to bylo dobrý).

K postupu asi není moc co psát, protože to se prostě musí tvarovat, dokud to nesedne. Nic lepšího mě k tomu nenapadá. Změnu oproti konstrukci jsem udělal jenom v tom, že v rámci zachování pozic čelního a bočního skla a taky ze strachu o plynulé A a C sloupky jsem skla udělal ze dvou kusů. Přední sklo je v kuse s bočními předními okénky a analogicky zadní. Spoj je v B sloupku, což je bezpečné, neboť je to rovina, kterou drží hrana karoserie a přilepení interiéru. Celkem se to osvědčilo. Aspoň mi nevypadne zadní sklo, až se nahoře definitivně odlepí, protože tam mám nějak blbě těsnění u střechy :roll: Dodatečně jsem ještě po kompletaci vepředu přidal na poloosy cca 2 mm materiálu, aby byly kola víc venku. Vzadu jsem k dílu nápravy navinul válečky cca 8 mm, na kterých jsou zadní kola přilepená, protože osa se mi zdála nedostatečná.

Tož sem se vykecal, tož ještě fotky a zas někdy. Možná dřív než za půl roku :twisted:

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
khaRel
Příspěvky: 275
Registrován: sob 21.1.2012 13:17
Bydliště: Věžky
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od khaRel »

paráda, model to hodně posunulo. A s tou mřížkou chladiče- viděl jsi mou úpravu? Docela jsem si s tím vyhrál, bohužel zbytek modelu už takovou péči nedostal... a tak to dopadlo, jak to dopadlo

Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od kaktusak »

NEKECAL !! Jak říkal po cestě z Liberce , že dodělá to M-béčko , tak učinil . Velká paráda Ivane . Hodně dobrý .
JanO
Příspěvky: 521
Registrován: sob 21.1.2012 19:44

Re: Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od JanO »

Takových oblin :shock: . Ale povedlo se :D .
Uživatelský avatar
JoskaM
Příspěvky: 1635
Registrován: sob 21.1.2012 9:17
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od JoskaM »

No to je paráda, to je vidět Pán Yván! Opravdu obdiv.
Uživatelský avatar
Daniel
Příspěvky: 1015
Registrován: úte 29.5.2012 8:27
Bydliště: České Budějovice

Re: Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od Daniel »

Parádně postavené. Jen si nemohu pomoci, ale hrozně rušivě na mne působí ty běloboké pneumatiky. Myslím si že v té době a zvlášt na embéčkách tak moc používané už nebyly, takže klasická černá guma by mi k tomu pasovala líp. Ale autor to tak nakreslil a stavitel parádně postavil = velká gratulace ! 8-)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od yvan »

Díky pánové, elán mě zatím neopustil, tak uvidíme, kam to povede.

Pneumatiky mě nenapadlo vůbec řešit, vůbec mi to nepřišlo zvláštní :) Určitě nebyly většinově s bílou, ale najdou se i na starších fotkách, tak snad to není naprostá fikce.

khaRel: Mřížku jsem u tebe viděl, z tvojí stavby jsem se hodně inspiroval a chodil jsem se tam dívat. Problém je v tom, že jsem původně chtěl udělat i ten tunel za tím k motoru a nedařilo se mi to podle fotek nějak normálně vevnitř vymyslet. Tak sem to nakonec nechal jenom natištěný, protože to bych to dodělal ještě tak o rok pozděj.
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od komar »

...hodně pěkný "litr". Gratulace.
Majkl76
Příspěvky: 6
Registrován: ned 8.9.2019 13:23
Bydliště: Brno

Re: Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od Majkl76 »

Perfektní "embéčko"! Gratulace k dokončení.
Uživatelský avatar
haageeman
Příspěvky: 726
Registrován: stř 4.2.2015 23:15
Bydliště: Náměšť nad Oslavou

Re: Škoda 1000 MB / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od haageeman »

Opět parádní práce, k tomu není co dodat!
Odpovědět

Zpět na „Veterány“